Wszystko
o samochodach

Przepisy / Mandaty

Mandaty. Straż miejska i gminna dostanie nowe uprawnienia do karania

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Andrzej Banaś Projekt noweli rozporządzenia opublikowany przez MSWiA zakłada rozszerzenie uprawnień straży do nakładania mandatów za wykroczenia popełniane w obszarze porządku publicznego. Kiedy kierowca może dostać mandat?

Opublikowany w Rządowym Centrum Legislacji projekt jest powiązany z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ustawa ta daje możliwość ustanowienia przez gminy strefy czystego powietrza, w której – co do zasady – mogą poruszać się jedynie pojazdy elektryczne, pojazdy napędzane wodorem lub gazem ziemnym.

W uzasadnieniu do noweli rozporządzenia zaznaczono, że jest więc zasadne, aby strażnicy straży gminnych i miejskich posiadali uprawnienia „do nakładania grzywien w drodze mandatów karnych wobec osób nieprzestrzegających ograniczeń związanych ze strefą czystego transportu, w przypadku, gdy rada gminy zdecyduje o konieczności wprowadzenia takiej strefy”.

Zobacz także: Prawo jazdy. Czy można zobaczyć nagranie z przebiegu egzaminu?

Kierowcy, który nie przestrzega ograniczeń w dostępie do strefy czystego transportu grozi mandat do 500 zł. Zmiany w przepisach wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Połowa Polaków (50,4%) ocenia źle stan powietrza w swoim mieście. 64,8% zgadza się na ustanowienie w nim Strefy Czystego Transportu (SCT). Jako główną korzyść wskazują walkę ze smogiem (75,5%), mniejsze natężenie ruchu (62,1%), ograniczenie hałasu (52,8%) i zwiększenie liczby wolnych miejsc parkingowych (29,7%).

Również w opinii większości Polaków, katalog dopuszczonych do stref pojazdów powinien zostać rozszerzony. Popierają ideę ich tworzenia, ale w pierwszym etapie ich funkcjonowania, zakaz wjazdu powinien obejmować głównie samochody najstarsze i najbardziej emisyjne. Średni wiek samochodu w Polsce to 13 lat. Już wymóg wyższych norm Euro dla diesli i samochodów benzynowych przyniósłby poprawę. 59,1% ankietowanych uważa, że wjazd do SCT powinien być głównie ograniczony dla najstarszych pojazdów, głównie tych wyprodukowanych przed 2002 r. Ankietowani nie zgodzili się również np. z zakazem wjazdu do strefy dla hybryd typu plug-in (56,4%), a także klasycznych hybryd (52,3%).

Badanie dla Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Warszawskiego Alarmu Smogowego przeprowadziła agencja SW RESEARCH. W ramach badania przeprowadzono 2603 ankiet z mieszkańcami 13 polskich miast.

Skoda. Prezentacja gamy SUV-ów: Kodiaq, Kamiq i Karoq

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Obywatel (gość)

    Kolejne restrykcje, bo jak to nazwać? Jak ruch w czasie kwarantanny był zmniejszony to i tak stan powietrza się nie poprawił. Już o tym zapomnieli? Dajcie zarobić na nowe samochody, zmniejszcie podatki, pozwólcie się wzbogacić obywatelom a nie tylko sobie. "nam też się należy"

  • pano (gość)

    Jak miał się poprawić stan powietrza gdy w dobie pandemii prezydent miasta oddelegował "patrol ekologiczny" do pomocy w walce z wirusem. Na Biesaku i nie tylko, hulaj dusza, w piecach spalają wszystkie śmieci.

  • Ryszard (gość)

    Polak to jednak stworzenie głupie, a nawet bardzo głupie.

  • Ryszard (gość)

    Przy okazji dodam w tym miejscu ( komentarze w innych miejscach - np. pod art. dot. zakazów związanych z grzybobraniem są utrudnione , lub niemożliwe. ), że Gazeta Lubuska w moich oczach to jeszcze jeden brukowiec.

  • Ryszard (gość)

    Wszedłem na stronę GL i szybko z niej uciekam, z zamiarem omijania szerokim łukiem.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości