Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Na drogach

Mapa fotoradarów w województwie opolskim

Data publikacji: Autor: redakcja.nto

Mapa fotoradarów w województwie opolskim Już od 1 lipca Inspekcja Transportu Drogowego zajmie się obsługą fotoradarów. Opolska policja przekazała jej już swoje urządzenia. Na drogach Opolszczyzny pracują cztery takie fotoradary na... 34 masztach.

Na polskich drogach jest zdecydowanie za dużo słupów na fotoradary - mówi Andrzej Czachorowski, zawodowy kierowca z Opola. - Nigdy nie wiadomo, w której puszce jest urządzenie, które robi zdjęcia. Co chwila trzeba hamować, potem znów przyśpieszać. Są trasy - np. „gierkówka” - wprost usłane takimi atrapami.

Mapa fotoradarów na Opolszczyźnie w większej rozdzielczości

Na Opolszczyźnie są 34 maszty, w których mogą być ustawiane urządzenia rejestrujące. Te ostatnie są natomiast tylko cztery. Jeszcze do niedawna były w posiadaniu opolskiej policji.

- Maszty i fotoradary przekazaliśmy już Inspekcji Transportu Drogowego - mówi młodszy inspektor Jacek Zamorowski, naczelnik wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu.

To właśnie popularne „krokodylki” od 1 lipca będą się zajmowały całą procedurą związaną z obsługą fotoradarów, obróbką zdjęć i wysyłaniem ich do kierowców, którzy przekroczyli prędkość. W związku z tym w lipcu powinien ruszyć system automatycznego nadzoru ruchu drogowego, który będzie podlegał Inspekcji Transportu Drogowego. Jak będzie działał? Zdjęcie zrobione piratowi przez fotoradar trafi do nadzoru, tam na podstawie numeru rejestracyjnego sfotografowanego samochodu, w centralnym systemie ewidencji kierowców, będzie ustalany właściciel pojazdu i to jemu będzie wysyłane wezwanie do zapłacenia mandatu.

- Zgodnie z nowym prawem, jeśli właściciel samochodu nie siedział za jego kierownicą podczas zarejestrowanego przewinienia, będzie musiał powiedzieć, komu pożyczył wówczas pojazd - mówi Jacek Zamorowski.

Ale jest też dobra informacja dla kierowców. Fotoradary będą zostawiać kierowcom pewien margines. Nie będziemy karani, jeśli przekroczymy prędkość do 10 km/h.  Jednak tolerancja ta nie dotyczy innych urządzeń rejestrujących prędkość, takich jak wideorejestratory zamontowane w nieoznakowanych radiowozach, czy tzw. pistoletowe mierniki prędkości. Wysokości mandatów, które wystawi Inspekcja Transportu Drogowego, są zgodne z policyjnym taryfikatorem, oczywiście każdy mandat związany jest z nałożeniem punktów karnych.

Nowe prawo przewiduje likwidację przydrożnych atrap fotoradarów. Przy drogach mają stać tylko te słupy, w których znajdować się będą urządzenia do pomiaru prędkości.

- Oraz te przystosowane do ich zainstalowania - dodaje Jacek Zamorowski z opolskiej drogówki. - Czyli z instalacją elektryczną, ogrzewane. Na Opolszczyźnie atrap nie mieliśmy.

Zobacz: Fotoradary i znak przenośny - straż miejska omija prawo

Inspektorzy transportu drogowego mogą już zatrzymywać do  kontroli i karać kierowców samochodów osobowych i motocykli (wcześniej m.in. samochody ciężarowe, autobusy, taksówki), którzy rażąco naruszyli przepisy ruchu drogowego.  W związku z tym mają prawo namierzać kierowców radarami i wideorejestratorami zamontowanymi w nieoznakowanych   radiowozach. Mogą też zatrzymywać do kontroli kierowców, których podejrzewają, że są pod wpływem alkoholu lub narkotyków, przejeżdżających na czerwonym świetle, omijających pojazd, który się zatrzymał, by przepuścić pieszych na przejściu, kierowców, którzy nieprawidłowo wyprzedzają, itp. Mają też prawo do wylegitymowania kierowcy, sprawdzenia stanu technicznego samochodu i trzeźwości.

Od 1 lipca również strażnicy miejscy będą mogli walczyć z piratami drogowymi za pomocą fotoradarów. Zgodnie z nowymi przepisami strażnicy muszą jednak oznaczyć znakiem kontrola prędkości (aparat fotograficzny na niebieskim tle) miejsce, w którym będą dokonywali pomiaru.

Zobacz: Fotoradary w Polsce

- Musi on być ustawiony odpowiednio wcześniej - mówi Krzysztof Maślak, wicekomendant Straży Miejskiej w Opolu. - Na przykład na prostej drodze, gdzie jest ograniczenie prędkości do 50 km, znak musi stać 100 metrów przed wystawionym fotoradarem.

Zgodnie z prawem każdy pomiar prędkości fotoradarem strażnicy miejscy będą musieli konsultować z policjantami.

Fotoradary na Opolszczyźnie

Opole: Plebiscytowa (DK94), Ozimska (DK46), Strzelecka (DK94), Oświęcimska (DW423), Sosnkowskiego.

Kędzierzyn-Koźle: Chrobrego-Życzliwa (DK40), Sławięcicka-Dębowskiego (DK40).

Nysa: Grodkowska-Oświęcimska (DK46), Piłsudskiego (DK41)

Olesno: Kluczborska (DK11), Lubliniecka (DK11), Dobrodzieńska (DW901), Opolska (DW494), Częstochowska (DW494), Gorzowska (DW487)

Gogolin: Strzelecka (DK 409), Krapkowicka (DK409)

Prudnik, Błotnica Strzelecka (DK94), Strzelce Opolskie (DK94), Malnia (DK423), Chorula (DK423), Walidrogi (DK94), Łomnica (DK11), Skorogoszcz, Brzeg, Wojciechów (pow. namysłowski), Kluczbork (DK11), Sarnów (DK11), Kostów (DK11)

Sławomir Draguła

Mapa fotoradarów w województwie opolskim
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Mapa fotoradarów w województwie opolskim

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości