Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Mariusz Stec radzi, jak omijać przeszkody na śliskim. FILM

Data publikacji: Autor: Karol Biela

Mariusz Stec radzi, jak omijać przeszkody na śliskim. FILM Mariusz Stec – jeden z czołowych kierowców rajdowych i wyścigowych w Polsce – tłumaczy jak ratować się, gdy nasze auto wpadnie w poślizg.

Na kursach przygotowujących do egzaminu na prawo jazdy nie ma obowiązkowego szkolenia z zakresu radzenia sobie w ekstremalnych sytuacjach drogowych. Wprowadzanie samochodu z poślizgu, hamowanie z pomocą systemu ABS i bez tego układu – takich umiejętności każdy kierowca musi więc nauczyć samodzielnie.

Jak sobie radzić w trudnych warunkach, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni? Czym się różni podsterowność od nadsterowności? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć wraz z Mariuszem Stecem, kierowcą wyścigowym i rajdowym, obecnym mistrzem Polski w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski.

Zobacz zdjęcia z treningu doskonalenia techniki jazdy pod okiem Mariusza Steca

Podsterowność

Zjawisko określane mianem podsterowności występuje w momencie, kiedy nasz samochód najpierw traci przyczepność i próbuje wyjechać z zakrętu przodem.
- Podsterowność występuje przede wszystkim w samochodach przednionapędowych. Łatwiej jest te samochody wyprowadzić z poślizgu, co jest ważne w przypadku początkujących kierowców – tłumaczy Mariusz Stec.

Jak zatem zareagować, kiedy nasz samochód z napędem na przednią oś zaczyna tracić przyczepność? – Musimy operować gazem, odpuścić go, ale nie do końca, bez zdejmowania nogi z pedału przyspieszenia. Jeżeli tak zrobimy, może się to skończyć niekontrolowanym poślizgiem i wypadnięciem z drogi.

Nadsterowność

Jeżeli posiadamy samochód z napędem na tylną oś to przy zbyt szybkim pokonywaniu zakrętu tył auta będzie uciekał na zewnątrz drogi. To nadsterowność - występuje ona także w samochodach z napędem na przód.

– Żeby wyprowadzić tylnonapędowy samochód z poślizgu powinniśmy mało kręcić kierownicą i jednocześnie trzymać wciśnięty pedał przyspieszenia – wyjaśnia Mistrz Polski. – Jeżeli zaczniemy wachlować gazem wypadniemy z toru jazdy. Opanowanie samochodu będzie wtedy niezwykle trudne – dodaje Mariusz Stec.

Hamowanie z systemem ABS

Od 1 maja 2004 roku na terenie krajów Unii Europejskiej wszystkie nowe auta wyposażone są w system ABS przeciwdziałający zablokowaniu kół podczas nagłego hamowania. W Polsce unijna dyrektywa weszła w życie dopiero 1 lipca 2006 roku.

Samochody posiadające układ ABS umożliwiają zmianę kierunku jazdy już podczas hamowania, co pozwala na ominięcie przeszkody. W momencie aktywacji systemu dochodzi do zjawiska odbijania pedału hamulca. Dlatego niedoświadczeni kierowcy często w takim momencie zmniejszają nacisk stopy na hamulec, co jest niedopuszczalnym zachowaniem.

– To jest najgorsza chwila, kiedy pedał nam „strzela”, ale mimo tego należy trzymać nogę na hamulcu i kręcić kierownicą próbując ominąć przeszkodę – instruuje Mariusz Stec.

Hamowanie bez systemu ABS

W pojazdach niewyposażonych w system przeciwpoślizgowy, a takich aut jest na polskich drogach jeszcze niemało, to kierowca musi zadbać o cały przebieg hamowania.

– Bez ABS-u trzeba maksymalnie zbliżyć się do granicy przyczepności. Nie możemy zblokować kół. – wyjaśnia aktualny mMistrz Polski w wyścigach górskich. – Jeżeli koła zostaną zablokowane musimy, chociaż wypracowanie takiego odruchu nie jest łatwe, odpuścić hamulce, żeby z powrotem zaczęły się kręcić.
 
Trening jest najważniejszy

Aby wyćwiczyć odpowiednie reakcje w awaryjnych sytuacjach drogowych, najlepiej skorzystać z zamkniętego terenu i to najlepiej pod okiem doświadczonego kierowcy.

Zobacz Mariusza Steca w akcji podczas treningu na torze w Ułężu:

- Potrzebny jest przede wszystkim trening, zwłaszcza w takim miejscu jak Moto Park Ułęż, gdzie organizujemy imprezy doskonalące technikę jazdy – tłumaczy Mariusz Stec. – Tylko trening pokaże co my i nasz samochód potrafimy. Są auta, którymi się naprawdę bardzo łatwo jeździ i są też takie, którymi trzeba dużo pojeździć, żeby go wyczuć – mówi zawodnik Automobilklubu Lubelskiego.

Karol Biela
Fot. Karol Biela

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmie Stec Motorsport

Mariusz Stec radzi, jak omijać przeszkody na śliskim. FILM
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Mariusz Stec radzi, jak omijać przeszkody na śliskim. FILM

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości