Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Fascynacje samochodowe

Maserati Ghibli. Legenda z trójzębem Neptuna

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Maserati Ghibli

Ghibli jest u nas szerzej znane m.in. dzięki Zdzisławowi Podbielskiemu, który wymienił je w książce „Pojazdy włoskie” jako, cyt.: „typowego przedstawiciela samochodów osobowych marki Maserati”. Jednak będąc jednym z najbardziej udanych i w sumie najpopularniejszych modeli, Ghibli jest cenione na całym świecie. Firma dwukrotnie powracała do tej nazwy, wykorzystując jej potencjał w iście amerykańskim stylu.

Fot. Maserati Egzotyczne i szybkie niczym libijski wiatr, na cześć którego zostało nazwane. 50 lat po premierze Maserati Ghibli wciąż budzi emocje i zachwyca zaawansowaną konstrukcją. Aby obniżyć masę pojazdu, felgi odlewano z magnezu. Nic nie stało na przeszkodzie, by z listy opcji wybrać klasyczne, szprychowe felgi. W końcu we włoskim aucie najważniejszy jest styl

Maserati Ghibli

Ghibli jest u nas szerzej znane m.in. dzięki Zdzisławowi Podbielskiemu, który wymienił je w książce „Pojazdy włoskie” jako, cyt.: „typowego przedstawiciela samochodów osobowych marki Maserati”. Jednak będąc jednym z najbardziej udanych i w sumie najpopularniejszych modeli, Ghibli jest cenione na całym świecie. Firma dwukrotnie powracała do tej nazwy, wykorzystując jej potencjał w iście amerykańskim stylu.

Fot. Maseratti To sekret Maserati. Być innym. Nie takie to proste przy silnej konkurencji i może drogo kosztować. Nawet życie. Jednak najgorsze firma ma już chyba za sobą. Po latach obfitujących w zdarzenia szczęśliwe i bardzo niefortunne, należy obecnie do Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i dalej produkuje samochody, które unikają poklasku tłumów. Niczym meble weneckie cieszą oko znawców.

Zawsze tak było. Czy sprawił to okazały trójząb Neptuna w znaku firmowym, czy nagromadzenie zdolnych konstruktorów i stylistów – Maserati odstawało. Czasem zżerająca projektantów ambicja czyniła spustoszenie w kasie firmy. Pierwsze Quattro Porte (tak wówczas pisano nazwę tego modelu) z 1963 r. miało wyrafinowane i kosztowne tylne zawieszenie z osią De Dion na sprężynach śrubowych. W zmodernizowanej, drugiej serii z 1966 r. zastąpiono je zwykłą osią sztywną.
 
W tym samym roku na listopadowym salonie samochodowym w Turynie rozjaśniało w błyskach fleszy Ghibli. Było drugim z samochodów Maserati ochrzczonych imieniem wiatru. Pierwszym był Mistral z 1963 r., nazwany po zimnym, porywistym, północno-zachodnim wietrze występującym na południu Francji. „Ghibli” oznacza dla Libijczyków to samo, co dla Włochów „scirocco”, a dla Chorwatów „jugo”: suchy i gorący, afrykański wiatr wiejący z południa lub południowego wschodu.
 
Nowy samochód obezwładniał jak upał i rozciągał się jak diuny. Mocny, męski, bez ozdóbek. Cała „biżuteria” to był rozciągnięty wlot
powietrza, ramki szyb i zaostrzony tylny zderzak, głęboko zachodzący na boki. Dopiero w 1968 dodano pionowe kły z przodu. Reflektory są schowane w długiej masce silnika i unoszą się za pomocą elektrycznego mechanizmu. Całość spoczywa na bogatych, dwunastoramiennych, piętnastocalowych obręczach z lekkiego stopu. I najważniejsze – trójząb. Reszta jest milczeniem. Ciszą przed burzą.
 
Nadwozie zaprojektował Giorgetto Giugiaro, wówczas 28-letni. Stworzył je w ciągu zaledwie 3 miesięcy! Było to jego pierwsze dzieło po przejściu z Bertone do studia Ghia. Pomimo upływu lat i mnóstwa znakomitych samochodów, nadal uważa Ghibli za jeden ze swoich najlepszych projektów. Porównując Maserati, z równym mu wiekiem, znakomitym, ale delikatniej stylizowanym Ferrari 365 GTB/4 Daytona czy świetnym, dynamicznym Iso Grifo, widać w pełni nieokiełznaną, samczą energię Ghibli.
Kształt karoserii, do pary z ogólnym schematem budowy, czyni go „najlepszym amerykańskim samochodem produkowanym w Modenie”. Ghibli napędzane jest widlastym silnikiem ośmiocylindrowym, i podobnie jak np. Mustang z tych lat, ma niezależne zawieszenie z wahaczami i sprężynami śrubowymi tylko z przodu. Z tyłu jest sztywna oś na resorach piórowych, uzupełniona o drążek Panharda. Od 1968 r. w ramach opcji można było zamawiać 3-biegowy „automat” Borg Warner. Podstawową skrzynką była pięciobiegowa, ręczna ZF. Podobnie jak ówczesne auta Chryslera, Ghibli miał samonośne nadwozie z ramą pomocniczą, do której umocowany był silnik i przednie zawieszenie. Jedynie hamulce były zupełnie „nieamerykańskie”: z wentylowanymi tarczami przy obu osiach.
 
Także przednie fotele, które miały wygodny, przytrzymujący jadących kształt, znacznie różniły się od siedzeń, które Amerykanie w swej naiwności nazywali „kubełkowymi”. Ghibli projektowano jako auto dwuosobowe, jednak w wersji seryjnej pojawiła się wąska ławeczka z tyłu dla nadprogramowej dwójki mało wymagających pasażerów.
 
Tablicę rozdzielczą przykrywał szeroki, ciemny parapet. Pod nim znalazł się zestaw zwyczajnych, „maszynowych”, ale czytelnych wskaźników. Przez środek auta biegł potężny tunel, przykrywający m.in. skrzynię biegów. Ponieważ Europejczycy nie ośmielali się jeszcze wówczas produkować samochodów o szerokości zbliżającej się do 2 metrów (obecne Ghibli ma 1,95 m), zabrakło miejsca na dźwignię hamulce ręcznego. Jest ona nienaturalnie przesunięta ku przodowi.
Maserati Ghibli

Ghibli jest u nas szerzej znane m.in. dzięki Zdzisławowi Podbielskiemu, który wymienił je w książce „Pojazdy włoskie” jako, cyt.: „typowego przedstawiciela samochodów osobowych marki Maserati”. Jednak będąc jednym z najbardziej udanych i w sumie najpopularniejszych modeli, Ghibli jest cenione na całym świecie. Firma dwukrotnie powracała do tej nazwy, wykorzystując jej potencjał w iście amerykańskim stylu.

Fot. Maserati

Maserati Ghibli

Ghibli jest u nas szerzej znane m.in. dzięki Zdzisławowi Podbielskiemu, który wymienił je w książce „Pojazdy włoskie” jako, cyt.: „typowego przedstawiciela samochodów osobowych marki Maserati”. Jednak będąc jednym z najbardziej udanych i w sumie najpopularniejszych modeli, Ghibli jest cenione na całym świecie. Firma dwukrotnie powracała do tej nazwy, wykorzystując jej potencjał w iście amerykańskim stylu.

Fot. Maserati

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości