Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36925 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Mazda 2 kontra Skoda Fabia

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Czytasz ostatnią stronę tego artykułu.

Mazda 2 

Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl.


Fot. Dariusz Dobosz Mazda nie jest zainteresowana ani zmniejszaniem liczby cylindrów swoich silników i redukowaniem pojemności skokowej (downsizing), ani doładowaniem silników benzynowych. Dlatego „dwójka” przeciwstawia Fabii wolnossącego czterocylindrowca o pojemności aż 1.5 l. Ma on nieco większą moc niż 1.2 TSI, ale dużo niższy maksymalny moment obrotowy. Kilka zabiegów technicznych pozwoliło jednak uzyskać dobrą elastyczność, i podczas codziennej jazdy silnik gładko przyspiesza już od 2000 obr/min. Mazda 2 góruje nad Fabią przyspieszeniami, co w dużej mierze jest zasługą niższej masy auta. I tylko nieznacznie odbiega od rywala zużyciem paliwa. Prowadzenie „dwójki” jest równie przyjemne jak Fabii, a stabilność auta porównywalna z czeskim hatchbackiem. Przy gwałtownych manewrach podczas szybkiej jazdy trochę denerwujące są duże wychylenia nadwozia.

Skoda Fabia

Skoda, która korzysta z rozwiązań Volkswagena, ma pod maską doskonale znanego benzynowca 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Fot. Skoda Mazda nie ukrywa, że jej samochody wychodzą ponad przeciętność i aspirują do miana aut prestiżowych. Dowodem na to mają być przede wszystkim oryginalne rozwiązania techniczne i własne technologie, opracowane przez japońskiego producenta. Ale nietuzinkowość i prestiż mocno przekładają się na cenę. Już w podstawowej wersji rozpoczynającej cennik Mazda 2 1.5 (75 KM) za 54 400 zł jest znacznie droższa od najtańszej Fabii 1.0 MPI (60 KM) za 40 380 zł. Podobnie jest w przypadku porównywanych wersji. Różnica na korzyść Skody wynosi aż 18 700 zł. Usprawiedliwieniem wysokiej ceny „dwójki” jest bardzo bogate wyposażenie seryjne, które oprócz elementów ujętych w tabeli obejmuje między innymi asystenta pasa ruchu, system wspomagający hamowanie i zmniejszający ryzyko kolizji przy małych prędkościach, diodowe reflektory, czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, dotykowy, 7-calowy wyświetlacz, multimedialny system łączności i rozrywki, bluetooth, tempomat, podgrzewane fotele przednie oraz alufelgi. Skoda może przeciwstawić temu tylko system kontroli trakji, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, hamulec antykolizyjny i pokolizyjny system bezpieczeństwa.

Wybrane dane techniczneŁ

 

Mazda 2 1.5 SkyPassion

Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1496

1197

Moc maksymalna (KM/obr/min)

115/6000

110/4600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

148/4000

175/1400-4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,7

9,4

Prędkość maksymalna (km/h)

200

196

Pojemność bagażnika (l)

280/950

330/1150

Pojemność zbiornika paliwa (l)

44

45

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,9

4,8

Długość/szerokość/wysokość (cm)

406/169,5/149,5

399,2/173,2/146,7

Rozstaw osi (cm)

257

247

Masa własna (kg)

980

1054

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

36/144

24/144

Cena (zł)

od 68 900

od 50 200

Utrata wartości po 3 latach (%)

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne     

 

Mazda 2 1.5 SkyPassion

Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/O

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S

S/O

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/S/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena

 

Mazda 2 1.5 SkyPassion

Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

 

Podwozie

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

+

 

Cena

 

+

Wynik końcowy

+++++ (5)

++++++ (6)

Podsumowanie

Mazda 2, choć jest bardziej dynamiczna, mocniej zaawansowana technologicznie i lepiej wyposażona nie wytrzymuje porównania z Fabią. To nie jest dotkliwa porażka, pokazuje jednak, że samochód droższy wcale nie musi być lepszy. Miejska Skoda, może nieszczególnie urodziwa i słabiej doposażona, jest jednak autem poprawnie zaprojektowanym od strony fukcjonalnej i technicznej, a przy tym dużo tańszym. Jej obecność na szczycie rankingu sprzedaży nie jest przypadkowa.  

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Q (gość)

    Producenci mają spore zaufanie do wykonania i zabezpieczeń antykorozyjnych tych samochodów, dają aż 24/36 lat gwarancji mechanicznej i aż 144 lata perforacyjnej. Można kupić, jeździć, później przekazać dzieciom czy wnukom, a oni nadal będą mogli korzystać z gwarancji jeżdżąc zabytkowym samochodem.

  • belzeboos (gość)

    No tak, szkoda że nie dodaliście że wszystkie tsi żłopią olej po 30000 km, VAGżenada - smutne ale prawdziwe. Teraz w czasie kryzysu VAG dopiero zacznie ciąć koszty czyli zacznie lepić puszki po sardynach chińskim mułem z Żółtej rzeki :)

  • haha (gość)

    dobre mialem przeczucie czytajac te wypociny. bo jakiego innego wyniku, niz wygrana zielonej kury nalezacej do vw, mozna bylo sie spodziewac po tescie w portalu, ktory jest wlasnoscia niemcow (wikipedia: Polska Press – polska grupa wydawnicza wchodząca w skład niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau)

  • super wieśwagen (gość)

    co to w ogóle jest za porównanie - mazda z jakąś zapyziałą polóweczką

  • jesion73 (gość)

    Jak można porównywać Mazdę w najwyższej wersji wyposażenia (poziom 4 - Passion) i to z silnikiem 115 km (8,7s do 100km) z Fabią w wersji wyposażenia Ambition (poziom 2) z silnikiem 110 km (9,6 do 100km) i mówić, że kosmiczna różnica w cenie!!! Dla prezentowanej w tekscie wersji Fabii powinna być Mazda 2 Motion z silnikiem 1.5 90km (9,4 do 100km). Różnica zmaleje z 18.000 do 8.000 i warta jest każdej złotówki!!!

  • Klon (gość)

    Propaganda niemieckich mediów. Czego się spodziewać? Niebawem będą wmawiać, że kosiarka jest lepsza od samochodów pochodzenia innego od niemieckiego. Dodatkowo negatywna opinia na temat wolnossących silników i promowanie downsizing'u śmieszy... Ciekawe ile to 1.2 TSI pojeździ bezawaryjnie? Pewnie jeszcze start & stop standardowo na wyposażeniu aby alternator po X latach padł. Reasumując: kup pan Śkodę, a po X latach do roboty turbo, alternator i kto wie co jeszcze... Natomiast japończykiem jeździsz i płacisz tylko za wymianę oleju spokojnie przez 10 lat albo i więcej. Myślę, że dołożenie 8 tyś zł (jak zauważył @jesion73) szybko się zwróci.

  • Jacek (gość)

    Jeździłem Mazdą 2 i skodą fabią, Między autami jest przepaść. Mazda 2 jest o 2 klasy lepsza od fabii. a tutaj piszą cytuje Mazda 2, choć jest bardziej dynamiczna, mocniej zaawansowana technologicznie i lepiej wyposażona nie wytrzymuje porównania z Fabią. Oni to piszą na serio?

  • Tom (gość)

    Świetny komentarz Jacka - nic dodać nic ująć...

  • Yamen (gość)

    Gratuluję szanownej Redakcji poczucia humoru. Dawno już takich idiotyzmów nie czytałem. 1. "Prowadzenie „dwójki” jest równie przyjemne jak Fabii, a stabilność auta porównywalna z czeskim hatchbackiem." To zdanie mogła popełnić jedynie osoba, która w Mazdą 2 nigdy nie miała okazji się przejechać. 2. Wystarczy usiąść na tyłku w fotelach obu modeli, żeby odczuć różnicę. 3. Co do silników, to proponuję wyjechać Mazdą z silnikiem 95KM na autostradę i dać do pieca. Później można do woli testować resztę bałaganu ze stajni VW. Zakładam że oczarowana Redakcja kupuje tylko Skody, wszystkie z silnikami TSI. Wszak to dziś szczyt zajebistości i gwarantowany 1 mln przebiegu. ;)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Mazda 2 zdjęcia

Mazda 2 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Skoda Fabia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Mazda 2 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Mazda 2 Cena

Części dla marki Mazda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

470 zł