Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mazda 3 (2009-2014). Czy warto kupić?

Bartosz Gubernat
Gama silników dostępnych na polskim rynku jest wąska. W przypadku diesli to tylko ośmiozaworowa jednostka 1,6 o mocy 115 KM. Benzyniaków jest trzy. Najsłabszy jest 1,6 oferujący 105 KM. Dwie pozostałe propozycje to 2,0, którego osiągi są różne w zależności od tego, czy wybierzemy auto ze skrzynią biegów manualną, czy z automatem / Fot. Bartosz Gubernat
Gama silników dostępnych na polskim rynku jest wąska. W przypadku diesli to tylko ośmiozaworowa jednostka 1,6 o mocy 115 KM. Benzyniaków jest trzy. Najsłabszy jest 1,6 oferujący 105 KM. Dwie pozostałe propozycje to 2,0, którego osiągi są różne w zależności od tego, czy wybierzemy auto ze skrzynią biegów manualną, czy z automatem / Fot. Bartosz Gubernat
Od lat niekwestionowanym królem klasy kompaktowej jest w Polsce Volkswagen Golf. Kierowcy chętnie wybierają także Opla Astrę, Forda Focusa i Toyotą Corollę, która z czasem straciła na popularności na rzecz Aurisa. Mazda przez długi czas była marką egzotyczną. Dziś używane egzemplarze nowej generacji samochodów tego producenta są coraz bardziej popularne i konkurencyjne.
Gama silników dostępnych na polskim rynku jest wąska. W przypadku diesli to tylko ośmiozaworowa jednostka 1,6 o mocy 115 KM. Benzyniaków jest trzy. Najsłabszy
Gama silników dostępnych na polskim rynku jest wąska. W przypadku diesli to tylko ośmiozaworowa jednostka 1,6 o mocy 115 KM. Benzyniaków jest trzy. Najsłabszy jest 1,6 oferujący 105 KM. Dwie pozostałe propozycje to 2,0, którego osiągi są różne w zależności od tego, czy wybierzemy auto ze skrzynią biegów manualną, czy z automatem / Fot. Bartosz Gubernat

Mazda 3 to samochód klasy kompaktowej będący następcą modelu 323. Ten ostatni był produkowany przez japońskiego producenta nieprzerwanie od 1977 roku, kiedy to stał się eksportową wersją popularnej wówczas Familii (produkowanej od 1964 roku). I generacja Mazdy 3 była sprzedawana w latach 2003-2009. II generację zaprezentowano oficjalnie w 2008 roku w stanach Zjednoczonych podczas listopadowego salonu samochodowego w Los Angeles. W Europie premiera miała miejsce w marcu 2009 roku w Genewie.

Pierwszy lifting samochód przeszedł już w 2011 roku, kiedy dostał nowy przedni zderzak z okrągłymi halogenami. Nowy wzór otrzymała także tylna część nadwozia, gdzie zmianę wizerunku auta także osiągnięto poprzez przeprojektowanie zderzaka, ułatwiając jednocześnie dostęp do przestrzeni ładunkowej. Podobnie jak podczas liftingu Mazdy 6 wprowadzono tu wskaźnik ekologiczny, sugerujący najlepszy moment na zmianę biegu na wyższy. Podświetlenie wyświetlacza zmieniono z czerwonego na niebieskie. Od tej pory dźwignia hamulca ręcznego jest standardowo obszyta skórą. Lifting z 2011 roku to także zupełnie nowe wzory felg aluminiowych.

Niewielki, ale solidny wybór

Silniki benzynowe są w zasadzie bezawaryjne i bez względu na wybór wersji, nie powinny przysparzać żadnych kłopotów. W przypadku odmiany 1,6 zastrzeżenia
Silniki benzynowe są w zasadzie bezawaryjne i bez względu na wybór wersji, nie powinny przysparzać żadnych kłopotów. W przypadku odmiany 1,6 zastrzeżenia można mieć jedynie do dynamiki / Fot. Bartosz Gubernat

Gama silników dostępnych na polskim rynku jest wąska. W przypadku diesli to tylko ośmiozaworowa jednostka 1,6 o mocy 115 KM. Benzyniaków jest trzy. Najsłabszy jest 1,6 oferujący 105 KM. Dwie pozostałe propozycje to 2,0, którego osiągi są różne w zależności od tego, czy wybierzemy auto ze skrzynią biegów manualną, czy z automatem. W pierwszym przypadku moc silnika to 151 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 191 Nm przy 4500 obr./min. Auto rozpędza się do setki w 10,4 km/h i osiąga maksymalnie 206 km/h. Wersja z automatem jest nieznacznie mniej dynamiczna. Sprint do 100 km/h zajmuje jej 10,6 sek., a prędkość maksymalna wynosi tu 205 km/h. Maksymalny moment obrotowy przy tej konfiguracji to 187 Nm przy 4000 obr./min. W portalach ogłoszeniowych można spotkać jeszcze wersję 2,2 diesel o mocy 185 KM, która był sprzedawana w Europie zachodniej.

Silniki benzynowe są w zasadzie bezawaryjne i bez względu na wybór wersji, nie powinny przysparzać żadnych kłopotów. W przypadku odmiany 1,6 zastrzeżenia można mieć jedynie do dynamiki. 105 KM to trochę za mało, aby szybko się rozpędzić. Mazda zużywa przy tym sporo paliwa, kierowca z ciężką nogą nie powinien być zaskoczony, jeśli na dystansie 100 km auto pociągnie 10-11 litrów. Dlatego znacznie lepszy wybór to wersja dwulitrowa, która także potrafi połknąć ponad 10 litrów, ale bez problemu można osiągnąć w cyklu mieszanym wynik poniżej 7 litrów. Rozrząd w obu przypadkach to bezobsługowy łańcuch, który jest bardzo trwały i nie wymaga wymiany ze względu na rozciąganie się po dłuższej eksploatacji. Czynności serwisowe ograniczają się w zasadzie wyłącznie do wymiany oleju i filtra, co Mazda zaleca wykonywać raz w roku, lub co 20 tysięcy kilometrów.

Silniki benzynowe są w zasadzie bezawaryjne i bez względu na wybór wersji, nie powinny przysparzać żadnych kłopotów. W przypadku odmiany 1,6 zastrzeżenia
Silniki benzynowe są w zasadzie bezawaryjne i bez względu na wybór wersji, nie powinny przysparzać żadnych kłopotów. W przypadku odmiany 1,6 zastrzeżenia można mieć jedynie do dynamiki / Fot. Bartosz Gubernat

Bardziej kłopotliwy w eksploatacji jest silnik diesla. To jednostka PSA na układzie common rail znana m.in. z Citroenów. Jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, która w przypadku regularnej wymiany oleju i odpowiedniego użytkowania auta nie powinna odmówić przedwcześnie posłuszeństwa. Pasek rozrządu wymienia się tu co 200 tysięcy kilometrów. Dystans jest spory, ale Mazda i tak skróciła go względem Citroena, który wcześniej do serwisu kierował w tym celu co 240 tysięcy kilometrów. W zależności od egzemplarza, na jaki trafimy, układ wtryskowy może być zbudowany na osprzęcie Boscha, Delphi, lub Denso. Najtańszy w obsłudze jest ten pierwszy, ponieważ wtryskiwacze paliwa można w nim regenerować. W dwóch pozostałych przypadkach, w razie kłopotów pozostaje wymiana tych części. W ASO na jeden wtryskiwacz trzeba przygotować nawet 1800 zł. Dlatego wybierając Mazdę 3 z silnikiem wysokoprężnym trzeba pamiętać, aby nie tankować samochodu paliwem niewiadomego pochodzenia. Jego kiepska jakość może doprowadzić także do uszkodzenia filtra DPF, który w tym przypadku występuje w wersji mokrej. Oznacza to, że do wypalania zanieczyszczeń potrzebuje specjalnego płynu, który jest uzupełniany w serwisie co 60 tys. km. Pompa dozuje go do paliwa proporcjonalnie do ilości zatankowanego oleju napędowego. Filtr DPF według producenta powinien wytrzymać ok. 120 tys. km. Samochody jeżdżące głównie w trasie potrafią pokonać bez jego wymiany nawet 140-160 tys. km, ale wykorzystując auto w mieście należy być świadomym, że kontrolka informująca o zużyciu tego elementu zapali się znacznie szybciej. Nowy DPF kosztuje w ASO 3600 zł.

Zawieszenie jest trwałe. Tył to układ wielowahaczowy, dzięki czemu samochód świetnie się prowadzi i bardzo dobrze trzyma się drogi. Chociaż elementów jest tu więcej, niż w przypadku prostego układu opartego o belkę skrętną, przez długi czas auto nie wymaga ingerencji mechanika. Problemy mogą się pojawić przy przebiegu ok. 200 tys. km. Koszt remontu będzie wówczas spory. W ASO kompletny dolny wahacz poprzeczny kosztuje ok. 1000 zł, wzdłużny 2300 zł, a do tego dochodzą jeszcze dwa łączniki poprzeczne między wahaczami, kosztujące 350 i 600 zł. Elementy są stalowe.

Z przodu trudy jazdy po naszych drogach najgorzej znoszą łączniki stabilizatora. Koszt markowego zamiennika wynosi ok. 70-80 zł. Oryginał to ok. 230 zł. Gumowe tuleje stabilizatora kosztują po 70 zł za sztukę, a kompletny wahacz dolny 1050 zł (z tulejami i sworzniem, który nie jest wymienny).

Trochę za ciasno

Gama silników dostępnych na polskim rynku jest wąska. W przypadku diesli to tylko ośmiozaworowa jednostka 1,6 o mocy 115 KM. Benzyniaków jest trzy. Najsłabszy
Gama silników dostępnych na polskim rynku jest wąska. W przypadku diesli to tylko ośmiozaworowa jednostka 1,6 o mocy 115 KM. Benzyniaków jest trzy. Najsłabszy jest 1,6 oferujący 105 KM. Dwie pozostałe propozycje to 2,0, którego osiągi są różne w zależności od tego, czy wybierzemy auto ze skrzynią biegów manualną, czy z automatem / Fot. Bartosz Gubernat

Chociaż Mazda 3 jest samochodem długim jak na klasę kompaktową, pojemność kabiny jest umiarkowana. Miejsca brakuje w szczególności z tyłu. wystarczy, że z przodu do swojego wzrostu ustawienie foteli dopasuje dwie osoby mające po 180 cm, a z tyłu już dotyka się kolanami oparć. Szaleństwa nie ma też pod względem przestrzeni bagażowej. Kufer Mazdy 3 mieści wyjściowo 340 litrów ładunku. Tymczasem Honda Civic VIII w wersji hatchback to 415 litrów, Volkswagen Golf VI - 350 litrów, a Toyota Auris - 354 litry.

Wykonanie samochodu jest niezłe. Chociaż podobnie jak w modelu 6 z tych samych lat plastiki mogłyby być nieco miększe, spasowanie elementów nie budzi większych zastrzeżeń. Dość szybko, ślady zużycia widać na fotelu kierowcy, który mocno wygniata się po lewej stronie, na wysokości uda. Z tego powodu pomarszczony materiał psuje wrażenie zaraz po otwarciu drzwi. Efektownie prezentują się zegary zamknięte w okrągłych tubach.

Samochód standardowo jest wyposażony w przednie i boczne poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację i radioodtwarzacz zintegrowany z kokpitem. Bogatsze wersje, szczególnie te importowane z zachodniej Europy to sporo innych dodatków, na czele z podgrzewanymi fotelami, systemem parktronik, kolorową nawigacją, elektrycznie sterowanymi lusterkami, tempomatem i komputerem pokładowym.

Zawieszenie jest trwałe. Tył to układ wielowahaczowy, dzięki czemu samochód świetnie się prowadzi i bardzo dobrze trzyma się drogi. Chociaż elementów
Zawieszenie jest trwałe. Tył to układ wielowahaczowy, dzięki czemu samochód świetnie się prowadzi i bardzo dobrze trzyma się drogi. Chociaż elementów jest tu więcej, niż w przypadku prostego układu opartego o belkę skrętną, przez długi czas auto nie wymaga ingerencji mechanika. Problemy mogą się pojawić przy przebiegu ok. 200 tys. km / Fot. Bartosz Gubernat

Ceny używanych egzemplarzy zaczynają się od ok. 30 tysięcy zł. Najtańsze są auta z silnikami diesla, a najdroższe dwulitrowe benzyniaki. Na rynku można jeszcze spotkać sportowe wersje z benzynową jednostką 2,3, ale jest ich znacznie mniej. W przypadku tego modelu samochodu, bardzo duże znaczenie poza stanem ma także wyposażenie. Najwięcej trzeba zapłacić za wersje Sport i Exclusive, które miały m.in. automatyczną klimatyzację. Kupując Mazdę 3 warto dokładnie obejrzeć ją szczególnie pod kątem ewentualnych napraw blacharsko-lakierniczych. Samochód po poważnej kolizji nie będzie odporny na korozję, która w bezwypadkowych egzemplarzach raczej się nie pojawia. To zasługa częściowego ocynku nadwozia. Jeśli benzyna, to tylko dwulitrowa, która potrafi zapewnić kierowcy sporo frajdy z jazdy. Silnik 1,6 zadowoli wyłącznie osobę, która auta potrzebuje do krótkich podjazdów między domem, pracą i sklepem. Diesel? Ze względu na możliwe, kosztowne usterki i duży przebieg pojazdów importowanych z zagranicy nie jest wersją polecaną. Zresztą w krajowych salonach stanowił zaledwie niewielki procent całej sprzedaży tego modelu. Mazda 3 II generacji to jednak samochód bardzo przyzwoity, który z powodzeniem może konkurować o miejsce w garażu z bardziej popularnym Golfem, Astrą, czy Aurisem.

Zalety:

- trwałe zawieszenie

- niska awaryjność

- atrakcyjna stylistyka nadwozia

Wady:

- twarde plastiki we wnętrzu

- ciasna kabina

- niewielki bagażnik

Mazda 3 – dane techniczne i osiągi

Wersja silnikowa

Pojemność skokowa (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr. (Nm/obr/min)

Prędkość maks. (km/h)

 

Przysp.

0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

1,6 benzyna

1598

105/6000

145/4000

184

12,2

6,5

2,0 benzyna

1999

150/6500

187/4000

205

10,6

7,6

2,0 benzyna

1999

151/6200

191/4500

206

10,4

6,8

1,6 diesel

1560

115/3600

270/1750-2500

186

11,0

4,4

 

Średnie ceny używanych egzemplarzy (tys. zł)


Rocznik/model

2009

2010

2011

2012

2013

1,6 benzyna

32

36

38,5

41

43

2,0 benzyna

35,9

38

41

43

46

1,6 diesel

30

35

39

41

44

 

Mazda 3 – wymiary

Długość

4460 mm

Szerokość

1755 mm

Wysokość

1470 mm

Rozstaw osi

2640 mm

Prześwit

155 mm

Masa własna

1190 - 1270 kg

Pojemność bagażnika

340 l

Pojemność baku

55 l

[polecane]22824883;1[/polecane]

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty