Mazda 323 F

Wawrzyniec Rozenberg
Mazda 323 jest popularna na całym świecie. W Polsce szybko zdobyła sobie renomę auta niezwykle trwałego i starannie wykonanego.

Ma znakomite notowania w rankingach niezawodności. W statystykach niemieckiego ADAC zajmowała wielokrotnie pierwsze miejsce. Dotyczyło to szczególnie aut o niedługim jeszcze okresie eksploatacji. Nieco słabszym punktem po kilku latach użytkowania jest układ hamulcowy. W samochodach siedmioletnich najczęściej zdarzające się usterki to: nadmierne zużycie tarcz i bębnów hamulcowych oraz układu wydechowego. Już podstawowe wersje są bogato wyposażone: wspomaganie kierownicy, centralny zamek, instalacja radiowa i głośniki czy elektrycznie wysuwana antena.

Na rynku samochodów używanych występuje wiele odmian i roczników mazdy 323. Z tej też racji nie wszystkie pozytywne opinie o tym modelu można odnosić do każdego auta. Szczególnie dotyczy to bardzo starych pojazdów, ale dziś już raczej samochodów z tej generacji nie spotyka się na giełdach.

Paweł Mielicki z Gdańska przyjechał do Pruszcza, żeby na giełdzie sprzedać dziesięcioletnią mazdę 323 F. Auto wyposażone w silnik benzynowy o pojemności 1.5 l. Wstępna wycena wynosiła 12,6 tys. zł. Właściciel użytkował mazdę przez 2 lata i w tym czasie zrobił 43 tys. km.

- Jestem drugim właścicielem mazdy - powiedział Paweł Mielicki. - Jest dobrze utrzymane i nieźle wyposażone. Na liczniku jest 148 tys. km. Samochód dobrze trzyma się jezdni. jest to zasługa dobrego zawieszenia. Na przeglądach nie stwierdzano żadnych usterek i nie robiłem wielu napraw. Wymieniłem tylko pasek rozrządu i przednie amortyzatory. Uważam, że japońskie samochody są lepsze od europejskich Wysokiej jakości mazd nikt nie podważa, bo plasują się one w pierwszej dziesiątce światowych rankingów.

Zdaniem mechanika
Mariusz Gliszczyński, kier. serwisu firmy PHU Zdanowicz
- Silniki zamontowane w mazdach są trwałe, pod warunkiem prawidłowej eksploatacji. Podobnie jak większość japońskich jednostek napędowych są wrażliwe na przegrzania i dlatego trzeba pilnować poziomu oleju i w porę go wymieniać. Bywa, że silniki wytrzymują ponad 300 tys. km. Przed kupnem dziewięcioletniego samochodu polecam przegląd, który kosztuje od 150 do 200 zł. Naprawy silników wymagają specjalistycznego, diagnostycznego sprzętu, dlatego nie powinno się ich powierzać niedoświadczonym mechanikom. W starszych modelach mazdy, kierowcy powinii sprawdzać zawieszenie i hamulce. Ważne jest wymienianie popękanych, gumowych osłon przegubów. W przeciwnym przypadku dostanie się tam woda i piasek, co przyspieszy zużycie. W przypadku starszych pojazdów polecam przeglądy co 10 tys. km przebiegu. To pozwoli uniknąć większych wydatków.

Zalety i wady

  • Niezawodność podzespołów
  • Bogate seryjne wyposażenie
  • Stosunkowo przestronne wnętrze
    - Przeciętny komfort resorowania
    - Przy wyższych obrotach głośno pracujący silnik
    - Drogie części i naprawy

Konkurencja na giełdzie
W cenie 10-letniej mazdy 323 - za 12,6 tys. można kupić:

Audi 100 2.391 r.
BMW 525 2.589 r.
Daewoo nexia 1.596 r.
Ford escort 1.493 r.
Honda civic 1.592 r.
Opel astra 1.692 r.
Renault twingo 1,294 r.
Seat toledo 1.492 r.
Skoda felicia 1.395 r.
VW passat 1.890 r.

Ceny fabrycznych części zamiennych w zł

Zderzak przedni1200
Reflektor1600
Łożysko piasty przedniego koła320
Pasek rozrządu400
Klocki hamulcowe komplet przód220
Tarcza hamulca przedniego koła350
Filtr oleju35
Filtr powietrza80
Amortyzator przedni550
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty