Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36373 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Mazda 323 F

Data publikacji: Autor: (LM)

Ten model zjednał sobie zwolenników przede wszystkim swoją sportową sylwetką.

Kompaktową mazdę wprowadzono do sprzedaży w 1989 roku. Na polski rynek auto trafiło jednak nieco później - dopiero w 1991 roku; starsze egzemplarze pochodzą zatem wyłącznie z prywatnego importu.

Model 323 F szybko zdobył sporą popularność dzięki odważnej stylistyce. Kierowcom podobało się, iż pięciodrzwiowy, rodzinny hatchback wygląda, jak rasowy samochód sportowy. Efekt ten japońskim konstruktorom udało się uzyskać dzięki nisko schodzącej masce silnika i oryginalnym, otwieranym reflektorom.

Jednak, nie ma róży bez kolców - w tym przypadku kolcami (na szczęście bardzo małymi) okazały się właśnie otwierane reflektory. Po przejechaniu 100-150 tys. km światła zaczynają drżeć, najmocniej, kiedy silnik pracuje na wolnych obrotach. Odpowiedzialne za ten mankament są plastikowe końcówki ramion podnoszących reflektory, które z czasem się wyrabiają. Ich wymiana to koszt około 200 zł. W następnych generacjach modelu 323 F (produkowanych po 1994 roku) zrezygnowano już z chowanych lamp.

Najpopularniejszymi silnikami stosowanymi w kompaktowej mazdzie były jednostki o pojemności 1.6 i 1.8 litra. Silniki te są dynamiczne i trwałe. Praktycznie nie występują w nich charakterystyczne, natarczywie powtarzające się usterki.

Przebiegi pomiędzy przeglądami wynoszą 10 tys. km. Na co czwarty przegląd producent zaleca wymianę płynów: chłodniczego i hamulcowego. Po przejechaniu dystansu 100 tys. km należy wymienić w silniku pasek rozrządu.

Mazdy 323 F dobrze trzymają wartość. Za egzemplarz z końcowego okresu produkcji (1994 rok) trzeba zapłacić 15-16 tys. zł. Auto o dwa lata starsze, w dobrym stanie technicznym można kupić już za 12 tys. zł.

O modelu 323 F (1989-1994) mówi Stefan Dyga, właściciel i szef serwisu ASO Mazdy w Katowicach:
- Dzięki śmiałej stylizacji karoserii auto zachowało świeżą linię do dzisiaj. Co istotne, sporo oferowanych na rynku samochodów zostało kupionych w kraju i znajduje się w dobrym stanie. Nieco gorzej jest z pojazdami importowanymi - one często mają za sobą poważne wypadki. Przed zakupem warto pojazdowi dokładnie się przyjrzeć, a nawet wybrać z nim do fachowego serwisu.
Dużym atutem modelu 323 F jest niska awaryjność. Należy jedynie pamiętać o regularnych wymianach oleju, w przeciwnym wypadku silnik będzie pracował dość głośno.

Orientacyjne ceny części w ASO
Klocki hamulcowe - 140 zł
Tarcza hamulcowa (1 szt.) - 140 zł
Amortyzator przedni (1 szt.) - 270 zł
Amortyzator tylny (1 szt.) - 270 zł
Tłumik końcowy - 350 zł
Maska silnika - 1000 zł
Świeca zapłonowa (1 szt.) - 14 zł.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • madejek

    Samochód mało awaryjny pomimio 17 lat.W dalszym ciągu zachwyca swoim wyglądem. Tanie zamienniki japońskie dobrej jakości.

  • rundka (gość)

    moja mazda 323f bg to już 3 w rodzinie ostatnia z 1991r ma na liczniku 970 tyś z tego 800 tyś na gazie 2 gen ,teraz coś mi płyn wywala chyba uszczelka ,karoseria ocynk tylko podwozie i progi korozja atakuje kupiłbym jeszcze raz nowszy 323f bg familja

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Mazda 323 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Mazda 323 Cena

Części dla marki Mazda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

470 zł