Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37028 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Mazda 6 (2007-2012). Zalety i typowe usterki

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Na debiut Mazdy 6 II producent wybrał salon samochodowy we Frankfurcie w 2007 roku. Zaprezentował wówczas auto, którego celem było skrócenie rynkowego dystansu dzielącego w Europie Mazdę od Volkswagena, Opla, Skody czy Toyoty. „Szóstka” dostała zupełnie nowe nadwozie i wnętrze / Fot. Mazda Mazda 6 to auto, które powstało, aby konkurować z Volkswagenem Passatem, Toyotą Avensis i Oplem Vectrą, a później Insignią. Jej najnowsza, III generacja radzi sobie z tym zadaniem znakomicie. A jak na tle konkurentów wypada II generacja?

Na debiut Mazdy 6 II producent wybrał salon samochodowy we Frankfurcie w 2007 roku. Zaprezentował wówczas auto, którego celem było skrócenie rynkowego dystansu dzielącego w Europie Mazdę od Volkswagena, Opla, Skody czy Toyoty. „Szóstka” dostała zupełnie nowe nadwozie i wnętrze / Fot. Mazda Mazda 6 to samochód segmentu D produkowany od 2002 rok, będący następcą modelu 626. Auto powstało na płycie podłogowej „GG”, która została skonstruowana przez Japończyków. Używał jej jednak także Ford, który zbudował na niej model Fusion. W Polsce Mazda 6 nie była zbyt popularna, ale za to w Europie zachodniej, głównie w Holandii sprzedawała się bardzo dobrze. W 2003 roku w plebiscycie European Car Of The Year zdobyła drugie miejsce, ustępując o 20 punktów Renault Megane II i wyprzedzając Citroena C3. W 2005 roku samochód przeszedł niewielki lifting, a w 2007 roku na rynku zadebiutowała zupełnie nowa, II generacja modelu.

Na debiut Mazdy 6 II producent wybrał salon samochodowy we Frankfurcie. Zaprezentował wówczas auto, którego celem było skrócenie rynkowego dystansu dzielącego w Europie Mazdę od Volkswagena, Opla, Skody czy Toyoty. „Szóstka” dostała zupełnie nowe nadwozie i wnętrze. W 2010 roku Mazda 6 przeszła lifting obejmujący kilka istotnych elementów. W nowym wydaniu zaprezentowano ją podczas salonu genewskiego. Po niewielkich modyfikacjach gama silników zyskała nieco większą moc. Zastosowano nowy katalizator, który od tej pory szybciej się nagrzewa oraz zmodyfikowano ustawienia zawieszenia, które poprzednio było bardzo sztywne. Kierunkowskazy boczne zostały przeniesione z błotników na lusterka, a prawdziwa rewolucja zaszła w przednim zderzaku, który zyskał zupełnie nowy kształt i grill. Wewnątrz auto otrzymało większy licznik dystansu na tablicy wskaźników oraz zmienione wykończenie konsoli środkowej. W tej formie samochód był produkowany do 2012 roku.

Bezawaryjne benzyniaki

Na debiut Mazdy 6 II producent wybrał salon samochodowy we Frankfurcie w 2007 roku. Zaprezentował wówczas auto, którego celem było skrócenie rynkowego dystansu dzielącego w Europie Mazdę od Volkswagena, Opla, Skody czy Toyoty. „Szóstka” dostała zupełnie nowe nadwozie i wnętrze / Fot. Mazda Gama silników w początkowej fazie produkcji modelu, od 2007 roku składała się z 8 propozycji. Wyjściowy benzyniak to 1,8 120 KM. Z dwulitrowej jednostki Japończycy wycisnęli 147 KM, a z 2,5-litrowej 170 KM. Aż 273 KM drzemie pod maską samochodów wyposażonych w jednostkę 3,7 V6. 2-litrowy diesel oferuje 140 KM mocy, a silnik 2,2 można wybrać w wersjach 125, 163 i 185 KM. Po liftingu z 2010 roku silniki benzynowe to 1,8 120 KM, 2,0 155 KM i 2,5 170 KM. Diesel 2,2 występuje w wersjach 129, 163 i 180 KM.

Jednostki benzynowe są przez kierowców oceniane bardzo dobrze. Jedyny, dość często powtarzający się zarzut dotyczy wersji 1,8, która zdaniem wielu kierowców jest zbyt słaba jak na tej wielkości samochód. Z kolei silniki 2,5 i 3,7 oferują świetne osiągi, ale zużywają dużo paliwa. Dlatego do codziennej jazdy najtrafniejszy wydaje się wybór silnika 2,0. W wersji sprzed liftingu oferuje on 147 KM, od roku 2010 – 155 KM. W obu przypadkach pozwala to na przyjemną jazdę, przy umiarkowanym zużyciu paliwa na poziomie ok. 10 litrów w cyklu miejskim. Co bardzo istotne, zamiast tradycyjnego paska benzyniaki zostały wyposażone w łańcuch, który nie wymaga żadnej ingerencji ze strony mechanika. Ten element jest bezobsługowy, co potwierdzają kierowcy na forach internetowych. Tymczasem u konkurentów, nawet u renomowanego Mercedesa (np. model W204) bezobsługowe łańcuchy szybko się rozciągają i wymagają wymiany.

W 2010 roku Mazda 6 przeszła lifting obejmujący kilka istotnych elementów. Po niewielkich modyfikacjach gama silników zyskała nieco większą moc. Prawdziwa rewolucja zaszła w przednim zderzaku, który zyskał zupełnie nowy kształt i grill / Fot. Mazda Diesle nie są już niestety tak trwałe. Problemy dotyczą przede wszystkim jednostki dwulitrowej, w której słabym punktem jest znienawidzony przez kierowców filtr DPF. Jeśli samochód jest eksploatowany wyłącznie w cyklu miejskim, ten element szybko się zatyka. Niestety rośnie wówczas poziom oleju silnikowego, co w niektórych sytuacjach skutkuje tzw. rozbieganiem silnika. Olej silnikowy dostaje się wówczas do komory cylindra i nawet na biegu jałowym jednostka napędowa pracuje, samoczynnie zwiększając obroty, bez otrzymania dodatkowej dawki paliwa. Nie pomaga wyjęcie ze stacyjki kluczyka, ponieważ silnik jest napędzony zaciągniętym olejem silnikowym, który traktuje jako paliwo. Problem jest potęgowany właśnie przez filtr DPF, który wpływa na wzrost poziomu oleju w misce, mieszając go z paliwem. Niestety konsekwencje takich awarii mogą być fatalne. Najczęściej dochodzi do zatarcia silnika, a nawet do wybuchu jednostki, co wynika z zatarcia panewki i wyrzucenia korbowodu przez ścianę bloku. Koszty naprawy auta są wówczas olbrzymie.

Aby ograniczyć ryzyko takich problemów w 2008 roku Mazda prowadziła akcję serwisową polegającą na zmianie oprogramowania samochodu. Skutkowało to uruchomieniem komunikatu informującego o wzroście poziomu oleju, kiedy taka sytuacja miała miejsce. Słabym punktem jest tu także pompa oleju, która napędza koło zębate na wale korbowym. Niestety zostało zbudowane ze słabych materiałów, co prowadzi do szybkiego zużycia zębów. W serwisach zdarzają się samochody, w których zęby są solidnie wytarte już po ok. 60-70 tys. km. Pompa nie pracuje wówczas jak należy, co może prowadzić do problemów ze smarowaniem silnika. Dodatkowo opiłki z koła często zatykają smok olejowy, czyli sitko, które ma wyłapywać nieczystości przed zassaniem oleju do pompy. Usterka pozornie nie jest skomplikowana, ale jeśli w porę nie zareagujemy, może dojść do zatarcia silnika. Aby uniknąć problemów trzeba w porę wymienić wał korbowy. Niestety, koszt takiej naprawy to w zależności od serwisu i wyboru części między 7 a 10 tys. zł.

W przypadku silników 2,2 problemy z filtrem DPF w zasadzie nie występują, ponieważ ten element jest tu całkowicie inny. Zdarza się natomiast, że wymiany wymaga łańcuch rozrządu, który ze względu na przeciętną trwałość może się rozciągnąć, co skutkuje hałasowaniem tego elementu. Koszt serwisu w takim przypadku to ok. 2 tys. zł. W samochodach z manualnymi skrzyniami biegów zdarzają się kłopoty z przełączaniem między pierwszym a drugim przełożeniem. Należy pamiętać, że producent zaleca tu wymianę oleju w skrzyni po każdych przejechanych 100 tys. km. Pilnowanie tych zaleceń ogranicza ryzyko występowania problemów. Poza tym silniki spisują się całkiem nieźle i co istotne, charakteryzują się dobrą dynamiką. Najmocniejsza wersja to 185 KM mocy, 218 km/h prędkości maksymalnej i sprint do 100 km/h w 8,3 sek. Średnie zużycie paliwa wynosi przy tym jedynie 5,6 litra oleju napędowego na 100 km.

Uwaga na rdzę!

W 2010 roku Mazda 6 przeszła lifting obejmujący kilka istotnych elementów. Po niewielkich modyfikacjach gama silników zyskała nieco większą moc. Prawdziwa rewolucja zaszła w przednim zderzaku, który zyskał zupełnie nowy kształt i grill / Fot. Mazda Korozja? Niestety, ale problem, z którym borykała się pierwsza generacja tu także jest aktualny i uciążliwy. Prędzej czy później samochód wymaga kosztownych napraw i lakierowania, co obniża jego wartość i walory estetyczne. Naprawy, nawet profesjonalne są niestety widoczne, szczególnie na egzemplarzach lakierowanych na kolory metaliczne. Wykwity rdzy pojawiają się przede wszystkim w okolicach nadkoli, na rantach drzwi oraz na masce. Ze względu na te problemy w latach 2008-2009 Mazda prowadziła akcję serwisową polegającą na dodatkowym zabezpieczeniu antykorozyjnym drzwi. Innym problemem trapiącym nadwozie są niewłaściwie zamocowane relingi dachowe, które w niektórych egzemplarzach przepuszczają przez otwory montażowe wodę. Z tego powodu namaka podsufitka, a jeśli nieszczelności nie zostaną zabezpieczone, dach może zacząć z czasem korodować.

Zawieszenie jest trwałe. Oryginalne części bez większych problemów wytrzymują na naszych drogach ok. 80-90- tys. km. Drobne elementy, jak łączniki stabilizatora czy końcówki drążków można kupić w formie markowych zamienników. Są wówczas nieco tańsze i prawie tak samo trwałe. Elementy oryginalne kosztują sporo, np. kompletny przedni wahacz to wydatek ponad 1000 zł. Komfort jazdy zależy przede wszystkim od rocznika auta. W egzemplarzach produkowanych do 2010 roku było ono bardziej sztywne, co mogło przeszkadzać szczególnie kierowcom korzystającym z samochodu w cyklu miejskim. Znacznie lepiej auto spisywało się w trasie, na równych drogach. Po liftingu nastawy zmieniono na nieco miększe - bardziej komfortowe.

Usterki poza silnikiem dotyczą głównie elektryki. To m.in. szwankujące piloty centralnego zamka, czy zachodzące parą reflektory. Psują się także czujniki ciśnienia powietrza w oponach.

Minus za plastiki

Wykończenie samochodu jest niezłe, ale jakość plastików mogłaby być nieco wyższa. Denerwować mogą przede wszystkim elementy w kolorze srebrnym, które z założenia mają imitować metal. Wyglądają jednak tandetnie. Dość szybko wyciera się także lakier ze skórzanej kierownicy, a fotel kierowcy po większym przebiegu wygniata się. Dodatkowy problem to trzeszczenie przednich siedzeń, co Mazda próbowała ratować kolejną akcją, polegająca na montażu dodatkowego wygłuszenia na stelażu. Design kokpitu jest jednak przyjemny dla oka. Kabina jest wygodna, w stosunku do poprzedniej generacji auta miejsca dla pasażerów jest znacznie więcej. Z tyłu wygodnie mogą zasiąść dorośli, wysocy ludzie. Bardzo pojemny jest bagażnik, który w wersji liftback mieści aż 510 litrów ładunku, a w kombi przestrzeń jest o 9 litrów większa.

W 2010 roku Mazda 6 przeszła lifting obejmujący kilka istotnych elementów. Po niewielkich modyfikacjach gama silników zyskała nieco większą moc. Prawdziwa rewolucja zaszła w przednim zderzaku, który zyskał zupełnie nowy kształt i grill / Fot. Mazda Wyposażenie standardowe Mazdy 6 jest niezłe. Do wyboru mamy wersje Comfort, Exclusive, Exclusive Plus i Sport. W najniższej standardem jest już klimatyzacja (manualna) a fotele są podgrzewane. W najbogatszych wersjach, których na rynku wtórnym jest sporo, można znaleźć m.in. skórzaną tapicerkę, szyberdach, reflektory ksenonowe, czy system nagłośnienia Bose składający się m.in. z 8 głośników i zmieniarki na 6 płyt CD. Ceny używanych pojazdów zaczynają się od ok. 26 tys. zł, ale na auto w pełni sprawne i zadbane trzeba przygotować minimum 34-36 tys. zł. Wybierając „szóstkę” radzimy unikać wersji z dwulitrowym, dieslem. Najlepszy wybór, będący kompromisem pomiędzy usterkowością, poziomem zużycia paliwa, dynamiką i ceną zakupu to naszym zdaniem dwulitrowy benzyniak. Przed zakupem warto dokładnie przejrzeć nadwozie pod kątem korozji, a wszelkie jej oznaki od razu usunąć. Kupując samochód na dłuższy okres czasu, warto zainwestować w profesjonalną konserwację podwozia i profili zamkniętych, co powinno ograniczyć ryzyko rdzewienia.

Zalety:

- atrakcyjna stylistyka

- pojemna kabina

- duży bagażnik

- trwałe silniki benzynowe

Wady:

- kiepska jakość plastików w kabinie

- awaryjny silnik diesla 2,0

- drogie części zamienne

- korozja nadwozia

 

Mazda 6 – dane techniczne i osiągi*

Wersja silnikowa

Pojemność skokowa (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr. (Nm/obr/min)

Prędkość maks. (km/h)

 

Przysp.

0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

1,8 benzyna

1798

120/5500

165/4300

198

11,6

6,9

2,0 benzyna

1999

147/6500

184/4000

 

212

10,2

7,1

2,5 benzyna

2488

170/6000

226/4000

220

8,3

8,1

2,0 diesel

1998

140/3500

330/2000

201

10,7

5,6

2,2 diesel

2184

125/3500

310/1800-2600

195

10,6

5,5

2,2 diesel

2184

163/3500

360/1800-3000

212

9,0

5,5

2,2 diesel

2184

185/3500

400/1800-3000

218

8,3

5,6

*wersje sprzed liftingu, nadwozie liftback

 

Średnie ceny używanych egzemplarzy

Rocznik/model

2008

2009

2010

2011

2012

1,8 benzyna

35

38

41

45

49

2,0 benzyna

37

40

46

48,7

55

2,0 diesel

32

37

39

-

-

2,2 diesel

39

44

49

54

57,5

 

 

Mazda 6 – wymiary

Wersja nadwozia

Liftback

Kombi

Długość

4690 mm

4710 mm

Szerokość

1780 mm

1780 mm

Wysokość

1435 mm

1480 mm

Rozstaw osi

2675 mm

2675

Masa własna*

1395 kg

1420 kg

Pojemność bagażnika

510/1702 l

519/1751 l

Pojemność baku

64 l

64 l

*wersja z silnikiem benzynowym 1,8

 

Na debiut Mazdy 6 II producent wybrał salon samochodowy we Frankfurcie w 2007 roku. Zaprezentował wówczas auto, którego celem było skrócenie rynkowego dystansu dzielącego w Europie Mazdę od Volkswagena, Opla, Skody czy Toyoty. „Szóstka” dostała zupełnie nowe nadwozie i wnętrze / Fot. Mazda

Na debiut Mazdy 6 II producent wybrał salon samochodowy we Frankfurcie w 2007 roku. Zaprezentował wówczas auto, którego celem było skrócenie rynkowego dystansu dzielącego w Europie Mazdę od Volkswagena, Opla, Skody czy Toyoty. „Szóstka” dostała zupełnie nowe nadwozie i wnętrze / Fot. Mazda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Piotr (gość)

    Niestety tak jak w przypadku innych producentów każda kolejna generacja Mazdy to znacznie gorsza jakość wykonania o trwałości i awariach nie wspomnę

  • filon (gość)

    Mam póki co dokładnie odwrotne doświadczenia. Zresztą jeśli idzie o rdzę - jak nie będziesz dbał o pojazd, to i czołg Ci skoroduje, taka prawda.

  • robson (gość)

    witam. Co do awaryjnosci tego auta, to zgadzam sie z innymi osobami. Zawsze cos, jak nie to, to tamto. Silnik 2.2 diesel padl przez lejacy wtrysk przy 150tys. rok 2009. Mazda... nigdy wiecej!!! Kazdy mi odradzal, a ja swoje i sie doigralem.

  • JP (gość)

    Witam. Jeżdżę Mazdą 6 GH 2.0 MZR-CD kombi od listopada 2019 roku ( ponad 7 lat ) i nic istotnego dotychczas się nie popsuło przy przebiegu 169 tys km. Czy ktoś może coś konstruktywnego ( najlepiej popartego doświadczeniami serwisowymi ) powiedzieć kiedy to auto może sprawiać problemy ( ile lat, ile przebiegu ). Jedyna usterka to uszkodzenie gumy osłaniającej przycisk tylnej klapy i po wizycie na myjni w mroźne dni zaskutkowało to zamrożeniem zamka klapy. Z moich doświadczeń i dwóch innych kolegów mających takie auta wynika że płynna jazda co najmniej 12 minut z obrotami powyżej 2 tys raz na dwa tygodnie zapobiega skutecznie problemom z DPF ( oczywiście dłużej lepiej ), oczywiście w Polskich warunkach nie jest to takie łatwe. Dodam tylko że auto serwisowane w ASO Mazda od nowości do teraz.

  • Arturek (gość)

    Jezdze Mazdami juz 9 lat. W I generacji 4 lata 2.0 diesel i II generacji 5 lat 2.0 diesel wymieniam olej co 10 tys i od 9 lat nie bylem u mechanika jedynie co to rozrzad i hamulce ale to chyba oczywiste. Rdzy nie widze a samochod wybitnie praktyczny. Rowniez mam liftbacka idealne auto dla rodziny. Bezawaryjny bardzo duzo miejsca na kanapie z tyłu i mega bagażnik zachowujac naturany wyglad pojazdu ;). Jezeli ktos o samochod dba to nawet Laguna bedzie zywotna ;)

  • 220k przebieg (gość)

    Jestem posiadaczem dwu litrowego diesela i sczerze, to nie zauważyłem prawie nic z tego co napisaliście. Silnik bardzo ekonomiczny bezawaryjny, skrzynia też chodzi elegancko, rdza jedynie na elementach podwozia i slupkach. Problem tylko zimą z zamkami i pilotem do centralnego, no i rzeczywiście guma na klapie się zużywa. Ogólnie jestem bardzo zadowolony.

  • Mariusz (gość)

    Witam, kupiłem ostatnio Mazde 6 2.5 benzyna 2009r sport wersja, najbogatsza opcja, silnik pracuje rewelacyjnie! Tylko pedal sprzęgła wysoko bierze chyba trzeba wymienić. Nie wspomnę tutaj o naglosnieniu Bose które gra bardzo dobrze, ja oceniam ten samochód z punktu widzenia 9 letniego auta bardzo wysoko! Polecam silniki benzynowe

  • Dariusz (gość)

    Mam Mazdę 6 z roku 2004 disel 2.0 , Wiem ze nie ma co się tym chwalić , ale nie dbam o samochody i naprawiam dopiero jak coś się psuje , ale rzecz w tym że po 8 latach eksploatacji nic poważnego w tym samochodzie się nie psuło . Co ciekawe rorzad zmieniłem po przejachaniu 180 tyś nadmienię że auto obecnie ma 320 tys km i zrobiułem nim osoboście 200 tys . Jedynym i to poważnym problemem jest ruda , która jest wszędzie . Także polecam auto jako kompletnie bezawaryjne , ale z dobrą konserwacją .

  • Miro DE (gość)

    Ten redaktorek chyba pomylił temat .. i nie ma pojęcia o silnikach dieslowych.Mam mazde 6 gh 2.0 diesel od nowośći już 11 lat 150 tys i nic jest jak nowe Ps (.jak dbasz tak masz. )Silnik jest ,,Zajebisty,, jak i całe auto....

  • Dariusz (gość)

    Posiadam Mazdę 6 GH od kilku lat. Kupiłem ją przy przebiegu 160tyś, obecnie ma przejechane 200tyś km. Silnik to 2.0 Diesel 140km. W swoim aucie nie mam żadnych problemów, które tu zostały wymienione. Silnik dynamiczny, żwawy żadnych zawahań przy wyprzedzaniu, przyspiesza na 6 biegu z niskich obrotów. Olej wymieniany co 10tyś i żadnych problemów z autem. Na serwisie i diagnostyce nie byłem bo nie świecą żadne czeki. Auto totalnie bezawaryjne, pomimo swojej (według mnie) niesłusznej opinii. Bardzo polecam mazdę z tym silnikiem, dużo mniej awaryjne i bardziej dynamiczne oraz lepiej prowadzące się auto od swojego francuskiego odpowiednika, produkowanego od 2008r z silnikiem 2.0HDi. Zero rdzy, może mi i nielicznym po prostu trafiło się auto z faktycznym przebiegiem. Auto sprowadzone z niemiec, wyprodukowane w Japonii. Polecam!!! Czy kupiłbym ponownie? Bez zawahania. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Mazda 6 zdjęcia

Mazda 6 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Mazda 6 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Mazda 6 Cena

Części dla marki Mazda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

470 zł