Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 35732 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Mazda 6 kontra Volkswagen Passat

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Volkkswagen Passat / Fot. Dariusz Dobosz Kolejne generacje Passata trafiają na coraz mocniejszych, rynkowych przeciwników. Takich choćby jak Mazda 6. Jak wygląda ósme wydanie niemieckiego „klasyka” na tle japońskiego rywala ?

Volkkswagen Passat / Fot. Dariusz Dobosz Trudno już nadążyć z liczeniem kolejnych wcieleń „średniaka” spod znaku Volkswagena, bo ostatnio zmienia się wyjątkowo szybko. W swojej historii miał generacje, które pozostawały w produkcji przez osiem, a nawet 9 lat. Tymczasem szóste wydanie Passata gościło w katalogach tylko przez 5 lat, a siódme ledwie 4. Widać, że koncern VW coraz mocniej dba o świeżość swojego produktu i chwała mu za to. Passat „numer 8”, obecny na rynku od 2014 r., z pozoru jest podobny do poprzednika, ale robi dużo mocniejsze wrażenie swoją „ostrą” stylizacją. Wygląda tak, jakby twórcy jego nadwozia zabrano wszystkie krzywiki a pozostawiono jedynie linijki. Wyraziste linie, zawężone reflektory i tylne światła a także bardziej przysadzista i szersza sylwetka spodoba się każdemu, kto w autach nie lubi krągłości

Mazda 6 doczekała się jak na razie trzeciej generacji, a producent wprowadza nowe wydanie modelu regularnie co 5 lat. Mazda 6 w swej obecnej formie debiutowała w 2012 r., ale już w 2014 r. przeszła modernizację. Największe zmiany nastąpiły we wnętrzu, nadwozie przeszło jedynie kosmetyczny retusz. Jego estetyka wciąż podporządkowana jest filozofii, określanej przez producenta nieco tajemniczym mianem „Kodo”, czyli „dusza ruchu”. W praktyce chodzi o formę pełną płynnych linii, tworzących dynamiczne, pełne ekspresji kształty, wyjątkowo przyjemne dla oka. To kompletnie inny rodzaj elegancji niż w Passacie.

Volkkswagen Passat / Fot. Dariusz Dobosz Wnętrze każdego z aut nawiązuje do kształtów nadwozia, ale to w Volkswagenie jest bardziej spójne ze stylem karoserii. Deska rozdzielcza to pokaz prostych linii i ostrych kształtów. Pozornie niewiele się tam dzieje, ale całość jest na swój sposób interesująca, a nawet intrygująca. Stylistom z Wolfsburga z pewnością udało się stworzyć projekt oryginalny, ale zabrakło w nim jednego, ważnego detalu – ciekawych wskaźników. Wirtualne „zegary” są w stanie przekazać kierowcy ogrom informacji, ale z wyglądu są banalne. Trzy „tuby” w Maździe prezentują się lepiej, a całą deskę rozdzielczą również „narysowano” ostrą kreską. Wygląda to nieźle, ale gdyby zapożyczyć z nadwozia kilka płynnych linii może było by jeszcze lepiej.

Passat jest bardzo szeroki i ma mnóstwo wolnej przestrzeni. Komfort jazdy na wygodnych fotelach, w świetnie wyciszonym i znakomicie wykończonym przedziale pasażerskim jest urzekający. Równie dobrze wyciszona, obszerna i wygodna jest Mazda, a poziom jej wykończenia, tak jak w Passacie, można śmiało przyrównać do modeli „premium”. Volkswagen, choć krótszy od rywala, ma znacznie większy bagażnik (o prawie 100 l). Ale otwór załadowczy jest dość wąski, co czasem nie pozwala wykorzystać przestrzeni na pakunki. Kufer Mazdy jest z kolei niski, co również sprawia problemy.

Podwozia Passata i „szóstki” to kawał dobrej roboty. Oba auta świetnie godzą precyzję prowadzenia z komfortem jazdy i mają odpowiednio czułe układy kierownicze. Przyjemność jazdy jest duża, zarówno w niemieckim jak i japońskim wydaniu. Podobać mogą się też silniki, cechujące się wysoką kulturą pracy, bardzo dobrą dynamiką i dużą elastycznością. Oba turbodiesle świetnie pasują do komfortowych „średniaków”. Tyle podobieństw, teraz o napędowych różnicach. Passat ma tę samą co „szóstka” moc, mniejszy moment obrotowy i większą o ponad 80 kg masę własną, a jednak może pochwalić się lepszymi osiągami i nieco niższym spalaniem. Tajemnica tkwi chyba w skrzyniach biegów. VW ma dwusprzęgłówkę DSG, Mazda nową przekładnię SkyActiv Drive, czyli klasyczny automat z cechami skrzyni dwusprzęgłowej i przekładni bezstopniowej. Wygląda na to, że nowa konstrukcja nastawiona jest raczej na komfort (działa dużo płynniej niż DSG), ale nie sprzyja dynamice.Mazda 6 / Fot. MAzda

O tym się mówi: Doping w Lidze Mistrzów? Brytyjscy i niemieccy dziennikarze dotarli do wyników kontroli

Gdy zestawimy najtańsze wersje obu aut z nadwoziami typu sedan nieco lepiej wypada „szóstka”. Można ją kupić za 89 700 zł z silnikiem 2.0 o mocy 145 KM. Najtańszy Passat ma silnik 1.4 o mocy 125 KM i kosztuje 91 790 zł. W przypadku odmian z turbodieslami i automatycznymi skrzyniami biegów minimalnie lepszy jest Volkswagen. Pozostaje jeszcze kwestia, jakie wyposażenie seryjne serwują oba auta za blisko 130 000 zł ? Mają między innymi system zapobiegania kolizjom, czyli awaryjnego hamowania przy małych prędkościach, czujnik deszczu, czujnik zmroku (automatyczne włączanie świateł mijania), tempomat, system start-stop, i aluminiowe obręcze kół. Mazda góruje nad Passatem zestawem głośnomówiącym Bluetooth i ekranem na centralnej konsoli większym o 2 cale (drobiazg, ale jednak). Passat rewanżuje się Maździe bardziej istotnymi elementami, bo aktywnym systemem ochrony pasażerów, który w razie rozpoznania możliwości wypadku domyka szyby boczne oraz okno Mazda 6 / Fot. MAzda dachowe i napina wstępnie pasy bezpieczeństwa, a także wlewem paliwa, zapobiegającym wlaniu benzyny na stacji paliw. Dysponuje też 3-strefową klimatyzacją (w Maźzie 2-strefowa). Poza tym w Volkswagenie można skorzystać z bogatej listy wyposażenia dodatkowego. W przypadku Mazdy trzeba sięgnąć po wyższą wersję wyposażeniową, co stanowi mniej korzystne rozwiązanie.

Wybrane dane techniczne

 

Mazda 6 2.2 SkyActiv-D SkyMotion 6AT 4d

VW Passat 2.0 TDI-CR BlueMotion DSG Comfortline 4d

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/turbodiesel

4/16/turbodiesel

Pojemność skokowa (cm3)

2191

1968

Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/4500

150/3500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

380/1800-2600

340/1750-3000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,8

8,7

Prędkość maksymalna (km/h)

204

218

Pojemność bagażnika (l)

489

586

Pojemność zbiornika paliwa (l)

62

66

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,8

4,5

Długość/szerokość/wysokość (cm)

487/184/145

476,7/183,2/145,6

Rozstaw osi (cm)

283

279,1

Masa własna (kg)

1345

1426

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

2/12

Cena (zł)

od 129 900

od 128 690

Utrata wartości po 3 latach (%)

 

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne

                       

 

Mazda 6 2.2 SkyActiv-D SkyMotion AT 4d

VW Passat 2.0 TDI-CR BlueMotion DSG Comfortline 4d

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radio/odtwarzacz CD/MP3

S/S/S

S/S/S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

 

Nasza ocena

         

 

Mazda 6 2.2 SkyActiv-D SkyMotion AT 4d

VW Passat 2.0 TDI-CR BlueMotion DSG Comfortline 4d

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

 

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

 

+

Cena

+

+

Wynik końcowy

++++++ (6)

++++++++ (8)

 

Podsumowanie

Mazda 6 to z pewnością godny przeciwnik dla Passata. „Szóstka” nie ustępuje liderowi sprzedaży w klasie średniej ani atrakcyjnością stylizacji nadwozia i wnętrza, ani własnościami jezdnymi, komfortem, przestronnością czy jakością wykończenia. Właściwie przegrywa głównie osiągami, bo różnice wyposażeniowe i cena tylko w minimalny sposób przemawiają na korzyść niemieckiego auta. Coraz szybsze cykle modernizacyjne Passata nie są więc dziełem przypadku. „Średniak” spod znaku VW czuje na plecach oddech groźnych konkurentów. Mazda 6 to tylko jeden z nich.


Jeep dla Ciebie

Volkkswagen Passat / Fot. Dariusz Dobosz

Volkkswagen Passat / Fot. Dariusz Dobosz

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Wróg drogiej tandety (gość)

    Niezależnie od ceny i powyższej punktacji wybrałbym jednoznacznie Mazdę, zwłaszcza że jest też wersja z 2.5 litrowym benzyniakiem. Diesla też wolałbym 2.2 Mazdy.

  • X6x (gość)

    Ciekawe czy te osiągi Passaty osiągają tylko na papierze, podobnie jak normy czystości?

  • mr.fakers (gość)

    Zakup paska jest równie idiotyczny jak japońca w dieslu. Jeśli chodzi o benzyny to szmelcwageny nie mają tutaj startu ze swoimi sypiącymi się na masakrę SrefeSI wagi koguciej.

  • jo (gość)

    Wieśwagen z normą Euro 6 HA HA HA . Mazda jest dobra ale to nie HONDA ACCORD PZDR

  • MS (gość)

    TYLKO MAZDA. Accord...koniec produkcji.

  • szybki (gość)

    Jakby do Accorda zapakować DSG i silniki turbo to obydwa auta faktycznie byłyby w cieniu. Jak minie czkawka to Honda powróci jeszcze mocniejsza, ładniejsza.

  • Polo (gość)

    Mazda nie ustępuje Passatowi atrakcyjną stylizacją? Czy komuś słońce przygrzało? Passat o sylwetce Mazdy może tylko pomarzyć

  • qba (gość)

    mazda lżejsza i przy tej samej mocy ma większy moment obrotowy. ma gorsze osiągi i więcej pali :D Mogliście jeszcze napisać, że VW słynie z czystych diesli :D buahahahaha

  • nyda (gość)

    Passat do najgorszy Hebel w tej klasie!SYF NA KOLKACH OCHYDA!!!!

  • boczny (gość)

    Początek tekstu jest sformułowany tak, jakby autor się zastanawiał czy Mazda jest dla Passata godnym rywalem. A tymczasem jest dokładnie odwrotnie - to Passat nie jest godnym rywalem dla Mazdy, taka prawda.

  • rer (gość)

    Błagam..... Passat B8... to przecież plastik fantastic, nie ma żadnego porównania do mazdy 6. Samochód wyprodukowany z taką ilością wad, że aż głowa boli. Od problemów z wiązkami kabli po przez odpadające chromowane listwy aż do poważnych usterek jak

  • Robert (gość)

    Mam mazdę 6 od dwóch miesięcy. Cudo :) Kolega kupił Paska za 160 tysi - tyle plastiku w desce rozdzielczej Paska nie ma nawet w starej octawii. pozdrawiam

  • Colo (gość)

    No cóż, wyraznie widać lobby na rzecz vw. Ten artykuł to nie wyjątek, można takich wiele znaleźć. Dla mnie passat to bezpłciowy kloc na czterech kołach. Co innego mazda. Technicznie również nie góruje nad konkurencją. Wykończenie i materiały użyte brdzo przeciętne, plastik udający alu itd. Ledendarna bezawaryjnosc to już odległa przeszłość. Jednak wciąż ma swoich zwolenników, głównie takich, którzy ciągle naiwnie liczą na niezawodność. Mazda jest o niebo lepsza. Co z tego że nie ma 3 strefowej klimy, bo komu to potrzebne, czy problamatycznej i drogiej w naprawach dsg. Nawiasem mówiąc testowałem kiedyś mazde 6 i wiem ze da sie wykręcić lepiej do setki, niż podaje producent. Na dane z volfsburga trzeba chyba patrzeć z dystansem po ostatnich wpadkach w usa. Ja bym dal 8dla mazdy i najwyżej 5 dla pask

  • Slwk (gość)

    Jeżdżę Passatem 2,0 Pb czwarty rok 270 tys DSG super jazda i wygoda. Żadnej awarii i nie chce mi się słuchać tego chrzanienia kolegów.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Mazda 6 zdjęcia

Mazda 6 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Volkswagen Passat dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Mazda 6 Cena

Części dla marki Mazda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

470 zł