Design nadwozia Mazdy 6 Sport Kombi deklasuje konkurencję w segmencie. Harmonijne linie, odważne detale i mocno
zaakcentowane przetłoczenia nadwozia nie tylko przewyższają zachowawczy design niemieckich limuzyn, ale również górują nad atrakcyjnymi pod kątem stylistycznym modelami włoskimi i francuskimi. Pionowa, masywna osłona chłodnicy, smukłe reflektory przednie, mocno pochylona szyba przednia i opadająca linia dachu zwieńczone zostały niewielką szybą tylną, równie wąskimi jak przednie kloszami reflektorów tylnych oraz dwukolorowym zderzakiem z wkomponowanymi podwójnymi końcówkami układu wydechowego. Wąska linia okien, duże 19-calowe aluminiowe tarcze kół, w połączeniu z krótszym w porównaniu do sedana rozstawem osi i mniejszą długością całkowitą nadwozia podkreślają proporcjonalność i zwartość sylwetki.
Projekt przestrzeni pasażerskiej niestety nie kontynuuje odważnej stylistyki nadwozia. Wewnątrz znajdziemy tradycyjny, konserwatywny wręcz design przypominający inne modele z Kraju Kwitnącej Wiśni lub stylistykę rodem z niemieckich modeli. Czarne, matowe elementy plastikowe przełamywane są miejscami przez połyskujące detale w tym samym kolorze, srebrne wstawki oraz wiśniową listwę biegnącą przez całą szerokość deski rozdzielczej. Wszystko prezentuje się ładnie, spójnie i bez zarzutu pod względem ergonomii, aczkolwiek brakuje elementu świeżości i innowacyjności który dostrzegamy na zewnątrz Mazdy.
W mierzącym 4805 mm długości i 2113 mm szerokości nadwoziu bez obaw możemy podróżować w pełnym pięcioosobowym składzie. Obszerne przednie siedziska oraz nisko osadzona szeroka tylna kanapa, pokryte mięsistą skórą zapewniają optymalny komfort podróży. Ogrzewane i sterowane elektrycznie fotele przednie posiadają odpowiednią długość siedzisk i dobre podparcie boczne, a zakres regulacji fotela kierowcy (260 mm wzdłuż i 50 mm w pionie) w połączeniu z regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumną kierownicy pozwala na zajęcie wygodnej pozycji.
Za kabiną pasażerską wygospodarowano bagażnik o pojemności 506 litrów. Na tle konkurencji: Ford Mondeo - 549 litrów, Toyota Avensis - 543 litry, Renault Laguna – 508 litrów lub Opel Insignia – 540 litrów - nie jest to rekordowy wynik, ale bez problemu wystarczy aby pomieścić nawet wakacyjne bagaże. Roleta unoszona razem z pokrywą przestrzeni bagażowej, niski próg załadunku i prosty sposób składania oparć tylnej kanapy ułatwiają wykorzystanie możliwości ładunkowych szóstki.
Gama jednostek napędowych nowej Mazdy składa się z trzech silników benzynowych oraz dwóch Diesli. Testowy egzemplarz wyposażony był w jednostkę zasilaną benzyną o pojemności 1998 cm3 dysponującą mocą 165 KM i momentem 210 Nm. Pełne wykorzystanie jej potencjału pozwala na rozpędzenie ważącego 1320 kg kombi do pierwszych 100 km/h w 9.1 sekundy i osiągnięcie prędkości 214 km/h. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest przy 4000 obr./min., a maksymalna moc 2000 obrotów wyżej, więc jak przystało na japońską konstrukcję dynamiczna jazda wymaga utrzymywania odpowiednio wysokich
obrotów. Praca w wyższych zakresach obrotowych wału korbowego, oprócz satysfakcjonującej dynamiki i elastyczności okraszona jest przyjemnym dla ucha dźwiękiem silnika. W ograniczeniu apetytu na paliwo dwulitrowej jednostki napędowej pomagają systemy i-stop oraz i-ELOOP (Inteligent Energy Loop). Pierwszy z nich to popularny już system wyłączający silnik po zatrzymaniu się i ponownie błyskawicznie – w czasie 0,35 sekundy - uruchamiający go po naciśnięciu pedału sprzęgła. Drugi system odzyskuje energię podczas hamowania. i-ELOOP magazynuje energię w kondensatorze w celu wykorzystania jej do zasilania urządzeń elektrycznych w samochodzie. Pełne ładowanie kondensatora, które trwa kilka sekund, wystarcza do podtrzymania wszystkich urządzeń elektrycznych pojazdu przez około minutę. Przy aktywnych obu systemach silnik potrzebuje 9 litrów paliwa na pokonanie 100 kilometrów w mieście i 2 litrów mniej, aby przejechać ten sam dystans w trasie.
Napęd na koła przednie przekazywany jest za pomocą rewelacyjnej, manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów. Krótka dźwignia z optymalnym skokiem sprawia, że wszystkie przełożenia wchodzą bardzo precyzyjnie z przyjemnym, niewielkim oporem.
Zawieszenie japońskiego kombi (z przodu kolumny McPhersona, z tyłu wielowahaczowe) w połączeniu z dużymi felgami, niskoprofilowymi oponami i krótkim przełożeniem układu kierowniczego daje dużo przyjemności z jazdy. Mimo praktycznego i relatywnie dużego nadwozia, Mazda prowadzi się z zadziwiającą zwinnością i precyzją. Zawieszenie zestrojone jest twardo, ale z uwzględnieniem optymalnego komfortu. Gwarantuje pełną stabilność i przewidywalność prowadzenia, jednocześnie dobrze niwelując wszelkie niedoskonałości nawierzchni.
Bezpieczeństwo podczas codziennej eksploatacji zapewnia zestaw podstawowych systemów kontroli trakcji i sześciu poduszek powietrznych uzupełniony o komplet radarów i czujników pod nazwą i-ACTIVESENSE. Pakiet ten zawiera m.in.: układ zapobiegający kolizjom przy małej prędkości, system ostrzegający kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, system informujący o obecności pojazdów w martwym polu lusterek wstecznych, system zapobiegający staczaniu się pojazdu na wzniesieniach czy system aktywnych świateł. Uzupełnieniem długiej listy elementów z zakresu bezpieczeństwa jest równie obszerna i atrakcyjna lista wyposażenia standardowego z zakresu komfortu.
Wybrane dane techniczne Mazdy 6 Kombi i konkurentów:
Marka/model | Mazda 6 Sport Kombi | Toyota Avensis Wagon | Volkswagen Passat Variant |
Wersja | SkyPassion | Prestige | Highline |
cena (zł) | 118 200 | 125 900 | 115 793 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (cm3) | 1998 | 1986 | 1390 |
Moc (KM) | 165 | 152 | 160 |
Moment obrotowy (Nm) | 210 | 196 | 240 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) | 9,1 | 9,3 | 8,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 214 | 200 | 218 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,9 | 6,9 | 6,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 136 | 162 | 149 |
Skrzynia biegów | manualna 6 biegów | manualna 6 biegów | manualna 6 biegów |
Pojemność bagażnika (l) | 506 | 543 | 603 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?