Mazda 6. Trudna sztuka poprawiania dobrego

Michał Kij/x-news
Mazda 6 W gamie silników są trzy benzynowe: 2-litrowy o mocy 145 i 165 KM oraz 2,5-litrowy, 192-konny, a także dwa diesle 2,2 l o mocy 150 lub 170 KM. Te ostatnie mile zaskakują nie tylko wysokim momentem obrotowym dostępnym w typowy dla jednostek wysokoprężnych sposób od niskiej prędkości obrotowej, ale również wysoką kulturą pracyFot. Michał Kij
Mazda 6 W gamie silników są trzy benzynowe: 2-litrowy o mocy 145 i 165 KM oraz 2,5-litrowy, 192-konny, a także dwa diesle 2,2 l o mocy 150 lub 170 KM. Te ostatnie mile zaskakują nie tylko wysokim momentem obrotowym dostępnym w typowy dla jednostek wysokoprężnych sposób od niskiej prędkości obrotowej, ale również wysoką kulturą pracyFot. Michał Kij
Proszę zachować spokój, sylwetka pozostała bez zmian. Nowe są tylko lusterka wsteczne z kierunkowskazami. Reszty nie da się zobaczyć – trzeba poczuć.
Mazda 6 W gamie silników są trzy benzynowe: 2-litrowy o mocy 145 i 165 KM oraz 2,5-litrowy, 192-konny, a także dwa diesle 2,2 l o mocy 150 lub 170 KM.
Mazda 6

W gamie silników są trzy benzynowe: 2-litrowy o mocy 145 i 165 KM oraz 2,5-litrowy, 192-konny, a także dwa diesle 2,2 l o mocy 150 lub 170 KM. Te ostatnie mile zaskakują nie tylko wysokim momentem obrotowym dostępnym w typowy dla jednostek wysokoprężnych sposób od niskiej prędkości obrotowej, ale również wysoką kulturą pracy

Fot. Michał Kij

Mazda odstaje i jest to dla niej powodem do dumy. Nie miętosi silników, żeby były jak najmniejsze i nie utożsamia technicznej wirtuozerii z liczbą „asystentów”, kupowanych od poddostawców. Reguła „Jinba Ittai”, czyli jedność jeźdźca i konia, przekładana przez Mazdę na harmonię kierowcy i samochodu, nie jest tylko wyjątkowo udanym chwytem marketingowym. Wystarczy krótka przejażdżka którymkolwiek z modeli Mazdy, aby przekonać się, że działa.

„Szóstka” zrobiła kolejny krok ku doskonałości. Porównanie ze zdobywaniem stopni wtajemniczenia w jednej ze wschodnich sztuk walki, nasuwa się samo. Z biegiem dni na pozór niewiele się zmienia, ale efekty z nagła przerastają najśmielsze oczekiwania. W wysyłanych do Europy Mazdach 3 i 6 na rok 2017 pojawił się system G-Vectoring Control (GVC). Steruje on momentem obrotowym docierającym do kół odpowiednio do ruchów kierownicy. W ten sposób ułatwia pokonywanie zakrętów. Przy wchodzeniu w zakręt wyhamowuje przednie koła, co je dociąża i zapewnia lepszą przyczepność. Jeśli koła pozostają skręcone pod stałym kątem, moment obrotowy zostaje zwiększony, masa „przenosi się” na tylną oś i auto zachowuje się bardziej stabilnie. Rezultaty są najlepiej widoczne na śliskiej nawierzchni, ale… Mazda ze zdumiewającą łatwością pokonuje wszystkie zakręty i ronda i nie robi z tego sensacji. Można prowadzić szybko i nie obijać się od prawa do lewa. Trudno ocenić, jaka w tym rola nowego systemu, gdyż „szóstka” od początku była zaprojektowana z uwagą, co wyraża się w sztywności nadwozia i świetnie współgrającego z nim zawieszenia, z tyłu wielowahaczowego. W nowym modelu zmodyfikowano amortyzatory i zoptymalizowano kształt tulei przednich, dolnych wahaczy. Dokładni do bólu Japończycy przedstawiają wykres będący wynikiem testów, który pokazuje, że z grubsza rzecz ujmując w aucie z GVC, głowa mniej się kiwa.

Mazda 6 W gamie silników są trzy benzynowe: 2-litrowy o mocy 145 i 165 KM oraz 2,5-litrowy, 192-konny, a także dwa diesle 2,2 l o mocy 150 lub 170 KM.
Mazda 6

W gamie silników są trzy benzynowe: 2-litrowy o mocy 145 i 165 KM oraz 2,5-litrowy, 192-konny, a także dwa diesle 2,2 l o mocy 150 lub 170 KM. Te ostatnie mile zaskakują nie tylko wysokim momentem obrotowym dostępnym w typowy dla jednostek wysokoprężnych sposób od niskiej prędkości obrotowej, ale również wysoką kulturą pracy

Fot. Michał Kij

I znów można by się uśmiechnąć pod nosem, jak wiele można udowodnić metodami naukowymi, gdyby nie to, że ten niemały przecież samochód zachowuje się tak, jakby siła odśrodkowa była wymysłem braci Grimm. Przekładanie stopy na hamulec to nawyk, którego w Maździe należy się oduczyć. Tym bardziej, że nic nie przeszkadza w obserwacji otoczenia. Mało jest okazji wymagających odrywania wzroku od drogi. Podstawowe informacje, w tym o prędkości, o ograniczeniach prędkości oraz kierunku jazdy wskazywanym przez nawigację można odczytać z wyświetlacza „head-up”, który obecnie zapamiętuje swoją pozycję odpowiednio do ustawienia fotela. Nowy układ przycisków na kierownicy lepiej odpowiada naturalnym wędrówkom rąk i palców. Wychodząc naprzeciw zmarzluchom, Mazda proponuje teraz podgrzewany wieniec kierownicy.

Wskaźniki, łącznie z 7-calowym ekranem nad konsolą środkową są w jednej linii, co nie jest nowością, ale pomaga w szybkiej orientacji podczas jazdy. Okrągły, wielofunkcyjny „zegar” z prawej został zmodyfikowany, aby podawać żądane informacje w bardziej przystępnej formie.

[page_break]

Mazda 6 W gamie silników są trzy benzynowe: 2-litrowy o mocy 145 i 165 KM oraz 2,5-litrowy, 192-konny, a także dwa diesle 2,2 l o mocy 150 lub 170 KM.
Mazda 6

W gamie silników są trzy benzynowe: 2-litrowy o mocy 145 i 165 KM oraz 2,5-litrowy, 192-konny, a także dwa diesle 2,2 l o mocy 150 lub 170 KM. Te ostatnie mile zaskakują nie tylko wysokim momentem obrotowym dostępnym w typowy dla jednostek wysokoprężnych sposób od niskiej prędkości obrotowej, ale również wysoką kulturą pracy

Fot. Michał Kij

W gamie silników są trzy benzynowe: 2-litrowy o mocy 145 i 165 KM oraz 2,5-litrowy, 192-konny, a także dwa diesle 2,2 l o mocy 150 lub 170 KM. Te ostatnie mile zaskakują nie tylko wysokim momentem obrotowym dostępnym w typowy dla jednostek wysokoprężnych sposób od niskiej prędkości obrotowej, ale również wysoką kulturą pracy. Próżno męczyć je piątym biegiem przy prędkości poniżej 50 km/h. Nie wprawiają nadwozia w drżenie, nie domagają się zwiększenia obrotów uporczywym terkotem. Znoszą kaprysy kierowcy ze spokojem, co jest zasługą m.in. tłumików umieszczonych w pustej przestrzeni każdego ze sworzni tłokowych (tzw. Natural Sound Smoother) oraz systemu sterującego fazami rozrządu tak, aby stłumić krytyczne pasma częstotliwości, przy których elementy silnika wpadają w najgłośniejsze wibracje – Mazda nazywa to rozwiązanie „Natural Sound Frequency Control”.

Mazda 6 W gamie silników są trzy benzynowe: 2-litrowy o mocy 145 i 165 KM oraz 2,5-litrowy, 192-konny, a także dwa diesle 2,2 l o mocy 150 lub 170 KM.
Mazda 6

W gamie silników są trzy benzynowe: 2-litrowy o mocy 145 i 165 KM oraz 2,5-litrowy, 192-konny, a także dwa diesle 2,2 l o mocy 150 lub 170 KM. Te ostatnie mile zaskakują nie tylko wysokim momentem obrotowym dostępnym w typowy dla jednostek wysokoprężnych sposób od niskiej prędkości obrotowej, ale również wysoką kulturą pracy

Fot. Michał Kij

Większość modeli ma system odzyskiwania energii w trakcie hamowania i-ELOOP, który skrzętnie gromadząc ją w elektrycznym kondensatorze dwuwarstwowym, pozwala zaoszczędzić w mieście do 10% paliwa. Wszystkie „szóstki” mają układ start-stop, który Mazda określa po swojemu i-stop. Dzięki niemu auto można pochwalić jeszcze raz: przy ponownym uruchamianiu silnika nie tylko nie ma denerwującej, ale praktycznie żadnej zwłoki.

Mazda 6 pozostaje jednym z najbardziej atrakcyjnych aut na rynku, a teraz jeszcze lepiej współdziała z kierowcą. W Polsce cieszy się dużym zainteresowaniem, a nabywcy zwykle wybierają czołowe wersje z mocnymi silnikami. Wiedzą, co robią. Niewiele samochodów tak znakomicie wykorzystuje zaklęte w nich konie mechaniczne.

Mazda 6 i konkurenci:

Marka/modelMazda 6 Skyactiv-G 192 KM SkyPassionAlfa Romeo Giulia 2.0 Turbo 200 KMVolkswagen Passat 1.8 TSI BMT 180 KM Highline
Cena (zł)143 900149 000130 390
Typ nadwozia/liczba drzwisedan/4sedan/4sedan/4
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4865/1840/14504643/1860/14364767/1832/1476
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1585/15951550/15901578/1562
Rozstaw osi (mm)283028202786
Masa własna (kg)136514291405
Pojemność bagażnika (l)480480585
Pojemność zbiornika paliwa (l)625866
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)248819951798
Liczba cylindrów444
Napędzana ośprzedniatylnaprzednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńautomatyczna/6automatyczna/8zautomatyzowana/7
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min192 przy 5700200 przy 5000180 przy 5100
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min256 przy 3250330 przy 1750250 przy 1250-5000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)7,86,67,9
Prędkość maksymalna (km/h)223230232
Średnie spalanie (l/100 km)6,35,95,7
Emisja CO2 (g/km)148138129
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty