Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36603 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Mazda CX-3 2018. Japoński SUV po zmianach. Wrażenia z jazdy, dane techniczne, ceny

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Mazda CX-3

Mazda zmodernizował swojego małego crossovera, czyli model CX-3. Auto przeszło delikatny lifting, poprawiono zawieszenie, pojawiły się nowe elementy w kabinie, a w ofercie silników nowy diesel.

Fot. Wojciech Frelichowski Mazda zmodernizował swojego małego crossovera, czyli model CX-3. Auto przeszło delikatny lifting, poprawiono zawieszenie, pojawiły się nowe elementy w kabinie, a w ofercie silników nowy diesel.

Mazda CX-3 jest produkowana od 2015 roku. Auto oparto na płycie podłogowej Mazda Skyactiv Platform, która jest również bazą dla modelu Mazda 2. Jednak w konstrukcji CX-3 wykorzystano wiele rozwiązań, które wcześniej znalazły się w SUV-ie CX-5. Po trzech latach od wdrożenia do produkcji, Mazda odświeżyła ten model, który wchodzi właśnie do sprzedaży.

Drobny makijaż

Nadwozie auta poddano lekkiemu makijażowi. Zmienił się np. grill chłodnicy, który teraz składa się z poziomych żeber o różnej Mazda CX-3

Mazda zmodernizował swojego małego crossovera, czyli model CX-3. Auto przeszło delikatny lifting, poprawiono zawieszenie, pojawiły się nowe elementy w kabinie, a w ofercie silników nowy diesel.

Fot. Wojciech Frelichowski grubości. Producent podkreśla, że dzięki temu przód CX-3 stał się bardziej ekspresyjny. Faktycznie, auto wygląda bojowo, ale i przed tą zmianą pod względem stylistyki ten crossover Mazdy był jednym z bardziej wyróżniających się modeli w swoim segmencie.

Ponadto zastosowano nowe materiały dla opraw reflektorów przeciwmgielnych, paneli na słupkach dachowych oraz nakładek na nadkola i progi zewnętrzne. Z tyłu zdecydowano się na nowe lampy diodowe o pierścieniowym kształcie połączonym z liniami poziomymi. Chodziło nie tylko o efekt stylistyczny, ale również o to, aby lampy lepiej świeciły także w dzień.

Wprowadzono także nowy wzór aluminiowych felg o średnicy 18 cali, zaś gamę kolorystyczną stosowanych lakierów wzbogacił nowy odcień Soul Red Crystal.

Trzy kolory w kabinie

We wnętrzu Mazdy CX-3 wprowadzono nową kolorystykę. Do wyboru jest kolor szary z siedzeniami obszytymi czarną lub białą skórą, kolor szary z siedzeniami obitymi sztuczną skórą w kolorze czarnym oraz kolor czarny z tkaninową tapicerką w kolorze czarnym.

Zobacz także: Jazda po rondzie. Kto ma pierwszeństwo?

Poprawiono fotele, w których zastosowano piankę uretanową. Jej zaletą jest wysoka sprężystość i zdolność pochłaniania wibracji. Natomiast tylną kanapę wyposażono w składany podłokietnik z wbudowanymi uchwytami na kubki.

Zmiany nastąpiły też na konsoli pomiędzy przednimi fotelami. Zniknęła klasyczna dźwignia hamulca ręcznego, którą zastąpiono włącznikiem hamulca elektrycznego. Dodano za to środkowy podłokietnik z konsolą i ukrytym pod nią schowkiem.

W wersjach wyposażonych w system multimedialny MZD Connect jako opcje wyposażenia dostępne są aplikacje Apple CarPlay dla posiadaczy iPhon'ów i i Android Auto dla użytkowników smartfonów.

Nowości pod podwoziem

Mazda CX-3

Mazda zmodernizował swojego małego crossovera, czyli model CX-3. Auto przeszło delikatny lifting, poprawiono zawieszenie, pojawiły się nowe elementy w kabinie, a w ofercie silników nowy diesel.

Fot. Wojciech Frelichowski Innowacje przeprowadzono też w układzie zawieszenia. Skorygowano skoku sprężyn śrubowych przy jednoczesnym powiększeniu średnicy przednich amortyzatorów oraz zmniejszeniu przekroju przedniego stabilizatora. Jak wyjaśnia producent, celem tych modyfikacji było poprawienie stabilności, jak i komfort jazdy.

Udoskonalono również oprogramowanie systemu G-Vectoring Control, którego zadaniem jest wykorzystanie sterowania silnikiem do kontroli reakcji podwozia pod kątem poprawy właściwości jezdnych. Jednocześnie poprawiono charakterystykę pracy elektrycznego wspomagania kierownicy.

Zastosowano też nowe elementy mające za zadanie ograniczenie przenikania do kabiny hałasu opływu powietrza i toczenia kół. Np. wzdłuż spawanych spojeń paneli drzwiowych użyto uretanowe wstawki, zaś w drzwiach przednich i tylnych zwiększono grubość blachy zewnętrznej. Zwiększono też grubość podsufitki kabiny.

Nowy diesel

Mazda CX-3

Mazda zmodernizował swojego małego crossovera, czyli model CX-3. Auto przeszło delikatny lifting, poprawiono zawieszenie, pojawiły się nowe elementy w kabinie, a w ofercie silników nowy diesel.

Fot. Wojciech Frelichowski W palecie silników pojawił się nowy diesel SKYACTIV-D o pojemności 1,8 litra i mocy 115 KM, który zastąpił wcześniejszy silnik 1,5 D o mocy 105 KM. Producent informuje, że zastosowano w nim szereg nowoczesnych rozwiązań w celu polepszenia procesu spalania, szybszej reakcji na przyspieszenie oraz zmniejszenia zużycia paliwa.

Wprowadzono też systemy korekty brzmienia silnika - Natural Sound Smoother i Natural Sound Frequency Control, które mają zapewnić przyjemniejszy dźwięk silnika i lepsze wyciszenie samochodu podczas jazdy.

Modyfikacje przeszedł też silnik benzynowy SKYACTIV-G 2.0, który jest dostępny w dwóch zakresach mocy: 121 KM i 150 KM. Ulepszono m.in. porty dolotowe, tłoki o nowym profilu, dysze wtryskiwaczy, zawory sterujące obiegiem cieczy chłodzącej. Chodziło o zwiększenie szybkości spalania, co pozwoliło podnieść poziom momentu obrotowego w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych silnika przy równoczesnym obniżeniu zużycia paliwa na wysokich obrotach.

Jednostka 1.8 SKYACTIV-D występuje z napędem na koła przednie lub na cztery koła. W przypadku silników benzynowych jednostka 2.0 SKYACTIV-G o mocy 121 KM napędza koła przednie, a silnik SKYACTIV-G 2.0 o mocy 150 KM wyposażony jest wyłącznie w napęd na cztery koła. Z każdym z silników może współpracowac jedna z dwóch, sześciobiegowych przekładni - manualna lub automatyczna.

Większe bezpieczeństwo

Mazda CX-3

Mazda zmodernizował swojego małego crossovera, czyli model CX-3. Auto przeszło delikatny lifting, poprawiono zawieszenie, pojawiły się nowe elementy w kabinie, a w ofercie silników nowy diesel.

Fot. Wojciech Frelichowski W Mazdzie CX-3 ulepszono systemy bezpieczeństwa. M.in. poszerzono zakres systemu i-ACTIVSENSE, którego zadaniem jest wykrywanie potencjalnych zagrożeń i ograniczaniu prawdopodobieństwa uszkodzenia pojazdu lub odniesienia obrażeń przez jadące nim osoby.

Auto wyposażono w zmodyfikowaną wersję systemu A-SCBS (Advanced Smart City Brake Support), który jest zaawansowanym układem wspomagania hamowania w warunkach jazdy miejskiej o zwiększonej zdolności wykrywania pieszych po zmroku.

Ulepszono działanie aktywnego tempomatu radarowego MRCC (Mazda Radar Cruise Control), który wykorzystuje radar fal milimetrowych oraz przednią kamerę. Dzięki temu minimalna prędkość przy jakiej działa tempomat została obniżona z 30 km/h do 0 km/h. Jak informuje producent, system samoczynnie inicjuje ruszenie auta z miejsca w chwili, gdy ruszył pojazd poprzedzający.

Zobacz także: Dacia Sandero 1.0 SCe. Budżetowe auto z oszczędnym silnikiem

Wprowadzono też funkcję Auto-Hold, która przy ruszaniu na pochyłości po zdjęciu przez kierowcę nogi z pedału hamulca utrzymuje samochód przez chwilę w miejscu.

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej zmodernizowanej Mazdy CX-3 jeździliśmy wersją z silnikiem benzynowym 2.0 SKYACTIV-G o mocy 121 KM skonfigurowanym z manualną skrzynią biegów. Na płaskich odcinkach dróg ta jednostka napędowa pracuje z animuszem. Jednak na górskich podjazdach jego animusz słabnie i aby utrzymać względną dynamikę konieczna jest częsta zmiana biegów.

Za to zaletą tej jednostki jest niski poziom emitowanego hałasu. Nawet przy prędkościach autostradowych hałas, jaki dociera do kabiny, jest znikomy.

Mazda CX-3

Mazda zmodernizował swojego małego crossovera, czyli model CX-3. Auto przeszło delikatny lifting, poprawiono zawieszenie, pojawiły się nowe elementy w kabinie, a w ofercie silników nowy diesel.

Fot. Wojciech Frelichowski Zawieszenie jest dość sprężyste, jednak nie na tyle, aby auto było nieprzewidywalne podczas pokonywania ostrych zakrętów. Spod podwozia do kabiny nie docierają natarczywe dźwięki pracującego zawieszenia. Koła pokonują dziury i nierówności drogi w miarę cicho i bez nadmiernych wstrząsów. Dobrze należy też ocenić układ kierowniczy.

Swoje walory auto uwidacznia podczas jazdy miejskiej. Mazda CX-3 nie boi się dziur i wysokich krawężników. Nie stwarza też problemów podczas parkowania.

Nie do końca przekonują niektóre rozwiązania w zestawie wskaźników. W wersji CX-3, którą jeździliśmy, centralnym zegarem był obrotomierz, zaś elektroniczny prędkościomierz wstawiono w małe okienko w prawym dolnym rogu tarczy obrotomierza. Pomysł niezbyt przekonujący, bo okienko prędkościomierza jest mało kontrastowe. Sytuację nieco ratuje wyświetlacz, który prezentuje informacje na przedniej szybie w polu widzenia kierowcy.

Mazda CX-3 model 2018 jest już w sprzedaży. Cennik rozpoczyna się od kwoty 68 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za bazową wersję auta z silnikiem 2.0 2.0 SKYACTIV-G o mocy 121 KM. Cena za wersję z silnikiem 2.0 SKYACTIV-G o mocy 150 KM rozpoczyna się od kwoty 87 900 zł, zaś z silnikiem 1.8 SKYACTIV-D od 107 tys. zł.

Plusy

Ciekawa stylistyka

Bardzo dobra trakcja

Bogate wyposażenie

Minusy

Mało czytelny prędkościomierz

Silnik 2.0 121 KM niezbyt elastyczny

Mazda CX-3 2.0 SKYACTIV 121 KM i konkurenci

Marka/model

Mazda 3 2.0 SKYACTIVE 121 KM SkyEnergy

Fiat 500X 1.0 120 KM Urban

Opel Mokka X 1.4 Turbo 120 KM Enjoy

Cena (zł)

79 900

73 000

77 300

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

                                                   Wymiary i masy

 

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4275/1765/1535

4264/1796/1595

4275/1781/1658

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1525/1520

1545/1545

1541/1540

Rozstaw osi (mm)

2570

2570

2555

Masa własna (kg)

1184

1320

1394

Pojemność bagażnika (l)

350

350

356

Pojemność zbiornika paliwa (l)

48

48

52

Układ napędowy

 

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1998

999

1364

Liczba cylindrów

4

3

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

                                                          Osiągi

 

Moc (KM) przy obr./min

121 przy 6000

120 przy 5750

120 przy 4800

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

206 przy 2800

190 przy 1750

175 przy 1850

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,0

10,9

10,9

Prędkość maksymalna (km/h)

192

188

185

Średnie spalanie (l/100 km)

6,2        

5,9

6,5

Emisja CO2 (g/km)

141

136

149

 

 

Mazda CX-3

Mazda zmodernizował swojego małego crossovera, czyli model CX-3. Auto przeszło delikatny lifting, poprawiono zawieszenie, pojawiły się nowe elementy w kabinie, a w ofercie silników nowy diesel.

Fot. Wojciech Frelichowski

Mazda CX-3

Mazda zmodernizował swojego małego crossovera, czyli model CX-3. Auto przeszło delikatny lifting, poprawiono zawieszenie, pojawiły się nowe elementy w kabinie, a w ofercie silników nowy diesel.

Fot. Wojciech Frelichowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Hyundai Tucson Forum (gość)

    Podobny do nowego Hyundai Tucson, zobacz na https://hyundaitucson.info

  • Jasiek (gość)

    A systemów automatycznego parkowania jak nie było, tak nie ma. A w wielu galeriach ciasno, w konkurencji o tym wiedzą. Mazda śpi?

  • falkon (gość)

    Piękne auto i piękna tapicerka, ale trzeba ją będzie utrzymać w takim stanie :D mysle, ze K2 Auron Strong da radę https://youtu.be/fk4aeRkkMlM

  • tyl mazdy podobny do czt mitsubishi (gość)

    CZT

  • tyl mazdy podobny do czt mitsubishi (gość)

    Cx3 mazda CZT mitsubishi Tył

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Mazda CX-3 Cena

Części dla marki Mazda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

470 zł