Nowy kompaktowy crossover bazuje na prototypie przedstawionym podczas salonu samochodowego w Genewie w 2011 roku
o nazwie Minagi. W konstrukcji nowego auta zastosowano najnowsze technologie „Mazda SKYACTIV”. Mają one zapewnić poprawę właściwości jezdnych, osiągów jednostek napędowych, bezpieczeństwa przy jednoczesnej dbałości o środowisko przez ograniczenie emisji szkodliwych substancji do otoczenia. Podstawą do budowy stała się zupełnie nowa płyta podłogowa o nazwie „Skyactiv platform”. W ofercie znalazły się: dwa silniki benzynowe 2.0 160 i 165KM oraz dwie jednostki wysokoprężne 2.2 150KM i 175KM.
Wykonana w tzw. technologii SkyACTIV-Body bryła nadwozia to całkowicie nowa konstrukcja, której śmiała stylistyka odzwierciedla nowy trend projektowy Mazdy. Konstruktorzy pod kierownictwem Masashi Nakayamy tworząc auto nie zapomnieli o głównym przesłaniu charakteryzującym wszystkie pojazdy japońskiego producenta, czyli „Zoom-zoom”. Filozofia ta to niepohamowane emocje, entuzjazm, dynamizm i sportowy duch. Wszystkimi tymi cechami emanuje nowy CX-5. Proporcjonalna i zwarte nadwozie z dużą ilością terenowych akcentów, mimo że stwarza wrażenie
dużego auta charakteryzuje się kompaktowymi wymiarami: długością 4540mm, szerokością 1840 mm oraz wysokością 1670 mm. Masywne i solidne auto nie zostało pozbawione stylistycznej dynamiki. Pojazd zaprojektowany zgodnie z filozofią „KODO – Dusza ruchu” wygląda jakby cały czas pozostawał w ruchu.
Bryła nowej Mazdy CX-5 skrywa starannie zaprojektowane, ciekawe wnętrze. Mimo że pojazd jest nieco krótszy od swojego większego brata CX-7 oferuje we wnętrzu nieco więcej miejsca. Odczuwalne jest to głównie w tylnej części auta. Konstrukcja oraz wysokie zawieszenie powodują, że zajmowanie miejsc na siedzeniach nie przysparza żadnych trudności. Z łatwością zasiądziemy na szerokich bardzo wygodnych fotelach przednich. Wysoka pozycja za kierownicą oraz znakomita widoczność, jaką dysponuje kierowca zarówno do przodu jak i na boki dają poczucie bezpieczeństwa. Funkcjonalność auta odzwierciedla dostępne od wersji SkyMotion rozwiązanie o dźwięcznej nazwie Karakuri, co w bezpośrednim tłumaczeniu oznacza mechanizm lub trik. Jest to układ składanych tylnych foteli w konfiguracji 40/20/40 z funkcją zdalnego sterowania dźwigniami dostępnymi w bagażniku. Sposób składania siedzeń tylnych pozwala na dowolne konfigurowanie przestrzeni
bagażnika. Jego podstawowa objętość z uwzględnieniem przestrzeni ukrytej pod podłogą wynosi 503 litry, a przez złożenie foteli możemy uzyskać maksymalnie 1620 litrów. Zaletą bagażnika bez wątpienia jest niski próg załadunkowy.
Nowoczesne technologie SKYACTIV zastosowane w konstrukcji nadwozia, układu napędowego i zawieszenia pozwalają na prowadzenie nowego SUV-a Mazdy z rzadko spotykaną w tej klasie zwinnością i dynamiką. Samochód możemy wyposażyć zarówno w napęd na jedną jak i na dwie osie. W przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na koła jezdne pośredniczyć może jedna z dwóch sześciobiegowych skrzyń biegów manualna SKYACTIV-MT lub automatyczna SKYACTIV-DRIVE. W testowanym pojeździe pod maską znajdował się dwulitrowy silnik benzynowy SKYACTIV-G wyposażony w układ zasilania z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Konstruktorom jednostki udało się osiągnąć najwyższy jak dotąd stopień sprężania o wartości 14:1 jaki dostępny jest w silnikach o zapłonie iskrowym. Dysponuje on maksymalną mocą 160KM uzyskiwaną przy 6000 obr/min. 208Nm maksymalnego momentu obrotowego pozwala rozpędzić
auto do prędkości 100 km/h w czasie 9,6 sekundy. Jednostka, która nie posiada żadnego doładowania charakteryzuje się niezwykłą dynamiką i elastycznością oraz jak na tak duże auto niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo.
Testowany pojazd wyposażony został w napęd na wszystkie koła z precyzyjnym układem rozpoznawania przyczepności kół, który płynnie rozdziela moment pomiędzy osiami. Automatyczna skrzynia biegów CX5 to rozwiązanie raczej konwencjonalne. Przełączanie poszczególnych biegów następuje prawie niezauważalnie dla kierowcy. Gdy jednak zdecydujemy się poruszać po drodze bardzo dynamicznie przekładnia nieco zawodzi, wyraźnie odczuwalna jest zwłoka czasowa po gwałtownym wciśnięciu pedału przyśpieszenia. W takim wypadku niezbędne staje się wykorzystanie funkcji manualnej zmiany biegów. Nowa, lżejsza, a zarazem sztywniejsza konstrukcja, zawieszenie przednie z kolumnami McPhersona oraz tylne wielowahaczowe, pozwalają w sposób stabilny i bezpieczny poruszać się autem w ruchu ulicznym jak i w terenie.
Wybrane dane techniczne Mazdy CX5 i konkurentów:
Marka / model | Mazda CX5 | Hyundai ix35 | Nissan Qashqai |
Wersja | SkyPASSION | Premium | Tekna |
Cena (zł) | 137 400 | 109 700 | 109 400 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (cm3) | 1998 | 1998 | 1997 |
Moc (KM) | 160 | 163 | 140 |
Moment obrotowy (Nm) | 208 | 194 | 196 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,2 | 11,2 | 11,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 187 | 180 | 181 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,6 | 8,2 | 8,0 |
Skrzynia biegów | Automatyczna 6-biegowa | Automatyczna 6-biegowa | Automatyczna CVT |
Pojemność bagażnika (l) | 503 | 465 | 410 |
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk** – Info-Ekspert**
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?