Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37270 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Mazda CX-5 2.0

Data publikacji: Autor: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Mazda CX-5 , Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert CX-5 to pierwszy model japońskiej marki oparty na nowej koncepcji stylistycznej “KODO – dusza ruchu”. Za najtańszą wersję SkyGO napędzaną silnikiem benzynowym 2.0/165KM z napędem na jedną oś trzeba zapłacić 94 400 złotych.

Nowy kompaktowy crossover bazuje na prototypie przedstawionym podczas salonu samochodowego w Genewie w 2011 roku Mazda CX-5 , Fot: Robert Kulczyk – Info-Eksperto nazwie Minagi. W konstrukcji nowego auta zastosowano najnowsze technologie „Mazda SKYACTIV”. Mają one zapewnić poprawę właściwości jezdnych, osiągów jednostek napędowych, bezpieczeństwa przy jednoczesnej dbałości o środowisko przez ograniczenie emisji szkodliwych substancji do otoczenia. Podstawą do budowy stała się zupełnie nowa płyta podłogowa o nazwie „Skyactiv platform”. W ofercie znalazły się: dwa silniki benzynowe 2.0 160 i 165KM oraz dwie jednostki wysokoprężne 2.2 150KM i 175KM.

Wykonana w tzw. technologii SkyACTIV-Body bryła nadwozia to całkowicie nowa konstrukcja, której śmiała stylistyka odzwierciedla nowy trend projektowy Mazdy. Konstruktorzy pod kierownictwem Masashi Nakayamy tworząc auto nie zapomnieli o głównym przesłaniu charakteryzującym wszystkie pojazdy japońskiego producenta, czyli „Zoom-zoom”. Filozofia ta to niepohamowane emocje, entuzjazm, dynamizm i sportowy duch. Wszystkimi tymi cechami emanuje nowy CX-5. Proporcjonalna i zwarte nadwozie z dużą ilością terenowych akcentów, mimo że stwarza wrażenie Mazda CX-5 , Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspertdużego auta charakteryzuje się kompaktowymi wymiarami: długością 4540mm, szerokością 1840 mm oraz wysokością 1670 mm. Masywne i solidne auto nie zostało pozbawione stylistycznej dynamiki. Pojazd zaprojektowany zgodnie z filozofią „KODO – Dusza ruchu” wygląda jakby cały czas pozostawał w ruchu.

Bryła nowej Mazdy CX-5 skrywa starannie zaprojektowane, ciekawe wnętrze. Mimo że pojazd jest nieco krótszy od swojego większego brata CX-7 oferuje we wnętrzu nieco więcej miejsca. Odczuwalne jest to głównie w tylnej części auta. Konstrukcja oraz wysokie zawieszenie powodują, że zajmowanie miejsc na siedzeniach nie przysparza żadnych trudności. Z łatwością zasiądziemy na szerokich bardzo wygodnych fotelach przednich. Wysoka pozycja za kierownicą oraz znakomita widoczność, jaką dysponuje kierowca zarówno do przodu jak i na boki dają poczucie bezpieczeństwa. Funkcjonalność auta odzwierciedla dostępne od wersji SkyMotion rozwiązanie o dźwięcznej nazwie Karakuri, co w bezpośrednim tłumaczeniu oznacza mechanizm lub trik. Jest to układ składanych tylnych foteli w konfiguracji 40/20/40 z funkcją zdalnego sterowania dźwigniami dostępnymi w bagażniku. Sposób składania siedzeń tylnych pozwala na dowolne konfigurowanie przestrzeni Mazda CX-5 , Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspertbagażnika. Jego podstawowa objętość z uwzględnieniem przestrzeni ukrytej pod podłogą wynosi 503 litry, a przez złożenie foteli możemy uzyskać maksymalnie 1620 litrów. Zaletą bagażnika bez wątpienia jest niski próg załadunkowy.

Nowoczesne technologie SKYACTIV zastosowane w konstrukcji nadwozia, układu napędowego i zawieszenia pozwalają na prowadzenie nowego SUV-a Mazdy z rzadko spotykaną w tej klasie zwinnością i dynamiką. Samochód możemy wyposażyć zarówno w napęd na jedną jak i na dwie osie. W przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na koła jezdne pośredniczyć może jedna z dwóch sześciobiegowych skrzyń biegów manualna SKYACTIV-MT lub automatyczna SKYACTIV-DRIVE. W testowanym pojeździe pod maską znajdował się dwulitrowy silnik benzynowy SKYACTIV-G wyposażony w układ zasilania z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Konstruktorom jednostki udało się osiągnąć najwyższy jak dotąd stopień sprężania o wartości 14:1 jaki dostępny jest w silnikach o zapłonie iskrowym. Dysponuje on maksymalną mocą 160KM uzyskiwaną przy 6000 obr/min. 208Nm maksymalnego momentu obrotowego pozwala rozpędzić Mazda CX-5 , Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspertauto do prędkości 100 km/h w czasie 9,6 sekundy. Jednostka, która nie posiada żadnego doładowania charakteryzuje się niezwykłą dynamiką i elastycznością oraz jak na tak duże auto niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo.

Testowany pojazd wyposażony został w napęd na wszystkie koła z precyzyjnym układem rozpoznawania przyczepności kół, który płynnie rozdziela moment pomiędzy osiami. Automatyczna skrzynia biegów CX5 to rozwiązanie raczej konwencjonalne. Przełączanie poszczególnych biegów następuje prawie niezauważalnie dla kierowcy. Gdy jednak zdecydujemy się poruszać po drodze bardzo dynamicznie przekładnia nieco zawodzi, wyraźnie odczuwalna jest zwłoka czasowa po gwałtownym wciśnięciu pedału przyśpieszenia. W takim wypadku niezbędne staje się wykorzystanie funkcji manualnej zmiany biegów. Nowa, lżejsza, a zarazem sztywniejsza konstrukcja, zawieszenie przednie z kolumnami McPhersona oraz tylne wielowahaczowe, pozwalają w sposób stabilny i bezpieczny poruszać się autem w ruchu ulicznym jak i w terenie.

Wybrane dane techniczne Mazdy CX5 i konkurentów:

Marka / model

Mazda CX5

Hyundai ix35

Nissan Qashqai

Wersja

SkyPASSION

Premium

Tekna

Cena (zł)

137 400

109 700

109 400

Silnik

Benzynowy

Benzynowy

Benzynowy

Pojemność (cm3)

1998

1998

1997

Moc (KM)

160

163

140

Moment obrotowy (Nm)

208

194

196

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,2

11,2

11,3

Prędkość maksymalna (km/h)

187

180

181

Średnie spalanie (l/100 km)

6,6

8,2

8,0

Skrzynia biegów

Automatyczna
6-biegowa

Automatyczna 
6-biegowa

Automatyczna
CVT

Pojemność bagażnika (l)

503

465

410

Tekst i zdjęcia: Robert KulczykInfo-Ekspert

Info-Ekspert

Mazda CX-5 , Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Mazda CX-5 , Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Janek (gość)

    Spalanie benzyny w takim aucie na poziomie 6.6 jest większa bujda niż basnie braci grimm

  • FX (gość)

    Nie dalej jak wczoraj oglądałem test nowego Tuarega V8 TDI gdzie testujący rozpościerał peany o tym iż tamten również 6,6 pokazał <hahaha> Porównując CX-5 do Hondy CR-V jaką mają znajomi (2.0 Pb 150KM 4x4 + ASB) obstawiam bardzo podobne średnie spalanie na poziomie 11,5-12,2 bo to są realne wartości dla takich pojazdów. Nawet w trasie przy normalnej jeździe (żadnych szaleństw) bardzo ciężko uzyskać wynik w okolicach 8,5-8,8/100km. Przeważnei jest to 9,5 do 10 litrów. Nawiązując do ceny... no szału nie zrobią tym modelem za takie pieniądze... gdzie porównana konkurencja jest 30 tys zł tańsza..

  • Komentarz usunięty.
  • odkrywca (gość)

    Mam CX5 2.0 160KM 4x4 od 3 miesięcy. Komputer pokazuje średnie zużycie 8l/100km. Jeżdżę 50% w mieście i 50% poza miastem. W sumie bardzo fajny samochód szczególnie w zimie kiedy nie trzeba odśnieżać i po prostu się jedzie kiedy inni się odkopują. Polecam

  • Kriss (gość)

    Moją Hondą CRV 2.0 Pb na trasie nr 11 z katowic do poznania potrafię uzyskać spalanie 5,7l i to z włączoną klimą więc spalanie w mazdzie cx-5 uważam za możliwe.

  • FX (gość)

    Po co TDI - wszyscy szturmem po 2-litrowe SUV`y skoro mniej palą...

  • Witt (gość)

    Porownanie w tabeli mocno nie trafione, Kaszkai to polka nizej, a Hyundai ix35 to mierne auto, do Mazdy ma bardzo daleko.... Mazda CX-5 celuje w najlepsze SUV-y jak CR-V, Rav4, Tiguan, Kuga czy Subaru XV.

  • marcin (gość)

    CR-V, CX5 - - > 4x4 (?!?) - jakie cztery razy cztery- jaki napęd na obie osie - największym atutem napędu w tych autach to napis na masce - ale pewnie dla wiekszości kupujących to wystarcza. Dobrze jeśli wybierają auto świadomie.

  • sqbl (gość)

    Jezdze CX-5 4x4 2.0 benzyna. Wiekszosc jazdy to miasto, odleglosci od 5 do 50 km. Zawsze na klimie i swiatlach dziennych plus radio. Srednie spalanie w takich przejazdach nie przekracza 8 litrow /100km. Zapewniam ze nie zawalam drogi. Dwa razy w miesiacu robie trase ponad 400 km w jedna strone z czterema pasazerami i pelnym bagaznikiem (zwiekszam wtedy cisnienie w oponach). Srednio w trasie pali 7,5 /100km jesli jade 120km/h. Jesli jade dynamicznie stale 140 i wiecej to spalanie wzrasta do 10/100km. Cudow nie ma. To auto jest bardzo dobre, zwlaszcza do miasta. Niestety ma dwie wady: 1) klapa bagaznika nie pod osi sie dostatecznie wysoko (zaledwie do 185 cm), 2) powyzej 140 km/h zaczyna robic sie glosnawo przy 160 jest glosno.

  • Marek (gość)

    Witam posiadam cx5 2.0 165 km i predkosc max to 185 km/H i blokada obrotow na 6 biegu do 4 tys dalej nie kreci nie wiem o co chodzi bo dacia dokker 75 km jadę 165km wiec moze ten silnik z daczki jest sportowy

  • piaskowiec (gość)

    Byłem na jeździe próbnej tym modelem i bardzo przyjemnie się jeździło, trzymała się drogi tak jak trzeba. Mocno zastanawiam się na przesiadkę właśnie na Mazdę CX-5.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Mazda CX-5 zdjęcia

Mazda CX-5 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Mazda CX-5 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Mazda CX-5 Cena

Części dla marki Mazda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

470 zł