Mazda CX-5 drugiej generacji. Test nowego wcielenia popularnego SUV-a

Ryszard M. Perczak
Mazda CX-5 II - testObecnie wyjeżdża na drogi nowe, drugie pokolenie CX-5, które ma nie tylko kontynuować dokonania poprzedniczki, ale jeszcze bardziej je rozwijać. Mazda obiecuje, że nowa CX-5 wiernie oddaje Jinba Ittai, czyli jedność kierowcy z samochodem, oraz antropocentryczny projekt i myśl technologiczną.fot. Mazda
Mazda CX-5 II - testObecnie wyjeżdża na drogi nowe, drugie pokolenie CX-5, które ma nie tylko kontynuować dokonania poprzedniczki, ale jeszcze bardziej je rozwijać. Mazda obiecuje, że nowa CX-5 wiernie oddaje Jinba Ittai, czyli jedność kierowcy z samochodem, oraz antropocentryczny projekt i myśl technologiczną.fot. Mazda
Mazda CX-5 debiutowała sześć lat temu. W roku 2011 była pierwszym modelem Mazdy, który zawierał pełny zestaw rozwiązań technologicznych nazwanych Skyactiv oraz pierwszą seryjnie produkowaną Mazdą zaprojektowaną zgodnie z zasadami stylistycznymi Kodo, co po japońsku oznacza duszę ruchu.

CX-5 nie tylko zdobyła uznanie za swoją dynamiczną stylistykę, osiągi i dostarczaną przyjemność z jazdy, ale także zyskała status kluczowego gracza w gamie modelowej marki, stanowiąc jedną czwartą jej rocznej sprzedaży na świecie. Do dziś znalazło się półtora miliona nabywców na ten model na 120 rynkach. Obecnie wyjeżdża na drogi nowe, drugie pokolenie CX-5, które ma nie tylko kontynuować dokonania poprzedniczki, ale jeszcze bardziej je rozwijać. Mazda obiecuje, że nowa CX-5 wiernie oddaje Jinba Ittai, czyli jedność kierowcy z samochodem, oraz antropocentryczny projekt i myśl technologiczną.

Podobna czy całkiem nowa
Samochód zmienił się nie tylko z wyglądu, choć zachował charakterystyczny styl modelu pierwszej generacji, ale zmienił także swoje wymiary zewnętrzne. Przy takim samym rozstawie osi (2,70 m) długość jej nadwozia wynosi teraz 4,55 m tj. o 1 cm więcej. Nowa CX-5 jest jednocześnie o 3,5 cm niższa.

Mazda CX-5 II - testObecnie wyjeżdża na drogi nowe, drugie pokolenie CX-5, które ma nie tylko kontynuować dokonania poprzedniczki, ale jeszcze bardziej
Mazda CX-5 II - test

Obecnie wyjeżdża na drogi nowe, drugie pokolenie CX-5, które ma nie tylko kontynuować dokonania poprzedniczki, ale jeszcze bardziej je rozwijać. Mazda obiecuje, że nowa CX-5 wiernie oddaje Jinba Ittai, czyli jedność kierowcy z samochodem, oraz antropocentryczny projekt i myśl technologiczną.

fot. Mazda

Jednym z elementów, które umożliwiły osiągnięcie stylistycznego celu było opracowanie prostej acz odważnej, dojrzałej i eleganckiej formy nadwozia. Lampy główne zostały zamontowane niżej, wydłużone oraz nieco spłaszczone, a między nimi znalazł się w nowym kształcie potężny wlot powietrza do komory silnika. Wygładzono boczne linie przewężenia oraz opracowano bardziej płynną i jednolitą kompozycję płaszczyzn, a to przyniosło efekt w postaci jeszcze bardziej atrakcyjnej gry świateł i cieni na panelach karoserii. Nowa CX-5 jest dostępna z nowymi alufelgami o rozmiarze 17 i 19-cali.

W kabinie postawiono na prostotę i elegancję. Jej projekt powstał z myślą o nierozpraszającej kierowcę ergonomii. W porównaniu z poprzednią generacją zwiększono pojemność wszystkich schowków w kabinie oraz wprowadzono rozwiązania ułatwiające ładowanie smartfonów. Nowy model ma siedmiocalowy ekran dotykowa w konsoli centralnej oraz nową, wielofunkcyjną kierownicę.

O zmianach w CX-5 mówi Magdalena Węglewska z Mazdy:

 

Nowa CX-5 jest pierwszym modelem Mazdy, który może zostać wyposażony w nowy typ wyświetlacza Head-up, prezentujący dane bezpośrednio na szybie czołowej, na wysokości linii wzroku kierowcy. Drugi typ wyświetlacza pokazuje dane w sposób klasyczny, czyli na panelu powyżej zespołu zegarów. Ponadto zmodyfikowano konstrukcję wszystkich foteli, dzięki czemu oferują one teraz jeszcze lepsze podparcie ciała, podwyższają komfort podróżowania oraz znacząco ograniczają zmęczenie, nawet podczas długiej jazdy.

Sporo uwagi poświęcono również redukcji poziomu hałasu, drgań i wibracji w kabinie. Dzięki czemu obniżono poziom hałasu drogowego o niskiej częstotliwości oraz szumu wiatru i opon. Wnętrze nowej Mazdy CX-5 jest bardzo dobrze wyciszone i nawet podczas szybkiej jazdy umożliwia swobodne prowadzenie rozmowy.

Pięć poziomów mocy

Mazda CX-5 II - testObecnie wyjeżdża na drogi nowe, drugie pokolenie CX-5, które ma nie tylko kontynuować dokonania poprzedniczki, ale jeszcze bardziej
Mazda CX-5 II - test

Obecnie wyjeżdża na drogi nowe, drugie pokolenie CX-5, które ma nie tylko kontynuować dokonania poprzedniczki, ale jeszcze bardziej je rozwijać. Mazda obiecuje, że nowa CX-5 wiernie oddaje Jinba Ittai, czyli jedność kierowcy z samochodem, oraz antropocentryczny projekt i myśl technologiczną.

fot. Mazda

Nowa Mazda CX-5 może być napędzana jednym z trzech silników: turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym Skyactiv-D 2.2 o mocy 150 oraz 175 KM lub silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa Skyactiv-G 2.0, generującymi 160 oraz 165 KM bądź Skayactiv-G1+ 2.5 o mocy 194 KM. Ostatnia z jednostek ma system dezaktywacji cylindrów, który wyłącza z pracy dwa z czterech cylindrów przy małych obciążeniach silnika, na przykład w czasie jazdy ze stałą, niezbyt dużą prędkością.

Nowej generacji system napędu na obie osie i-Activ AWD, zaprojektowany z myślą o utrzymaniu kontroli nad zachowaniem się kół na drodze bez względu na panujące warunki. Mimo nacisku położonego na oszczędnie działający napęd przekazywany na przednie koła w większości normalnych warunków jazdy, udział momentu napędowego wysyłanego na tylne koła może zmieniać się od zaledwie 1 do 50 procent. Jest w tym modelu także dostępny ciekawy system GVC (G-Vectoring Control), który jest pierwszym rozwiązaniem dostępnym w ramach pakietu technologii Skyactiv-Vehicle Dynamics. Jego rolą jest zapewnienie zintegrowanego sterowania pracą silnika, przekładni i podwozia oraz optymalizowanie nacisku na każde z kół, poprzez kontrolę nad momentem obrotowym jednostki napędowej.

Cały czas na bieżąco

Mazda CX-5 II - testObecnie wyjeżdża na drogi nowe, drugie pokolenie CX-5, które ma nie tylko kontynuować dokonania poprzedniczki, ale jeszcze bardziej
Mazda CX-5 II - test

Obecnie wyjeżdża na drogi nowe, drugie pokolenie CX-5, które ma nie tylko kontynuować dokonania poprzedniczki, ale jeszcze bardziej je rozwijać. Mazda obiecuje, że nowa CX-5 wiernie oddaje Jinba Ittai, czyli jedność kierowcy z samochodem, oraz antropocentryczny projekt i myśl technologiczną.

fot. Mazda

MZD Connect to opracowana przez Mazdę koncepcja łączności, opierająca się na funkcjach dostępnych już obecnie w samochodach Mazdy, takich jak Bluetooth, e-mail, SMS czy nawigacja satelitarna, oferująca użytkownikom nowy poziom komfortu łączności. Pasażerowie, korzystający ze smartfona podłączonego do systemu na pokładzie najnowszej Mazdy CX-5 poprzez Bluetooth lub USB, mają bezpieczny i łatwy dostęp do szerokiej i stale rosnącej oferty usług mobilnej rozrywki, dostarczanej przez Aha w czasie rzeczywistym, włączając w to tysiące internetowych stacji radiowych, Twittera, Facebooka, wiadomości, audiobooków, itp. MZD Connect pozwala też na odtwarzanie treści z połączonych urządzeń mobilnych, obsługuje dźwięk w 11 językach i tekst w 26 językach, w tym także po polsku. Oferuje także szereg informacji dotyczących pojazdu poprzez autorskie aplikacje Mazdy, włączając w to status i stopień aktywności systemu regeneracji energii kinetycznej z hamulców i-Eloop oraz systemu wyłączającego silnik na postoju i-stop.

Dane techniczne Mazda CX-5 i wybranych konkurentów:

Marka/model

Mazda 2.2 Sky-D 150 KM 6AT 4×4 i-ACTIV AWD

Ford Kuga 2.0 TDCi 150 KM
ST-Line

Honda CR-V 1.6 D 160 KM Executive

Cena (zł)

150 900

147 150

162 700

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4550/1840/1675

4524/1838/1680

4605/1820/1685

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

b.d.1563/1565

1570/1580

Rozstaw osi (mm)

2700

2690

2630

Masa własna (kg)

15301641

1658

Pojemność bagażnika (l)

506

456

589

Pojemność zbiornika paliwa (l)

5660

58

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

2191

1997

1597

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

automatyczna/6

automatyczna/9

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

150 przy 4500

150 przy 3750

160 przy 4000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

380 przy 1800-2600

370 przy 1750

350 przy 2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,3

10,9

10,0

Prędkość maksymalna (km/h)

196

190

197

Średnie spalanie (l/100 km)

5,8

5,4

5,1

Emisja CO2 (g/km)

142140

134

Polecamy: Nowa Mazda MX-5

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty