Nazwa tego typu silnika pochodzi od nazwiska jego twórcy - niemieckiego konstruktora Felixa Wankla. W porównaniu do powszechnie stosowanych jednostek czterosuwowych, motor Wankla wyróżnia się przede wszystkim sposobem pracy tłoka i jego kształtem. Jest on bowiem trójkątny, i obraca się wewnątrz eliptycznego cylindra.
Taki typ silnika odznacza się bardzo wysoką sprawnością, a także możliwością uzyskania wysokiej mocy ze stosunkowo niewielkiej pojemności. Niestety, jest to okupione niższą żywotnością takich jednostek. Był to jeden z powodów, dla których Wankle nigdy nie zdobyły ogromnej popularności, a Mazda była ostatnim z producentów, który wytwarzał ten motor na większą skalę.
Silnik ten znalazł zastosowanie głównie w sportowych modelach tej marki, jak np. seria RX. Pomimo niedawnych zapewnień Mazdy o pracach nad nową generacją Wankla z rodziny Renesis, ostatecznie porzucono prace rozwojowe na rzecz technologii SKYACTIV umożliwiającej znaczne obniżenie zużycia paliwa.
Tym samym, 45-letni mariaż tej marki z silnikami Wankla dobiegł końca. W fabryce w Hiroszimie niebawem rozpocznie się montaż czterosuwowych jednostek spalinowych.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?