Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36839 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Mazda MX-5. Kabriolet z animuszem

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Mazda MX-5 

Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.


Fot, Wojciech Frelichowski Mazda MX-5 może uchodzić nie tylko za jeden ze wzorców dwumiejscowych kabrioletów. Atutem tego auta są również znakomicie dobrane walory trakcyjne. Aż szkoda, że jest tylko dla dwóch osób.

Mazda MX-5 

Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.


Fot, Wojciech Frelichowski Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.

Klasyka gatunku

Nadwozie Mazdy MX-5 z pewnością mieści się w kanonach dwumiejscowych, małych kabrioletów, czyli: długa maska silnika i krótki tył, pomiędzy którymi jest niewielka kabina. Jednak w odróżnieniu od poprzednich generacji obecny model nie jest tylko ewolucją modelową, ale całkowicie nową konstrukcją.

Tak jak wszystkie aktualne Mazdy, model MX-5 powstał według koncepcji, którą japońska marka określa nazwą KODO. Zatem charakterystycznymi elementami przodu jest duży grill oraz wąskie, skośne reflektory. Maska silnika mocno wnosi się ku górze razem z błotnikami, które nadają całości dynamicznego charakteru.

Tył auta jest krótki. Nadwozie kończy się dość gwałtownie pionowym panelem, gdzie widzimy okrągłe lampy świateł pozycyjnych i stop oraz podłużne, wąskie kierunkowskazy.

Kabina po metamorfozie

Mazda MX-5 

Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.


Fot, Wojciech Frelichowski Całkowicie zmieniono wnętrze samochodu. Najwięcej modyfikacji widać na desce rozdzielczej. W poprzednim modelu ten element, a szczególnie środkowa konsola, był dość rozbudowany. W MX-5 piątej generacji sięgnięto po podobne rozwiązania, które znalazły się w Mazdzie 2.

Sterowanie zestawu audio i systemu info przejął joystick i pięć współpracujących z nim przycisków umieszczonych pomiędzy przednimi fotelami. Forma tego rozwiązania jest nowoczesna, ale nie do końca funkcjonalna, bo jego obsługa wymaga od kierowcy oderwania wzroku od drogi. Natomiast regulację nawiewem i temperaturą powierzono dużym pokrętłom, dzięki czemu łatwo nimi sterować podczas jazdy.

W zestawie zegarów przed oczami kierowcy są trzy okrągłe wskaźniki. Po prawej jest prędkościomierz, w środku obrotomierz (jak w klasycznym aucie sportowym), a po lewej we wspólnej obudowie wskaźnik paliwa, temperatury cieczy chłodzącej silnik oraz wyświetlacz komputera pokładowego.

Redakcja poleca:

Poszkodowani w wypadkach mogą wywalczyć pieniądze na prywatne leczenie
Skoda Rapid. Czy nadaje się na auto rodzinne?
LPG. Przez zmianę przepisów cena autogazu drastycznie wzrośnie?

Mazda MX-5 

Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.


Fot, Wojciech Frelichowski Testowy egzemplarz był wyposażony w sportowe fotele Recaro obszyte kompilacją skóry i alcantary. Skórą wykończono także część kokpitu, nie mówiąc już o kierownicy czy dźwigni zmiany biegów.

Z racji, że po stronie pasażera nie znalazło się miejsce na schowek, trzeba było znaleźć inne rozwiązanie. Skrytkę zlokalizowano w tylnej ściance pomiędzy za fotelami. Jest także schowek w podłokietniku. Jak zwykle w takich autach bagażnik jest mały, bo przestrzeń z tyłu auta musi także pomieścić złożony dach. W Mazdzie MX-5 bagażnik ma pojemność 130 litrów, czyli zmieszczą się w nim dwie małe walizki.

Trochę gimnastyki

Mazda MX-5 to klasyczny kabriolet, czyli z miękkim, brezentowym dachem. Producent nie silił się na opracowywanie skomplikowanego systemu automatycznego otwierania i zamykania dachu. W MX-5 dach jest otwierany i składany ręcznie. Ale jest to banalnie prosta czynność. Najpierw zwalniamy blokadę nad lusterkiem wstecznym, potem odczepiamy dach od przedniej szyby i przesuwamy aż za fotele, do położenia spoczynkowego, które jest zabezpieczone blokadą.Kiedy chcemy dach zamknąć, najpierw uchwytem pomiędzy fotelami zwalniamy wspomnianą blokadę, a potem przesuwamy go do przedniej szyby i tu blokujemy. Zarówno otwieranie, jak i zamykanie dachu trwa kilka sekund i można to wykonać jedną ręką.

Mazda MX-5 

Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.


Fot, Wojciech Frelichowski

Mazda MX-5

Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.


Fot, Wojciech Frelichowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • ~camila (gość)

    "Mazda MX-5 może uchodzić nie tylko a jeden ze wzorców dwumiejscowych kabrioletów. Atutem tego auta jest również znakomicie dobrane walory trakcyjne. Aż szkoda, że jet tylko dla dwóch osób." - czy ktoś to czytał droga redkacjo??? Czyba nie warto czytać całość. Wstyd!

  • ~camila (gość)

    No tak, cenzura działa. Zwróciłam uwagę redkacji na aż 4 (sic) błędy na początku tekstu i oczywiście mój komentarz został usuniety. Niestety poprawiliście państo tylko 3 z 4 błedów. Widać więcej szanowana redakcja nie zauważyła. Gratuluję profesjonalizmu!

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Mazda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

470 zł