Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37261 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Mazda MX-5 RF. Kabriolet ze sztywnym dachem

Data publikacji: Autor: Tomasz Szmandra TVN Turbo/x-news

Mazda MX-5 RF.

Najpopularniejszy roadster na świecie, teraz oferowany jest także z automatycznie składanym, sztywnym dachem. W Polsce ceny nowej wersji japońskiego auta zaczynają się od 100 900 zł.

Fot. Tomasz Szmandra Najpopularniejszy roadster na świecie, teraz oferowany jest także z automatycznie składanym, sztywnym dachem. W Polsce ceny nowej wersji japońskiego auta zaczynają się od 100 900 zł.

Mazda MX-5 RF.

Najpopularniejszy roadster na świecie, teraz oferowany jest także z automatycznie składanym, sztywnym dachem. W Polsce ceny nowej wersji japońskiego auta zaczynają się od 100 900 zł.

Fot. Tomasz Szmandra Pierwsza generacja Mazdy MX-5 zadebiutowała na rynku w 1989 roku i szybko stała się najchętniej kupowanym dwumiejscowym kabrioletem w historii motoryzacji. Do chwili obecnej do klientów na całym świecie trafiło ponad milion egzemplarzy tego modelu, a o jego powodzeniu świadczy także fakt, że w wyniku współpracy z koncernem FCA, na bazie tego auta powstał Fiat 124.

Obecnie oferowana czwarta generacja Mazdy MX-5 wyposażona została w składany ręcznie, miękki dach. Teraz japoński producent wprowadza na rynek odmianę RF (Retractable Fastback), która posiada automatycznie sterowany, twardy dach upodabniający to auto do klasycznego coupe. Jego złożenie zajmuje 13 sekund, a wszystkie panele chowają się w tej samej przestrzeni, w której w podstawowym modelu mieści się dach z materiału. Co ciekawe, konstrukcja całego mechanizmu prawie nie zmniejsza przestrzeni bagażowej, która ma pojemność 127 litrów (zaledwie o 3 l mniej niż MX-5 z miękkim dachem).

Otwieranie i zamykanie dachu możliwe jest za pomocą jednego przycisku, podczas jazdy z prędkością nie większą nić 10 km/h. Warto dodać, że oprócz dachu składa się również tylna szyba, dzięki czemu odczucia podróżnych są podobne jak w przypadku jazdy roadsterem, tyle tylko, że masywny pałąk daje większe poczucie bezpieczeństwa. Przed zawirowaniami powietrza kierowcę i pasażera chroni osłona przeciwwiatrowa z akrylu. 

Redakcja poleca:

Zmiany w prawie dla kierowców. Jakie i od kiedy?
Volvo V90 Cross Country. Kombi na każdą drogę
Na co diagności kładą nacisk na przeglądzie?

Mazda MX-5 RF.

Najpopularniejszy roadster na świecie, teraz oferowany jest także z automatycznie składanym, sztywnym dachem. W Polsce ceny nowej wersji japońskiego auta zaczynają się od 100 900 zł.

Fot. Tomasz Szmandra Od razu trzeba zaznaczyć, że nadwozie wersji z twardym dachem niewiele różni się od roadstera. Auto posiada długą pokrywę silnika i krótki tył, pomiędzy którymi jest niewielka kabina. Tak jak wszystkie produkowane obecnie Mazdy, model MX-5 powstał według koncepcji, którą japońska marka określa – KODO. A więc charakterystycznymi elementami przodu samochodu są: duży wlot powietrza oraz wąskie, skośne reflektory. Pokrywa silnika dość mocno unosi się ku górze wraz z błotnikami, co nadaje całości dynamicznego charakteru. Z kolei tył auta jest krótki, zakończony okrągłymi światłami oraz podłużnymi, wąskimi kierunkowskazami.

Mimo niewielkich rozmiarów pojazdu, projektanci całkiem sprawnie poradzili sobie z rozmieszczeniem w kabinie poszczególnych elementów pokładowych.  Zastosowane tutaj rozwiązania są nie tylko przeniesione z klasycznej MX-5, ale także z innych modeli tej marki, np. z Mazdy 2. Sterowanie zestawem audio i komputerem pokładowym zajmuje się joystick i pięć współpracujących z nim przycisków umieszczonych pomiędzy przednimi fotelami, co- trzeba przyznać – nie jest zbyt wygodnym rozwiązaniem

Pod maską sportowej Mazdy mogą pracować benzynowe silniki SKYACTIV-G o pojemności 2,0 l i mocy 160 KM oraz 1,5 l, rozwijającym 131 KM. Obie jednostki producent zestawił z sześciostopniową manualną skrzynią biegów SKYACTIV-MT lub z sześciobiegową przekładnią automatyczną, która nie jest oferowana w modelu z miękkim dachem.

Sztywny dach poprawił sztywność karoserii pojazdu, co jeszcze polepszyło właściwości jezdne modelu MX-5. Podczas jazd testowych okazało się, że mimo wyżej położonego środka ciężkości, inaczej zestrojone zawieszenie skutecznie utrzymuje stabilność auta nawet podczas szybszej jazdy po krętych odcinkach dróg.  Jednak na gorszej nawierzchni twarde zawieszenie zapewni nam dodatkowe „atrakcje” w postaci nieprzyjemnych drgań i wstrząsów. Na dodatek auto jest tak nisko zawieszone, że pokonywanie kolein i innych nierówności wymaga wielkiej ostrożności.

Mazda MX-5 RF.

Najpopularniejszy roadster na świecie, teraz oferowany jest także z automatycznie składanym, sztywnym dachem. W Polsce ceny nowej wersji japońskiego auta zaczynają się od 100 900 zł.

Fot. Tomasz Szmandra

Mazda MX-5 RF.

Najpopularniejszy roadster na świecie, teraz oferowany jest także z automatycznie składanym, sztywnym dachem. W Polsce ceny nowej wersji japońskiego auta zaczynają się od 100 900 zł.

Fot. Tomasz Szmandra

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Izdeb (gość)

    MX-5 RF ma niesamowitą linie nadwozia, przykuwa niesamowicie uwagę. Ktoś kto nie zna się na samochodach mógłby spokojnie pomyśleć, że to samochód z najwyższej półki cenowej. Natomiast przypuszczam, że ten daje więcej frajdy i większe bezpieczeństwo, bo ma normalną moc więc i łatwiej zwykłemu kierowcy nią zarządzać.

  • Wrona (gość)

    Piękne luksusowe auto w bardzo dobrej cenie. Miałem przyjemność jazdy tym samochodem podczas jazdy próbnej. Niesamowicie wygodny, płynny samochód. Komfort jazdy jest ogromny, czuje się jedność z samochodem i to zdecydowanie, bo jest bardzo dobrze dostosowany do każdej budowy ciała. Wygląd, szczególnie w kolorze tutaj prezentowanym - fenomen, bardzo seksowny, piękny samochód.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Mazda MX-5 zdjęcia

Mazda MX-5 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Mazda MX-5 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Mazda MX-5 Cena

Części dla marki Mazda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

470 zł