Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37147 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Mazda MX-5 Sport

Data publikacji: Autor: Daniel Nowakowski

Mazda MX-5, Fot: Mazda Kultowe, japońskie auto znalazło się w Księdze Guinessa, jako najpopularniejszy roadster w historii. Podstawowy model z silnikiem 1,6 l kosztuje w Polsce 91 800 zł.
Mazda MX-5 (w USA występująca pod nazwą Miata, a w Japonii jako EunosMazda MX-5, Fot: Mazda Roadster) to niewielki, 2-osobowy roadster, z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tył produkowany w fabryce Mazdy w Hiroszimie. Z założenia miało to być lekkie i nieskomplikowane technicznie auto podobne do brytyjskich aut z lat 60., takich jak Triumph Spitfire czy Lotus Elan. Być może właśnie to sprawiło, że Mazda sprzedała, jak do tej pory, prawie 860 tys. egzemplarzy tego modelu.


Pierwsza generacja miała swoją premierę w 1989 r. w Chicago i produkowano ją do 1998 r. Produkcja drugiej trwała do 2005 r. Obecna, trzecia generacja przeszła w 2009 r. face lifting i jest dłuższa o 70 mm i szersza o 40 mm od poprzedniczki. Auto występuje z miękkim i twardym dachem. Twardy dach wykonany został z włókna szklanego i pokryty laminatem, dzięki czemu jest zaledwie 37 kg cięższy od wersji z miękkim dachem. Proces składania i rozkładania dachu zajmuje 12 sekund.

CZYTAJ TAKŻE

Rekordzistka na skalę światową - Mazda MX-5


Mazda 3 MPS jak torpeda


Mazda MX-5, Fot: Mazda Z zewnątrz auto wygląda ponadczasowo, co wynika chyba z przekonania, że skoro coś dobrze wygląda, to nie trzeba tego psuć. Facelifting w 2009 r. nadał cech charakterystycznych dla nowych modeli Mazdy (tzw. kierunek stylistyczny Zoom-Zoom), ale zmienił się głównie przód pojazdu. Auto otrzymało nowe reflektory i wloty powietrza w zderzaku. Modyfikacja jednostek napędowych (1,8 i 2,0 l) umożliwiła zwiększenie maksymalnej prędkości obrotowej o 500 obr./min. Zmieniono również układ wydechowy, ale głównie w celu zapewnienia lepszego, „rasowego” brzmienia, co rzeczywiście dobrze słychać w kabinie.


Zwarta sylwetka roadstera (1255 mm wysokości, 3995 mm długości, 1720 mm szerokości, 2330 mm rozstaw osi) powoduje, że auto dobrze zachowuje Mazda MX-5, Fot: Mazda się podczas jazdy, sprawiając dużą przyjemność podczas pokonywania ciasnych zakrętów. Pamiętać należy przy tym, że to auto z napędem na tylne koła i chociaż ma centralnie umieszczony środek ciężkości, to lubi na łukach wykręcić „bączka”. W utrzymania auta w ryzach pomaga sportowe, sztywne zawieszenie, precyzyjny układ kierowniczy i efektywne hamulce.


Pod maską testowanej wersji Sport pracował 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 160 KM. Sześciobiegowa skrzynia manualna z krótkim skokiem lewarka, przenosi na tylną oś 188 Nm momentu obrotowego. Pozwala to na przyspieszenie do 100 km/h w 7,9 sekundy i rozpędzenie do prędkości 218 km/h. Zużycie paliwa nawet przy agresywnym stylu jazdy w ruchu miejskim oscyluje w okolicach 12 l na 100 km. Jadąc w trasie można się spodziewać zużycia paliwa na poziomie 6 litrów.


Mazda MX-5, Fot: Mazda Wnętrze MX-5 psuje nieco pierwsze wrażenie. Mogłoby być bardziej efektowne, zwłaszcza jeśli chodzi o wygląd kokpitu, który jest niestety, przede wszystkim funkcjonalny. Rozpieszczają nas za to skórzane fotele (w standardzie). Są dobrze wyprofilowane, a nade wszystko bardzo wygodne. Nawet po wielu godzinach w trasie nie odczuwa się bólu pleców. Dla nieco „większych” kierowców kłopotliwe może być dobre ustawienie fotela ze względu na niewielką przestrzeń nad głową.


MX-5 występuje w dwóch wersjach – Kirei (od 91 800 zł) z miękkim dachem, silnikiem 1,8 o mocy 126 KM i 5-biegową przekładnią oraz opisywany Sport z 2-litrową jednostką o mocy 160 KM (od 105 700 zł). W bogatszej wersji Sport w cenie jest pełne dodatkowe wyposażenie (m.in. elektrycznie sterowane szyby i lusterka, ESP, skórzana tapicerka, klimatyzacja i system Audio Bose). Dopłaty 1900 zł wymaga jedynie lakier metalik.


Trudno wśród roadsterów dostępnych na naszym rynku znaleźć konkurencję cenową dla MX-5. Dla porównania Audi TT Roadster z porównanymi parametrami to wydatek rzędu 141 tys. zł, a ceny Mercedesa SLK zaczynają się od ponad 160 tys. zł.

Wybrane dane techniczne Mazdy MX-5 i konkurentów:

Marka / model Mazda MX-5 Sport Audi TT Roadster Mercedes SLK 200
Cena (zł) 105 700 141 200 162 500
Silnik benzynowy benzynowy benzynowy
Pojemność (l) 2,0 1,8 1,8
Moc (KM) 160 160 184
Moment obrotowy (Nm) 188 250 270
Przyśpieszenie 0-100 km/h (s) 7,9 7,4 7,3
Prędkość maksymalna 218 223 240
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 7,6 6,5 6,4
Emisja CO2 (g/km) 181 152 149
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Pojemność bagażnika (l) 150 250 225


więcej zdjęć Mazdy MX-5 w naszej galerii

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • siapek

    ale beznadziejne są te testy! Redaktor to jeździł tym samochodem czy tylko przepisał informacje z broszurki. Nędza! Nie ma nic o własnych odczuciach z jazdy. jakieś porównanie do konkurencji, jak ten samochod przyspiesza jak hamuje, jak się nim jeździ w zakrętach. Nic nędza. Takich artykułow to ja mogę napisać 10 dziennie.

  • siapek

    dział powinien być zatytułowany "Wrażenia z bycia w salonie" a nie wrażenia z jazdy! ***! Edytowany przez moderatora 2011-09-07 08:24

  • corner

    podzielam poprzednie opinię,taki artykuł można napisać do gazety dla Pań,a nie na net serwis dla fanów motoryzacji.

  • siapek

    polać mu bo dobrze gada

  • MZ13

    Tak to jest, jak się tylko wklei materiał otrzymany od importera na stronkę i "artykuł" gotowy.

  • Barton

    Jedynym atutem tego samochodu jest jego uroda 160 PS i 218 kmh Vmax to wynik dla dobrego rodzinnego kombi przyspieszenie do setki też nie powala na kolana połączenie tego wszystkiego z żenującym momentem obrotowym jednostki wolnossącej czyni z tego "kultowego" samochodu pośmiewisko to już Clio Sport lub Corsa OPC dają więcej frajdy z jazdy a to tylko usportowione małe autka dla ludu, nie zaś "kultowe" roadstary

  • Mecenas

    Bardzo fajne auto, myślę że po nieprodukowanej już Toyocie MR2 najfajniejsze z aut tego typu. Rywalem mógłby być VW Bluesport ale na razie cisza o jego ewentualnej produkcji mimo że koncept służy za bazę konstrukcyjną dla małego Porsche tzw. Baby Boxter

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Mazda MX-5 zdjęcia

Mazda MX-5 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Mazda MX-5 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Mazda MX-5 Cena

Części dla marki Mazda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

470 zł