Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36543 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Mazda MX-5. Test modelu 2019

Data publikacji: Autor: Michał Kij

To nie jest wsiadanie. W Maździe MX-5 człowiek się zanurza i odbiera ją wszystkimi zmysłami. Projektanci zadbali, aby w modelu na rok 2019 doznania były jeszcze lepsze. 

Fot. Michał Kij To nie jest wsiadanie. W Maździe MX-5 człowiek się zanurza i odbiera ją wszystkimi zmysłami. Projektanci zadbali, aby w modelu na rok 2019 doznania były jeszcze lepsze.

MX-5 jest najpopularniejszym roadsterem świata i ma na to papiery - wpisano ją do Księgi Rekordów Guinnessa. Do końca maja 2018 r. sprzedano ponad 1 055 000 egzemplarzy. Od dnia debiutu 5 lutego 1989 r. na salonie w Chicago jest samochodem niezwykle lubianym. Każda generacja, a było ich do tej pory cztery, kolekcjonuje pożądliwe spojrzenia. Nawet kierowcy Chevroletów Corvette nie mijają jej obojętnie i ciepło pozdrawiają, co zauważyliśmy jadąc Drogą Transfogarską najnowszą MX-5.

Kwiat pustyni
Mazda rozkwitła na opustoszałym rynku, pozostawionym przez brytyjskie roadstery. Trzydzieści lat temu była ewenementem i jest nim do dziś. Tak dobrze zaprojektowanych samochodów nie spotyka się często. Wdzięk i niewielkie wymiary skrywają energię, której nie marnuje się ani kropla. Mała, miła Mazda, której nieodłączną częścią jest wlot powietrza układający się w uśmiech, posługuje się mocą i momentem obrotowym z lodowatą precyzją.
Obecny model miał premierę 4 września 2014 r. w Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych i Japonii jednocześnie. Jest pierwszym, który ma nieco wyostrzone rysy i drugim, który od 2016 r. występuje w wersji z chowanym, sztywnym dachem, nazwanej MX-5 RF (czyli Retractable Fastback). O ile jednak poprzedni hard-top wyglądał jak nakładka na kabriolet, obecny wariant jest zgrabną targą z szerokimi tylnymi słupkami. W porównaniu z roadsterem ma masywniejszą sylwetkę i zdecydowanie męski charakter. Uwydatniają go wprowadzone właśnie w całej gamie MX-5 felgi w kolorze black metallic – hit sezonu.
Model na rok 2019 wnosi zmiany, które są nie tyle widoczne, co odczuwalne. Kiedy Mazda zaczyna mówić o wrażeniach, dotyka biologii, fizyki i matematyki, a nie li tylko liryki.

Zobacz także: Przegląd vanów na polskim rynku

Z Tobą i dla Ciebie
Najważniejszą nowością jest chyba uzupełnienie regulacji wysokości kierownicy o możliwość jej przysunięcia lub odsunięcia od siebie. Nowe dźwigienki umożliwiają wygodniejszą zmianę kąta ustawienia oparcia fotela. Kierowca może zająć wygodniejszą pozycję, co w samochodzie stworzonym do czerpania przyjemności z jazdy ma kolosalne znaczenie. Drzwi mają teraz dwustopniowe ograniczniki, które lepiej je unieruchamiają niż poprzednie, trzystopniowe. W efekcie można płynniej regulować kąt otwarcia drzwi, co ułatwia maksymalne wykorzystanie miejsca dostępnego wokół np. na ciasnym parkingu. Wygodniej jest wsiadać i wysiadać, a każde ułatwienie w tym zakresie jest w roadsterach (i targach) nie do pogardzenia.
System multimedialny MZD Connect został wzbogacony o aplikacje AndroidAuto i Apple CarPlay. Mimo to multimedia Mazdy niezmiennie należą do urządzeń „nienachalnych” i nie angażują uwagi rozbudowanym menu czy widoczkami „3D Full HD”, co akurat w wypadku MX-5 można zaliczyć do zalet. Tak jak nowe, bardziej stabilne i wygodniejsze uchwyty na napoje.
Roadster jest rodzajem samochodu tak dalece zrośniętym z kierowcą, że wszelkie niedogodności odczuwa się jak kamyk w bucie. I tak jak w obuwiu, nadmiar ozdób czy dodatków raczej przeszkadza niż pomaga. Drobne modyfikacje otoczenia kierowcy znacznie zwiększyły przyjemność z obcowania z Mazdą.

Zobacz także: Fiat 500C w naszym teście


Zakręt, zwierzak, ser za leje
Droga Transforgarska przecina Góry Fogarskie z południa na północ. W najwyższym punkcie biegnie na wysokości ponad 2000 m. Jest uznawana za jedną z najpiękniejszych na świecie, a jej sława niepomiernie wzrosła, odkąd zachwycił się nią Jeremy Clarkson. Po południowej stronie przecina imponującą zaporę na rzece Ardżesz, a kilka kilometrów dalej są ruiny zamku Poenari, który w XV wieku zajmował okrutny Wład III Palownik, zwany „Drakulą”. Aby pokonać 1480 schodów wiodących do zamku, trzeba poczekać na eskortę żandarmerii. Wejścia są dwa razy dziennie. W górach jest sporo niedźwiedzi.
My spotkaliśmy na trasie tylko parzystokopytne. Jeszcze na równinie przecięło nam drogę stado owiec pilnowane przez wielkie, zblazowane psy i dwóch ciepło ubranych pasterzy. Kilkaset metrów wyżej wyszło nam „na czołówkę” z godną pozazdroszczenia „siłą spokoju” kilka krów. W sezonie, w środku dnia droga jest ruchliwa, a w okolicach najważniejszych atrakcji, szczególnie jeziora Bâlea i tunelu Căpăţâneni – najdłuższego w Rumunii – przypomina uliczny bazar. Nawierzchnia jest najwyżej dobrej jakości, są odcinki lepsze i gorsze, co zdaniem niektórych kierowców też jest atrakcją. Przynajmniej, gdy jedzie się Mazdą MX-5.
W tej sytuacji najmniejszą niespodzianką były ostre zakręty. Mazda za nic nie ma ochoty na drift i trzeba się mocno postarać, aby „zamiotła tyłem”. W modelu 2019 pozostały te same silniki o pojemności 1,5 i 2 l, ale oba mają wyższą moc i moment obrotowy. W mniejszym zmiana jest symboliczna (plus 1 KM – do 132 KM, plus 2 Nm – do 152 Nm), w większym moc wzrosła o 24 KM, a moment obrotowy o 5 Nm – do dyspozycji jest 184 KM i 205 Nm. Dwulitrowy silnik w połączeniu z manualną skrzynią biegów i Drogą Transfogarską to skrót do stanów euforycznych.
Sięgają szczytu w samochodzie w opcjonalnym pakietem Recaro Sport za 7000 zł, który oprócz doskonałych foteli zawiera usztywnione zawieszenie Bilstein. Mazda zachowuje się wówczas jak gokart, czasem trzęsie, nigdy nie kiwa i zawsze trzyma się drogi.

Oko na tył
Kiedyś spotkałem człowieka, który na Drodze Transfogarskiej osiągnął Cadillakiem z połowy lat 70. spalanie 100 na 100. Dociskał gaz do podłogi tak często, jak często się dało i ile kilometrów pokonał, tyle litrów musiał potem dotankować. Mazda jest natomiast wstrzemięźliwa. Analogiczny styl jazdy zmusił ją do przekroczenia 10 l/100 km, ale wystarczyło część trasy przejechać w tempie piewcy pejzażu, aby spalanie spadło poniżej 8 l/100 km. Oba silniki modelu 2019 z powodzeniem przeszły homologację zgodnie z wymogami nowego cyklu testowego WLTP/RDE i spełniają normę emisji spalin Euro 6d Temp.
W odnowionej MX-5 znalazł się zaawansowany system wspomagania hamowania w warunkach jazdy miejskiej, który wykrywa inne pojazdy i pieszych Advanced Smart City Brake Support (A-SCBS) oraz jego odpowiednik hamujący przed przeszkodami przy cofaniu Smart City Brake Support (Reverse) – SCBS-R, a ponadto Driver Attention Alert (DAA) wykrywający zmęczenie u kierowcy, Traffic Sign Recognition (TSR) rozpoznający znaki drogowe i kamera cofania.
Spośród tych „dodatków specjalnej troski” najczęściej przydaje się kamera cofania. I w roadsterze, i w wersji RF widoczność do tyłu jest ograniczona.
Najtańsza Mazda MX-5 model 2019 roadster z silnikiem 1,5 l i 6-biegową skrzynką manualną kosztuje 89 900 zł. Najdroższa jest 2-litrowa MX-5 RF w czołowej wersji SkyFREEDOM z 6-biegowym „automatem” i systemami i-stop (start & stop) oraz odzyskiem energii hamowania i-ELOOP za 133 900 zł.
Do Polski trafiła już pierwsza partia zmodernizowanej MX-5. Kto nie zdąży teraz, może złożyć zamówienie w styczniu 2019 na auta z dostawą w marcu.


Plusy:
- Styl i osiągi;
- Zachowanie na drodze;
- Pozycja za kierownicą.

Minusy:
- Minimum schowków;
- Ograniczona widoczność do tyłu;
- Aż 3200 zł za lakier metaliczny Soul Red Crystal.

 

Marka/model Mazda MX-5 2.0 Skyactive-G SkyFREEDOM Fiat 124 Spider Mini Cooper S Cabrio
Cena (zł) 115900 117000 127600
Typ nadwozia/liczba drzwi roadster/2 roadster/2 kabriolet/2
Liczba miejsc 2 2 4
Wymiary i masy


Długość/szerokość/wysokość (mm) 3915/1735/1230 4054/1740/1233 3850/1727/1415
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1495/1505 1496/1503 1485/1485
Rozstaw osi (mm) 2310 2310 2495
Masa własna (kg) 1030 1050 1370
Pojemność bagażnika (l) 130 140 215
Pojemność zbiornika paliwa (l) 45 45 44
Układ napędowy


Rodzaj paliwa benzyna benzyna benzyna
Pojemność (ccm) 1998 1368 1998
Liczba cylindrów 4 4 4
Napędzana oś tylna tylna przednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń manualna/6 manualna/6 manualna/6
Osiągi


Moc (KM) przy obr./min 184 przy 7000 140 przy 5000 192 przy 5000-6000
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min 205 przy 4000 240 przy 2250 280 przy 1350-4600
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 6,5 7,5 7,2
Prędkość maksymalna (km/h) 219 215 230
Średnie spalanie (l/100 km) 6,9 6,4 6,8
Emisja CO2 (g/km) 156 148 154

 

To nie jest wsiadanie. W Maździe MX-5 człowiek się zanurza i odbiera ją wszystkimi zmysłami. Projektanci zadbali, aby w modelu na rok 2019 doznania były jeszcze lepsze. 

Fot. Michał Kij

To nie jest wsiadanie. W Maździe MX-5 człowiek się zanurza i odbiera ją wszystkimi zmysłami. Projektanci zadbali, aby w modelu na rok 2019 doznania były jeszcze lepsze.

Fot. Michał Kij

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Mazda MX-5 zdjęcia

Mazda MX-5 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Mazda MX-5 Cena

Części dla marki Mazda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

470 zł