Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38595 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody osobowe

Mazda. Nowy silnik e-Skyactiv X. Do których modeli trafił?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Mazda Zmodernizowana wersja benzynowej jednostki napędowej e-Skyactiv X wykorzystująca technologię SPCCI - zapłonu samoczynnego sterowanego świecą zapłonową dostępna jest w najnowszych modelach Mazdy 3 oraz CX-30, które trafiły do sprzedaży na polskim rynku.

Osiągi zmodernizowanej jednostki e-Skyactiv X o pojemności 2,0 litra zostały poprawione, aby zapewnić dodatkowe 6 KM mocy i 16 Nm momentu obrotowego. W rezultacie maksymalna moc wzrosła do 186 KM (137 kW) przy 6000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy do 240 Nm przy 4000 obr./min. Nastąpiła również zmiana w parametrach zużycia paliwa, które w oparciu o normy WLTP zostało obniżone o 0,5 l/100 km, a emisja CO2 została zmniejszona o 10 g/km.

Poprawa zarówno mocy, jak i efektywności została osiągnięta poprzez zmniejszenie stopnia sprężania silnika e-Skyactiv X z 16,3:1 do 15,0:1. Modyfikacje objęły optymalizację procesu spalania, konstrukcję denka tłoków i aktualizację oprogramowania układu Mazda M Hybrid. Skutkuje to nie tylko szerszym zakresem wydajności spalania, ale także zapewnia jeszcze większą stabilność zapłonu, dodatkowo zmniejszając i tak już bardzo niskie ryzyko nieoczekiwanego samozapłonu lub spalania stukowego z powodu różnic w jakości paliwa na poszczególnych rynkach.

Zobacz także: Wypadek czy kolizja. Jak się zachować na drodze?

Wersje e-Skyactiv X stanowią obecnie około 40% europejskiej sprzedaży Mazdy 3 i CX-30, podczas gdy w Polsce na ten napęd decyduje się niemal co trzeci nabywca (odpowiednio 30 i 31,5%). W 2021 roku 2,0-litrowy silnik benzynowy e-Skyactiv X jest dostępny z sześciobiegową manualną lub sześciobiegową automatyczną skrzynią Skyactiv-Drive. Oba modele z silnikami e-Skyactiv X mogą być wyposażone w układ przenoszący napęd na przednie lub na wszystkie koła (i-Activ AWD).

Cena Mazdy 3 z silnikiem e-Skyactiv X w bogato wyposażonej wersji Kai zaczyna się od 109 900 zł bez względu na wybraną wersję nadwozia (hatchback lub sedan), a cena Mazdy CX-30 w wersji Kai startuje od 118 900 zł. Samochody w standardowym wyposażeniu mają m.in. kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie, reflektory LED, system Mazda Connect z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 8,8 cala i nawigacją satelitarną, interfejs Apple CarPlay/Android Auto, aktywny tempomat, pakiet systemów bezpieczeństwa iActivsense, czy aluminiowe felgi o średnicy 16 cali.

Zobacz także: Skoda Kodiaq po kosmetycznych zmianach na 2021 rok

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • matek (gość)

    Podobno te jednostki są wadliwe, ale nie wiem ile w tym prawdy. Jednak sporo można na necie znaleźć o tym

  • nywer (gość)

    Jak japońskie, to tylko toyota, nie rdzewieją i hybrydy są trwalsze.

  • Onczylija (gość)

    Do nywer, skąd taka teza, że Toyoty nie rdzewieją?! Rdza je bierze lepiej niż Mazdy, które nieco się już poprawiły i nie ustępują niemieckim. E-skyactive-X mam nadzieję, że na tyle zdążą dopracować by w M6 nie było z nimi problemu.

  • hary (gość)

    Mój żona jeżdzila pięcioma służbowym, ja i moi trzej synowie dwoma. Nie muszę wspominać, że się na ni h uczyli. Toyota jest niedowy...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Mazda zdjęcia

Mazda dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Mazda Cena

Części dla marki Mazda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

470 zł