Mercedes Adenauer. Rządowy Mercedes Gomułki trafia na sprzedaż

Mariusz Michalak
Podwarszawski dealer samochodów klasycznych, firma Classic Motors umieszcza w swojej​ ofercie prawdziwy pomnik historii polskiej motoryzacji. 60 letnia limuzyna, Mercedes-Benz 300d Adenauer, którą byli wożeni tacy oficjele jak Gomułka, czy Gierek jest obecnie dostępna na sprzedaż!Fot. materiały prasowe
Podwarszawski dealer samochodów klasycznych, firma Classic Motors umieszcza w swojej​ ofercie prawdziwy pomnik historii polskiej motoryzacji. 60 letnia limuzyna, Mercedes-Benz 300d Adenauer, którą byli wożeni tacy oficjele jak Gomułka, czy Gierek jest obecnie dostępna na sprzedaż!Fot. materiały prasowe
Podwarszawski dealer samochodów klasycznych, firma Classic Motors umieszcza w swojej​ ofercie prawdziwy pomnik historii polskiej motoryzacji. 60 letnia limuzyna, Mercedes-Benz 300d Adenauer, którą byli wożeni tacy oficjele jak Gomułka, czy Gierek jest obecnie dostępna na sprzedaż!

Samochód został zamówiony przez rząd PRL w 1959 roku i jest ostatnim zachowanym egzemplarzem, którym byli wożeni najwyżsi rangą oficjele PRLu.

Podwarszawski dealer samochodów klasycznych, firma Classic Motors umieszcza w swojej​ ofercie prawdziwy pomnik historii polskiej motoryzacji. 60 letnia
Podwarszawski dealer samochodów klasycznych, firma Classic Motors umieszcza w swojej​ ofercie prawdziwy pomnik historii polskiej motoryzacji. 60 letnia limuzyna, Mercedes-Benz 300d Adenauer, którą byli wożeni tacy oficjele jak Gomułka, czy Gierek jest obecnie dostępna na sprzedaż!

Fot. materiały prasowe

Taki samochód to wyjątkowy pojazd, nie tylko od strony kolekcjonerskiej. Stanowi przede wszystkim obiekt historyczny, namacalny dowód tego, że nawet w tak odległych czasach, jakimi były lata 50., można było spotkać na warszawskich ulicach niemiecką limuzynę z najwyższej półki. W ostatnim czasie zajmowaliśmy się serwisem i renowacją wielu aut, jednak oferowany przez nas obecnie Adenauer był zdecydowanie tym z najciekawszą historią” - mówi MirekStaniszewski. “Jesteśmy przekonani, że jest to na chwilęobecną jedyny zachowany rządowy Mercedes, którym poruszały się głowy rządu PRL.”- wyjaśnia właściciel ClassicMotors.

Mercedes 300d to pojazd o numerze nadwozia 189010A 8501134. Był on jedną z 6 sztuk zamówionych przez rząd PRL w 1959 roku. Co ciekawe, zamówienie to było bardzo specyficzne. Standardem w wersji “d” było wspomaganie kierownicy oraz automatyczna skrzynia biegów, jednak polskie Adenauery nie zostały wyposażone w te układy prawdopodobnie z dwóch powodów – pierwszy praktyczny, dla szkolenia kierowców BOR łatwiej było mieć podobnie wyposażone auta produkcji radzieckiej, jak i niemieckiej. Drugi powód był prawdopodobnie praktyczny – manualna skrzynia biegów była zdecydowanie łatwiejsza w serwisowaniu, a brak wspomagania, mimo znacznego spadku komfortu, zdejmował mechanikom jeden potencjalny problem z głowy.

Podwarszawski dealer samochodów klasycznych, firma Classic Motors umieszcza w swojej​ ofercie prawdziwy pomnik historii polskiej motoryzacji. 60 letnia
Podwarszawski dealer samochodów klasycznych, firma Classic Motors umieszcza w swojej​ ofercie prawdziwy pomnik historii polskiej motoryzacji. 60 letnia limuzyna, Mercedes-Benz 300d Adenauer, którą byli wożeni tacy oficjele jak Gomułka, czy Gierek jest obecnie dostępna na sprzedaż!

Fot. materiały prasowe

Egzemplarz nie posiada dokumentacji pomiędzy przetargiem w 1971 lub 1972 roku,a 1978 rokiem – wraz z samochodem został przekazany dokument z Urzędu Rejonowego w Pułtusku potwierdzający sprzedaż Mercedesa w 1978 roku i jego rejestrację tamże na numerach TP7376. W 1981 roku, już zarejestrowany na tablice 0504294 i w rękach nowego właściciela, tym razem z Przasnysza, Mercedes zostaje wyłączony z eksploatacji, prawdopodobnie z powodu awarii silnika, potwierdza to kopia dowodu rejestracyjnego serii G0145428.

Adenauer zmienia następnie właściciela w 1990 roku, tym razem walutę stanowi 750 bonów PKO. Ponowna sprzedaż następuje w 1992 roku. Auto trafia do Warszawy, a do umowy kupna-sprzedaży zostaje dodany dokument rzeczoznawcy PZM, w którym zostaje stwierdzone, że silnik znajdował się poza karoserią, bez osprzętu oraz, że nadwozie zostało także częściowo rozmontowane. Następny właściciel posiadał auto do 2012 roku. W poprzednich rękach samochód został kompleksowo odrestaurowany, karoseria została pokryta nowym lakierem w fabrycznym kolorze 40-schwarz, wnętrze zostało w całości odnowione, elementy chromowane również. Układ napędowy, silnik, który znajdował się wciąż poza autem w momencie zakupu, został odbudowany od podstaw. Mercedes został wyposażony w system świateł awaryjnych z przyczyn praktycznych.

Cena pojazdu to 400 000 złotych. Samochód będzie oferowany na polskich i zagranicznych portalach ogłoszeniowych.

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty