Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mercedes-Benz C 180K kontra BMW 318i

Ryszard Polit
Firmy Mercedes-Benz i BMW to odwieczni rywale. Obie oferują zamożnym klientom wyrafinowane technicznie samochody i obie cieszą się prestiżem.

Firmy Mercedes-Benz i BMW to odwieczni rywale. Obie oferują zamożnym klientom wyrafinowane technicznie samochody i obie cieszą się prestiżem.

 

Po samochodach kosztujących ponad 120 tys. zł można wiele spodziewać. Do porównania wybraliśmy Mercedesa-Benza C 180 K i BMW 318i. Oba pojazdy mają kilka wspólnych cech, lecz wiele je różni.

 

Cechy szczególne

 

fot. BMW
fot. BMW

Cechą charakterystyczną obu aut jest napęd na tylne koła, rzadko już stosowany przez konkurentów. Wspólną cechą jest także stosunkowo mała ilość miejsca na tylnej kanapie, co z pozoru trudno zrozumieć, jeśli wziąć pod uwagę długość pojazdów - ok. 4,5 m. Zadecydowały względy stylistyczne i dbałość o zachowanie zgrabnej linii dachu, opadającej nisko w tylnej części nadwozia. W efekcie wysocy pasażerowie siedzący na tylnej kanapie BMW i Mercedesa muszą pochylić głowę. Dodatkowo w BMW trudno jest włożyć stopy pod przedni fotel. Za to na przednich fotelach w obu pojazdach można docenić komfort i wygodę oraz luksusowe wykończenie.

 

Bagażnik Mercedesa ma objętość 455 l, a BMW - 440 l. Cechą charakterystyczną Mercedesa jest zastosowanie doładowanie silnika mechaniczną sprężarką, a nie popularną turbosprężarką. W silniku BMW zastosowano oryginalny układ Valvetronic
eliminujący tradycyjną przepustnicę. Ciekawe, czy nabywcy tych pojazdów zwracają na te techniczne nowinki jakąkolwiek uwagę.

 


fot. BMW
fot. BMW


Silnik

Obie firmy prześcigają się w konstruowaniu coraz bardziej skomplikowanych jednostek napędowych na miarę XXI wieku. Filozofia konstrukcji jest jednak odmienna. BMW
podtrzymując tradycje producenta sportowych limuzyn, nie stosuje doładowania silnika. Wymyślono oryginalne systemy płynnej zmiany faz rozrządu (układy Vanos i Valvetronic) i dzięki wyeliminowaniu przepustnicy silnik jest bardzo żwawy. W modelu 318i
silnik z pojemności 2 l uzyskuje moc 143 KM
.

 

Mimo tylko 4 cylindrów kultura pracy jednostki napędowej jest wysoka, nie ma drgań i wibracji. Mercedes wybrał inną drogę - doładowania silnika. Żeby nie być posądzonym o "masówkę", zdecydował się na ekskluzywne doładowanie sprężarką mechaniczną, a nie plebejską turbosprężarką. Z pojemności 1,8 l uzyskano moc 143 KM. I w tym wypadku do jakości pracy silnika nie można mieć zastrzeżeń. Czasy rozpędzania obu aut są zbliżone, jednak silnik BMW zużywa nieco mniej paliwa.

 

Wrażenia z jazdy

 

fot. Mercedes-Benz
fot. Mercedes-Benz

Zgodnie z oczekiwaniami komfort jazdy w obu autach jest wysoki, a poziom hałasu należy do najniższych w tej klasie pojazdów. BMW i Mercedes są seryjnie wyposażone w układ stabilizacji toru jazdy ESP
, szybkie pokonywanie zakrętów nie stanowi więc problemu. Dobre zachowanie pojazdów na zakrętach uzyskano również dzięki nowoczesnemu zawieszeniu, z wielowahaczową tylną osią. W BMW nawet gwałtowne hamowanie nie powoduje efektu "nurkowania". Dzięki nieco bardziej precyzyjnemu układowi kierowniczemu BMW pewniej zachowuje się na wirażach. Ma również skuteczniejsze hamulce. Dźwignia zmiany biegów u obu konkurentów pracuje bez zarzutu.

 


fot. Mercedes-Benz
fot. Mercedes-Benz


Podsumowanie

BMW 318i to sedan o sportowym charakterze, którego największe zalety to świetne własności jezdne i dynamika. Obszerniejsze wnętrze ma jednak Mercedes, jest także nieco lepiej wyposażony. Oba pojazdy są raczej tanimi modelami tych producentów, chociaż ich cena w naszych warunkach i tak jest wysoka. W Polsce do aut BMW i Mercedesa przylgnęła opinia chętnie kradzionych. Choć można to uznać za swojego rodzaju potwierdzenie prestiżu marki, to obaj producenci robią, co mogą, żeby wyeliminować to niekorzystne dla potencjalnego nabywcy BMW czy Mercedesa skojarzenie.

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty