Już na pierwszy rzut oka, sylwetka Citana przypomina inny dostawczy pojazd tego segmentu - Renault Kangoo. To nie
przypadek. Mercedes nie zdecydował się bowiem na samodzielną konstrukcję, lecz w ramach zawiązanej w 2010 roku umowy z aliansem Renault-Nissan, "zmodernizował" francuskiego kombivana upodabniając go do swoich pozostałych modeli. Wspomniana modernizacja nie ograniczyła się jednak wyłącznie do nowej stylistyki karoserii. Zmian jest znacznie więcej, ale po kolei.
Pudełkowaty kształt nadwozia skrywa praktyczne wnętrze. Testowana wersja Furgon była wyposażona jedynie w dwa fotele, lecz mimo to, posiadała ona kilka przemyślanych rozwiązań. Uchylana tylna część dachu (dopłata 1600 zł) pozwala na transport ponadwymiarowych przedmiotów, podobnie jak składane siedzisko pasażera w połączeniu z uchylaną kratką za jego oparciem. Niestety, rozsuwane z obu stron drzwi również wymagają dopłaty (1230 zł).
Klienci mają natomiast do wyboru długą listę wersji nadwoziowych. Podstawowa odmiana Furgon, jest dostępna w trzech długościach: 3,9 m (Kompakt), 4,3 m (Długi) oraz 4,7 m (Ekstra Długi). Jeśli zaś chodzi o długość przestrzeni ładunkowej, to wynosi ona odpowiednio: 1,3 m, 1,7 m i 2,1 m. Z punktu widzenia potencjalnych użytkowników ważny jest również nisko położony próg załadunkowy (56 cm nad podłożem). Kolejną zaletą przestrzeni ładunkowej jest możliwość umieszczenia w niej bagażu o szerokości tzw. europalety.
Po zajęciu miejsca za kierownicą, uderza brak praktycznych schowków na np. telefon komórkowy czy inne drobne przedmioty. To największa wada kabiny Mercedesa. Z kolei jedyny schowek, pod podłokietnikiem, ma pojemność zbliżoną do bagażników samochodów segmentu A.
Jakość wykończenia wnętrza jest typowa dla aut dostawczych. Musimy więc się przygotować na twarde plastiki, których spasowanie jest jednak na wysokim poziomie. Podczas jazdy po nierównej nawierzchni, nie wydobywają się z nich żadne niepokojące dźwięki. Wiele elementów kabiny Citana, jak np. przełączniki lusterek czy dźwignia hamulca ręcznego, zostały wprost zapożyczone z Renault . Nie zabrakło jednak charakterystycznej dla aut Mercedesa pojedynczej dźwigienki do włączania wycieraczek i kierunkowskazów.
Pod względem właściwości jezdnych, Citan zupełnie nie przypomina swojego francuskiego "brata". To zasługa całkowicie przeprojektowanego zawieszenia. Choć z przodu nadal mamy do czynienia z kolumnami McPhersona a z tyłu króluje klasyczna belka skrętna, to wszystkie te elementy zostały zaprojektowane od nowa. Zmniejszono także prześwit o 15 mm. Zawieszenie jest sztywniejsze, zaś amortyzatory mają większą siłę tłumienia. Wszystko to sprawia, że Citan prowadzi się jak auto osobowe, a nie dostawcze. Dodatkowo, miłym zaskoczeniem była także cicha praca zawieszenia.
Testowany egzemplarz Citana był wyposażony w motor wysokoprężny o pojemności 1.5-litra i mocy 90 KM. Brzmi znajomo? Tak, Mercedes wykorzystał nie tylko nadwozie, lecz również jednostkę napędową Renault. Nie jest to jednak dokładnie ten sam silnik, jaki pracuje w Kangoo. Zmiany objęły układ wtryskowy, rozrusznik, alternator, turbosprężarkę, pompę oleju, zawór EGR oraz katalizator, który umieszczony jest bliżej turbiny, co z kolei przekłada się na szybsze nagrzewanie silnika. Wyposażony w ten układ napędowy Citan, pomimo ujemnych temperatur podczas testu, zadowalał się średnio 5,5 l oleju napędowego. Na trasie, zejście poniżej pułapu 5 litrów nie stanowiło najmniejszego problemu.
To wszystko przy zaskakującej dynamice. Po wyłączeniu funkcji "Eco", Mercedes Citan bardzo ochoczo reagował na wciśnięcie pedału gazu, zaś moc była dostępna w niemal całym zakresie obrotów. Po części było to związane z rodzajem nadwozia - Furgon to najlżejsza ze wszystkich wersji dostawczego Mercedesa.
Widoczny na zdjęciach Citan Furgon w wersji Długi, wyposażony w np. radio z Bluetooth, elektrycznie sterowane lusterka i szyby oraz manualną klimatyzację to wydatek 75,6 tys. zł. To dużo, zwłaszcza że ceny większego Vito zaczynają się od 72 tys. zł.
Wybrane dane techniczne Mercedesa Citana i konkurentów:
Marka/Model | Mercedes Citan 108CDI Kompakt | Renault Kangoo Express Compact 1.5 dCi | Peugeot Bipper 1.4 HDI Furgon | ||
Pojemność silnika (ccm) | 1461 | 1461 | 1398 | ||
Moc (KM) | 75 | 75 | 70 | ||
Moment obrotowy (Nm) | 180 | 180 | 160 | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | b.d | 15,9 | 15,0 | ||
Prędkość maksymalna (km/h) | b.d | 150 | 152 | ||
Średnie spalanie (l./100 km) | 4,6 | 5,2 | 4,5 | ||
Emisja CO2 (g/km) | 119 | 137 | 119 | ||
Skrzynia biegów | Manualna, 5-bieg. | Manualna, 5-bieg. | Manualna, 5-bieg. | ||
Pojemność bagażnika (l.) | 2400 | 2400 | 2800 | ||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 3937/1829/1810 | 3829/1829/1812 | 3864/1684/1721 | ||
Rozstaw osi (mm) | 2313 | 2313 | 2513 | ||
Masa własna (kg) | 1370 | 1250 | 1200 | ||
Cena (zł) | 51 320 | 51 200 | 44 900 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?