Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mercedes-Benz Citan

Przemysław Pepla
Mercedes-Benz Citan, Fot:Przemysław Pepla
Mercedes-Benz Citan, Fot:Przemysław Pepla
Jeszcze do niedawna, w ofercie aut dostawczych marki Mercedes brakowało kompaktowego kombivana. Dzięki Citanowi, gama niemieckiego producenta jest już kompletna. Za najtańszą wersję tego pojazdu, klienci muszą zapłacić 51,3 tys. zł.

Już na pierwszy rzut oka, sylwetka Citana przypomina inny dostawczy pojazd tego segmentu - Renault Kangoo. To nie

Mercedes-Benz Citan, Fot:Przemysław Pepla
Mercedes-Benz Citan, Fot:Przemysław Pepla

przypadek. Mercedes nie zdecydował się bowiem na samodzielną konstrukcję, lecz w ramach zawiązanej w 2010 roku umowy z aliansem Renault-Nissan, "zmodernizował" francuskiego kombivana upodabniając go do swoich pozostałych modeli. Wspomniana modernizacja nie ograniczyła się jednak wyłącznie do nowej stylistyki karoserii. Zmian jest znacznie więcej, ale po kolei.

Pudełkowaty kształt nadwozia skrywa praktyczne wnętrze. Testowana wersja Furgon była wyposażona jedynie w dwa fotele, lecz mimo to, posiadała ona kilka przemyślanych rozwiązań. Uchylana tylna część dachu (dopłata 1600 zł) pozwala na transport ponadwymiarowych przedmiotów, podobnie jak składane siedzisko pasażera w połączeniu z uchylaną kratką za jego oparciem. Niestety, rozsuwane z obu stron drzwi również wymagają dopłaty (1230 zł).

Klienci mają natomiast do wyboru długą listę wersji nadwoziowych. Podstawowa odmiana Furgon, jest dostępna w trzech długościach: 3,9 m (Kompakt), 4,3 m (Długi) oraz 4,7 m (Ekstra Długi). Jeśli zaś chodzi o długość przestrzeni ładunkowej, to wynosi ona odpowiednio: 1,3 m, 1,7 m i 2,1 m. Z punktu widzenia potencjalnych użytkowników ważny jest również nisko położony próg załadunkowy (56 cm nad podłożem). Kolejną zaletą przestrzeni ładunkowej jest możliwość umieszczenia w niej bagażu o szerokości tzw. europalety.

Mercedes-Benz Citan, Fot:Przemysław Pepla
Mercedes-Benz Citan, Fot:Przemysław Pepla

Po zajęciu miejsca za kierownicą, uderza brak praktycznych schowków na np. telefon komórkowy czy inne drobne przedmioty. To największa wada kabiny Mercedesa. Z kolei jedyny schowek, pod podłokietnikiem, ma pojemność zbliżoną do bagażników samochodów segmentu A.

Jakość wykończenia wnętrza jest typowa dla aut dostawczych. Musimy więc się przygotować na twarde plastiki, których spasowanie jest jednak na wysokim poziomie. Podczas jazdy po nierównej nawierzchni, nie wydobywają się z nich żadne niepokojące dźwięki. Wiele elementów kabiny Citana, jak np. przełączniki lusterek czy dźwignia hamulca ręcznego, zostały wprost zapożyczone z Renault . Nie zabrakło jednak charakterystycznej dla aut Mercedesa pojedynczej dźwigienki do włączania wycieraczek i kierunkowskazów.

Pod względem właściwości jezdnych, Citan zupełnie nie przypomina swojego francuskiego "brata". To zasługa całkowicie przeprojektowanego zawieszenia. Choć z przodu nadal mamy do czynienia z kolumnami McPhersona a z tyłu króluje klasyczna belka skrętna, to wszystkie te elementy zostały zaprojektowane od nowa. Zmniejszono także prześwit o 15 mm. Zawieszenie jest sztywniejsze, zaś amortyzatory mają większą siłę tłumienia. Wszystko to sprawia, że Citan prowadzi się jak auto osobowe, a nie dostawcze. Dodatkowo, miłym zaskoczeniem była także cicha praca zawieszenia.

Mercedes-Benz Citan, Fot:Przemysław Pepla
Mercedes-Benz Citan, Fot:Przemysław Pepla

Testowany egzemplarz Citana był wyposażony w motor wysokoprężny o pojemności 1.5-litra i mocy 90 KM. Brzmi znajomo? Tak, Mercedes wykorzystał nie tylko nadwozie, lecz również jednostkę napędową Renault. Nie jest to jednak dokładnie ten sam silnik, jaki pracuje w Kangoo. Zmiany objęły układ wtryskowy, rozrusznik, alternator, turbosprężarkę, pompę oleju, zawór EGR oraz katalizator, który umieszczony jest bliżej turbiny, co z kolei przekłada się na szybsze nagrzewanie silnika. Wyposażony w ten układ napędowy Citan, pomimo ujemnych temperatur podczas testu, zadowalał się średnio 5,5 l oleju napędowego. Na trasie, zejście poniżej pułapu 5 litrów nie stanowiło najmniejszego problemu.

To wszystko przy zaskakującej dynamice. Po wyłączeniu funkcji "Eco", Mercedes Citan bardzo ochoczo reagował na wciśnięcie pedału gazu, zaś moc była dostępna w niemal całym zakresie obrotów. Po części było to związane z rodzajem nadwozia - Furgon to najlżejsza ze wszystkich wersji dostawczego Mercedesa.

Widoczny na zdjęciach Citan Furgon w wersji Długi, wyposażony w np. radio z Bluetooth, elektrycznie sterowane lusterka i szyby oraz manualną klimatyzację to wydatek 75,6 tys. zł. To dużo, zwłaszcza że ceny większego Vito zaczynają się od 72 tys. zł.

Wybrane dane techniczne Mercedesa Citana i konkurentów:

Marka/Model

Mercedes Citan 108CDI Kompakt

Renault Kangoo Express Compact 1.5 dCi

Peugeot Bipper 1.4 HDI Furgon

Pojemność silnika (ccm)

1461

1461

1398

Moc (KM)

75

75

70

Moment obrotowy (Nm)

180

180

160

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

b.d

15,9

15,0

Prędkość maksymalna (km/h)

b.d

150

152

Średnie spalanie (l./100 km)

4,6

5,2

4,5

Emisja CO2 (g/km)

119

137

119

Skrzynia biegów

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Pojemność bagażnika (l.)

2400

2400

2800

Długość/szerokość/wysokość (mm)

3937/1829/1810

3829/1829/1812

3864/1684/1721

Rozstaw osi (mm)

2313

2313

2513

Masa własna (kg)

1370

1250

1200

Cena (zł)

51 320

51 200

44 900

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty