Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Mercedes-Benz klasy A 170 CDI Lang

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

fot. autor Mercedes-Benz klasy A jest pod wieloma względami ciekawym samochodem - to pierwszy pojazd tej marki przeznaczony dla masowego klienta.

Mercedes-Benz klasy A jest pod wieloma względami ciekawym samochodem - to pierwszy pojazd tej marki przeznaczony dla masowego klienta, ma napęd na przednie koła i oryginalną budowę podwozia.

 

fot. autor Mercedes-Benz klasy A produkowany jest z dwoma rozstawami osi. My wybraliśmy wersję dłuższą, gdyż tylko ta zapewnia dużo miejsca w kabinie pasażerskiej. Jeździliśmy modelem 170 CDI napędzanym wysokoprężnym silnikiem 1,7 l o mocy 95 KM współpracującym z automatyczną skrzynią biegów.

 

Cechy szczególne

 

To zadziwiające, że auto o długości 378 cm może mieć aż tak przestronne wnętrze. Tylną kanapę można przesuwać do przodu, składać lub całkowicie wyjąć. To ułatwia przewożenie dużych pakunków. fot. autor Bagażnik ma objętość 390 l, ale jeśli przesuniemy do przodu kanapę, jego objętość wzrasta do 470 l. W przeciwieństwie do pasażerów, kierowca nie musi być zachwycony Mercedesem. Na tablicy przyrządów nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej, którego obserwacja ułatwia prawidłową eksploatację silnika, szczególnie zimą. Wydaje się, że to przesadna oszczędność.

 

Nieergonomiczne jest umieszczenie niektórych przełączników. Chcąc uruchomić wycieraczkę tylnej szyby, trzeba wybrać jeden z siedmiu przycisków umieszczonych nad konsolą środkową. fot. autor Tylko pianiści trafiają bezbłędnie. W większości aut służy do tego dźwigienka z prawej strony kierownicy, lecz w Mercedesie takowej nie ma. Przyciski elektrycznego sterowania szybami umieszczono za dźwignią zmiany biegów - to oszczędne, lecz mało wygodne rozwiązanie, czasami się spotyka w tanich autach, ale Mercedes do tanich nie należy.

Poza tymi szczegółami, Mercedes klasy A robi korzystne wrażenie. Jakość użytych we wnętrzu materiałów jest na przyzwoitym poziomie.

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik ma pojemność 1,7 l i uzyskuje 95 KM mocy. Mimo zastosowania zasilania typu common rail jego praca, szczególnie na wolnych obrotach, jest dość głośna. Za to silnik ten jest elastyczny i bardzo żwawo rozpędza pojazd. Na uwagę zasługuje niskie zużycie paliwa -  w mieście nie przekracza 7,5 l/100 km. 

 

fot. autor Wrażenia z jazdy

 

Problemy ze stabilnym zachowaniem na zakrętach klasa A ma już poza sobą. Obecnie sprzedawane pojazdy są przekonstruowane, a dla ostrożnych seryjnie montowany jest układ stabilizacji toru jazdy ESP. Rzeczywiście, klasa A na zakrętach jedzie pewnie, chociaż z racji wysokiego nadwozia ma też podwyższony środek ciężkości. Z tego powodu nadmiernie szybkie pokonywanie wiraży nie wydaje się wskazane. Konstrukcja układu zawieszenia jest typowa dla małych aut: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna.
Jeździliśmy pojazdem z automatyczną skrzynią przekładniową. Dzięki 5 przełożeniom moment zmiany biegu odbywa się bez nadmiernych szarpnięć. Podczas jazdy miejskiej dynamika jest wystarczająca. Prędkość 100 km/h uzyskać można po 13,2 s, co wydaje się zupełnie wystarczające. Podczas wyprzedzania wolniejszych pojazdów na trasie lepiej skorzystać z możliwości ręcznej zmiany biegów, gdyż skrzynia automatyczna redukuje bieg z opóźnieniem. Komfort jazdy klasy A jest typowy dla pojazdów o zbliżonym rozstawie osi.

 

fot. autor Podsumowanie

 

Mercedes-Benz klasy A ma dwa oblicza. Jedno to bardzo nowocześnie zaprojektowane podwozie, które ma podwójną budowę w celu spełnienia norm bezpieczeństwa, skuteczny silnik i przestronne wnętrze. Drugie - nieergonomiczne umieszczenie niektórych przełączników, charakterystyczne dla tanich aut najniższej klasy. Mimo to Mercedes klasy A ma więcej zalet niż mankamentów.

 

 

 

Wybrane dane techniczne 170 CDI Lang automat

 

Typ silnika                                                        wysokoprężny      

Ilość cylindrów/zaworów                                    4/16

Pojemność skokowa (cm3):                                1689

Moc maksymalna (KM/obr/min):                         95/4200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                      180/1600

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):                            13,2

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):         11,8

Prędkość maksymalna (km/h):                            173

Głośność (IV b.)przy 100 km/h (dB):                    68

Droga hamowania od 100 km/h (m):                    39,8

Pojemność bagażnika (dm3):                               390/470

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                       54

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):         4,4/7,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):                 378 x 172 x 159

Rozstaw osi (cm):                                               260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)          2/6

Cena wersji  (zł):                                                75 600

 

Nasza ocena

 

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

 

Przestronność wnętrza

*****

Biorąc pod uwagę niewielką długość  pojazdu, wnętrze należy uznać za niezwykle przestronne, zarówno na przednich i na tylnych fotelach.

 

Silnik

****

Silnik wysokoprężny zapewnia przyzwoitą dynamikę, jest jednak głośny.

 

Poziom hałasu

****

Na wolnych obrotach silnik jest dość głośny, podczas jazdy hałas jest porównywalny z hałasem w pojazdach konkurencyjnych.

 

Hamulce

****

Układ hamulcowy jest skuteczny, a droga hamowania zbliżona do drogi hamowania Peugeota 307 i Toyoty Corolli.

 

Dynamika

****

Jeździliśmy autem wyposażonym w automatyczną skrzynię przekładniową, a mimo to dynamika pojazdu była całkiem niezła.

 

Zużycie paliwa

*****

Wyjątkowo niskie zużycie paliwa, także w mieście.

 

Nowoczesność konstrukcji

****

Ten samochód ma oryginalną konstrukcję podwozia, jednak nieergonomiczne usytuowanie niektórych przycisków, np. włączania tylnej wycieraczki

 

Wyposażenie

*****

W zakresie bezpieczeństwa pojazd ma bogate wyposażenie, np. standardowo montowany jest układ kontroli trakcji ESP.

 

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

                                                                   Mercedes-Benz A 170 L                      

 

Poduszki powietrzne                                      4

Układ ABS                                                    s

Układ stabilizacji toru jazdy ESP                      s

Wspomaganie nagłego hamowania                  s

Wspomaganie układu kierowniczego                s

Centralny zamek                                           o                             

Elektrycznie sterowane szyby przednie            s

Elektrycznie sterowane lusterka                      s                                                             

Klimatyzacja                                                 o                             

Radioodtwarzacz                                           o

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą
 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w poniedziałek.

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Mercedes-Benz Klasa A zdjęcia

Mercedes-Benz Klasa A dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Mercedes-Benz Klasa A Cena

Części dla marki Mercedes-Benz

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

840 zł