Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36373 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Mercedes-Benz klasy A 180 CDI

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Ryszard Polit: Nowy Mercedes-Benz klasy A ma charakterystyczną budowę z podwójną podłogą, wzorowaną na poprzednim modelu. Klasa A nie jest być może dla Mercedesa-Benza samochodem prestiżowym. Jej nowa generacja została jednak opracowana solidnie i bez oszczędzania.

Klasa A nie jest być może dla Mercedesa-Benza autem prestiżowym. Ale dołożono starań, żeby żadna „niedoróbka” nie podważyła wiarygodności marki. Nowa generacja klasy A została opracowana solidnie i bez oszczędzania. Fot. Ryszard Polit: Nowy Mercedes-Benz klasy A ma charakterystyczn± budowê z podwójn± pod³og±, wzorowan± na poprzednim modelu.

 

W porównaniu z poprzednikiem nowa generacja klasy A przedstawia zupełnie inną jakość. Przy zachowaniu dotychczasowej koncepcji pojazdu, zmieniono wiele rozwiązań, z korzyścią dla auta. Jeździliśmy egzemplarzem z 5-drzwiowym nadwoziem napędzanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 l i mocy 109 KM.

Fot. Ryszard Polit: Wysokoprê¿ny silnik 2 l o mocy 109 KM sprawia korzystne wra¿enie
- jest elastyczny i oszczêdny.  

Cechy szczególne

 

W nowej klasie A całkowicie zmieniono wnętrze. Teraz materiały są wyższej jakości i zupełnie inaczej, nowocześniej wygląda tablica przyrządów. Kabina pasażerska jest przestronna, również na tylnej kanapie, co trzeba pochwalić, biorąc pod uwagę niewielką długość pojazdu. Bagażnik ma dużą objętość 435 l. W nowym aucie Fot. Ryszard Polit: Zalet± klasy A jest do¶æ przestronne wnêtrze, biow±c pod uwagê d³ugo¶æ pojazdu – 384 cm. zachowano charakterystyczną dla tego modelu konstrukcję z podwójną podłogą. Dzięki temu uzyskano wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Wygląda jednak na to, że przy opracowywaniu nowego modelu zwrócono szczególną uwagę na własności jezdne. Klasa A ma teraz nowo opracowaną tylną oś, amortyzatory o zmiennej charakterystyce i elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego.  

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik z turbosprężarką z pojemności 2 l osiąga moc 109 KM i zasilany jest układem common rail. To jeden z mocniejszych Fot. Ryszard Polit: W nowym modelu gruntownie zmieniono wystrój wnêtrza i tablicê przyrz±dów. Du¿a ilo¶æ przycisków na konsoli ¶rodkowej robi imponuj±ce wra¿enie. punktów samochodu. Zużywa mało paliwa, średnio 6 l na 100 km, a przy tym zapewnia całkiem niezłą dynamikę. Jednostka napędowa współpracuje z 6-biegową, manualną skrzynią przekładniową.

 

Wrażenia z jazdy

 

Dobre własności jezdne są „oczkiem w głowie” konstruktorów klasy A. W zawieszeniu przednim wykorzystano tradycyjne kolumny McPhersona, ale tylną oś opracowano od początku. Ma ona kształt paraboli i współpracuje z drążkami Watta oraz amortyzatorami o dwóch charakterystykach pracy. Zmiana charakterystyki amortyzatorów następuje samoczynnie na drodze wyłącznie hydromechanicznej i nie jest sterowana np. Fot. Ryszard Polit: Baga¿nik ma objêto¶æ 435 l. Po prawej stronie jest zamykany schowek. układem elektronicznym. Na wszelki wypadek seryjnie montowany jest układ stabilizacji toru jazdy ESP. Rzeczywiście, pojazd ma całkiem przyzwoite własności jezdne, również dzięki ingerencji układu ESP, a przechyły nadwozia są do przyjęcia. Układ kierowniczy jest czuły na ruchy kierownicą. Ze względu na stosunkowo niewielki rozstaw osi i dość sztywne zawieszenie, komfort jazdy po naszych drogach nie jest zbyt wysoki, a zmiana charakterystyki amortyzatorów niewiele pomaga. Dzięki Fot. Mercedes-Benz: Najpowa¿niejsz± zmian± w podwoziu jest nowa, paraboliczna o¶ tylna wspó³pracuj±ca z dr±¿kami Watta. Amortyzatory maj± dwie charakterystyki pracy – to nowo¶æ w tej klasie aut. umieszczeniu dość wysoko siedziska kierowcy widoczność jest bardzo dobra. Skuteczne jest też wyciszenie wnętrza i wydajny układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

 

Nowa klasa A została opracowana z dużą uwagą. Biorąc pod uwagę plany producenta, można uznać, że małe modele będą odgrywać coraz większą rolę. Być może dlatego nowa generacja klasy A sprawia korzystniejsze wrażenie od poprzedniej, z powodu chociażby lepszych materiałów użytych do wykończenia wnętrza. Pojazd ten ma kilka nietypowych rozwiązań technicznych, których serwisowanie może być kosztowne, Fot. R. Polit np. amortyzatory. Zachowano jednak kapitalną zaletę tego auta – pojemne wnętrze przy małej długości.

  

Prototyp małego Mercedesa z napędem na przednie koła pokazano w 1996 r., a produkcję rozpoczęto w 1998 r. Mercedes-Benz klasy A przewrócił się podczas omijania przeszkody, czym rozsławił tzw. test łosia i układ stabilizacji toru jazdy ESP, który zaczęto montować seryjnie. Nowością była też budowa pojazdu z podwójną podłogą. Sprzedano ok. 1,1 mln sztuk tego modelu.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1991

Moc maksymalna (KM/obr/min):

109/4200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

250/1600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,8

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

8,7

Prędkość maksymalna (km/h):

186

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,1

Pojemność bagażnika (dm3):

435

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

54

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,6/6,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):

384 x 176 x 159

Rozstaw osi (cm):

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/2

Cena (zł):

85 200

 

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Biorąc pod uwagę długość pojazdu, we wnętrzu jest sporo miejsca.  

Silnik

****

Dobra elastyczność, niskie zużycie paliwa. 

Poziom hałasu

****

Niski poziom hałasu.

Hamulce

****

Droga hamowania klasy A jest typowa dla aut kompaktowych. 

Dynamika

****

Dobra dynamika, wystarczająca do poruszania się w mieście i na trasie.  

Zużycie paliwa

****

W mieście zużycie paliwa oscyluje wokół 6,5 l/100 km.

Nowoczesność konstrukcji

*****

Oryginalna konstrukcja auta. 

Wyposażenie

****

Dość bogate wyposażenie, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa. 

 

Wyposażenie seryjne:

Mercedes-Benz A 180 CDI        

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

Klimatyzacja

O

Radio

O

 

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • zaWiedziony (gość)

    w opisie zapomniano napisać że gnije jeszcze szybciej od kiedyś produkowanej ukraińskiej TAWRII

  • janusz (gość)

    mam 7letniego tego merca idealne autko,wszystko jak w artykule.Może trochę większe zużycie paliwa.Kolego zaWiedziony masz pecha ,u mnie blacha ok. a może miałeś części ze szrotu?

  • Witek Przybytek (gość)

    mam 5 letniego a 180 cdi nie gnije przy -20C zamarza pompa paliwa i piszczy po za tym wszystko ok.

  • dedek (gość)

    żeby pompa przy -20 nie zamarzła to do baku wlej benzyny tylko nie dużo

  • AJA (gość)

    Mam 10 letniego z końca 2004 A150, nic nie gnije, gdzieniegdzie rdzawe naloty na np. łączeniach blach -dół drzwi. Ogólnie auto trwałe i bezawaryjne(85tyś). Wada to dolne zawiasy drzwi, które potrafią się zapiekać. Lewy już wymieniłem, prawy czeka. W warsztacie to 30 minut. Bałem się wymiany żarówek mijania ale da radę bez wyjmowania zb. spryskiwacza (do zr. samemu). Najlepiej wymienić latem jak plastiki są elastyczne. W silnikach diesla często alternator ma chłodzenie cieczą co jest zmorą dla mechaników, w moim a150 jest normalnie. Wymiana świec w A150 to wyginanie rąk u mechanika, ale da radę. Mój fachman wymienił, ale się nagadał, że ciężko. Nadal mam tłumik z wybitą datą 2004r !!!!, Już trochę burczy ze środka ale przeglądy przechodzi. Acha.... Po złożeniu 1/3 siedzenia przewiozłem na stojąco TV Samsunga 46cali w pudełku!!! Przy wymianie oleju, wlanie przepisowych 5L to za dużo. Stan ponad max na miarce. Przednia szyba jest jakaś nie szklana, pod skrobaczką czuć inaczej....

  • Ewka (gość)

    Witam. mam Mercedesa A 180 i mam problem ,podczas jazdy wyskakuje błąd ABS,SRS,EPS,tryb awaryjny B co mam z tym zrobić? była wymieniana piasta ale nadal jest to samo czy jest możliwe to naprawić pomóżcie

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Mercedes-Benz Klasa A zdjęcia

Mercedes-Benz Klasa A dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Mercedes-Benz Klasa A Cena

Części dla marki Mercedes-Benz

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

840 zł