Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mercedes-Benz. Nowe SUV-y AMG - GLE 63 4MATIC+ i GLS 63 4MATIC+

Wojciech Frelichowski
Nowe Mercedesy AMG GLE 63 4MATIC+ i GLS 63 4MATIC+ to auta wyposażone w najnowocześniejszą technologię pozwalająca na dynamiczną, a jednocześnie komfortową jazdę. Fot. Daimler
Nowe Mercedesy AMG GLE 63 4MATIC+ i GLS 63 4MATIC+ to auta wyposażone w najnowocześniejszą technologię pozwalająca na dynamiczną, a jednocześnie komfortową jazdę. Fot. Daimler
Mercedes wprowadził do oferty dwa SUV-y sygnowane przez AMG. To modele GLE 63 4MATIC+ i GLS 63 4MATIC+.

W Mercedesach AMG GLE 63 4MATIC+ oraz GLS 63 4MATIC+ pod maską znalazł się 4-litrowy silnik V8 biturbo AMG o mocy, odpowiednio, 571 KM oraz 612 KM. Po raz pierwszy jednostkę połączono z rozruszniko-alternatorem EQ Boost. Ten podzespół łączy rozrusznik i alternator w jedną mocną jednostkę elektryczną. By zaoszczędzić miejsce, umieszczono go między silnikiem a przekładnią.

Dostępna na krótko dodatkowa moc 22 KM i 250 Nm momentu obrotowego pozwalają na szczególnie szybkie sprinty – ze startu zatrzymanego i w czasie jazdy, np. podczas wyprzedzania. Ten innowacyjny moduł nie tylko zasila 48-woltową instalację elektryczną i służy jako generator energii, ale pozwala także na realizacji funkcji hybrydowych. Należą do nich m.in.: doładowanie („boost”), rekuperacja, żeglowanie oraz praktycznie nieodczuwalne ponowne uruchomienie jednostki napędowej we współpracy z funkcją start/stop. Po raz pierwszy rozruszniko-alternator EQ Boost odpowiada również za kontrolę prędkości biegu jałowego. To wszystko pozwala na oszczędności paliwa wcześniej zarezerwowane dla wysokonapięciowej techniki hybrydowej.

Czterolitrowy silnik V8 AMG korzysta ze sprawdzonego układu podwójnego turbodoładowania, w którym dwie turbosprężarki umieszczono nie na zewnątrz, ale pomiędzy głowicami cylindrów. Zaletą takiego rozwiązania jest zwarta konstrukcja jednostki napędowej i natychmiastowa reakcja turbosprężarek. Aby optymalnie wykorzystać przepływ spalin i jeszcze bardziej poprawić responsywność, mają one konstrukcję typu twin-scroll.

Silniki V8 są wyposażone w system dezaktywacji cylindrów AMG Cylinder Management. Przy częściowym obciążeniu cylindry numer 2, 3, 5 i 8 są odłączane w celu obniżenia zapotrzebowania na paliwo. System dezaktywacji cylindrów działa w trybie jazdy Comfort, w szerokim zakresie prędkości obrotowych – od 1000 do 3250 obr./min. Specjalny widok na panelu wskaźników informuje kierowcę, czy układ jest aktywnyoraz czy silnik aktualnie pracuje na 4, czy na 8 cylindrach. Przejście od jednego do drugiego typu pracy następuje natychmiast, błyskawicznie i bezwibracyjnie.

Zawieszenie pneumatyczne w standardzie

Standardowo montowane jest zawieszenie pneumatyczne AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjną regulacją tłumienia ADS+ (Adaptive Damping System). Charakterystykę tłumienia można trzystopniowo regulować (Comfort – komfort na długich trasach, Sport i Sport+ – sportowa dynamika).

Dzięki funkcji samopoziomowania GLE 63 4MATIC+ utrzymuje stały prześwit niezależnie od obciążenia pojazdu. Wartość prześwitu można regulować, zmieniając tryb jazdy, lub ręcznie, za pomocą przełącznika w konsoli środkowej. Zasadniczo w programach Sport i Sport+ (oraz RACE w wersji S) prześwit zostaje zmniejszony o 10 mm. W trybie Comfort pojazd obniża się o 10 mm, gdy prędkość przekroczy 120 km/h, i wraca do normalnego poziomu, gdy spadnie poniżej 70 km/h. Zmniejsza to opór aerodynamiczny,a tym samym – zużycie paliwa. Ponadto, dzięki obniżeniu położenia środka ciężkości, wzrasta stabilność prowadzenia.

Na nawierzchniach złej jakości lub podjazdach prześwit można zwiększyć o 55 mm, wybierając programy Trail lub Sand – za naciśnięciem przycisku, zarówno na postoju, jak i podczas jazdy z prędkością do 70 km/h.

Napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+

Nowe Mercedesy AMG GLE 63 4MATIC+ i GLS 63 4MATIC+ to auta wyposażone w najnowocześniejszą technologię pozwalająca na dynamiczną, a jednocześnie komfortową
Nowe Mercedesy AMG GLE 63 4MATIC+ i GLS 63 4MATIC+ to auta wyposażone w najnowocześniejszą technologię pozwalająca na dynamiczną, a jednocześnie komfortową jazdę. Fot. Daimler

Mercedesy AMG GLE 63 4MATIC+ oraz GLE 63 S 4MATIC+ są wyposażone w napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+. Elektromechanicznie sterowane sprzęgło w zmiennym stopniu łączy stale napędzaną na stałe oś tylną z osią przednią. Najlepszy możliwy rozdział momentu obrotowego jest obliczany na bieżąco, zgodnie z warunkami jazdy i zachowaniem kierowcy. Przejście z napędu na koła tylne do 4x4 i odwrotnie następuje płynnie, ponieważ inteligentne sterowanie zostało zintegrowane z architekturą pojazdu.

Napęd 4x4 jest kontrolowany w zależności od wybranego progu 3-stopniowego ESP (elektronicznego systemu kontroli stabilności) – od sportowego, z naciskiem na bezpieczeństwo, aż po bardzo dynamiczny. Bezpieczeństwo i zwinność prowadzenia dodatkowo zwiększa system kontroli dynamiki prowadzenia 4ETS – w szczególności na nawierzchniach śliskich lub o różnych współczynnikach tarcia. Aby zapobiec poślizgowi napędzanych kół podczas ruszania lub przyspieszania, generuje on impulsy w układzie hamulcowym. Jednocześnie efekt blokady mechanizmu różnicowego umożliwia przekazanie momentu napędowego na te koła,które się nie ślizgają.

Aby jeszcze bardziej poprawić przyczepność i dynamikę, GLE 63 i GLE 63 S są standardowo wyposażone w elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi. Chroni ona przed poślizgiem wewnętrznego koła w zakręcie, zapewniając optymalną przyczepność i maksymalne bezpieczeństwo prowadzenia. W rezultacie kierowca może wcześniej i mocniej przyspieszyć na wyjściu z łuku. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu poprawia również przyczepność podczas przyspieszania ze startu zatrzymanego.

Przekładnia AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

Przekładnia AMG SPEEDSHIFT TCT 9G została przystosowana specjalnie do wymagań silnika V8 w GLE 63. Zastosowanie mokrego sprzęgła rozruchowego zamiast konwertera momentu obrotowego pozwala zmniejszyć masę i bezwładność skrzyni, a tym samym dodatkowo zoptymalizować jej responsywność.

Jak zapewnia producent, wszechstronnie dopasowane oprogramowanie pozwala uzyskać niezwykle krótkie czasy zmiany biegów i szybkie wielokrotne redukcje, a przy tym – dzięki funkcji podwójnego wysprzęglenia – zapewnia wyjątkowo emocjonującą zmianę przełożeń. Następują one bez przerw w dostawie siły napędowej. Przekładnia umożliwia zarówno agresywne przyspieszanie i błyskawiczny dobór biegów, jak i oszczędny styl jazdy – w zależności od wybranego trybu pracy.

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty