Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37018 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Mercedes C Kombi - wewnętrzny rywal

Data publikacji: Autor: Andrzej Penkalla

Mercedes-Benz Klasa C / Fot. Mercedes-Benz Gdy kilka miesięcy temu Mercedes pokazał nową generację sedana klasy C, właściwie zabrakło głosów krytykujących jego stylizację. Teraz samochód ma groźnego konkurenta – jeszcze ładniejszego i w dodatku bardziej funkcjonalnego. To Mercedes klasy C z nadwoziem kombi.

Mercedes-Benz Klasa C / Fot. Mercedes-Benz Opracowanie modelu z nadwoziem uniwersalnym na bazie istniejącego już sedana wydaje się być sprawą banalnie prostą – wystarczy przecież przedłużyć dach, dodać kolejną parę bocznych szyb i dużą tylną klapę w miejsce pokrywy bagażnika. Tak też postąpił Mercedes; kombi jest od sedana dłuższe jedynie o 16 mm (od kombi klasy C poprzedniej generacji dłuższe o niespełna 10 cm i o 40 mm szersze). Sztuką jest jednak zaprojektowanie takiego nadwozia, by wyglądało jednocześnie elegancko, jak przystało na samochód tej marki, a przy tym nowocześnie i dynamicznie. Trzeba przyznać, że konstruktorzy wykonali kawał dobrej roboty: długa pokrywa silnika, krótki tył i niewielkie zwisy nadwozia podkreślają niemal sportowy charakter samochodu. Do wyboru są dwie wersje stylizacji: bardziej dostojna, z typową dla Mercedesa atrapą chłodnicy uwieńczoną wystającą ponad linię maski gwiazdą i bardziej „sportowa” (tylko w odmianach Avantgarde lub AMG), w której duże logo marki umieszczono na czarnej atrapie.

Uniwersalnie i komfortowo

Jednak w kombi najważniejsza jest funkcjonalność. Pojemność bagażnika raczej nie imponuje: 490 l to tylko o 5 l więcej niż w poprzedniku, a większymi możliwościami przewożenia bagażu mogą się pochwalić nawet niektóre kompaktowe kombi. Za to oparcie tylnej kanapy można złożyć naciskając jeden przycisk i tworząc tym samym przestrzeń ładunkową o pojemności 1510 Mercedes-Benz Klasa C / Fot. Mercedes-Benz cm, z równą podłogą na całej jej długości (maksymalnie 184 cm) i niskim progiem załadunku znajdującym się 60 cm nad nawierzchnią). Samo oparcie kanapy w tym modelu podzielono w proporcji 40:20:40, co umożliwia przewożenie większego objętościowo bagażu i np. jednej lub dwóch osób. I mogą to być naprawdę rosłe osoby, bo rozstaw osi to aż 2804 cm, a skoro bagażnik nie urósł specjalnie, to nie dziwi, że w porównaniu do poprzednika w nowym kombi wygospodarowano na ich nogi o 4,5 cm większą przestrzeń.

Przednie fotele wręcz imponują zakresem i wszechstronnością regulacji, a jakość materiałów, z których wykonano wnętrze i staranność ich montażu nie budzą żadnych zastrzeżeń. Nie wszyscy jednak odnajdą w tym Mercedesie ducha marki – stylizacja tablicy rozdzielczej, a przede wszystkim rozmieszczenie elementów sterowania samochodem, daleko odbiegają od tego, do czego swoich klientów przyzwyczaił niemiecki producent. Przede wszystkim ponad płaską górną powierzchnię deski wystaje spory „tablet” - wyświetlacz, na którym przekazywane są informacje dotyczące większości funkcji, na które wpływ ma kierowca, a więc multimediów, nawigacji, systemu audio itp. Do wyboru ich ustawień służy wygodny touchpad umieszczony między przednimi fotelami. W wersji z automatyczną skrzynią biegów jest tam tylko on, bo dźwignia jej wybieraka powędrowała pod kierownicę, z jej prawej strony, która w Mercedesach tradycyjnie była niezagospodarowana. Na liście wyposażenia nie zbrakło także wyświetlacza head-up, który w polu widzenia kierowcy przekazuje informacje o prędkości, wskazówki nawigacji, czy przypomina o obowiązującym na danym odcinku limicie dopuszczalnej prędkości.

Samochód jak komputer i smartfon

Wbrew ascetycznemu wyglądowi deski rozdzielczej, wyposażenie samochodu jest bardzo bogate. Ciekawostką jest klimatyzacja, która korzystając z informacji nawigacji satelitarnej automatycznie włącza zamknięty obieg powietrza, gdy tylko samochód zbliża się do tunelu i wyłącza go po wyjeździe z niego. System Comand Online pozwala na postoju surfować w Internecie, a podczas jazdy zapewnia dostęp do aplikacji Mercedes-Benz takich jak prognoza pogody, wyszukiwarka i mapy Google z funkcją StreetView. W kombi klasy C debiutuje też pełna wersja pakietu usług „Mercedes connect me”. Współpracuje on z zainstalowanym w pojeździe modułem KOM z własną kartą SIM i umożliwia np. szybkie wezwanie pomocy w razie wypadku czy awarii, ale też np. łączenie się z samochodem z dowolnego miejsca choćby za pośrednictwem komputera czy smartfona. Dzięki temu kierowca może zdalnie zlokalizować pozostawiony na parkingu pojazd, zamknąć zamki drzwi, domknąć szybę, włączyć w nim ogrzewania, czy sprawdzić poziomu paliwa i przewidywany zasięg. Tę usługę każdy właściciel nowo kupionego Mercedesa C kombi dostaje bezpłatnie na 3 lata, później musi co roku opłacić niewysoki abonament.

Mocne, ale oszczędne

Na razie Nowe kombi Mercedesa oferowane będzie z silnikami benzynowymi w wersjach C 180 (1,6 dm3, 156 KM, 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego), C 200 (2,0 dm3, 184 KM, 300 Nm) i C 250 (także 2,0, ale 211 KM i 350 Nm). Dwa pierwsze standardowo dostępne są z manualnymi skrzyniami biegów o 6 przełożeniach, mocniejszy -  z 7-biegowym Mercedes-Benz Klasa C / Fot. Mercedes-Benz „automatem”. I trzeba przyznać,  że to ostatnie połączenie ma największy sens – nawet nie za sprawą imponujących osiągów (0-100 km/h w 6,8 s, prędkość maksymalna 244 km/h), a właśnie z powodu niezauważalnie zmieniającej biegi automatycznej przekładni i... większego zbiornika paliwa (66 l). Podstawowa wersja samochodu, 156-konna C 180, ma osiągi, które zadowolą zdecydowaną większość kierowców (0-100 km/h w 8,4 s, prędkość maksymalna 223 km/h), ale w jej zbiorniku mieści się  tylko 41 l paliwa. To o wiele za mało, nawet jeśli wziąć pod uwagę, że średnie zużycie paliwa, według producenta, to jedynie 5,4 l/100 km. No i nie ma skrzyni 7G-Tronic...

Dla najbardziej wymagających będzie jeszcze silnik 6-cylidrowy o mocy 333 KM, a dla oszczędnych diesle serii BlueTEC: C 180 (1,6 dm3, 116 KM, 280 Nm), C 200 (1,6 dm3, 136 KM, 300 Nm) i C 220 (2,2 dm3, 170 KM i 400 Nm) oraz C 250 (2,2 dm3, 204 KM, 500 Nm). Także w ich wypadku tylko najmocniejsza odmiana standardowo współpracuje z przekładnią 7G-Tronic. Co ciekawe, samochód w tej wersji ma zużywać średnio jedynie 4,5 l ON/100 km, a osiągami dorównuje benzynowej wersji C250 – przyspieszenie do 100 km/h zajmuje jej 6,s, a prędkość maksymalna to 241 km/h). Takie osiągi przy naprawdę niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo to m.in. zasługa „odchudzenia” klasy C, której nadwozie – choć większe od poprzednika – jest o 65 kg lżejsze.

Oczywiście Mercedes proponuje także napęd 4 kół 4MATIC, a po raz pierwszy w modelu tej klasy także pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC, które nie tylko dba o stały prześwit samochodu niezależnie od obciążenia, ale potrafi też dostosować charakterystykę pracy (od komfortowej po bardzo sportową) do preferencji kierowcy.

W salonach sprzedaży nowe kombi Mercedesa pojawi się we wrześniu.

Dane techniczne Mercedesa C Kombi i konkurentów:

Marka / Model  Mercedes C 180 Kombi  Audi A4 Avant 1,8 TSI      BMW 316i Touring
Cena (zł)  132 600    139 000  128 900
Typ nadwozia/liczba drzwi  kombi/5    kombi/5    kombi/5  
Liczba miejsc  5  5  5
 Wymiary i masy      
Długość x szerokość x wysokość   4702/1810/1457  4699/1826/1436  4624/1811/1429
 Rozstaw osi  2840  2808  2810       
 Masa własna  1470  1480  1395
Pojemność bagażnika (l)  490   490  495
 Pojemność zbiornika paliwa (l)  41  63  60
Układ napędowy      
Rodzaj paliwa   benzyna   benzyna   benzyna 
 Pojemność (cm3)  1595  1798  1598
 Liczba cylindrów  4  4  4
 Napędzana oś  tylna         przednia  tylna
Skrzynia biegów      
 Typ/liczba przełożeń  manualna/6  manualna/6  manualna/6
Osiągi       
Moc (KM) przy obr./ min  156/5300  170/3800  136/4350
 Moment obrotowy przy obr / min  250/1200  320/1400  220/1350
 Prędkość maksymalna  (km/h)  223  222  210
Średnie spalanie (l/100 km)  5,4  6,1  5,9
Emisja CO2 (g/km)  125   141  138

 

Mercedes-Benz Klasa C / Fot. Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Klasa C / Fot. Mercedes-Benz

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ja (gość)

    Co to za "BMW 3165i Touring"?

  • bryan (gość)

    To naprawdę przyjemne auto w użytkowaniu,aleNIEdla wszystkich.Tak naprawdęŻADENz benz.silników nie są oszczędne dla ciężkiej nogi więc raczej dla spokojnych kierowców lubiących relaksyjno-ecodrivingową jazdę i za to można zostać przyjaciółmi mercedeska z kierowcą.Warto poczekać na wersję hybrydową gdzie baterie będą pod podłogą bagaźnika w miejscu obecnej wnęki na drobne rzeczy.Wadą jestBRAKkoła nawet dojazdowego.Automat jest rewelacyjny:nie szarpie,płynne odczucie stonowanego przyśpieszenia de facto dostojeństwo,radząc zdecydowanie na wybór tylko na7-biegowy(wielka szkoda,brak dostępności9-b-wej,jest dopiero od kl.E).Odradzałbym wyboru zAirmatic(szybkie zużycie m.in miechów jak na polskie drogi i lepiej wybrać opony jednak o najwyższym profilu bo tu nie chodzi na oko dla innych.Nie warto na maksa wyposażać szczególnie w elektronikę.Optymalnym moim zdaniem jest wybórC200 2,0dm3,184KM,300Nm i C250,ale ten211KMi350Nm oraz dieselC200 1,6dm3,136KM,300Nm.Fortepianowy kokpit:kurzy i rysuje.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Mercedes-Benz Klasa C zdjęcia

Mercedes-Benz Klasa C dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Mercedes-Benz Klasa C opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Mercedes-Benz Klasa C Cena

Części dla marki Mercedes-Benz

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

840 zł