Od 1982 roku na zakup Mercedesa klasy średniej zdecydowało się ponad 10 milionów klientów. Najnowsza odsłona niemieckiej limuzyny posiada wszelkie atuty, by skutecznie konkurować o względy klientów w segmencie premium. Zgodnie z panującymi na rynku trendami model jest większy od poprzednika. Klasa C jest dłuższa o 9,5 cm (468,6 cm) i szersza o 4 cm (181 cm). Co najważniejsze dla pasażerów, rozstaw osi zwiększył się aż o 8 cm (284 cm). Dzięki licznym zabiegom redukującym masę karoserii, m.in. zwiększeniu udziału aluminium w konstrukcji pojazdu z 10 do 50%, udało się również zmniejszyć wagę o ok. 100 kg w stosunku do modelu oferowanego w latach 2007-2014.
Wygląd zewnętrzny nowego Mercedesa to niewątpliwie jego duży atut. Połączenie elegancji ze sportową nutą tworzy spójną i uniwersalną kompozycję, która na tle konkurencji wygląda świeżo i nowocześnie. Testowy egzemplarz wyposażony był w opcjonalny pakiet AMG, dodatkowo podnoszący atrakcyjność jego sylwetki. Duży wlot powietrza z centralnie umieszczoną gwiazdą, sportowy zderzak przedni i smukłe reflektory przednie z listwami LED to wizytówka nowej klasy C.
Uwagę zwracają też pięcioramienne 18-calowe felgi z niskoprofilowymi oponami, przyciemniane szyby tylne, poszerzone nadkola i płynnie poprowadzona linia dachu. Z tyłu przestrzeń bagażową (o pojemności 480 litrów) okalają czerwone klosze świateł tylnych, wykonanych w technologii LED oraz wkomponowane w zderzak podwójne poziome końcówki układu wydechowego.
Uzupełnieniem efektownego nadwozia jest ciekawe wnętrze. Czarna, skórzana tapicerka pokrywająca fotele, drzwi, a nawet deskę rozdzielczą, współgra z czarnym lakierem konsoli centralnej i aluminiowymi dodatkami. W tej limuzynie komfortowo będą podróżowały cztery dorosłe osoby. Podróż w pełnym, pięcioosobowym składzie - ze względu na biegnący środkiem kabiny tunel oraz wyprofilowanie tylnej kanapy - zalecana jest raczej na krótkich dystansach. Elektrycznie sterowany fotel kierowcy zapewnia optymalne podparcie boczne i w połączeniu z regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumną kierownicy, pozwala zająć wygodną pozycję, niezależnie od wzrostu prowadzącego.
Spłaszczony na dole wieniec trójramiennej kierownicy dobrze leży w dłoniach, a za pomocą kilkunastu przycisków osadzonych na bocznych ramionach możemy sterować systemem audio lub telefonem. Pomiędzy dwoma analogowymi, czytelnymi zegarami prędkościomierza i obrotomierza, osadzono duży kolorowy ekran komputera pokładowego. Opcjonalnie za 5 184 zł możemy doposażyć Mercedesa w wyświetlacz head-up, który na przedniej szybie prezentuje podstawowe parametry jazdy lub wskazówki z nawigacji. W praktyce rozwiązanie to zwiększa bezpieczeństwo jazdy, ponieważ kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi, aby zobaczyć najważniejsze informacje.
Na tunelu i konsoli centralnej dominuje czarny, połyskujący fortepianowy lakier. Dźwignię sterowania automatyczną skrzynią biegów przeniesiono na kolumnę kierownicy, dzięki czemu na tunelu centralnym pozostało dużo miejsca na touchpad i multifunkcyjne pokrętło. Ten innowacyjny zestaw pozwala nie tylko zarządzać wszystkimi multimediami w pojeździe, ale również dzięki dotykowemu panelowi umożliwia ręczne wpisywanie liter i cyfr, co zdecydowanie ułatwia np. obsługę telefonu.
Centralnym i najbardziej przykuwającym uwagę elementem w kabinie Mercedesa jest 7-calowy ekran osadzony na szczycie konsoli centralnej. Na kolorowym monitorze prezentowane są informacje z radioodtwarzacza, komputera pokładowego, kamery cofania, podłączonego smartfona lub systemu nawigacji. System nawigacji współpracuje z automatyczną klimatyzacją dzięki czemu np. w tunelach samoczynnie włączany jest zamknięty obieg powietrza. Funkcja ta w połączeniu z aktywnym rozpylaczem zapachów i jonizatorem powietrza gwarantuje odseparowanie podróżujących od nieprzyjemnych zapachów z zewnątrz.
Mercedes klasy C oferowany jest w czterech wersjach stylistycznych, determinujących zarówno wygląd zewnętrzny jak i wykończenie kabiny: Standardowej, Avantgarde, Exclusive oraz AMG. Lista wyposażenia standardowego w każdym wariancie C-klasy jest bogata, a bardzo długa lista wyposażenia dodatkowego pozwoli każdemu skonfigurować pojazd odpowiadający jego oczekiwaniom.
Paleta jednostek napędowych Mercedesa składa się z czterech silników wysokoprężnych, dziewięciu benzynowych i dwóch hybryd. Testowy egzemplarz napędzany był dieslem, który z pojemności 2143 cm3 generuje moc 170 KM i moment 400 Nm. Wartości te pozwalają rozpędzić ważącą 1570 kg limuzynę do pierwszych 100 km/h w 7,5 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 235 km/h. Czterocylindrowy diesel zapewnia doskonałą dynamikę i elastyczność przy niskim zapotrzebowaniu na paliwo.
W mieście po każdych przejechanych 100 km z niewielkiego, 41-litrowego zbiornika (66 l w opcji) ubywa ok. 7 litrów paliwa, w trasie bez problemu osiągniemy wynik poniżej 6 l/100 km. Wysokoprężny silnik jest dostarczany z manualną przekładnią, ale za dopłacą można otrzymać 9-stopniowy automat 9G-Tronic. Skrzynia biegów pracuje płynnie i szybko, a dzięki systemowi Agility Select (modyfikującemu również charakterystykę zawieszenia i układu kierowniczego) może pracować w pięciu trybach: Eco, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual, które spełnią oczekiwania zarówno kierowców lubiących oszczędne i spokojne podróżowanie jak i miłośników dynamicznej jazdy wykorzystującej pełne możliwości pojazdu. W parze ze świetną skrzynią biegów idzie dobrze zestrojone zawieszenie, będące kompromisem pomiędzy komfortem, a dobrą przyczepnością. Pomimo 18-calowych felg i niskoprofilowych opon zawieszenie dobrze wybiera wszelkie niedoskonałości nawierzchni, a podczas dynamicznej jazdy gwarantuje stabilność i precyzję prowadzenia.
O bezpieczeństwo podróżnych dba siedem poduszek powietrznych oraz zestaw systemów kontroli trakcji. Ponadto każda C-klasa wyposażona jest w system Attention Assist ostrzegający kierowcę przed sennością i nieuwagą oraz układ Collision Prevention Assist Plus – który chroni przed kolizjami przy niskich prędkościach (od 7 km/h), samodzielnie aktywuje proces hamowania w obliczu zagrożenia i braku reakcji przez kierującego (do 200 km/h) oraz zapobiega najechaniu na poprzedzający pojazd (do 40 km/h).
Z dopłatą możemy doposażyć niemiecką limuzynę w system Stop&Go z Distronic Plus i Sterring Assist czyli układ utrzymujący zaprogramowaną odległość od poprzedzającego pojazdu i pomagający pozostać na środku pasa ruchu lub BAS Plus Brake Assist system, który nie tylko zapobiega najechaniu na poprzedzający pojazd, ale również wykrywa i pomaga uniknąć kolizji z pojazdem poruszającym się po drodze poprzecznej. Codzienną eksploatację Mercedesa ułatwi również Active Parking Assist – pomagający w parkowaniu równoległym i prostopadłym, kamera 360° umożliwiająca obserwację otoczenia pojazdu z lotu ptaka, system Traffic Sign Assist rozpoznający znaki drogowe lub System Pre-Safe Brake wykrywający pojazdy i pieszych znajdujących się przed naszym samochodem.
Ceny Mercedesa klasy C 120 500 zł za 129-konne C160. Za 170-konnego diesla z automatyczną skrzynią biegów zapłacimy prawie 181 tys. zł. Nowa klasa C posiada atrakcyjne wnętrze, szeroką gamę oszczędnych silników oraz uniwersalną stylistykę zewnętrzną, która przypadnie do gustu zarówno młodszym jak i starszym miłośnikom marki. Na tle rywali w segmencie – Audi A4 lub BMW serii 3 to konkurencyjna oferta, którą warto rozważyć poszukując kompaktowej limuzyny.
Zobacz też: Mercedes C450 AMG, czyli uniwersalny samochód z pięknym dźwiękiem
Źródło: TVN Turbo / x-news
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?