Na wstępie jednak zajmijmy się nie tyle samym pojazdem, co odkodowaniem jego nazwy, gdyż rozlicznych modeli Mercedesa
jest tak wiele, że człowiek nieco mniej zorientowany może się pogubić. A więc czym właściwie jest Klasa GLK i dlaczego te akurat litery znalazły się w jej nazwie? Po kolei: litera "G" używana jest przez firmę ze Stuttgartu już tradycyjnie do oznaczenia aut o własnościach terenowych (Gelandewagen). Prekursorem był tu sławny model G (obecnie Klasa G). Litera "L" pochodzi od słowa Luxus, czego tłumaczyć nie trzeba. Widać więc, że mamy do czynienia z terenówką, ale niezupełnie, bo o własnościach auta luksusowego. Litera "K" natomiast wywodzi się ze słowa Kompaktklasse, czyli sugeruje, że auto jest niewielkie, kompaktowe. I rzeczywiście, technicznie narodziło się ono jako wersja najmniejszego tylnonapędowego Mercedesa, Klasy C, który sam w sobie nie jest gigantem. A wiadomo, że przeróbka auta szosowego na choć trochę terenowe, powoduje ograniczenie ilości miejsca w środku. Dla klientów łaknących przestrzeni w aucie o podobnym charakterze Mercedes ma Klasę GL i Klasę M.
Jak to jest zrobione?
Mercedes stworzył GLK reagując na rozwijającą się modę na poręczne i uniwersalne auta z kategorii SUV, blisko związane techniczne z odpowiednimi modelami "standardowymi", czyli szosowymi sedanami lub vanami. Niektórzy nazywają takie pojazdy crossoverami, a więc autami łączącymi w sobie cechy kilku kategorii pojazdów. W przypadku GLK konkurentami są auta japońskie, ale dla Mercedesa bardziej liczą się rodzimi przeciwnicy - BMW X3 i audi Q5. GLK różni się od nich tym, że jest „trochę bardziej terenowy”, choć oczywiście nie aż tak bardzo, by jego konstrukcja oparta była na ramie. Nadwozie jest więc całkowicie samonośne.
Podwozie też pozostało takie jak w Klasie C - z przodu kolumny MacPhersona w
wyrafinowanej wersji z dzielonym dolnym wahaczem, z tyłu standardowe zwieszenie wielodrążkowe. Oczywiście istotną różnicą jest o wiele większy niż w sedanie prześwit, dochodzący w opcjonalnej wersji "Off Road" do 220 mm. Niestety, podczas jazdy terenowej przeszkodą pozostaje dość ograniczony skok kół w zawieszeniu z założenia szosowym, co daje się odczuć przy zbyt szybkim przejeżdżaniu niewielkich nawet garbów. Sam prześwit wydaje się całkiem spory, pomagają też osłony mechanizmów wykonane z wytrzymałych płyt z laminatu.
Co zatem powoduje, że GLK jest „bardziej terenowy” od konkurentów? Układ napędowy, który pozostał typu 4Matic, czyli taki jak stosowany w szosowych sedanach 4x4 tej firmy. Przypomnijmy, że Mercedes jest klasycznym autem tylnonapędowym, a w wersji 4Matic z tyłu skrzyni biegów znajduje się skrzynia rozdzielcza (bez reduktora, ale z niewielkim
mechanicznym sprzęgłem zwiększającym tarcie wewnętrzne centralnego mechanizmu różnicowego). Z tego mechanizmu skośnie do przodu wyprowadzono wał napędowy, który trafia do przedniej przekładni głównej umieszczonej mniej więcej w połowie silnika po prawej stronie i dość wysoko (lewa półoś przechodzi przez miskę olejową). W rezultacie przednia oś auta umieszczona jest w takim miejscu, że ciężki silnik nie „przewiesza się” nadmiernie do przodu, a ponadto umieszczony jest stosunkowo nisko, co ma pozytywne znaczenie dla wyważenia samochodu. Rezultat? GLK, mimo, że dość wysoki, prowadzi się na szosie prawie tak samo płynnie i neutralnie jak sedany Mercedesa. Poza tym stały napęd bez mechanicznych blokad w obu mostach, ale obsługiwany w tym zakresie przez ABS i elektronikę, zapewnia bardzo skuteczne przenoszenie momentu napędowego przez cztery koła na raz, nawet w trudnych warunkach drogowych.
W odświeżonej wersji GLK Mercedes oferuje mimo wszystko raczej szosowe ustawienia zawieszenia (wysokość obniżona względem poprzedniej wersji o 20 mm) i to się sprawdza na co dzień. Natomiast gdy klient przewiduje jazdę terenową, powinien zamówić wspomniany pakiet Off - Road Engineering, który ma też funkcję DSR (stabilizacja prędkości przy zjeździe), inne oprogramowanie ABS/ESP, a nawet „szerzej świecące” reflektory do jazdy np. w lesie.
Zmiany niewielkie, ale...
Gdy spojrzymy na GLK w dotychczasowej wersji i w tej odnowionej, różnice wydają się niezbyt znaczące. Przede wszystkim stylizacja - metalowych elementów poszycia nie zmieniano, zmodyfikowano przede wszystkim zderzaki i reflektory. Wewnątrz zauważalnie zmieniono tablicę przyrządów, a najbardziej widocznymi akcentami są teraz okrągłe (zamiast prostokątnych) wyloty powietrza
klimatyzacji, podobne trochę do gwiazd Mercedesa. Użyto też trochę innych materiałów i kolorystyki.
Wyposażenie, które było już całkiem bogate, zyskało kilka najnowszych elementów, szczególnie tych związanych z elektroniką (wszelkie systemy z dopiskiem "ASSIST", Distronic Plus, BAS PLUS, PRE SAFE, widok z kamery wokół samochodu itp.). System informacyjny Command to teraz COMMAND Online, czyli ze stałym powiązaniem z internetem, Google i trójwymiarową nawigacją. Co ciekawe - po raz pierwszy w Mercedesie w menu i w informacjach głosowych pojawił się język polski!
Oferta silników i skrzyń biegów zmieniła się pozornie również niewiele, jednak część
systemów napędowych zgodnych jest już teraz z przyszłą normą czystości spalin Euro 6. Najmniejszy dostępny silnik to czterocylindrowa jednostka CDI 2,2 l, w wersjach 200 (143 KM), 220 (170 KM) i 250 (204 KM), z automatycznymi skrzyniami biegów 7G-Tronic oraz z funkcją start/stop. Najsłabsza wersja dostępna jest także bez napędu 4-Matic i ze skrzynią manualną 6b. Auta spełniają norę Euro-6 w odmianach silników BlueTEC. Ponadto dostępne są jednostki 3.0 V6 CDI 265 KM oraz benzynowy 3.0 V6 306 KM oczywiście z 7G Tronic i 4Matic. W sumie producent podaje, że choć nie widać tego na pierwszy rzut oka, odnowiona Klasa GLK ma ok. 40% nowych części.
Wybieramy Diesla
Po dwóch dniach jazd testowych wnioski są następujące - GLK sprawdza się dobrze w każdych warunkach drogowych i nie straszny mu lekki (lub średni z pakietem Off-Road) teren oraz autostrady. Co jednak ciekawe, w praktycznej eksploatacji pewnego rodzaju najlepszym kompromisem wydaje się silnik 220 CDI, a nie jak to zwykle
bywa, największa jednostka benzynowa. Okazuje się, że komfort akustyczny z benzynowym silnikiem V6 i z wysokoprężnym R4 jest zbliżony (i bardzo wysoki). Osiągi - oczywiście z dużym silnikiem benzynowym są lepsze, ale Diesel naprawdę pasuje do tego auta, szczególnie z siedmiobiegową skrzynią automatyczną, która maskuje niedostatek momentu przy niskich obrotach, a uwypukla wysoki moment maksymalny turbodiesla. Podczas długich podróży decydującym elementem może się okazać zużycie paliwa. Co prawda minimalny czas przyspieszania od 0 do 100 km/h rożni się na korzyść „benzyny” o ok. 2 sekundy (8,8 s przeciwko 6,5 s), ale zużycie paliwa Diesla będzie zapewne o połowę mniejsze i zależnie od stylu jazdy wyniesie 7 - 10 l/100 km.
Wybrane dane techniczne Mercedesa GLK i konkurentów:
marka/model | Mercedes GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC | BMW X3 xDrive20d | Audi Q5 2.0 TDI Quattro |
Cena | 174 000 zł | 175 00 zł | 164 000 zł |
typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4648/1881/1675 | 4775/1820/1605 | 4630/188/1655 |
rozstaw kół: przód/tył/prześwit (mm) | 1616/1632/207 | 1540/1540/210 | 1620/1615/200 |
rozstaw osi (mm) | 2755 | 2810 | 2810 |
masa własna (kg) | 1925 | 1790 | 1710 |
pojemność bagażnika (l) | 450 - 1550 | 550 - 1600 | 540 - 1560 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 59 | 65 | 75 |
Układ napędowy | | | |
rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
typ silnika | wysokoprężny, turbodoładowany | wysokoprężny, turbodoładowany | wysokoprężny, turbodoładowany |
pojemność (cm3) | 2143 | 1995 | 1968 |
liczba cylindrów | 4 (R4) | 4 (R4) | 4 (R4) |
napędzana oś | stały 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym | Tylny, dołączany przedni (XDrive) | stały 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym |
Skrzynia biegów | | | |
typ/liczba przełożeń | automatyczna/7 | automatyczna/6 | automatyczna/7 |
Osiągi | | | |
Moc maks. (kW/KM/obr/min) | 125/170/3200 - 4200 | 135/184/4000 | 125/170/4200 |
Moment obr. (Nm/obr/min) | 400/1400 - 2800 | 380/1750 - 2750 | 350/1750 - 2500 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 8,8 | 8,5 | 9,9 |
Prędkość maks. (km/h) | 205 | 210 | 204 |
Śr. zuż. paliwa EC (l/100 km) | 6,1 - 6,5 | 5,6 | 6,2 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 159 - 168 | 149 | 163 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?