Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mercedes GLK po zmianach

Jerzy Dyszy
Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes
Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes
Ten model jest stosunkowo świeżą propozycją, bo pojawił się w sprzedaży w latach 2008/2009 (zależnie od rynku). Nie przyszedł więc jeszcze czas na debiut nowej wersji, natomiast 4 lata produkcji wystarczą, by zaprezentować modernizację auta, którego sprzedaż ciągle rośnie.

Na wstępie jednak zajmijmy się nie tyle samym pojazdem, co odkodowaniem jego nazwy, gdyż rozlicznych modeli Mercedesa

Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes
Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes

jest tak wiele, że człowiek nieco mniej zorientowany może się pogubić. A więc czym właściwie jest Klasa GLK i dlaczego te akurat litery znalazły się w jej nazwie? Po kolei: litera "G" używana jest przez firmę ze Stuttgartu już tradycyjnie do oznaczenia aut o własnościach terenowych (Gelandewagen). Prekursorem był tu sławny model G (obecnie Klasa G). Litera "L" pochodzi od słowa Luxus, czego tłumaczyć nie trzeba. Widać więc, że mamy do czynienia z terenówką, ale niezupełnie, bo o własnościach auta luksusowego. Litera "K" natomiast wywodzi się ze słowa Kompaktklasse, czyli sugeruje, że auto jest niewielkie, kompaktowe. I rzeczywiście, technicznie narodziło się ono jako wersja najmniejszego tylnonapędowego Mercedesa, Klasy C, który sam w sobie nie jest gigantem. A wiadomo, że przeróbka auta szosowego na choć trochę terenowe, powoduje ograniczenie ilości miejsca w środku. Dla klientów łaknących przestrzeni w aucie o podobnym charakterze Mercedes ma Klasę GL i Klasę M.


Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes
Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes

Jak to jest zrobione?

Mercedes stworzył GLK reagując na rozwijającą się modę na poręczne i uniwersalne auta z kategorii SUV, blisko związane techniczne z odpowiednimi modelami "standardowymi", czyli szosowymi sedanami lub vanami. Niektórzy nazywają takie pojazdy crossoverami, a więc autami łączącymi w sobie cechy kilku kategorii pojazdów. W przypadku GLK konkurentami są auta japońskie, ale dla Mercedesa bardziej liczą się rodzimi przeciwnicy - BMW X3 i audi Q5. GLK różni się od nich tym, że jest „trochę bardziej terenowy”, choć oczywiście nie aż tak bardzo, by jego konstrukcja oparta była na ramie. Nadwozie jest więc całkowicie samonośne.

Podwozie też pozostało takie jak w Klasie C - z przodu kolumny MacPhersona w

Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes
Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes

wyrafinowanej wersji z dzielonym dolnym wahaczem, z tyłu standardowe zwieszenie wielodrążkowe. Oczywiście istotną różnicą jest o wiele większy niż w sedanie prześwit, dochodzący w  opcjonalnej wersji "Off Road" do 220 mm. Niestety, podczas jazdy terenowej przeszkodą pozostaje dość ograniczony skok kół w zawieszeniu z założenia szosowym, co daje się odczuć przy zbyt szybkim przejeżdżaniu niewielkich nawet garbów. Sam prześwit wydaje się całkiem spory, pomagają też osłony mechanizmów wykonane z wytrzymałych płyt z laminatu.

Co zatem powoduje, że GLK jest „bardziej terenowy” od konkurentów? Układ napędowy, który pozostał typu 4Matic, czyli taki jak stosowany w szosowych sedanach 4x4 tej firmy. Przypomnijmy, że Mercedes jest klasycznym autem tylnonapędowym, a w wersji 4Matic z tyłu skrzyni biegów znajduje się skrzynia rozdzielcza (bez reduktora, ale z niewielkim

Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes
Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes

mechanicznym sprzęgłem zwiększającym tarcie wewnętrzne centralnego mechanizmu różnicowego). Z tego mechanizmu skośnie do przodu wyprowadzono wał napędowy, który trafia do przedniej przekładni głównej umieszczonej mniej więcej w połowie silnika po prawej stronie i dość wysoko (lewa półoś przechodzi przez miskę olejową). W rezultacie przednia oś auta umieszczona jest w takim miejscu, że ciężki silnik nie „przewiesza się” nadmiernie do przodu, a ponadto umieszczony jest stosunkowo nisko, co ma pozytywne znaczenie dla wyważenia samochodu. Rezultat? GLK, mimo, że dość wysoki, prowadzi się na szosie prawie tak samo płynnie i neutralnie jak sedany Mercedesa. Poza tym stały napęd bez mechanicznych blokad w obu mostach, ale obsługiwany w tym zakresie przez ABS i elektronikę, zapewnia bardzo skuteczne przenoszenie momentu napędowego przez cztery koła na raz, nawet w trudnych warunkach drogowych.

Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes
Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes

W odświeżonej wersji GLK Mercedes oferuje mimo wszystko raczej szosowe ustawienia zawieszenia (wysokość obniżona względem poprzedniej wersji o 20 mm) i to się sprawdza na co dzień. Natomiast gdy klient przewiduje jazdę terenową, powinien zamówić wspomniany pakiet Off - Road Engineering, który ma też funkcję DSR (stabilizacja prędkości przy zjeździe), inne oprogramowanie ABS/ESP, a nawet „szerzej świecące” reflektory do jazdy np. w lesie.  

Zmiany niewielkie, ale...   
Gdy spojrzymy na GLK w dotychczasowej wersji i w tej odnowionej, różnice wydają się niezbyt znaczące. Przede wszystkim stylizacja - metalowych elementów poszycia nie zmieniano, zmodyfikowano przede wszystkim zderzaki i reflektory. Wewnątrz zauważalnie zmieniono tablicę przyrządów, a najbardziej widocznymi akcentami są teraz okrągłe (zamiast prostokątnych) wyloty powietrza

Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes
Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes

klimatyzacji, podobne trochę do gwiazd Mercedesa. Użyto też trochę innych materiałów i kolorystyki.
Wyposażenie, które było już całkiem bogate, zyskało kilka najnowszych elementów, szczególnie tych związanych z elektroniką (wszelkie systemy z dopiskiem "ASSIST", Distronic Plus, BAS PLUS, PRE SAFE, widok z kamery wokół samochodu itp.). System informacyjny Command to teraz COMMAND Online, czyli ze stałym powiązaniem z internetem, Google i trójwymiarową nawigacją. Co ciekawe - po raz pierwszy w Mercedesie w menu i w informacjach głosowych pojawił się język polski!

Oferta silników i skrzyń biegów zmieniła się pozornie również niewiele, jednak część

Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes
Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes

systemów napędowych zgodnych jest już teraz z przyszłą normą czystości spalin Euro 6. Najmniejszy dostępny silnik to czterocylindrowa jednostka CDI 2,2 l, w wersjach 200 (143 KM), 220 (170 KM) i 250 (204 KM), z automatycznymi skrzyniami biegów 7G-Tronic oraz z funkcją start/stop. Najsłabsza wersja dostępna jest także bez napędu 4-Matic i ze skrzynią manualną 6b. Auta spełniają norę Euro-6 w odmianach silników BlueTEC. Ponadto dostępne są jednostki 3.0 V6 CDI 265 KM oraz benzynowy 3.0 V6 306 KM oczywiście z 7G Tronic i 4Matic. W sumie producent podaje, że choć nie widać tego na pierwszy rzut oka, odnowiona Klasa GLK ma ok. 40% nowych części.

Wybieramy Diesla
Po dwóch dniach jazd testowych wnioski są następujące - GLK sprawdza się dobrze w każdych warunkach drogowych i nie straszny mu lekki (lub średni z pakietem Off-Road) teren oraz autostrady. Co jednak ciekawe, w praktycznej eksploatacji pewnego rodzaju najlepszym kompromisem wydaje się silnik 220 CDI, a nie jak to zwykle

Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes
Mercedesa GLK 2012, Fot: Mercedes

bywa, największa jednostka benzynowa. Okazuje się, że komfort akustyczny z benzynowym silnikiem V6 i z wysokoprężnym R4 jest zbliżony (i bardzo wysoki). Osiągi - oczywiście z dużym silnikiem benzynowym są lepsze, ale Diesel naprawdę pasuje do tego auta, szczególnie z siedmiobiegową skrzynią automatyczną, która maskuje niedostatek momentu przy niskich obrotach, a uwypukla wysoki moment maksymalny turbodiesla. Podczas długich podróży decydującym elementem może się okazać zużycie paliwa. Co prawda minimalny czas przyspieszania od 0 do 100 km/h rożni się na korzyść  „benzyny” o ok. 2 sekundy (8,8 s przeciwko 6,5 s), ale zużycie paliwa Diesla będzie zapewne o połowę mniejsze i zależnie od stylu jazdy wyniesie 7 - 10 l/100 km.

Wybrane dane techniczne Mercedesa GLK i konkurentów:

marka/model

Mercedes GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC

 BMW X3 xDrive20d

Audi Q5 2.0 TDI Quattro

Cena

174 000 zł

175 00 zł

164 000 zł

typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

długość/szerokość/wysokość (mm)

4648/1881/1675

4775/1820/1605

4630/188/1655

rozstaw kół: przód/tył/prześwit (mm)

1616/1632/207

1540/1540/210

1620/1615/200

rozstaw osi (mm)

2755

2810

2810

masa własna (kg)

1925

1790

1710

pojemność bagażnika (l)

450 - 1550

550 - 1600

540 - 1560

pojemność zbiornika paliwa (l)

59

65

75

Układ napędowy

 

 

 

rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

typ silnika

wysokoprężny, turbodoładowany

wysokoprężny, turbodoładowany

wysokoprężny, turbodoładowany

pojemność (cm3)

2143

1995

1968

liczba cylindrów

4 (R4)

4 (R4)

4 (R4)

napędzana oś

stały 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym

Tylny, dołączany przedni (XDrive)

stały 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym

Skrzynia biegów

 

 

 

typ/liczba przełożeń

 automatyczna/7

automatyczna/6

automatyczna/7

Osiągi

 

 

 

Moc maks. (kW/KM/obr/min)

125/170/3200 - 4200

135/184/4000

125/170/4200

Moment obr. (Nm/obr/min)

400/1400 - 2800

380/1750  - 2750

350/1750 - 2500

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

8,8

8,5

9,9

Prędkość maks. (km/h)

205

210

204

Śr. zuż. paliwa EC (l/100 km)

6,1 - 6,5

5,6

6,2

Średnia emisja CO2 (g/km)

159 - 168

149

163

 

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty