Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mercedes klasy C W203 (2000-2006). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Jakub Mielniczak
W opinii fanów marki, klasa C typoszeregu W203 uważana jest za jedną z gorszych w historii. Czy taka ocena jest uzasadniona i czy mimo takiego piętna ciążącego nad tym modelem, rzeczywiście należy go unikać?Fot. Mercedes
W opinii fanów marki, klasa C typoszeregu W203 uważana jest za jedną z gorszych w historii. Czy taka ocena jest uzasadniona i czy mimo takiego piętna ciążącego nad tym modelem, rzeczywiście należy go unikać?Fot. Mercedes
W opinii fanów marki, klasa C typoszeregu W203 uważana jest za jedną z gorszych w historii. Czy taka ocena jest uzasadniona i czy mimo takiego piętna ciążącego nad tym modelem, rzeczywiście należy go unikać?

Pierwsze lata XXI wieku nie zapisały się złotymi zgłoskami w historii Mercedesa. Po ponadprzeciętnie trwałych i niezawodnych samochodach produkowanych w poprzednich dziesięcioleciach, zarówno opisywana klasa C W203, jak i wytwarzane równolegle S W220 i E W210 nie mają tak dobrej opinii, jak ich poprzednicy.

Ma to swoje odzwierciedlenie w sytuacji rynkowej, gdzie samochody wyżej wspomnianych generacji bywają wyraźnie tańsze niż auta starsze. Omawiany Mercedes W203 zadebiutował w 2000 roku, jako następca pierwszej C-klasy oznaczonej jako W202. Początkowo oferowano wyłącznie sedana. Do oferty kolejno dołączały odmiany SportCoupe (2000 r.) i kombi (2001 r.). W 2004 roku przeprowadzono facelifting, który delikatnie zmienił stylistykę zewnętrzną, odświeżono też wnętrze i wprowadzono nowe jednostki napędowe.

Mercedes klasy C W203 (2000-2006). Nadwozie/wnętrze

W opinii fanów marki, klasa C typoszeregu W203 uważana jest za jedną z gorszych w historii. Czy taka ocena jest uzasadniona i czy mimo takiego piętna
W opinii fanów marki, klasa C typoszeregu W203 uważana jest za jedną z gorszych w historii. Czy taka ocena jest uzasadniona i czy mimo takiego piętna ciążącego nad tym modelem, rzeczywiście należy go unikać?

Fot. Mercedes

W203 wygląda nad wyraz klasycznie. Próżno doszukiwać się w sylwetce auta jakiś ekstrawagancji designerskich. Jedynym „szaleństwem” stylistycznym są podwójne, reflektory przednie połączone wspólnym kloszem. Ponadczasowa, zachowawcza stylistyka ma swoje zalety - auto dobrze zniosło upływ czasu i nawet dziś nie wygląda przestarzale. Kontrowersje może wzbudzać uroda wersji SportCoupe - zwłaszcza stylistyka tyłu nadwozia nie każdemu przypada do gustu. Masywne drzwi tej odmiany stanowią pewne utrudnienie na wąskich miejscach parkingowych. Z drugiej strony, dzięki nim zajmowanie miejsca na tylnej kanapie jest łatwiejsze. Największą bolączką W203 jest korozja. Newralgiczne miejsca to dolne krawędzie drzwi i błotników, maska i klapa bagażnika oraz progi. Nie ma znaczenia rok produkcji auta, chociaż uważa się, że egzemplarze z końca produkcji rdzewieją nieco mniej. Większego znaczenia nie ma także historia auta - auta bezwypadkowe także korodują.

W opinii fanów marki, klasa C typoszeregu W203 uważana jest za jedną z gorszych w historii. Czy taka ocena jest uzasadniona i czy mimo takiego piętna
W opinii fanów marki, klasa C typoszeregu W203 uważana jest za jedną z gorszych w historii. Czy taka ocena jest uzasadniona i czy mimo takiego piętna ciążącego nad tym modelem, rzeczywiście należy go unikać?

Fot. Mercedes

Przestrzeni we wnętrzu nie ma w nadmiarze - tutaj W203 nie wyróżnia się wśród swoich największych konkurentów - Audi A4 i BMW serii 3. W szczególności deficyt przestrzeni dotyczy tylnej kanapy. Miejsce na nogi ogranicza duży tunel środkowy. Tego nad głową także nie ma zbyt wiele. Pocieszający jest fakt, że zarówno przednie fotele, jak i tylna kanapa są wygodne i nawet dłuższa podróż nie powoduje bólu pleców. Jakość wykonania jest generalnie niezła, chociaż gdzieniegdzie zdarzają się zgrzyty. W większości materiały są miękkie, ale po latach niektóre z nich się rysują - zwłaszcza te z dolnych partii kokpitu. Lepsze wrażenie robi tablica przyrządów wersji po 2004 roku, kiedy to przeprowadzono kurację odmładzającą auta. Zmieniono wówczas wygląd wskaźników oraz stylistykę konsoli środkowej.

Nie jest zaskoczeniem duże zróżnicowanie wersji wyposażenia. Wyróżniamy 3 główne poziomy: Classic, Avantgarde i Elegance. Każdy z nich można było oczywiście indywidualnie doposażać według preferencji pierwszego właściciela. Zdarzają się samochody bez klimatyzacji, alufelg i z plastikową kierownicą. Z drugiej strony, topowe wersje mogły być wyposażone m.in. w: system Comand z nawigacją, reflektory ksenonowe, skórzaną tapicerkę, i pełną „elektrykę”, łącznie ze sterowaniem foteli. Wiele egzemplarzy trapią różnego rodzaju awarie elektroniki pokładowej - raz jest to problem ze sterowaniem ogrzewaniem, innym razem zaś centralny zamek, czy włącznik świateł. Sprawdzenie działania wszystkich urządzeń to punkt obowiązkowy oględzin W203.

Mercedes klasy C W203 (2000-2006). Napęd/podwozie

Paleta silników, które napędzały W203 była wyjątkowo szeroka. Pod maski trafiały motory 4-, 5-, 6- i 8-cylindrowe. Łączna liczba jednostek napędowych wykorzystanych do napędzania opisywanego auta przekracza 20! Jak w tym gąszczu wybrać właściwą? Wśród silników benzynowych najbezpieczniejszym wyborem będą wersje doładowane sprężarką mechaniczną (180 K, 200 K i 230 K). Łączą niezłą dynamikę ze stosunkowo rozsądnym zużyciem paliwa. Po latach należy się jednak liczyć z koniecznością wymiany sprężarki - jej regeneracja nie jest zalecana.

W opinii fanów marki, klasa C typoszeregu W203 uważana jest za jedną z gorszych w historii. Czy taka ocena jest uzasadniona i czy mimo takiego piętna
W opinii fanów marki, klasa C typoszeregu W203 uważana jest za jedną z gorszych w historii. Czy taka ocena jest uzasadniona i czy mimo takiego piętna ciążącego nad tym modelem, rzeczywiście należy go unikać?

Fot. Mercedes

Jeżeli ktoś szuka wyższej kultury pracy może zainteresować się jednym z silników V6. Pochodzą one z rodzin M112 (C 240, C 320, C32 AMG) i M272 (pozostałe wersje). Bardziej bezproblemowe będą te pierwsze. M272 ma powszechnie znany problem dotyczący koła zębatego wałka wyrównoważającego. V8 z odmiany C 55 AMG katapultuje klasę C do setki w nieco ponad 5 sekund przy akompaniamencie wspaniałego brzmienia. To silnik dla użytkowników świadomych kosztów jego obsługi. Z diesli godne polecenia są wszystkie motory cztero- i pięciocylindrowe. Niejednokrotnie przekraczają 400-500 tys. km bez poważniejszych awarii.

Przy aksamitnie pracującym 320 CDI V6 (OM642) należy przygotować się na podwyższone ryzyko usterek - oprócz układu wtryskowego (piezoelektryczne wtryskiwacze) i turbosprężarki, motor ten trapi problem wycieków z chłodnicy oleju i mieszania się oleju silnikowego i napędowego w sytuacji, gdy auto używane jest wyłącznie w ruchu miejskim.
Przednie i tylne zawieszenie to konstrukcje wielowahaczowe. Niestety, ich trwałość pozostawia nieco do życzenia - z przodu jako pierwsze wybijają się tuleje dolnych wahaczy, z tyłu zaś wymiany wymagają gumy stabilizatora. W wersji kombi wymiany lub regeneracji mogą wymagać samopoziomujące amortyzatory tylnej osi.

Mercedes klasy C W203 (2000-2006). Sytuacja rynkowa

W opinii fanów marki, klasa C typoszeregu W203 uważana jest za jedną z gorszych w historii. Czy taka ocena jest uzasadniona i czy mimo takiego piętna
W opinii fanów marki, klasa C typoszeregu W203 uważana jest za jedną z gorszych w historii. Czy taka ocena jest uzasadniona i czy mimo takiego piętna ciążącego nad tym modelem, rzeczywiście należy go unikać?

Fot. Mercedes

Na pierwszy rzut oka - jest w czym wybierać. Ok. 700 egzemplarzy wystawionych na sprzedaż w polskich ogłoszeniach pozwala sądzić, że znalezienie dobrego auta nie powinno być problemem. Niestety, nie jest to takie oczywiste. Prawie 300 aut ma deklarowane przebiegi powyżej 250 tys. km, rekordziści przekraczają 500 tys. km. Tylko 5% samochodów pochodzi z polskich salonów sprzedaży - resztę zaimportowano, w większości z Niemiec.

Stosunek silników benzynowych do wysokoprężnych to mniej więcej 50:50, do kilkudziesięciu egzemplarzy zamontowano instalację LPG. Najdroższe egzemplarze, jak nietrudno się domyślić noszą dumnie emblemat C 55 AMG i kosztują nawet powyżej 50 tys. zł. Na drugim końcu skali są auta, których czas dobiega końca - ceny takich często nie przekraczają 5-6 tys. zł. Najczęściej są tak skorodowane, że remont blacharski jest nieopłacalny.

Mercedes klasy C W203 (2000-2006). Podsumowanie

Gdyby nie problemy z korozją i usterki elektroniki, Mercedes W203 zasłużyłby na wysoką ocenę. Można go kupić z trwałymi, bezproblemowymi silnikami i wiele egzemplarzy udowadnia, że od strony mechanicznej, omawiana klasa C nie ma się czego wstydzić. Niestety, całokształt nie wygląda już tak różowo i kupno auta, które ma znaną historię serwisową, jest bezwypadkowe i niezardzewiałe, jest niezwykle trudne.

ZALETY:

  • komfort jazdy;
  • dobra jakość wykonania wnętrza;
  • bogate wyposażenie wielu egzemplarzy.

WADY:

  • korodujące nadwozie;
  • problematyczne silniki V6 (M272, OM642);
  • usterki elektroniki.

Podstawowe dane techniczne Mercedesa klasy C W203

Oznaczenie Pojemność skokowa Liczba cylindrów/zaworów Moc maksymalna Maksymalny moment obrotowy Przyspieszenie 0-100 km/h Prędkość maksymalna
C 180 1998 cm³ R4/16 129 KM (95 kW) przy 5300 obr./min 190 Nm przy 4000 obr./min 11,0 s 210 km/h
C 180 Kompressor 1796 cm³ R4/16 143 KM (105 kW) przy 5200 obr./min 220 Nm przy 2500 obr./min 9,7 s 223 km/h
C 200 Kompressor 1796 cm³ R4/16 163 KM (120 kW) przy 5500 obr./min 240 Nm przy 3000 obr./min 9,1 s 234 km/h
C 200 CGI 1796 cm³ R4/16 170 KM (125 kW) przy 5300 obr./min 250 Nm przy 3000 obr./min 9,0 s 235 km/h
C 200 Kompressor 1998 cm³ R4/16 163 KM (120 kW) przy 5300 obr./min 230 Nm przy 2500 obr./min 9,3 s 230 km/h
C 230 Kompressor 1796 cm³ R4/16 192 KM (141 kW) przy 5800 obr./min 260 Nm przy 3500 obr./min 8,1 s 240 km/h
C 230 Kompressor 2295 cm³ R4/16 197 KM (145 kW) przy 5500 obr./min 280 Nm przy 2500 obr./min 8,0 s 240 km/h
C 230 2496 cm³ V6/24 204 KM (150 kW) przy 6100 obr./min 245 Nm przy 2900 obr./min 8,4 s 245 km/h
C 240 2579 cm³ V6/18 170 KM (125 kW) przy 5500 obr./min 240 Nm przy 4500 obr./min 9,2 s 235 km/h
C 280 2996 cm³ V6/24 231 KM (170 kW) przy 6000 obr./min 300 Nm przy 2500 obr./min 7,2 s 250 km/h
C 320 3199 cm³ V6/24 218 KM (160 kW) przy 5700 obr./min 310 Nm przy 3000 obr./min 7,8 s 245 km/h
C 350 3498 cm³ V6/24 272 KM (200 KW) przy 6000 obr./min 350 Nm przy 2400 obr./min 6,4 s 250 km/h
C 200 CDI 2148 cm³ R4/16 116 KM (85 kW) przy 4200 obr./min 250 Nm przy 1400 obr./min 12,1 s 203 km/h
C 200 CDI 2148 cm³ R4/16 122 KM (90 kW) przy 4200 obr./min 270 Nm przy 1600 obr./min 11,7 s 208 km/h
C 220 CDI 2148 cm³ R4/16 143 KM (105 kW) przy 4200 obr./min 315 Nm przy 1800-2600 obr./min 10,3 s 220 km/h
C 220 CDI 2148 cm³ R4/16 143 KM (105 kW) przy 4200 obr./min 340 Nm przy 2000 obr./min 10,3 s 220 km/h
C 220 CDI 2148 cm³ R4/16 150 KM (110 kW) przy 4200 obr./min 340 Nm przy 2000 obr./min 10,1 s 224 km/h
C 270 CDI 2685 cm³ R5/20 170 KM (125 kW) przy 4200 obr./min 400 Nm przy 2000 obr./min 8,9 s 230 km/h
C 320 CDI 2987 cm³ V6/24 224 KM (165 kW) przy 3800 obr./min 415 Nm przy 1400 obr./min 8,1 s 246 km/h
C 320 CDI Aut. 2987 cm³ V6/24 224 KM (165 kW) przy 3800 obr./min 510 Nm przy 1600 obr./min 6,9 s 250 km/h
C 30 CDI AMG 2950 cm³ R5/20 231 KM (170 kW) przy 3800 obr./min 540 Nm przy 2000 obr./min 6,8 s 250 km/h
C 32 AMG 3199 cm³ V6/18 354 KM (260 kW) przy 6100 obr./min 450 Nm przy 4400 obr./min 5,2 s 250 km/h
C 55 AMG 5439 cm³ V8/24 367 KM (270 kW) przy 5750 obr./min 510 Nm przy 4000 obr./min 5,2 s 250 km/h

Zobacz także: Renault Megane R.S. w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty