Pierwsze lata XXI wieku nie zapisały się złotymi zgłoskami w historii Mercedesa. Po ponadprzeciętnie trwałych i niezawodnych samochodach produkowanych w poprzednich dziesięcioleciach, zarówno opisywana klasa C W203, jak i wytwarzane równolegle S W220 i E W210 nie mają tak dobrej opinii, jak ich poprzednicy.
Ma to swoje odzwierciedlenie w sytuacji rynkowej, gdzie samochody wyżej wspomnianych generacji bywają wyraźnie tańsze niż auta starsze. Omawiany Mercedes W203 zadebiutował w 2000 roku, jako następca pierwszej C-klasy oznaczonej jako W202. Początkowo oferowano wyłącznie sedana. Do oferty kolejno dołączały odmiany SportCoupe (2000 r.) i kombi (2001 r.). W 2004 roku przeprowadzono facelifting, który delikatnie zmienił stylistykę zewnętrzną, odświeżono też wnętrze i wprowadzono nowe jednostki napędowe.
Mercedes klasy C W203 (2000-2006). Nadwozie/wnętrze
W203 wygląda nad wyraz klasycznie. Próżno doszukiwać się w sylwetce auta jakiś ekstrawagancji designerskich. Jedynym „szaleństwem” stylistycznym są podwójne, reflektory przednie połączone wspólnym kloszem. Ponadczasowa, zachowawcza stylistyka ma swoje zalety - auto dobrze zniosło upływ czasu i nawet dziś nie wygląda przestarzale. Kontrowersje może wzbudzać uroda wersji SportCoupe - zwłaszcza stylistyka tyłu nadwozia nie każdemu przypada do gustu. Masywne drzwi tej odmiany stanowią pewne utrudnienie na wąskich miejscach parkingowych. Z drugiej strony, dzięki nim zajmowanie miejsca na tylnej kanapie jest łatwiejsze. Największą bolączką W203 jest korozja. Newralgiczne miejsca to dolne krawędzie drzwi i błotników, maska i klapa bagażnika oraz progi. Nie ma znaczenia rok produkcji auta, chociaż uważa się, że egzemplarze z końca produkcji rdzewieją nieco mniej. Większego znaczenia nie ma także historia auta - auta bezwypadkowe także korodują.
Przestrzeni we wnętrzu nie ma w nadmiarze - tutaj W203 nie wyróżnia się wśród swoich największych konkurentów - Audi A4 i BMW serii 3. W szczególności deficyt przestrzeni dotyczy tylnej kanapy. Miejsce na nogi ogranicza duży tunel środkowy. Tego nad głową także nie ma zbyt wiele. Pocieszający jest fakt, że zarówno przednie fotele, jak i tylna kanapa są wygodne i nawet dłuższa podróż nie powoduje bólu pleców. Jakość wykonania jest generalnie niezła, chociaż gdzieniegdzie zdarzają się zgrzyty. W większości materiały są miękkie, ale po latach niektóre z nich się rysują - zwłaszcza te z dolnych partii kokpitu. Lepsze wrażenie robi tablica przyrządów wersji po 2004 roku, kiedy to przeprowadzono kurację odmładzającą auta. Zmieniono wówczas wygląd wskaźników oraz stylistykę konsoli środkowej.
Nie jest zaskoczeniem duże zróżnicowanie wersji wyposażenia. Wyróżniamy 3 główne poziomy: Classic, Avantgarde i Elegance. Każdy z nich można było oczywiście indywidualnie doposażać według preferencji pierwszego właściciela. Zdarzają się samochody bez klimatyzacji, alufelg i z plastikową kierownicą. Z drugiej strony, topowe wersje mogły być wyposażone m.in. w: system Comand z nawigacją, reflektory ksenonowe, skórzaną tapicerkę, i pełną „elektrykę”, łącznie ze sterowaniem foteli. Wiele egzemplarzy trapią różnego rodzaju awarie elektroniki pokładowej - raz jest to problem ze sterowaniem ogrzewaniem, innym razem zaś centralny zamek, czy włącznik świateł. Sprawdzenie działania wszystkich urządzeń to punkt obowiązkowy oględzin W203.
Mercedes klasy C W203 (2000-2006). Napęd/podwozie
Paleta silników, które napędzały W203 była wyjątkowo szeroka. Pod maski trafiały motory 4-, 5-, 6- i 8-cylindrowe. Łączna liczba jednostek napędowych wykorzystanych do napędzania opisywanego auta przekracza 20! Jak w tym gąszczu wybrać właściwą? Wśród silników benzynowych najbezpieczniejszym wyborem będą wersje doładowane sprężarką mechaniczną (180 K, 200 K i 230 K). Łączą niezłą dynamikę ze stosunkowo rozsądnym zużyciem paliwa. Po latach należy się jednak liczyć z koniecznością wymiany sprężarki - jej regeneracja nie jest zalecana.
Jeżeli ktoś szuka wyższej kultury pracy może zainteresować się jednym z silników V6. Pochodzą one z rodzin M112 (C 240, C 320, C32 AMG) i M272 (pozostałe wersje). Bardziej bezproblemowe będą te pierwsze. M272 ma powszechnie znany problem dotyczący koła zębatego wałka wyrównoważającego. V8 z odmiany C 55 AMG katapultuje klasę C do setki w nieco ponad 5 sekund przy akompaniamencie wspaniałego brzmienia. To silnik dla użytkowników świadomych kosztów jego obsługi. Z diesli godne polecenia są wszystkie motory cztero- i pięciocylindrowe. Niejednokrotnie przekraczają 400-500 tys. km bez poważniejszych awarii.
Przy aksamitnie pracującym 320 CDI V6 (OM642) należy przygotować się na podwyższone ryzyko usterek - oprócz układu wtryskowego (piezoelektryczne wtryskiwacze) i turbosprężarki, motor ten trapi problem wycieków z chłodnicy oleju i mieszania się oleju silnikowego i napędowego w sytuacji, gdy auto używane jest wyłącznie w ruchu miejskim.
Przednie i tylne zawieszenie to konstrukcje wielowahaczowe. Niestety, ich trwałość pozostawia nieco do życzenia - z przodu jako pierwsze wybijają się tuleje dolnych wahaczy, z tyłu zaś wymiany wymagają gumy stabilizatora. W wersji kombi wymiany lub regeneracji mogą wymagać samopoziomujące amortyzatory tylnej osi.
Mercedes klasy C W203 (2000-2006). Sytuacja rynkowa
Na pierwszy rzut oka - jest w czym wybierać. Ok. 700 egzemplarzy wystawionych na sprzedaż w polskich ogłoszeniach pozwala sądzić, że znalezienie dobrego auta nie powinno być problemem. Niestety, nie jest to takie oczywiste. Prawie 300 aut ma deklarowane przebiegi powyżej 250 tys. km, rekordziści przekraczają 500 tys. km. Tylko 5% samochodów pochodzi z polskich salonów sprzedaży - resztę zaimportowano, w większości z Niemiec.
Stosunek silników benzynowych do wysokoprężnych to mniej więcej 50:50, do kilkudziesięciu egzemplarzy zamontowano instalację LPG. Najdroższe egzemplarze, jak nietrudno się domyślić noszą dumnie emblemat C 55 AMG i kosztują nawet powyżej 50 tys. zł. Na drugim końcu skali są auta, których czas dobiega końca - ceny takich często nie przekraczają 5-6 tys. zł. Najczęściej są tak skorodowane, że remont blacharski jest nieopłacalny.
Mercedes klasy C W203 (2000-2006). Podsumowanie
Gdyby nie problemy z korozją i usterki elektroniki, Mercedes W203 zasłużyłby na wysoką ocenę. Można go kupić z trwałymi, bezproblemowymi silnikami i wiele egzemplarzy udowadnia, że od strony mechanicznej, omawiana klasa C nie ma się czego wstydzić. Niestety, całokształt nie wygląda już tak różowo i kupno auta, które ma znaną historię serwisową, jest bezwypadkowe i niezardzewiałe, jest niezwykle trudne.
ZALETY:
- komfort jazdy;
- dobra jakość wykonania wnętrza;
- bogate wyposażenie wielu egzemplarzy.
WADY:
- korodujące nadwozie;
- problematyczne silniki V6 (M272, OM642);
- usterki elektroniki.
Podstawowe dane techniczne Mercedesa klasy C W203
Oznaczenie | Pojemność skokowa | Liczba cylindrów/zaworów | Moc maksymalna | Maksymalny moment obrotowy | Przyspieszenie 0-100 km/h | Prędkość maksymalna |
C 180 | 1998 cm³ | R4/16 | 129 KM (95 kW) przy 5300 obr./min | 190 Nm przy 4000 obr./min | 11,0 s | 210 km/h |
C 180 Kompressor | 1796 cm³ | R4/16 | 143 KM (105 kW) przy 5200 obr./min | 220 Nm przy 2500 obr./min | 9,7 s | 223 km/h |
C 200 Kompressor | 1796 cm³ | R4/16 | 163 KM (120 kW) przy 5500 obr./min | 240 Nm przy 3000 obr./min | 9,1 s | 234 km/h |
C 200 CGI | 1796 cm³ | R4/16 | 170 KM (125 kW) przy 5300 obr./min | 250 Nm przy 3000 obr./min | 9,0 s | 235 km/h |
C 200 Kompressor | 1998 cm³ | R4/16 | 163 KM (120 kW) przy 5300 obr./min | 230 Nm przy 2500 obr./min | 9,3 s | 230 km/h |
C 230 Kompressor | 1796 cm³ | R4/16 | 192 KM (141 kW) przy 5800 obr./min | 260 Nm przy 3500 obr./min | 8,1 s | 240 km/h |
C 230 Kompressor | 2295 cm³ | R4/16 | 197 KM (145 kW) przy 5500 obr./min | 280 Nm przy 2500 obr./min | 8,0 s | 240 km/h |
C 230 | 2496 cm³ | V6/24 | 204 KM (150 kW) przy 6100 obr./min | 245 Nm przy 2900 obr./min | 8,4 s | 245 km/h |
C 240 | 2579 cm³ | V6/18 | 170 KM (125 kW) przy 5500 obr./min | 240 Nm przy 4500 obr./min | 9,2 s | 235 km/h |
C 280 | 2996 cm³ | V6/24 | 231 KM (170 kW) przy 6000 obr./min | 300 Nm przy 2500 obr./min | 7,2 s | 250 km/h |
C 320 | 3199 cm³ | V6/24 | 218 KM (160 kW) przy 5700 obr./min | 310 Nm przy 3000 obr./min | 7,8 s | 245 km/h |
C 350 | 3498 cm³ | V6/24 | 272 KM (200 KW) przy 6000 obr./min | 350 Nm przy 2400 obr./min | 6,4 s | 250 km/h |
C 200 CDI | 2148 cm³ | R4/16 | 116 KM (85 kW) przy 4200 obr./min | 250 Nm przy 1400 obr./min | 12,1 s | 203 km/h |
C 200 CDI | 2148 cm³ | R4/16 | 122 KM (90 kW) przy 4200 obr./min | 270 Nm przy 1600 obr./min | 11,7 s | 208 km/h |
C 220 CDI | 2148 cm³ | R4/16 | 143 KM (105 kW) przy 4200 obr./min | 315 Nm przy 1800-2600 obr./min | 10,3 s | 220 km/h |
C 220 CDI | 2148 cm³ | R4/16 | 143 KM (105 kW) przy 4200 obr./min | 340 Nm przy 2000 obr./min | 10,3 s | 220 km/h |
C 220 CDI | 2148 cm³ | R4/16 | 150 KM (110 kW) przy 4200 obr./min | 340 Nm przy 2000 obr./min | 10,1 s | 224 km/h |
C 270 CDI | 2685 cm³ | R5/20 | 170 KM (125 kW) przy 4200 obr./min | 400 Nm przy 2000 obr./min | 8,9 s | 230 km/h |
C 320 CDI | 2987 cm³ | V6/24 | 224 KM (165 kW) przy 3800 obr./min | 415 Nm przy 1400 obr./min | 8,1 s | 246 km/h |
C 320 CDI Aut. | 2987 cm³ | V6/24 | 224 KM (165 kW) przy 3800 obr./min | 510 Nm przy 1600 obr./min | 6,9 s | 250 km/h |
C 30 CDI AMG | 2950 cm³ | R5/20 | 231 KM (170 kW) przy 3800 obr./min | 540 Nm przy 2000 obr./min | 6,8 s | 250 km/h |
C 32 AMG | 3199 cm³ | V6/18 | 354 KM (260 kW) przy 6100 obr./min | 450 Nm przy 4400 obr./min | 5,2 s | 250 km/h |
C 55 AMG | 5439 cm³ | V8/24 | 367 KM (270 kW) przy 5750 obr./min | 510 Nm przy 4000 obr./min | 5,2 s | 250 km/h |
Zobacz także: Renault Megane R.S. w naszym teście
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?