Mercedes Klasy S. Zmiany w wyglądzie
Krótki przedni zwis, duży rozstaw osi i wyważony zwis tylny to główne cechy stylistyczne nowej Klasy S. Z przodu w oczy rzuca się imponująca osłona chłodnicy oraz reflektory z typową dla Klasy S trzypunktową „sygnaturą” w postaci świateł do jazdy dziennej typową – ale subtelniejszą niż dotąd. Zupełnie nowym rozwiązaniem są zintegrowane z płaszczyzną drzwi klamki (opcja), elektrycznie wysuwane, gdy do samochodu zbliża się kierowca lub po dotknięciu powierzchni klamki.
Mercedes Klasy S. Jeszcze bardziej inteligentny
W nowej Klasie S debiutuje druga generacja systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Wyświetlacze (we wnętrzu może znajdować się do pięciu ekranów), częściowo w technice OLED, jeszcze bardziej ułatwiają sterowanie pojazdem oraz funkcjami z zakresu komfortu. Znacząco poszerzono możliwości personalizacji, a obsługa stała się jeszcze bardziej intuicyjna – np. nowy trójwymiarowy wyświetlacz kierowcy po raz pierwszy widok, za dotknięciem przycisku, oferuje widok przestrzenny.
Na życzenie dostępne są dwa różne wyświetlacze head-up. Większy z nich oferuje treści z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości (AR) – np. w trybie nawigacji na pasie jezdni wyświetla animowane strzałki skrętu. Obraz pojawia się w wirtualnej przestrzeni, w odległości 10 metrów przed kierowcą, a jego powierzchnia odpowiada monitorowi o przekątnej 77 cali.
Dzięki aktywacji usług online w aplikacji Mercedes me asystent głosowy „Hej Mercedes” dysponuje jeszcze bardziej rozbudowanymi zdolnościami uczenia się zwyczajów użytkownika i prowadzenia z nim dialogu. Co więcej, niektóre działania można przeprowadzić nawet bez wypowiadania hasła aktywacyjnego „Hej Mercedes” (np. odebranie połączenia telefonicznego). „Hej Mercedes” objaśni też funkcje pojazdu i odpowie na pytania dotyczące wiedzy ogólnej. W Klasie S z obsługi głosowej można korzystać także z tyłu.
W obu wariantach – z krótkim i długim rozstawem osi – niemal wszystkie wymiary związane z komfortem są większe niż w poprzedniku, zarówno dla przednich, jak i tylnych siedzeń.
Oto najważniejsze wymiary nowej generacji Klasy S (223):
Klasa S z… | …krótkim rozstawem osi | Poprzednik | Różnica | …długim rozstawem osi | Poprzednik | Różnica |
Wymiary zewnętrzne (mm) | | | | | | |
Długość | 5179 | 5125 | +54 | 5289 | 5255 | +34 |
Szerokość | 1954/1921* | 1899 | +55/+22* | 1954/1921* | 1899 | +55/+22* |
Szerokość z lusterkami | 2109 | 2130 | -21 | 2109 | 2130 | -21 |
Wysokość | 1503 | 1493 | +10 | 1503 | 1491 | +12 |
Rozstaw osi | 3106 | 3035 | +71 | 3216 | 3165 | +51 |
Rozstaw kół, przód | 1660 | 1624 | +36 | 1660 | 1624 | +36 |
Rozstaw kół, tył | 1688 | 1637 | +51 | 1688 | 1637 | +51 |
Wymiary wewnętrzne (mm) | | | | | | |
Maks. miejsce nad głową, przód | 1070 | 1069 | +1 | 1070 | 1069 | +1 |
Ilość miejsca nad głową, tył** | 974/1003 | 958/995 | +16/+8 | 974/1003 | 958/995 | +16/+8 |
Miejsce na nogi, przód | 1051 | 1051 | 0 | 1051 | 1051 | 0 |
Miejsce na nogi, tył | 1004 | 963 | +41 | 1115 | 1091 | +24 |
Miejsce na wys. łokci, przód | 1592 | 1554 | +38 | 1592 | 1554 | +38 |
Miejsce na wys. łokci, tył | 1583 | 1560 | +23 | 1572 | 1561 | +11 |
Miejsce na wys. ramion, przód | 1516 | 1516 | 0 | 1516 | 1516 | 0 |
Miejsce na wys. ramion, tył | 1469 | 1499 | -30 | 1469 | 1501 | -32 |
Poj. bagażnika*** VDA (l) | 550 | 530 | +20 | 550 | 530 | +20 |
* z wystającymi/zintegrowanymi klamkami; ** z/bez panoramicznego dachu; *** poj. bagażnika ogranicza opcjonalne wyposażenie (np. lodówka), jest też mniejsza w hybrydzie plug-in
Dotknięcie przycisku lub polecenie głosowe wystarczy, by uruchomić jeden z programów kontroli komfortu ENERGIZING – element całościowej koncepcji mającej na celu zachowanie podróżujących w dobrej formie, nawet na dalekich trasach. Programy te pozwalają stworzyć we wnętrzu Klasy S odpowiednią atmosferę – np. orzeźwiającą, w przypadku pokonywania monotonnych odcinków, lub relaksującą, w przypadku podwyższonego poziomu stresu. Wirtualny trener ENERGIZING COACH może nawet zasugerować odpowiedni program rewitalizacji lub odnowy biologicznej w oparciu o dane pojazdu oraz podróży. Jeśli kierowca nosi odpowiednie urządzenie ubieralne, w swoim inteligentnym algorytmie trener uwzględnia też informacje o jakości snu i poziomie stresu. W nowej „esce” Mercedes-Benz zasadniczo udoskonalił działanie kontroli komfortu ENERGIZING – obejmuje ona m.in. innowacje takie jak masaż z wykorzystaniem wibrujących silników w fotelu czy transmisja rezonansu dzięki zastosowaniu wysokiej klasy nagłośnienia przestrzennego Burmester® 4D. Dzięki temu basy są jeszcze bardziej odczuwalne. Bezpośrednia reprodukcja rezonansu akustycznego w siedzeniach reprezentuje kolejny poziom „trójwymiarowości” nagłośnienia – to tzw. dźwięk 4D, inspirowany masażem akustycznym, regulowany osobno dla każdego miejsca w samochodzie. Aby uzyskać odpowiedni efekt, w każde oparcie wbudowano po dwa wzbudniki.
Mercedes Klasy S. Jeszcze większe wsparcie kierowcy
Przewiduje się, że od drugiej połowy 2021 r. nowy system DRIVE PILOT (z ang. Pilot jazdy) w sytuacjach dużego natężenia ruchu lub w korkach, na odpowiednich odcinkach autostrad w Niemczech, pozwoli Klasie S poruszać się w trybie warunkowo zautomatyzowanym. Odciąży w ten sposób kierowcę, który będzie mógł wykonywać w tym czasie dodatkowe czynności, takie jak przeglądanie internetu czy porządki w poczcie elektronicznej za pośrednictwem samochodowego biura – In-Car Office, i zyska dzięki temu dodatkowy czas.
Dzięki ulepszonym czujnikom otoczenia systemy parkowania zapewniają kierowcy jeszcze lepsze wsparcie podczas manewrowania, a integracja z MBUX-em sprawia, że ich obsługa jest szybsza i bardziej intuicyjna. Korzystając z asystenta zdalnego parkowania, kierowca może zaparkować lub opuścić miejsce parkingowe za pomocą smartfona – także w tym przypadku obsługa interfejsu została znacznie uproszczona. W przypadku wstępnej instalacji INTELLIGENT PARK PILOT (z ang. inteligentny pilot parkowania) nowa Klasa S jest przygotowana do automatycznego parkowania (AVP – Automated Valet Parking, SAE poziom 4). W połączeniu z niezbędnym wyposażeniem opcjonalnym i odpowiednią usługą Connect (w zależności od kraju) samochód dysponuje techniką pozwalającą na wjazd i wyjazd z parkingów wielopoziomowych wyposażonych w infrastrukturę AVP w trybie wysoce zautomatyzowanym, bez udziału kierowcy – pod warunkiem, że krajowe ustawodawstwo zezwala na takie działanie.
[b]Mercedes Klasy S. Zmiany, zmiany, zmiany
[/b]
Skrętna tylna oś (opcja) z kątem skrętu kół do 10° sprawia, że limuzyna jest równie zwrotna, co samochód kompaktowy. Nawet w przypadku Klasy S z długim rozstawem osi i napędem na wszystkie koła średnica zawracania jest o 1,9 m mniejsza i wnosi poniżej 10,9 m.
Standardowe wyposażenie obejmuje pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC z płynną regulacją tłumienia ADS+. Opcjonalne, w pełni aktywne zawieszenie E-ACTIVE BODY CONTROL na bazie instalacji 48 V oferuje wyjątkową syntezę komfortu i zwinności. Dodatkową ochronę w przypadku zagrożenia uderzeniem w bok zapewnia funkcja PRE-SAFE® Impulse Side, która w ciągu kilku dziesiątych sekundy może podnieść nadwozie pojazdu nawet o 80 mm. Zmniejsza to obciążenie konstrukcji drzwi – dzięki swojemu wyższemu położeniu próg może pochłonąć bowiem więcej energii. Efekt: mniejsza deformacja kabiny pasażerskiej i ograniczenie obciążeń działających na podróżujących. Do rozpoznawania potencjalnej kolizji bocznej służą czujniki radarowe.
Nowa Klasa S to pierwszy seryjny Mercedes-Benz z opcjonalnymi reflektorami DIGITAL LIGHT, które mogą rzutować na nawierzchnię drogi określone symbole (np. ostrzeżenie przed rozpoznanymi robotami drogowymi w postaci symbolu koparki), ostrzegawczo kierować punktowe światło na pieszych wykrytych na poboczu drogi lub wspomagać poruszanie się wąskimi pasami w obszarach robót drogowych poprzez rzutowanie na nawierzchni odpowiednich krawędzi.
Każdy reflektor DIGITAL LIGHT dysponuje modułem świetlnym z trzema niezwykle mocnymi diodami LED, które są załamywane i kierowane przez 1,3 mln mikroluster. Rozdzielczość oświetlenia wynosi zatem ponad 2,6 mln pikseli na jeden samochód, co pozwala na bardzo precyzyjną dystrybucję światła. W rezultacie asystent świateł drogowych przy „wycinaniu” nadjeżdżających pojazdów lub znaków drogowych z wiązki światła działa ponad 100 razy precyzyjniej niż w przypadku reflektorów 84-pikselowych.
Dzięki technice LED nowa Klasa S robi również krok naprzód w dziedzinie oświetlenia wnętrza: Mercedes-Benz po raz pierwszy wprowadza tu interaktywne oświetlenie kabiny. Aktywne oświetlenie nastrojowe (opcja) jest teraz zintegrowane z systemami wspomagającymi i może wizualnie wzmocnić emitowane ostrzeżenia, a także wysyłać informacje zwrotne od systemów komfortu.
[b][b]Mercedes Klasy S.[/b] Gama jednostek napędowych
[/b]
Pierwsze warianty silnikowe nowej Klasy S to 6-cylindrowe rzędowe silniki benzynowe i wysokoprężne o różnych mocach. Wkrótce dołączy do nich jednostka V8 ze zintegrowanym rozrusznikoalternatorem (ISG) i 48-woltową instalacją elektryczną, a w 2021 r. pojawi się hybryda plug-in o zasięgu w trybie elektrycznym wynoszącym około 100 kilometrów.
Gama nowej Klasy S w chwili premiery:
| | S 450 4MATIC | S 500 4MATIC | S 350 d | S 350 d 4MATIC | S 400 d 4MATIC | |
Przekładnia | automatyczna | 9G-TRONIC | |||||
Silnik (seria, układ i liczba cyl.,) | M 256, R6 | OM 656, R6 | |||||
Pojemność skokowa | Ccm | 2999 | 2999 | 2925 | 2925 | 2925 | |
Moc maks. | kW/KM | 270/367 | 320/435 | 210/286 | 210/286 | 243/330 | |
przy | obr./min | 5500-6100 | 5900-6100 | 3400-4600 | 3400-4600 | 3600-4200 | |
Dodatkowa moc z EQ Boost | kW/KM | 16/22 | 16/22 | - | - | - | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 500 | 520 | 600 | 600 | 700 | |
przy | obr./min | 1600-4500 | 1800-5.500 | 1200-3200 | 1200-3200 | 1200-3200 | |
Dodatkowy moment obr. z EQ Boost | Nm | 250 | 250 | - | - | - | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 5,1 | 4,9 | 6,4 | 6,2 | 5,4 | |
Prędkość maksymalna | km/h | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
- Wartości zużycia paliwa według cyklu WLTP
| | S 450 4MATIC | S 500 4MATIC | S 350 d | S 350 d 4MATIC | S 400 d 4MATIC |
Zużycie paliwa w cyklu łączonym WLTP | l/100 km | 7,8-9,5 | 8,0-9,5 | 6,4-7,7 | 6,5-8,0 | 6,7-8,0 |
Emisje CO2 w cyklu łączonym WLTP | g/km | 177-215 | 181-216 | 168-204 | 171-211 | 175-211 |
Zobacz także:Tak prezentuje się nowy Volkswagen Golf GTI
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?