Mercedes. Nowe SUV-y - AMG GLA 45 4MATIC+ i GLA 45 S 4MATIC+

Wojciech Frelichowski
Sportowe geny nowego GLA 45 demonstrują długa maska z muskularnymi przetłoczeniami. Sportowe akcenty widać również w kabinie. Fot. Daimler
Sportowe geny nowego GLA 45 demonstrują długa maska z muskularnymi przetłoczeniami. Sportowe akcenty widać również w kabinie. Fot. Daimler
Jak informuje producent, w razie potrzeby te kompaktowe, wszechstronne pojazdy mogą popisać się dynamiką prowadzenia, która zaimponuje nawet właścicielom aut stricte sportowych. 2-litrowy silnik jest najmocniejszą seryjnie produkowaną 4-cylindrową jednostką turbo i występuje w dwóch wersjach mocy. Wariant podstawowy ma moc 387 KM. Wariant S o mocy 421 KM może rywalizować z maszynami znacznie wyższych kategorii.

Wzmocnione nadwozie, atletyczny design

Sportowe geny nowego GLA 45 demonstrują długa maska z muskularnymi przetłoczeniami, zwarta kabina i wydatne błotniki. Z profilu w oczy rzucają się 19- lub 20-calowe felgi (zależnie od wersji; opcjonalnie dostępne są także obręcze o średnicy 21 cali), a z tyłu – dwie okrągłe końcówki układu wydechowego „zatopione” w szerokim optycznie zderzaku z masywnym dyfuzorem.

Sportowe geny nowego GLA 45 demonstrują długa maska z muskularnymi przetłoczeniami. Sportowe akcenty widać również w kabinie. Fot. Daimler
Sportowe geny nowego GLA 45 demonstrują długa maska z muskularnymi przetłoczeniami. Sportowe akcenty widać również w kabinie. Fot. Daimler

Sportowe akcenty widać również w kabinie. Standardową tapicerkę ze skóry syntetycznej ARTICO i mikrofibry DINAMICA zdobią czerwone przeszycia. Ten sam kolor mają pasy bezpieczeństwa oraz pierścienie wokół otworów wentylacyjnych. W wariancie S sportowy charakter podkreślają żółte akcenty oraz standardowa kierownica AMG Performance obszyta skórą nappa i mikrofibrą DINAMICA, zaopatrzona w specjalne przyciski AMG.

Projektanci wzmocnili także nadwozie GLA 45. Jego sztywna konstrukcja tworzy najlepszą podstawę dla precyzyjnego zachowania na drodze i stabilnego prowadzenia kół. Pod silnikiem przykręcono lekką aluminiową płytę, zwiększającą sztywność skrętną przedniego pasa, a z przodu i z tyłu – celem dodatkowego zwiększenia sztywności – zastosowano ukośne rozpórki.

 

Stały napęd na wszystkie koła

Jedną z nowości modeli GLA 45 i GLA 45 S jest aktywny, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Zapewnia on selektywny rozdział siły napędowej pomiędzy tylne koła za pośrednictwem AMG TORQUE CONTROL. Efekt: moment obrotowy jest tu elastycznie kierowany do lewego i prawego koła, przy różnych przełożeniach, w zależności od sytuacji na drodze – co zapewnia optymalną przyczepność niezależnie od warunków.

To rezultat zastosowania przeprojektowanego tylnego dyferencjału z dwoma sprzęgłami wielotarczowymi, które selektywnie dbają o dopływ momentu do każdego z kół. Kontrola jego rozdziału pomiędzy osiami odbywa się elektromechanicznie, nie tylko w oparciu o prędkość jazdy, przyspieszenie boczne i wzdłużne oraz kąt skrętu kół, ale także z uwzględnieniem różnic w prędkości obrotowej poszczególnych kół, aktualnego biegu oraz położenia pedału przyspieszenia. Układ elektromechaniczny pozwala na bardziej wyrafinowane, przede wszystkim szybsze, sterowanie niż elektrohydrauliczny. Charakterystyka napędu zależy od wybranego trybu jazdy oraz ustawienia kontroli dynamiki jazdy AMG DYNAMIC.

Kierowca GLA 45 ma do wyboru 5 lub 6 trybów jazdy, wpływających nie tylko m.in. na reakcję na gaz i działanie przekładni czy napędu 4x4, ale także na dźwięk układu wydechowego.

Nowy 4-cylindrowy silnik turbo

Zupełnie nowy silnik Mercedes-AMG o pojemności 2,0 litrów i mocy do 421 KM jest obecnie najmocniejszą wytwarzaną seryjnie 4-cylindrową jednostką turbo na świecie. Na tle poprzedniego motoru moc zwiększono nawet o 40 KM. Wzrósł również maksymalny moment obrotowy, z 475 do nawet 500 Nm.

Jednostka występuje w dwóch wersjach mocy: podstawowej 387 KM oraz jako wariant S (421 KM). Nowe kompaktowe SUV-y Mercedes-AMG mają sprinterskie osiągi: GLA 45 S 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,3 sekundy, a podstawowy GLA 45 4MATIC+ potrzebuje na to 4,4 sekundy. Maksymalna prędkość została elektronicznie ograniczona do, odpowiednio, 270 oraz 250 km/h. 

Sportowe geny nowego GLA 45 demonstrują długa maska z muskularnymi przetłoczeniami. Sportowe akcenty widać również w kabinie. Fot. Daimler
Sportowe geny nowego GLA 45 demonstrują długa maska z muskularnymi przetłoczeniami. Sportowe akcenty widać również w kabinie. Fot. Daimler

Nowa jednostka wyróżnia się natychmiastową reakcją na gaz. Z myślą o tym aspekcie starannie wyważono krzywą momentu obrotowego: jego maksymalna wartość 500 Nm (480 Nm w wersji podstawowej) jest dostępna w zakresie 5000-5250 obr./min (4750-5000 obr./min w wersji podstawowej). Dzięki tej konfiguracji inżynierowie Mercedes-AMG uzyskali charakterystykę oddawania mocy zbliżoną do silnika wolnossącego.

Silnik korzysta z nowej turbosprężarki typu twin-scroll. Ponadto raz pierwszy otrzymał dwustopniowy wtrysk paliwa – bezpośredni, za pomocą piezoelektrycznych wtryskiwaczy oraz do kolektora dolotowego. Do chłodzenia silnika wykorzystywane są dwie pompy cieczy chłodzącej (jedna, mechaniczna, odpowiada za głowicę, druga, elektryczna, za blok), tak by w miarę potrzeb różnicować docelową temperaturę tych komponentów.

Specyficzne komponenty w podwoziu

Za bazę dla wysokiej stabilności kierunkowej i dynamicznych własności w zakrętach – przy niewielkich przechyłach – służy nowe zawieszenie AMG. Jednocześnie w porównaniu z poprzednikiem poprawiono komfort jazdy.W konstrukcji przedniej osi zastosowano kolumny MacPhersona; specjalna geometria osi zmniejsza wpływ momentu obrotowego na prowadzenie. Tylne zawieszenie opiera się na osi wielowahaczowej, czterodrążkowej i jest przymocowane do nadwozia z użyciem ramy pomocniczej, w sposób zapewniający wysoką sztywność skrętną.

Sportowe geny nowego GLA 45 demonstrują długa maska z muskularnymi przetłoczeniami. Sportowe akcenty widać również w kabinie. Fot. Daimler
Sportowe geny nowego GLA 45 demonstrują długa maska z muskularnymi przetłoczeniami. Sportowe akcenty widać również w kabinie. Fot. Daimler

GLA 45 korzysta z adaptacyjnych amortyzatorów AMG RIDE CONTROL z trzema trybami pracy, od komfortowej po sportową. Układ ten działa w pełni automatycznie, dostosowując siły tłumienia dla każdego koła do sytuacji na drodze. Dzieje się to w ciągu milisekund, bezstopniowo, z szeroką rozpiętością charakterystyk tłumienia. W rezultacie wzrasta zarówno poziom komfortu jazdy, jak i zwinność prowadzenia.

W układzie hamulcowym w wersji podstawowej z przodu pracują 4-tłoczkowe stałe, jednoczęściowe zaciski hamulcowe z tarczami o wymiarach 350 x 34 mm, natomiast z tyłu – 1-tłoczkowe zaciski pływające i tarcze o wymiarach 330 x 22 mm. Tarcze są wentylowane wewnętrznie i perforowane, aby lepiej odprowadzać ciepło. Szare zaciski hamulcowe zdobią białe litery „AMG”. Wariant S i wersję podstawową z opcjonalnym pakietem AMG DYNAMIC PLUS wyposażono w jeszcze większy układ hamulcowy z 6-tłoczkowymi stałymi zaciskami i tarczami 360 x 36 mm z przodu. W tym przypadku zaciski są polakierowane na czerwono i opatrzone czarnym logo AMG.

Zobacz także: Nie pamiętasz o tej zasadzie? Możesz zapłacić 500 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty