Kwestią czasu było, by spełniło się jedno z oczekiwań użytkowników CB radia, aby tzw. gruszka radiotelefonu umożliwiała nie tylko nadawanie lub odbiór czy zmianę kanałów, ale także, by zawierała w sobie wszystkie przyciski sterujące. Próbę taką podjęto już w przypadku ręcznego radiotelefonu CB – Alan 42+. Była to jednak tylko adaptacja „ręczniaka” do potrzeb wykorzystania go do używania w samochodzie.
Tym razem jednak Midland wprowadził innowacyjne CB Radio z pełnym sterowaniem w mikrofonie przeznaczone dla kierowców, zostało od początku do końca zaprojektowane z myślą o nich.
Czarne pudełko
Midland M5 składa się ze zintegrowanego mikrofono-głośnika wyposażonego w wyświetlacz LCD wraz z przyciskami sterującymi oraz jednostkę centralną (nadajnik) – małe, czarne pudełko w którym mieści się elektronika części nadawczo-odbiorczej. Dzięki długiemu spiralnemu przewodowi, który łączy mikrofon z jednostką centralną, można ją zamocować praktycznie w dowolnym miejscu w aucie (pod deską rozdzielczą, fotelem kierowcy, etc.). Całe sterowanie i odsłuch prowadzonych rozmów odbywa się bowiem w „gruszce”.
W jednym miejscu
M5 to w pełni radiotelefon CB multistandardowy. Może zatem pracować we wszystkich dostępnych w Europie standardach, zarówno jeśli chodzi o częstotliwość, moc czy rodzaju modulacji.
W Midlandzie M5 można płynnie regulować czułość odbiornika (RF-gain) w zakresie tłumienia od 6 do 54 dB. Urządzenie wyposażono także w blokadę szumów działającą zarówno w trybie manualnym (SQ – z 28 poziomami ustawienia), jak i cyfrowym, automatycznym (ASQ – z 5 poziomami ustawienia). Radiotelefon ma także wbudowane filtry przeciwzakłóceniowe ANL i NB poprawiające jakość odbioru.
Spośród wielu dodatkowych funkcji warto jest wspomnieć m.in. o skanerze – pozwalającym na przeszukiwanie całego pasma (góra/dół), aż do chwili pojawienia się rozmowy na innym kanale, czy szybkim przełączniku kanału drogowego i ratunkowego (19/9). Wszystkie przyciski sterujące są podświetlane, co ułatwia obsługę, zwłaszcza w nocy. Samo użycie przycisku może być dodatkowo potwierdzane dźwiękiem. By przez przypadek ustawienia nie zostały zmienione, klawiaturę można chwilowo zablokować. Na obudowie „gruszki” znalazło się także gniazdo akcesoryjne 2 pin Kenwood pozwalające na podłączenie m.in. modułu bluetooth, dzięki któremu możemy obsługiwać np. bezprzewodową mikrofono-słuchawkę.
Kolorowo i głośno
Najważniejsze informacje są wyświetlane na stosunkowo dużym, ciekłokrystalicznym podświetlanym wyświetlaczu. Oprócz numeru kanału wyświetlane są też wskazania mocy sygnału oraz trybu dobioru i nadawania (RX/TX). Podświetlenie można wybrać w jednym spośród 7 kolorów. Dzięki temu można go dostosować np. do dominującego koloru deski rozdzielczej czy wnętrza pojazdu.
Dwa głośniki (jeden umieszczony w radiu, drugi w mikrofonie), pozwalają na wysoką jakość odsłuchu połączeń. W zależności od potrzeb poszczególne głośniki można wyłączyć. Głośność można ustawiać na jednym z 10 wybranych poziomów. Jeśli jednak i to dla nas jest za mało, to do jednostki centralnej możemy podpiąć dodatkowy głośnik zewnętrzny.
Na przednim panelu znalazło się także gniazdo portu USB 5V o wydajności 2A do ładowania urządzeń mobilnych (smartfonów, kamer, etc.).
Parametry i cechy:
- Modulacja AM-amplitudy/FM-częstotliwości;
- Pełny Multi-standard;
- Moc nadajnika 4W;
- Częstotliwość pracy 26-28 MHz;
- Podświetlane klawisze funkcyjne;
- Automatyczna blokada szumów ASQ z regulacją otwarcia bramki (5 poziomów ustawienia);
- Regulacja czułości odbiornika RF-gain (tłumienie od 6 do 54dB);
- Blokada szumów SQ (28 poziomów ustawienia);
- Czytelny wyświetlacz LCD z możliwością podświetlenia w jednym z 7 wybranych kolorów;
- Dwa głośniki z możliwością wyłączenia (w radiu i mikrofonie);
- Dodatkowe gniazdo USB do ładowania urządzeń ( 5V max 2A );
- Wymiary centralki: 110 x 120 x 25 mm:
- Wykonany z najlepszych materiałów - korpus centralki aluminiowy
- Gniazdo akcesoryjne w standardzie 2 pin Kenwood;
- Funkcja blokady klawiszy sterujących;
- Funkcja MUTE;
- Pełne sterowanie z mikrofonu.
Orientacyjna cena urządzenia – ok. 380 złotych.
Zobacz także: Testujemy Mazdę 6 z silnikiem benzynowym SKyActiv-G 2.0 165 KM
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?