Wszystko
o samochodach

Porady / Wyposażenie

Miejski SUV od strony praktycznej, czyli funkcjonalnie i przestronnie

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

Fot. Skoda Jednym z powodów popularności samochodów z segmentu SUV jest ich funkcjonalność i wszechstronność. Auta tego typu posiadają wiele rozwiązań, które przydają się w codziennej eksploatacji. A poza tym są bardzo atrakcyjne wizualnie.

Dla wielu nabywców jednym z głównych kryteriów SUV-a jest stylistyka. Auta z tego segmentu odznaczają się ciekawymi projektami nadwozia, dzięki czemu wyglądają lekko i dynamicznie. Dotyczy to m.in. miejskich SUV-ów - grupy aut, które są nieco mniejsze od SUV-ów kompaktowych, ale w większości posiadają te same zalety. Za to świetnie sprawdzają się w warunkach ruchu miejskiego.

Na przykład kierowca ma lepsze pole obserwacji, gdyż siedzi wyżej niż w zwykłym aucie. Łatwiejsze jest też zajęcie miejsca za kierownicą, bo nie trzeba się mocno schylać, aby wejść do kabiny. Atutem miejskiego SUV-a jest też większy prześwit pod podwoziem oraz duże koła. Takie zalety posiada m.in. Skoda Kamiq, najnowszy miejski SUV tej marki. Prześwit pod podwoziem wynosi ok. 18 centymetrów, zaś najmniejszy rozmiar kół stosowanych w modelu Kamiq ma 16 cali. Dlatego to auto nie boi się takich ulicznych przeszkód, jak studzienki, tory tramwajowe czy nawet krawężniki. Większy prześwit pod podwoziem sprawdzi się również na szutrowych drogach, np. podczas weekendowego wypadu za miasto.

Natomiast miłośnicy bardziej dynamicznej jazdy mogą wybrać opcjonalne zawieszenie Sport Chassis Control. Jest ono niższe od standardowego o 10 mm i ma do wyboru dwa ustawienia: Normal i Sport. W tym drugim trybie elektronicznie regulowane amortyzatory stają się twardsze. Ponadto użytkownik może skonfigurować oba ustawienia w jednym z czterech profili jazdy: Normal, Sport, Eco i Individual. Wybrany profil jazdy zmienia działanie elektromechanicznego układu kierowniczego, silnika i skrzyni biegów.

Wróćmy jednak do miast, w których często występują problemy z parkowaniem, czy to na miejscach wzdłuż ulic, a także na wyznaczonych parkingach. Konstruktorzy Skody Kamiq przewidzieli tą niedogodność i od wersji Ambition auto jest standardowo wyposażone w tylne czujniki parkowania, zaś w wersji Style w standardzie są także czujniki parkowania z przodu. W wyposażeniu opcjonalnym można zamówić system Park Assist, który wspomaga kierowcę podczas parkowania niemal automatycznie. Kierowcy pozostaje tylko operowanie pedałami gazu i hamulca oraz dźwignią zmiany biegów.

Kolejną zaletą SUV-a jest funkcjonalność wnętrza. A ta mierzona jest m.in. liczbą i pojemnością wewnętrznych schowków. Tych w Skodzie Kamiq nie brakuje. W sumie ich pojemność wynosi 26 litrów. Np. w podręcznym schowku są specjalne miejsca na karty kredytowe i monety, a po lewej stronie kierownicy znajduje się wyciągany schowek na drobiazgi. Kolejny schowek jest pod podłokietnikiem pomiędzy przednimi fotelami. Schowki są też pod fotelami. Z kolei w przednich drzwiach znajdują się specjalne miejsca na półtoralitrowe butelki, a także schowki na kamizelki odblaskowe. Zaś w tylnych drzwiach są miejsca na półlitrowe butelki. Znajdziemy także schowki pod przednimi siedzeniami oraz kieszenie z tyłu na oparciach.

W aucie typu SUV istotny jest bagażnik. Skoda Kamiq ma bagażnik o pojemności 400 litrów. Poprzez złożenie asymetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy (dzielone w proporcji 60:40) przestrzeń bagażową można powiększyć do 1395 litrów. Składane jest też oparcie fotela pasażera z przodu, dzięki czemu w kabinie można przewieźć przedmioty o długości do 2447 mm. Tego typu rozwiązanie nie jest często spotykanie w SUV-ach.

W Skodzie Kamiq można jeszcze znaleźć takie elementy, jak: schowek na parasol (z parasolem) w drzwiach kierowcy, uchwyt na bilet parkingowy po wewnętrznej stronie przedniej szyby, skrobaczkę do usuwania lodu z szyb umieszczoną w klapce zbiornika paliwa czy zintegrowany lejek w nakrętce zbiornika na płyn do spryskiwaczy szyb. To z pozoru drobne elementy, ale mają duży wpływ na ocenę funkcjonalności samochodu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Mirek (gość)

    Suvy i crossovery najlepsze

  • gość (gość)

    Jak suv to rav4 w hybrydzie będzie najlepszy ten najnowszej generacji z silnikiem 2.5 nie dość że przestronny to jeszcze oszczędny

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości