Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miejskie auta wypadły fatalnie w amerykańskich testach zderzeniowych (WIDEO)

redakcja.regiomoto
Chevrolet Spark wypadł najlepiej z miejskich aut przy uderzeniu w narożnik przeszkody
Chevrolet Spark wypadł najlepiej z miejskich aut przy uderzeniu w narożnik przeszkody
Tylko jeden z jedenastu miejskich samochodów zdobył w teście uderzenia w narożnik przeszkody ocenę "akceptowalną". Testy przeprowadził amerykański Insurance Institute for Highway Safety. Miejskie auta to najgorsza grupa z dotychczas testowanych.
Chevrolet Spark wypadł najlepiej z miejskich aut przy uderzeniu w narożnik przeszkody
Chevrolet Spark wypadł najlepiej z miejskich aut przy uderzeniu w narożnik przeszkody

Test, podczas którego samochód uderza w narożnik przeszkody z prędkością 64 km/h (small overlap test), różni IIHS od działającej na Starym Kontynencie organizacji Euro NCAP. Wśród samochodów miejskich jedynym, który dostał w tym teście ocenę "akceptowalny" jest Chevrolet Spark. Warto pamiętać, że do aut miejskich IIHS zalicza nie tylko modele z segmentu A, ale także z segmentu B, jak Ford Fiesta czy Toyota Yaris.

IIHS wprowadziło small overlap test w 2012 r., chcąc lepiej oddać warunki towarzyszące zderzeniom czołowym, uderzeniom w drzewo lub słup. Poza tym sprawdzana jest też odporność na zderzenie czołowe, gdy samochód uderza w przeszkodę większą płaszczyzną przodu, na zderzenie boczne, gdy w samochód uderza inny pojazd, a także na dachowanie oraz na najechanie na tył przez inny pojazd. Testy Euro NCAP są dość podobne, największą różnicą jest brak small overalp test.


Amerykanie wprowadzili small overlap test ponieważ podczas zderzeń czołowych w ruchu drogowym pojazdy uderzają w siebie pod kątem. Powoduje to, że przednie strefy zgniotu nie pochłaniają energii w założony przez konstruktorów sposób. Siła uderzenia przenosi się na przedział pasażerski. Specjaliści z IIHS zauważają, że skonstruowanie miejskiego samochodu, który będzie odporny na takie uderzenia, jest wyjątkowo trudne.

- Małe i lekkie samochody z powodu swojej konstrukcji nie są tak bezpieczne jak większe auta. Dlatego kupując je warto wybierać te, które dają najlepszą ochronę - mówi Joe Nolan, wiceprezes IIHS ds. badania samochodów.

Przedstawiciele IIHS zwracają też uwagę, że samochody kompaktowe wypadają w small overlap test dużo lepiej od aut miejskich. Wszystkie samochody miejskie, także Chevrolet Spark, dostały ocenę "marginalny" lub "słaby" za trwałość konstrukcji. Tymczasem to właśnie ten parametr decyduje m.in. o tym, ile miejsca pozostanie dla kierowcy i pasażerów po zderzeniu oraz czy fotele nie przesuną się nadmiernie, powodując złe działanie poduszek powietrznych. W testowanych samochodach zdarzało się, że głowa manekina omijała poduszki powietrzne i uderzała w deskę rozdzielczą. W ośmiu z nich kurtna powietrzna nie spełniła swojej roli, w Toyocie Yaris w ogóle się nie otworzyła.

W teście IIHS najgorzej wypadły Honda Fit (w Europie Jazz) i Fiat 500. W obu samochodach przestrzeń dla kierowcy skurczyła się niebezpiecznie a kolumna kierowcy została wepchnięta do przedziału pasażerskiego. W Fiacie 500 otworzyły się drzwi, co zwiększa ryzyko wyrzucenia kierowcy z auta.

Spark uzyskał całkowitą ocenę "akceptowalny", dzięki temu, że przemieszczenie manekina było dobrze kontrolowane, a odniesione obrażenia niewielkie. Amerykanbie zwracają uwagę, że mały Chevrolet też oferuje niższy poziom ochrony niż większe samochody, a wyniki testów zderzeń czołowych nie mogą być porównywane między klasami.

W testach zderzeniowych Euro NCAP te z samochodów sprawdzonych przez Amerykanów, które są oferowane w Europie, uzyskiwały noty czterech lub pięciu gwiazdek.

Oto wyniki small overlap test dla miejskich aut. Wyniki wszystkich testów na stronie www.iihs.org

Skala ocen:
P - słaby
M - marginalny
A - akceptowalny
G - dobry

(DKO) 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty