Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Miejskie SUV-y. Przegląd polskiego rynku

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

1. Opel Mokka

Cena od: 68 500 zł

Na polskim rynku Mokka jest obecna od niecałych dwóch lat, a w pierwszej połowie 2015 roku sprzedano 2373 sztuki tego modelu. W całym 2014 roku auto rozeszło się w niewiele większej liczbie 2647 egzemplarzy / Fot. Opel Coraz popularniejszym w Polsce segmentem samochodów są miejskie SUV-y. Doceniane są za funkcjonalność, łatwość poruszania się w mieście i za to, że są alternatywą dla droższych klasycznych SUV-ów. W segmencie miejskich SUV-ów znajdują się zarówno modele, które mogą być wyposażone w napęd 4x4, jak i takie, które występują tylko z napędem na przednią oś. Ponadto zaliczane są do tej grupy auta, których nadwozie jest wzorowane na większych SUV-ach, jak i auta będące crossoverami, czyli zawierające cechy aut z kilku segmentów. Oto dziesiątka najlepiej sprzedających się miejskich SUV-ów w Polsce, według danych z Instytutu Badania Rynku Samochodowego Samar, dane za I-VI 2015 rok.

1. Opel Mokka

Cena od: 68 500 zł

Na polskim rynku Mokka jest obecna od niecałych dwóch lat, a w pierwszej połowie 2015 roku sprzedano 2373 sztuki tego modelu. W całym 2014 roku auto rozeszło się w niewiele większej liczbie 2647 egzemplarzy / Fot. Opel1. Opel Mokka

Cena od: 69 950 zł

Na polskim rynku Mokka jest obecna od niecałych dwóch lat, a w pierwszej połowie 2015 roku sprzedano 2373 sztuki tego modelu. W całym 2014 roku auto rozeszło się w niewiele większej liczbie 2647 egzemplarzy.

W konstrukcji auta wykorzystano podzespoły z Corsy (m.in. płyta podłogowa), ale np. zawieszenie jest przejęte z Zafiry. Mokka występuje z napędem na przód (standard) lub na obie osie. W testach Euro NCAP pojazd otrzymał pięć gwiazdek.

Klienci mogą wybierać spośród trzech jednostek: benzynowych – 1.6 115 KM, 1.4 140 KM (oferowany także z zasilaniem LPG) i wysokoprężnej – 1.6 CDTi 136 KM.

Zalety:

- nadwozie typowego SUV-a
- bogate wyposażenie

Wady:
- tylko jeden diesel
w ofercie

2.  Renault Captur

Cena od: 55 400 zł

W pierwszej połowie 2015 roku Captur stracił pozycję najlepiej sprzedającego się miejskiego SUV-a w Polsce, którą zdobył w 2014 roku, dzięki 2835 sprzedanym autom. W pierwszej połowie 2015 roku sprzedano 1177 egzemplarzy tego pojazdu / Fot. Renault2.  Renault Captur

Cena od: 55 400 zł

W pierwszej połowie 2015 roku Captur stracił pozycję najlepiej sprzedającego się miejskiego SUV-a w Polsce, którą zdobył w 2014 roku, dzięki 2835 sprzedanym autom. W pierwszej połowie 2015 roku sprzedano 1177 egzemplarzy tego pojazdu. Na krajowym rynku Captur jest obecny od połowy 2013 roku.

Jego atutem jest atrakcyjne nadwozie. Samochód ma też spory prześwit (200 mm), co stawia go na równi z niektórymi SUV-ami z wyższego segmentu. Captur nie boi się krawężników, ani kolein na polnych drogach. Auto posiada tylko napęd na przód. W testach Euro NCAP Captur otrzymał pięć gwiazdek.

Lista wersji silnikowych nie jest zbyt długa: benzynowe – 0.9 90 KM i 1.2 120 KM i wysokoprężne – 1.5 dCi 90 KM i 120 KM.

Zalety:

- atrakcyjny wygląd
- umiarkowana cena

Wady:

- brak napędu
4x4

3. Nissan Juke

Cena od: 54 200 zł

Jedni ten samochód chwalą za oryginalność, inni twierdzą, że jest wyjątkowo brzydki. Rację chyba mają ci pierwsi, bo auto dość dobrze się sprzedaje. W 2014 roku sprzedano 1949 sztuk, a w pierwszej połowie 2015 roku pojazd rozszedł się w liczbie 979 egzemplarzy / Fot. Nissan
3. Nissan Juke

Cena od: 55 900 zł

Jedni ten samochód chwalą za oryginalność, inni twierdzą, że jest wyjątkowo brzydki. Rację chyba mają ci pierwsi, bo auto dość dobrze się sprzedaje. W 2014 roku sprzedano 1949 sztuk, a w pierwszej połowie 2015 roku pojazd rozszedł się w liczbie 979 egzemplarzy.

Juke wszedł do produkcji w 2010 roku, a w 2013 roku przeszedł modernizację. Auto bazuje na platformie B. Lista opcji zawiera napęd 4x4. W testach Euro NCAP sprawdzano Juke'a sprzed modernizacji. Otrzymał pięć gwiazdek.

Pojazd występuje w pięciu wersjach silnikowych: benzynowych – 1.6 94 KM, 117 KM i 190 KM, 1.2 115 KM i wysokoprężnej – 1.5dCi 110 KM.

Zalety:

- umiarkowana
cena

Wady:

- tylko jeden diesel w ofercie

4. Suzuki Vitara

Cena od: 61 900 zł

Auto z chwalebną przeszłością (produkowane od 1988 r.), zaliczane kiedyś do klasycznych terenówek. Z czasem zyskało coraz więcej cech SUV-a. Najnowsze wcielenie tego modelu obecne jest na rynku od wiosny 2015 roku. Do końca czerwca auto sprzedało się w liczbie 937 sztuk / Fot. Suzuki4. Suzuki Vitara

Cena od: 61 900 zł

Auto z chwalebną przeszłością (produkowane od 1988 r.), zaliczane kiedyś do klasycznych terenówek. Z czasem zyskało coraz więcej cech SUV-a. Najnowsze wcielenie tego modelu obecne jest na rynku od wiosny 2015 roku. Do końca czerwca auto sprzedało się w liczbie 937 sztuk.

Vitara kusi mniej pudełkowatym kształtem nadwozia niż poprzednik. Niestety, jest dostępna tylko w jednej wersji silnikowej – benzynowej 1.6 120 KM. Ponadto standardowo napęd jest przekazywany tylko na przednią oś. Dopiero w droższej wersji Allgrip oferowany jest napęd 4x4. W testach EuroNCAP Vitara zdobyła komplet pięciu gwiazdek.

Zalety:

- ciekawa stylistyka
- umiarkowana cena

Wady:

- tylko jeden silnik do wyboru
- brak napędu 4x4 w standardzie

5. Peugeot 2008

Cena od: 55 300 zł

Francuski producent postanowił podjąć walkę w segmencie miejskich SUV-ów i na początku 2013 roku zaprezentował model 2008. W pierwszej połowie 2015 roku sprzedano w Polsce 641 sztuk tego modelu, czyli niewiele mniej, niż w całym 2014 roku (977 sprzedanych egzemplarzy) / Fot. Peugeot5. Peugeot 2008

Cena od: 55 300 zł

Francuski producent postanowił podjąć walkę w segmencie miejskich SUV-ów i na początku 2013 roku zaprezentował model 2008. W pierwszej połowie 2015 roku sprzedano w Polsce 641 sztuk tego modelu, czyli niewiele mniej, niż w całym 2014 roku (977 sprzedanych egzemplarzy).

Choć Peugeot 2008 nie ma napędu 4x4, to posiada system Grip Control, który ułatwia jazdę po nawierzchniach o różnej przyczepności. Testy Euro NCAP Peugeot zaliczył na 5 gwiazdek.

Auto występuje w pięciu wersjach silnikowych: benzynowe – 1.2/82 KM i 112 KM, wysokoprężne – 1.6 HDi/75 KM, 99 KM i 120 KM.

Zalety:

- umiarkowana
cena

Wady:

- silniki benzynowe o przeciętnej mocy

6. Citroen C4 Cactus

Cena od: 49 900 zł

W okresie od stycznia do czerwca 2015 roku Cactus sprzedał się w ponad dwukrotnie większej liczbie, niż w całym 2014 roku (552 sztuki teraz, w stosunku do 248 egzemplarzy przed rokiem) / Fot. Citroen6. Citroen C4 Cactus

Cena od: 49 900 zł

W okresie od stycznia do czerwca 2015 roku Cactus sprzedał się w ponad dwukrotnie większej liczbie, niż w całym 2014 roku (552 sztuki teraz, w stosunku do 248 egzemplarzy przed rokiem).

Cactus powstał na bazie modelu C4. W testach zderzeniowych Euro NCAP samochód otrzymał tylko 4 gwiazdki na 5 możliwych.

Na polskim rynku Citroen C4 Cactus występuje w czterech wersjach silnikowych: benzynowe – 1.2/82 KM i 110 KM wysokoprężne – 1.6/99 KM i 110 KM.

Zalety:

- oryginalny wygląd
- nowoczesne rozwiązania

Wady:

- przeciętny wynik testów Euro NCAP

7. Jeep Renegade

Cena od: 69 900 zł

Auto weszło do sprzedaży jesienią 2014 roku i od razu awansowało do pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się miejskich SUV-ów w Polsce (85 sztuk). W pierwszej połowie 2015 roku Renegade osiągnął sprzedaż na poziomie 454 egzemplarzy / Fot. Jeep7. Jeep Renegade

Cena od: 69 900 zł

Auto weszło do sprzedaży jesienią 2014 roku i od razu awansowało do pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się miejskich SUV-ów w Polsce (85 sztuk). W pierwszej połowie 2015 roku Renegade osiągnął sprzedaż na poziomie 454 egzemplarzy.

W testach Euro NCAP Renegade zdobył komplet 5 gwiazdek. Do wyboru jest sześć wersji silnikowych: benzynowe – 1.6/110 KM, 1.4/140 KM i 170 KM, wysokoprężne – 1.6/120 KM, 2.0/140 KM i 170 KM.

Zalety:

- ciekawa stylistyka, prestiż marki

Wady:

- wysoka cena

8. Fiat 500X

Cena od: 59 900 zł

Fiat 500X nawiązuje stylistyką do rodziny modeli 500. Pojazd, który w pierwszej połowie 2015 roku rozszedł się w liczbie 324 egzemplarzy, jest oferowany w dwóch wersjach - miejskiej i bardziej terenowej z napędem na obie osie / Fot. Fiat8. Fiat 500X

Cena od: 59 900 zł

Fiat 500X nawiązuje stylistyką do rodziny modeli 500. Pojazd, który w pierwszej połowie 2015 roku rozszedł się w liczbie 324 egzemplarzy, jest oferowany w dwóch wersjach - miejskiej i bardziej terenowej z napędem na obie osie.

W testach EuroNCAP Fiat 500X zdobył tylko cztery gwiazdki. Do wyboru są cztery wersje silnikowe: benzynowe – 1.6 110 KM i 1.4 140 KM oraz wysokoprężne – 1.6 120 KM i 2.0 140 KM.

Zalety:

- ciekawa stylistyka
- przystępna cena wersji podstawowej

Wady:

- tylko cztery gwiazdki
EuroNCAP

9. Mini Countryman

Cena od: 87 400 zł

Jeden z nielicznych w klasie miejskich SUV-ów z segmentu premium. W 2014 r. kupiono w Polsce 491 sztuk tego modelu, natomiast od początku 2015 r. do końca czerwca Mini rozeszło się w liczbie 159 egzemplarzy / Fot. Mini9. Mini Countryman

Cena od: 87 400 zł

Jeden z nielicznych w klasie miejskich SUV-ów z segmentu premium. W 2014 r. kupiono w Polsce 491 sztuk tego modelu, natomiast od początku 2015 r. do końca czerwca Mini rozeszło się w liczbie 159 egzemplarzy.

Countryman jest uterenowionym wcieleniem modelu Mini. Auto dostępne jest z napędem na przednią lub na obie osie. Jazdę w terenie ułatwia też podwyższone zawieszenie. Euro NCAP przyznało Countrymanowi 5 gwiazdek.

Nabywca może wybierać pośród siedmiu wersji silnikowych: benzynowe – 1.6 98 KM, 122 KM, 190 KM i 218 KM, Diesle – 1.6 112 KM, 2.0 112 KM i 112 KM.

Zalety:

- oryginalny wygląd
- wysoka jakość wykonania  

Wady:

- wysoka cena

10. Kia Soul

Cena od: 59 990 zł

Koreański model jest bardziej crossoverem niż SUV-em. W 2014 r. w Polsce pojawił się model drugiej generacji, który rozszedł się w liczbie 309 sztuk. W pierwszej połowie 2015 roku sprzedano natomiast 153 egzemplarze Kii / Fot. Kia10. Kia Soul

Cena od: 59 990 zł

Koreański model jest bardziej crossoverem niż SUV-em. W 2014 r. w Polsce pojawił się model drugiej generacji, który rozszedł się w liczbie 309 sztuk. W pierwszej połowie 2015 roku sprzedano natomiast 153 egzemplarze Kii.

Co ciekawe, w testach Euro NCAP Soul II otrzymał 4 gwiazdki, podczas gdy poprzednik miał 5 gwiazdek. Auto jest dostępne w dwóch wersjach silnikowych: benzynowej 1.6 GDI132 KM i wysokoprężnej 1.6 CRDi 128 KM.  

Zalety:

- oryginalne nadwozie
- łatwy w parkowaniu  

Wady:

- mały bagażnik
- przeciętny wynik Euro NCAP

1. Opel Mokka

Cena od: 68 500 zł

Na polskim rynku Mokka jest obecna od niecałych dwóch lat, a w pierwszej połowie 2015 roku sprzedano 2373 sztuki tego modelu. W całym 2014 roku auto rozeszło się w niewiele większej liczbie 2647 egzemplarzy / Fot. Opel

1. Opel Mokka

Cena od: 68 500 zł

Na polskim rynku Mokka jest obecna od niecałych dwóch lat, a w pierwszej połowie 2015 roku sprzedano 2373 sztuki tego modelu. W całym 2014 roku auto rozeszło się w niewiele większej liczbie 2647 egzemplarzy / Fot. Opel

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Zabrakło mi tu Dacii Duster (gość)

    bezkonkurencyjnej i nie potrzebującej locowania produktu ,szkoda tylko że czeka się na nią pół roku

  • a gdzie KUGA (gość)

    Ford to za duża konkurencja?

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    "miejskie" i SUV to pojęcia sprzeczne

  • Januszz4 (gość)

    Błędna informacja odnośnie Suzuki Vitary. Od października tego roku auto dostępne jest także z silnikiem benzynowym 1,2 z turbospreżarką o mocy ok. 140 KM.

  • alek

    Duster nówka golasek kosztuje minimum 40 tys, a dwuletnie już 25 tys? takie ceny sa przynajmniej na aaaauto.pl Prestiż prestiżem,ale niezawodne 4x4 za taką kasę to jest realne dla przynajmniej czesci spoelczenstwa!!

  • ice (gość)

    a gdzie Mazda cx-3. To groźny konkurent za umiarkowaną cenę.

  • gniewko_syn_ryba (gość)

    @alek, za 40 tysięcy NIE kupisz nowego Dustera 4X4 - najtańsza wersja z takim napędem kosztuje ok. 70 tys.

  • PJX (gość)

    Co do Vitary, to nadużyciem pisanie jest "Auto z chwalebną przeszłością (produkowane od 1988 r.)" - to dwa zupełnie różne samochody (ta pierwsza to klasyczna mała terenówka z reduktorem, ta ostatnia to kolejny miejski crossover i nic ponad to) - co więcej, Suzuki przez kilkanaście lat w ogóle nie miało Vitary w ofercie (tylko Grand Vitarę, która przestała być produkowana w 2013 roku). "Cactus powstał na bazie modelu C4" - nieprawda. Powstał na bazie C3 (i C3 Picasso) - Platform 1, które z C4 ma niewiele wspólnego. Przy okazji warto zaznaczyć, że Jeep Renegade, jak i Fiat 500X to bliźniaki tworzone na tej samej platformie. "Koreański model jest bardziej crossoverem niż SUV-em" - wszystkie prezentowane tu modele to "crossovery" a nie żadne SUVy: małe kombiaki z większymi kołami. Niektóre nawet prześwit mają na poziomie samochodów typowo miejskich.

  • Fryca (gość)

    suv, osobówka, terenówka kogo to obchodzi, każdy kupuje to co mu się podoba. A najwięcej krytykuja Ci, których nie stać na nowe autko. I tyle w temacie...............

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości