Miliony złotych mandatów, czyli za co straż miejska karze kierowców?
Data publikacji: Autor: Adam Mirosiński

Uprawnienia strażników miejskich (gminnych) w zakresie kontroli ruchu drogowego jasno określone zostały w art. 129b Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wynika z niego, że mogą oni zatrzymywać kierowców:
- niestosujących się do zakazu ruchu w obu kierunkach (określonego odpowiednim znakiem),
- naruszających przepisy o zatrzymaniu lub postoju pojazdów.
Do tego dochodzi:
- usuwanie (odholowywanie) pojazdów – takich, których stan wskazuje na to, że nie są używane (porzucone, bez tablic rejestracyjnych) oraz tych, których kierowcy popełnili wykroczenia (np. parkując w miejscu gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu).
- zakładanie blokad na koła.
Ponadto strażnicy mają prawo karać za:
- prowadzenie pojazdu bez wymaganych przepisami świateł lub pozostawianie pojazdu bez wymaganego oświetlenia,
- tamowanie lub utrudnianie ruchu na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu,
- prowadzenie pojazdu na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu bez wymaganych uprawnień, pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu, bez posiadania przy sobie wymaganych dokumentów,
- posługiwanie się kartą parkingową bez uprawnień,
- zanieczyszczanie drogi publicznej lub pozostawianie na niej pojazdu, przedmiotu albo zwierzęcia w okolicznościach, w których może to spowodować niebezpieczeństwo lub stanowić utrudnienie w ruchu drogowym.
W ramach wykonywania swoich zadań funkcjonariusze straży są upoważnieni do wspomnianego już wydania nakazu usunięcia pojazdu, a także do zatrzymania samochodu/motocykla/skutera, sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem, legitymowania uczestników ruchu i wydawania im wiążących poleceń co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu, a także żądania od właściciela lub posiadacza pojazdu wskazania komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie.
Redakcja poleca:
Niechlubny rekord. 234 km/h na drodze ekspresowej
Za co policjant może odebrać prawo jazdy?
Najlepsze samochody za klika tysięcy złotych
Parkowanie bolączką kierowców
– W 80 proc. przypadków wykroczenia w ruchu drogowym są popełniane w związku z zatrzymywaniem i postojem pojazdów w miejscach niedozwolonych – mówi Henryk Martynowski, komendant Straży Miejskiej w Zielonej Górze. – Zgłoszenia dotyczące nieprawidłowego parkowania stanowią 27,6 proc. ogółu zgłoszeń wpływających na linię alarmową 986 i jest to jednocześnie największa kategoria zawiadomień. Wynika z tego, że naruszenia przepisów w zakresie zatrzymania i postoju pojazdów są dla mieszkańców Łodzi bardzo istotnym problemem – stwierdza Marek Marusik, zastępca naczelnika Wydziału Dowodzenia Straży Miejskiej w Łodzi.
Zobacz także: Renault Megane Grandtour w naszym teście Jak
Jak sprawdza się Hyundai i30?
Zdaniem Wojciecha Bafii, zastępcy komendanta Straży Miejskiej w Kielcach, jednym ze źródeł problemów jest niewystarczająca liczba miejsc postojowych w miastach. „Ale nie można nie zauważać faktu powszechnego w Polsce lekceważenia przepisów” – dodaje Wojciech Bafia. Wskazuje, że z punktu widzenia strażników miejskich kłopotem w skuteczniejszym zwalczaniu niepożądanych zachowań jest brak ustawy o monitoringu wizyjnym oraz nieprzystosowane do rzeczywistości przepisy regulujące sprawy nakładania mandatów (mowa o kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia). „Obecnie nie można ukarać mandatem karnym sprawcy wykroczenia po zaobserwowaniu tego faktu przez operatora monitoringu, gdyż warunkiem jest naoczne, a więc na miejscu wykroczenia, stwierdzenie tego zdarzenia przez funkcjonariusza. W praktyce tylko niewielka część sytuacji zaobserwowanych w ten sposób możliwa jest do wyegzekwowania i to wyłącznie przez skierowanie sprawy do sądu, co znacznie wydłuża procedurę i przysparza niepotrzebnej biurokracji” – przekonuje zastępcy komendanta Straży Miejskiej w Kielcach.
Mandaty, ale nie tylko
Jak kończy się dla kierowców spotkanie ze strażnikami? Zwykle mandatem, choć mundurowi mają też do dyspozycji inny oręż. – Strażnicy miejscy podjęli w 2016 roku 15 241 interwencji komunikacyjnych. W tej kategorii zdarzeń reagowali na wykroczenia polegające na naruszeniu przepisów ruchu drogowego, w odniesieniu do kierujących samochodami, motocyklami, motorowerami, rowerami i pieszych. Mandatem karnym ukarano ogółem 6318 osób. W 1687 przypadkach zastosowano środki oddziaływania wychowawczego w postaci pouczenia, a wobec 374 sprawców wykroczeń drogowych skierowano wnioski o ukaranie do sądu – wylicza Jacek Pytel ze Straży Miejskiej w Katowicach. Pytany o zakładanie blokad wyjaśnia, że takie działania również były prowadzone, chociaż od razu zaznacza: „Strażnicy zamiast używać źle kojarzących się ze Strażą Miejską tzw. blokad, w minionym roku, aż 3435 razy wybrali formę wezwań do siedziby Straży w celu złożenia zeznania w związku z ujawnionym wykroczeniem (dla właściciela lub użytkownika pojazdu pozostawionego w miejscu widocznym dla kierowcy) – formy o wiele bardziej wygodnej”.
Ciekawym posunięciem szczecińskich strażników jest publikowanie na stronie internetowej www.sm.szczecin.pl i wysyłanie w formie komunikatów do lokalnych mediów harmonogramów i planów kontroli kończących się założeniem blokad lub użyciem holownika. – Taki sposób podawania do wiadomości publicznej informacji, gdzie i kiedy pojawią się strażnicy z Referatu Ruchu Drogowego, ma przestrzec kierowców przed bezmyślnym parkowaniem – przekonuje insp. Joanna Wojtach, rzecznik prasowy Straży Miejskiej w Szczecinie.
O skomentowanie działań straży miejskich poprosiliśmy Emila Rau, słynnego „Łowcę fotoradarów”, który przez lata wskazywał nieprawidłowości strażników w zakresie dokonywanych pomiarów. - Odebranie strażom miejskim możliwości mierzenia prędkości za pomocą fotoradarów to 50% sukcesu. Drugie 50% stanowiłoby przekierowanie wpływów z nakładanych przez strażników mandatów do budżetu państwa, a nie kas miast czy gmin - mówi Emil Rau. Dlaczego? - Strażnik miejski, mając możliwość nałożenia mandatu w wysokości 500 zł zwykle nakłada maksymalną kwotę, dbając o przychody do kasy własnego miasta. A może być inaczej. Policjanci, jeżeli mają możliwość, biorą pod uwagę „widełki” dotyczące wysokości mandatu, który zasila później konto urzędów skarbowych - mówi Emil Rau. „Łowca fotoradarów” wierzy, że zmiana dotycząca sposobu przekazywania wpływów z mandatów spowodowałaby karanie kierowców przez straże miejskie w sposób bardziej adekwatny do sytuacji.
Efekty działań Straży Miejskich w 2016 r. w wybranych miastach
Miasto |
Usunięte pojazdy1 |
Założone blokady |
Nieprawidłowe parkowanie |
Naruszenia zakazów dotyczących ruchu |
Liczba wystawionych mandatów |
Kwota wystawionych mandatów (zł) |
Bydgoszcz |
854 |
2539 |
9384 |
30332 |
2915 |
297 250 |
Gdańsk |
653 |
3833 |
18 262 |
6202 |
11 445 |
1 056 350 |
Katowice |
140 |
2874 |
10 949 |
b.d. |
5875 |
578 220 |
Kielce |
264 |
1551 |
7329 |
2132 |
34743 |
340 4103 |
Lublin |
263 |
1280 |
b.d. |
b.d. |
7294 |
802 500 |
Łódź |
341 |
6997 |
17 579 |
3358 |
14 070 |
1 481 390 |
Olsztyn |
10 |
309 |
94927 |
207 |
2043 |
b.d. |
Opole |
127 |
92 |
Nie prowadzą takiej statystyki |
7738 |
2290 |
206 280 |
Poznań |
1126 |
11 958 |
33 585 |
23 321 |
2 391 505 |
|
Szczecin |
885 |
3889 |
24 5164 |
343 |
67265 |
827 7105 |
Rzeszów |
24 |
313 |
802 |
78 |
911 |
65 970 |
Warszawa |
20 164 |
2301 |
236 2526 |
106 063 |
11 168 240 |
|
Zielona Góra |
9 |
Nie posiadają blokad |
714 |
143 |
b.d. |
b.d. |
Efekty działań Straży Miejskich w I kwartale 2017 r. w wybranych miastach
Miasto |
Usunięte pojazdy1 |
Założone blokady |
Nieprawidłowe parkowanie |
Naruszenia zakazów dotyczących ruchu |
Liczba wystawionych mandatów |
Kwota wystawionych mandatów (zł) |
Bydgoszcz |
203 |
991 |
2371 |
1078** |
986 |
112 600 |
Gdańsk |
150 |
1430 |
6684 |
3058 |
4839 |
467 670 |
Katowice |
21 |
697 |
3272 |
b.d. |
1606 |
156 850 |
Kielce |
117 |
701 |
2419 |
672 |
12353 |
121 8703 |
Lublin |
105 |
1613 |
b.d. |
b.d. |
3158 |
356 000 |
Łódź |
146 |
1489 |
4676 |
1857 |
5154 |
518 920 |
Olsztyn |
3 |
91 |
31757 |
48 |
715 |
b.d. |
Opole |
21 |
69 |
Nie prowadzą takiej statystyki |
1620 |
698 |
54 410 |
Poznań |
199 |
3926 |
12 979 |
9379 |
947 840 |
|
Rzeszów |
5 |
110 |
263 |
6 |
288 |
19 200 |
Szczecin |
229 |
537 |
6681 |
73 |
19545 |
269 5405 |
Warszawa |
5505 |
670 |
69 2566 |
36 335 |
3 607 450 |
|
Zielona Góra |
3 |
Nie posiadają blokad |
83 |
18 |
b.d. |
b.d. |
1w trybie art. 50a (nieużywane) i 130a ustawy PRD
2wyliczona na podstawie liczby wszystkich ujawnionych wykroczeń komunikacyjnych
3Liczby i kwoty mandatów są podane za wszystkie wykroczenia drogowe plus wykroczenia z art.144 KW, które w 99 proc. są popełniane przez kierowców parkujących pojazdy na zieleńcach.
4Liczba interwencji
5Dotyczy nieprawidłowego parkowania, brak danych obejmujących pozostałe wykroczenia
6Zdarzenia w związku z zarejestrowanymi nieprawidłowościami w ruchu drogowym
7Liczba uwzględnia wszystkie podjęte interwencje, czyli mandaty, pouczenia, wnioski do sądu, zawiadomienia o popełnionym wykroczeniu

- Poprzednie zdjęcie
- 1 / 4
- Następne zdjęcie
Jak kończy się dla kierowców spotkanie ze strażnikami? Zwykle mandatem, choć mundurowi mają też do dyspozycji inny oręż. – Strażnicy miejscy podjęli w 2016 roku 15 241 interwencji komunikacyjnych. W tej kategorii zdarzeń reagowali na wykroczenia polegające na naruszeniu przepisów ruchu drogowego, w odniesieniu do kierujących samochodami, motocyklami, motorowerami, rowerami i pieszych
Fot. Grzegorz Jakubowski