Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Mini One D

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. R. Polit: Mini znakomicie łączy tradycję z nowoczesnością. Współczesne rozwiązania techniczne przykryte są nadwoziem przypominającym słynnego poprzednika. Pierwszy Mini z 1959 r. był odpowiedzią na kryzys paliwowy. Jego następca z satysfakcją dyskontuje sukces poprzednika.
Legendy nie można kupić, a jednak BMW przejęło Mini i dobrze na tym wyszło. Pierwszy Mini z 1959 roku był odpowiedzią na kryzys paliwowy związany z nacjonalizacją Kanału Sueskiego. Jego następca z satysfakcją dyskontuje sukces poprzednika.   Fot. R. Polit: Mini znakomicie ³±czy tradycjê z nowoczesno¶ci±. Wspó³czesne rozwi±zania techniczne przykryte s± nadwoziem przypominaj±cym s³ynnego poprzednika.

 

Trudno jest skonstruować następcę kultowego Morrisa Mini. BMW się to udało. Nowy Mini zachował nie tylko podobieństwo zewnętrzne, lecz także świetne własności jezdne i .... ciasne wnętrze. Jeździliśmy Mini napędzane silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,4 l. 

 

Cechy szczególne

 

Współczesny Mini nie jest tak nowatorski technicznie jak jego poprzednik, ale też wcale się tego od niego nie oczekuje. Starsi ludzie, pamiętający czasy Morrisa Mini, są zachwyceni przypominającą pierwowzór sylwetką nadwozia. Dla młodych Mini jest autem o niecodziennym wyglądzie. Także we wnętrzu udało się stylistom zachować charakter poprzednika. Obsługa Fot. R. Polit: Wysokoprê¿ny silnik o pojemno¶ci 1,4 l i mocy 75 KM jest oszczêdny, ale trudno oczekiwaæ szczególnej dynamiki. Za to w³asno¶ci jezdne Mini s± bardzo dobre. przycisków i przełączników jest łatwa, nawet jeżeli w pierwszej chwili nie wiadomo, który z nich służy do elektrycznego opuszczania szyby w drzwiach. Również wskaźnik poziomu paliwa umieszczono w nietypowym miejscu, ale Mini nie jest typowym autem. 

Cechą charakterystyczną nowego Mini jest także wielowahaczowa oś tylna, dzięki której bez obawy można mocniej przycisnąć pedał „gazu” – jak za dawnych czasów. Ilość miejsca na tylnej kanapie nie jest duża i podróżowanie w 4 dorosłe osoby może być męczące. Zajęcie miejsca na tylnej kanapie wymaga zręczności, ale tak jest w większości 3-drzwiowych aut. W Mini to nie razi, gdyż już po gabarytach pojazdu widać, czego się można spodziewać. Bagażnik pojazdu ma symboliczną objętość 150 l, co również należy do tradycji tego modelu. Fot. R. Polit: Stylistyka wnêtrza nawi±zuje do wzornictwa poprzednika. Wskazania prêdko¶ciomierza i obrotomierza s± czytelne, ale gdzie jest wska¼nik ilo¶ci paliwa w zbiorniku?

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik o pojemności 1,4 l osiąga moc 75 KM i zasilany jest układem common rail. Ta niewielka jednostka napędowa jest doładowana turbosprężarką i ma chłodnicę powietrza. Wbrew pozorom, kultura pracy tego silnika jest całkiem dobra, chociaż nie zapewnia on oszałamiających osiągów. Czas rozpędzania do prędkości 100 km/h wynosi prawie 14 sekund, ale za to w mieście Mini zużywa tylko 5,8 l paliwa na 100 km. Konkurenci o równie małych gabarytach potrafią być bardziej zachłanni. Amatorzy szybkiej jazdy mogą wybrać wersję Cooper, napędzaną mocnymi, benzynowymi silnikami.  

 

Wrażenia z jazdy

 Fot. R. Polit:
Zajêcie miejsc na tylnej kanapie u³atwia przesuwany do przodu fotel. Zgodnie z tradycj±, podró¿owanie na tylnej kanapie w Mini nie jest zbyt wygodne.

Pełnię przyjemności z jazdy Mini można odczuć na równej i krętej drodze. Niestety takowych w Polsce jest jak na lekarstwo, dlatego jazda Mini nie jest luksusowa, a sztywne zawieszenie nie obiecuje komfortu. Za to własności jezdne są bardzo dobre, na co mają wpływ spory rozstaw kół i wielowahaczowe zawieszenie tylne. W tej sytuacji można nawet zapomnieć o prostych kolumnach McPhersona montowanych z przodu. W razie potrzeby kierowcy pomaga układ kontroli trakcji montowany seryjnie. Znakomite jest wyciszenie pojazdu. Hałas przy prędkości 100 km/h wynosi zaledwie 67 dB, co biorąc pod uwagę opory aerodynamiczne nadwozia i Fot. R. Polit: Baga¿nik ma skromn± pojemno¶æ 150 l, ale mo¿na z³o¿yæ tyln± kanapê. głośny z natury silnik diesla, można uznać za wynik bardzo dobry. Skuteczny jest także układ hamulcowy – pojazd z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze krótszej niż 40 m.

 

Podsumowanie

 

Współczesny Mini znakomicie godzi nostalgiczne cechy poprzednika ze współczesnymi wymaganiami i oczekiwaniami. Wyposażenie standardowe skonfigurowane jest na zapewnienie bezpieczeństwa – m.in. 4 poduszki powietrzne i układ kontroli trakcji. Można ubolewać, że w aucie kosztującym blisko 80 tys. zł za klimatyzację trzeba zapłacić ekstra. Ale do imagu Mini nie pasują luksus i dekadencja, a raczej asceza i przywiązanie do tradycji. A tradycja zawsze jest w cenie.  

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1364

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

180/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

13,8

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

9,9

Prędkość maksymalna (km/h):

165

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

67*

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,7

Pojemność bagażnika (dm3):

150/670

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,3/5,8

Długość x szerokość x wysokość (cm):

363 x 169 x 141

Rozstaw osi (cm):

247

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł):

77 500

 

* - pomiar wg ADAC

 

 

Nasza ocena

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Wnętrze dość ciasne, utrudniony dostęp do tylnej kanapy.   

Silnik

****

Silnik jest dość oszczędny i ma przyzwoitą kulturę pracy.

Poziom hałasu

****

Jak na pojazd tej wielkości, w środku jest cicho.

Hamulce

****

Droga hamowania Mini jest zbliżona do drogi hamowania Opla Corsy 1.3 CDTI.

Dynamika

***

Po Mini oczekiwać można większego wigoru, ale i tak Opel Corsa 1.3 CDTI/70 KM jest wolniejsza.

Zużycie paliwa

****

 Mini D jest oszczędne, ale Corsa 1.3 CDTI- bardziej

Nowoczesność konstrukcji

****

Nowoczesna płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym.   

Wyposażenie

***

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa – dobre, z zakresu komfortu – nieco gorsze.

 

 

Wyposażenie seryjne:

 

Mini One D

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Układ kontroli trakcji ASC+T

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S/-

Klimatyzacja manualna

O

Radioodtwarzacz CD

O

 

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości