Pakiet aerodynamiczny, obniżone zawieszenie i 18-calowe aluminiowe tarcze kół to cechy tej najmocniejszej odmiany
Pacemana. Front SAC’a z Monachium zdobi potężny nieproporcjonalny wręcz wlot powietrza, owalne, wypukłe reflektory i maska z masywnymi przetłoczeniami. Pokrywę silnika i przestrzeni bagażowej oraz boki pojazdu pokrywają kontrastowe czerwone pasy, które współgrają z dachem i lusterkami w tym samym kolorze. Profil auta tworzy zwężająca się ku tyłowi linia okien, plastikowe nakładki na wydatnych nadkolach, czarne słupki oraz przyciemniane tylne szyby. Podwójne końcówki układu wydechowego, niewielka szyba oraz subtelny spoiler dachowy wieńczą projekt nadwozia.
Mini znane jest z awangardowych projektów przestrzeni pasażerskiej swoich modeli. W kabinie Pacemana znajdziemy więc charakterystyczny duży prędkościomierz osadzony na szczycie konsoli centralnej, przełączniki wzorowane na rozwiązaniach z lotnictwa czy umieszczony za kierownicą odrębny zegar obrotomierza. Niemiecki model jest samochodem dla indywidualistów i jego wnętrze spełnia oczekiwania klientów lubiących oryginalny styl. Dostęp do nietuzinkowo zaprojektowanej kabiny zapewniają długie drzwi ułatwiające zajęcie miejsca z tyłu. Zarówno w pierwszym jak i drugim rzędzie znajdują się dwa odrębne fotele. Paceman jest modelem czteroosobowym, siedziska tylne rozdziela podświetlany na niebiesko panel na którym możemy zamontować m.in. uchwyt na iPhone’a, uchwyt na napoje, schowek na okulary lub uchwyt na ołówek i kartki z notatkami. Przednie siedziska odseparowane są od siebie
hamulcem ręcznym przypominającym wolant lotniczy, dźwignią automatycznej skrzyni biegów, regulowanym wzdłużnie podłokietnikiem oraz miniaturowym joystickiem służącym do sterowania system multimedialnym. Ekran systemu audio, komputera pokładowego i systemu nawigacji umieszczony został wewnątrz dużego prędkościomierza. O ile czytelność monitora nie budzi zastrzeżeń, to przejrzystość wskazań samego prędkościomierza pozostawia wiele do życzenia. Poniżej charakterystycznego wskaźnika aktualnej prędkości znajduje się m.in. panel klimatyzacji i systemu audio oraz „lotnicze” guziki sterujące dezaktywacją kontroli trakcji, aktywacją trybu Sport lub ryglowaniem zamków.
Przed oczami kierowcy znajduje się niewielka, trójramienna, sportowa kierownica John Cooper Works. Jej wieniec ma optymalną grubość, a na górnych ramionach umiejscowiono przyciski sterowania m.in. radiem i tempomatem oraz łopatki automatycznej skrzyni biegów. Głębiej na kolumnie kierownicy osadzony jest obrotomierz z niewielkim wyświetlaczem prezentującym aktualną prędkość jazdy, wskaźnik sugerowanej zmiany biegu lub ustawienia czujnika deszczu. Czarny kolor skórzanej tapicerki oraz elementów plastikowych na desce rozdzielczej przełamany jest przez kontrastowe czerwone dodatki Chili Red.
Mankamentem designerskiego wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego Mini Pacemana jest słaba widoczność z miejsca kierowcy. Lusterko wsteczne jest miniaturowe, słupki A i C bardzo masywne, a lusterka boczne zostały osadzone tak nisko, że przynajmniej 25% ich powierzchni pozostaje niewidoczna dla kierowcy. Za przestrzenią pasażerką w mierzącym 4109 mm nadwoziu wygospodarowano bagażnik o pojemności 330 litrów, którego kubatura po złożeniu tylnych foteli rośnie do 1080 litrów.
Mini reklamuje swoje modele hasłem „Gokartowa frajda z jazdy”. W większości przypadków marketingowe slogany niewiele mają wspólnego z rzeczywistością, ale Paceman John Cooper Works jest zaprzeczeniem tej zasady. Najmocniejsze terenowe coupe prowadzi się rewelacyjnie. Błyskawicznie i precyzyjnie reaguje na każde polecenie kierowcy, a wrażenia jakie dostarcza podczas jazdy w trybie Sport wywołują uśmiech na twarzy każdego kierowcy. Pod maską Pacemana drzemie małolitrażowy benzynowy silnik z turbosprężarką twin-scroll generujący 218 KM mocy i 280 Nm momentu obrotowego, który dzięki funkcji overboost wzrasta chwilowo do 300 Nm. Wysoka moc i moment obrotowy, system napędu wszystkich kół ALL4, obniżone o 10 mm zawieszenie, zastosowanie sztywniejszych sprężyn zawieszenia i amortyzatorów oraz sztywniejszych stabilizatorów przechyłu czyni z Pacemana samochód dla prawdziwych miłośników dynamicznej jazdy. SAC Mini osiąga pierwsze 100 km/h po 6.9 sekundy, a wskaźnik prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na 224 km/h. Właściwości jezdne tego modelu są jego dużym atutem, Mini sprawia wrażenie przyklejonego do drogi. Model z Monachium w każdych warunkach zachowuje się pewnie, stabilnie i w 100% przewidywalnie. Z turbodoładowaną jednostką benzynową współpracuje (wymagająca dopłaty 6725 zł) sześciostopniowa automatyczna przekładnia. Jej obecność nie wpływa na pogorszenie osiągów modelu, jednak nieznacznie zwiększa zapotrzebowanie na paliwo. 47-litrowy zbiornik paliwa przy dynamicznej jeździe w trybie Sport będzie pusty niebawem po przekroczeniu przebiegu 300 km. Podczas spokojnej jazdy poza miastem uda nam się pokonać bez tankowania nawet 650 km.
Wybrane dane techniczne **Mini Pacemana **i konkurentów:
Marka/model | Mini Paceman Aut. | Nissan Juke Aut. | Range Rover Evoque |
Wersja | John Cooper Works | Nismo | Pure |
cena (zł) | 156 325 | 115 300 | 201 900 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1618 | 1999 |
Moc (KM) | 218 | 200 | 240 |
Moment obrotowy (Nm) | 280 | 250 | 340 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) | 6,9 | 8,2 | 7,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 224 | 200 | 217 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,9 | 7,4 | 7,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 184 | 169 | 181 |
Skrzynia biegów | automatyczna 6 - stopniowa | automatyczna CVT | automatyczna 9 - stopniowa |
Pojemność bagażnika (l) | 330 | 207 | 550 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?