Dokładnie 10 lat temu zwiedzający międzynarodowy salon samochodowy NAIAS w Detroit byli świadkami odrodzenia marki Mini w Ameryce Północnej. Teraz należący do BMW brytyjski producent zamierza uczcić to
wydarzenie także podczas targów NAIAS (10-23 stycznia), prezentując po raz pierwszy na świecie model Paceman Concept.
Ten oryginalny samochód studyjny ma oferować jeszcze większą przyjemność z jazdy i wszechstronność zastosowań. Projekt łączy w sobie sportowy wygląd i wszechstronność z wymiarami czterodrzwiowego modelu Countryman. W rezultacie powstało auto o liniach typowych dla pojazdów typu Muscle Car.
Zdaniem fachowców, sylwetka typowa dla crossoverów, czyni go pierwszym pojazdem typu SAC (Sports Activity Coupe) w segmencie małych aut. Auto ma zapewnić komfort podróżowania zarówno podczas codziennej eksploatacji, jak i na dłuższych trasach.
Paceman Concept wyróżnia się typową dla marki przednią częścią nadwozia - duże reflektory otoczone chromowanymi ramkami zachodzą daleko na przednie błotniki i w połączeniu z wyprofilowaną maską silnika podkreślają
ciekawie zaprojektowany pas przedni. Stylistyka osłony chłodnicy w dużej mierze bazuje na projekcie tego samego elementu w Mini Cooper S Countryman. Dodatkowe wloty powietrza w dolnej części zderzaka zapewniają lepszą wentylację układu hamulcowego i wraz z głęboko osadzonymi lampami przeciwmgielnymi wzmacniają sportowy wizerunek auta.
Podobnie, jak w Mini Cooper S Countryman, tylna nakładka zderzaka ma kształt dyfuzora. Strumień powietrza kierowany jest pod podwoziem pomiędzy dwiema końcówkami układu wydechowego, co pomaga poprawić aerodynamiczne właściwości samochodu..
Czteromiejscowy pojazd mierzy 4 110 mm długości, 1 789 mm szerokości i 1 541 mm wysokości.
Wnętrze Paceman Concept czerpie ze stylistycznych rozwiązań Mini, jednak nie brakuje w nim nowoczesnych elementów. Kabina pasażerska została wykończona wysokogatunkowymi materiałami. Centralne dysze nawiewu, prędkościomierz oraz dźwignia z
miany biegów otrzymały szerokie obwódki w kontrastującym kolorze. Z kolei wąska konsola centralna, która pomaga zwiększyć ilość miejsca na nogi dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, przechodzi pomiędzy siedzeniami w środkową listwę tworząc wizualne połączenie pomiędzy przednimi i tylnymi siedzeniami. W eliptycznej formie paneli bocznych umieszczono podłokietniki z obszernymi schowkami, ergonomicznie zaprojektowane uchwyty drzwi oraz głośniki systemu audio. Za sportowymi fotelami przednimi znajdują się dwa komfortowe, indywidualne siedzenia, których oparcia łączą się z bocznymi sekcjami wnętrza tworząc odpowiednio wyprofilowane podparcie.
Auto wyposażono w znaną z Mini John Cooper Works jednostkę napędową o pojemności skokowej 1,6 litra z turbosprężarką o podwójnym wlocie (twin-scroll). Czterocylindrowy silnik rozwija 211 KM i posiada maksymalny moment obrotowy 260 Nm, który może zostać chwilowo zwiększony do 280 Nm za sprawą tzw. funkcji Overboost.
Płyta podłogowa Mini Countryman wykorzystana w modelu koncepcyjnym stanowi podstawę do zastosowania opcjonalnego, stałego układu napędu wszystkich kół Mini All4. System działający w oparciu o centralny mechanizm różnicowy sterowany elektrohydraulicznie, rozdziela moc pomiędzy koła przedniej i tylnej osi. W normalnych warunkach jazdy do 50 procent mocy silnika wędruje na tylne koła, natomiast w ekstremalnych warunkach układ przesyła na tylną oś nawet do 100 procent mocy.
Z przodu samochodu zastosowano kolumny McPhersona z dolnymi drążkami poprzecznymi, natomiast duży wpływ na zwinność pojazdu ma elektryczne wspomaganie układu kierowniczego z siłą wspomagania uzależnioną od prędkości jazdy. Wielowahaczowa oś tylna, do której konstrukcji wykorzystano rozwiązania BMW, została opracowana z uwzględnieniem zarówno wersji z napędem na dwa, jak i na cztery koła.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?