Minicasco - które samochody warto ubezpieczyć?

materiał informacyjny Rankomat.pl
fot. Grzegorz Jakubowski / Polska Press
fot. Grzegorz Jakubowski / Polska Press
W dobie ciągłych podwyżek stawek OC coraz trudniej pozwolić sobie na polisę autocasco. Tym bardziej, jeżeli nasz samochód wciąż jest sporo wart na rynku wtórnym. Na szczęście istnieje alternatywa dla z reguły niezbyt tanich polis AC - ubezpieczenie minicasco. Mini AC warto wykupić zwłaszcza wtedy, gdy obawiamy się ryzyka kradzieży. Które modele samochodów są w grupie ryzyka?

Minicasco to nic innego, jak okrojona polisa AC. Kosztuje znacznie mniej i chroni przed wybranymi zdarzeniami. Warianty ochrony ustalają indywidualnie towarzystwa ubezpieczeniowe (podobnie, jak w przypadku innych ubezpieczeń dobrowolnych), a szczegóły świadczeń i wyłączeń znajdziemy w OWU - Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Zakresy minicasco zazwyczaj wyglądają następująco:

  • ochrona przed szkodą całkowitą,
  • ochrona przed kradzieżą,
  • ochrona przed działaniem sił natury (pożar, powódź itp.).

Niektóre towarzystwa oferują również ochronę przed szkodą częściową. Jeżeli tak, to czym w istocie różni się mini AC od pełnoprawnego autocasco? Otóż w minicasco nigdy nie dostaniemy kompleksowej ochrony - polisa chroni nas przed jednym lub kilkoma rodzajami zdarzeń, ale nie przed wszystkimi, jak w zwyczajnym autocasco. Zalety? Niska cena. Minicasco jest świetną propozycją dla tych kierowców, którzy są pewni swoich umiejętności, lecz boją się np. kradzieży samochodu, na który sami nie mają większego wpływu.



Polska rajem dla złodziei

Co prawda statystyki policyjne jasno pokazują zmniejszający się trend w ilości zaginionych pojazdów (70-procentowy spadek w latach 2005-2015), to jednak problem kradzieży samochodów jest wciąż poważny. Dotyka on przede wszystkim właścicieli marek niemieckich (zwłaszcza koncernu VAG) oraz japońskich (Honda, Toyota). Przypomnijmy sobie, które samochody w Polsce najczęściej padały ofiarą kradzieży w 2015 roku:

  1. VW Golf - 674
  2. Audi A4 - 584
  3. VW Passat - 479
  4. Audi A6 - 423
  5. Mazda 6 - 237
  6. Audi A3 - 233
  7. VW Touran - 218
  8. Toyota Yaris - 202
  9. Seat Leon - 197
  10. Honda Civic - 193

W gusta amatorów cudzej własności trafiają również m.in. Toyota Auris i Corolla - one też są w grupie podwyższonego ryzyka. Dane te opublikowaliśmy w zeszłym roku w artykule o najczęściej kradzionych samochodach w Polsce. Jesteś właścicielem któregoś z nich? Masz zamiar zrezygnować w tym roku z autocasco, lecz wciąż boisz się kradzieży? Pomyśl o minicasco.

Przykładowe oferty minicasco

Na potrzebę artykułu, przeliczyliśmy oferty minicasco dla powyższych modeli. Ceny należy traktować jako orientacyjne, gdyż ubezpieczyciele biorą pod uwagę wiele czynników, od których zależy proponowana składka. Jeżeli chcesz się przekonać, jak wyglądają ceny i warunki ochrony w Twoim przypadku, przelicz oferty w bezpłatnym kalkulatorze OC/AC. A oto nasz przykładowy kierowca:

  • 40 lat
  • prawo jazdy od 20 lat
  • maksymalne zniżki z OC i AC
  • brak szkód w ostatnich latach
  • żonaty, 1 dziecko (10 lat)
  • zameldowany w Bielsku-Białej
  • samochód parkowany w miejscu niestrzeżonym, “pod chmurką”

Honda Civic VIII ‘07 1.8 VTEC

“To jest Honda, tam się nie zagląda” brzmi dumnie powiedzenie na temat jakości samochodów tego japońskiego producenta. Nic dziwnego, skoro pod maską montowane są niezniszczalne silniki benzynowe VTEC. Popularna na naszych drogach ósma generacja Civica (zwane często “UFO” ze względu na charakterystyczny wygląd) jest w zasadzie bezobsługowa - najczęściej właściciele narzekają na słaby lakier. Sporadycznie pojawiają się również problemy ze skrzynią biegów.

Jak wygląda kwestia ubezpieczenia OC + mini AC? Korzystnym pakietem kusi AXA, która za 759 zł oferuje nie tylko obowiązkowe OC, ale i ochronę przed kradzieżą i pożarem
z udziałem własnym wynoszącym 15%.

Seat Leon II ‘08 2.0 TDi

O zabezpieczeniach antykradzieżowych (a raczej o ich brakach) w drugiej generacji kompaktu z Półwyspu Iberyjskiego krążą legendy. I niewybredne kawały, w których porównuje się trudność włamania do Leona do… Daewoo Tico. Aż strach nie mieć w jego przypadku wykupionej polisy przed kradzieżami.

Dla Seata Leona II atrakcyjną ofertę proponuje Link4 - OC i ochrona przed kradzieżą i żywiołami. Cena wynosi jedyne 702 zł i to bez udziałów własnych!

Toyota Yaris II ’07 1.0 VVT-i

Japoński rodzynek - zdecydowanie najmniejszy pojazd z rankingu. Mimo to, na jego nieszczęście, jest obiektem westchnień złodziei. Zdarzają się również kradzieże Yarisa pierwszej generacji! A jak wygląda polisa OC z mini AC dla dziesięcioletniego Yarisa II z silnikiem o pojemności 1.0?

Najtańszą ofertą dysponuje Link4. Za ten sam zakres, co w przypadku Leona, zapłacimy tym razem tylko 570 zł!

Volkswagen Touran ‘06 1.9 TDi

Pierwszy z kilku modeli Volkswagena na naszej liście. Jakoś tak się złożyło, że samochody tej marki są u nas bardzo pożądane. Niestety również przez złodziei. Zobaczmy, jak wygląda najkorzystniejsza oferta dla jedenastoletniego Tourana, z bardzo udanym (niż późniejsze 2.0) dieslem 1.9 TDi.

Optymalny pakiet oferuje Liberty. Za 815 zł dostaniemy - uwaga - pełny pakiet AC. Skąd tak niska cena? Ustaliliśmy udziały własne w szkodach na 2000 zł, pozostawiając udział własny w przypadku kradzieży na 0%. Efekt? Pełna ochrona kradzieżowa, a za szkody innego typu również możemy dostać część odszkodowania.

Audi A3 ‘06 1.9 TDi

Kolejny model z koncernu VAG i to kolejny z silnikiem wysokoprężnym. Właśnie z takim motorem jest on najczęściej spotykany w naszym kraju. Kompakta klasy Premium z Ingolstadt doceniają niemal wszyscy, w tym złodzieje.

W jego przypadku pakiet OC + mini AC najtaniej wyliczył Link4. Ochrona przed kradzieżą i żywiołami (bez udziałów własnych) została wyliczona na 810 zł.



Mazda 6 III ‘12 2.0

Aż trudno uwierzyć, że Mazda 6 najnowszej generacji kończy w tym roku już 5 lat! Wygląda, jakby była zaprojektowana w zeszłym tygodniu. Niestety, dobre gusta mają również złodzieje. Co prawda w przypadku tego modelu lekkomyślnością byłoby niewykupienie pełnego autocasco, ale sprawdźmy kalkulacje. Ile za OC i minicasco?

745 zł - tyle chce AXA za OC i ochrony przed kradzieżą i pożarem z udziałem własnym równym 15%. Niezłe i pełne polisy autocasco zaczynają się od dwukrotnie wyższej ceny.

Audi A6 ‘06 3.0 TDi

Audi A6 w wersji Quattro? Samochód co prawda drogi w utrzymaniu, za to wrażenia z jazdy nieziemskie! Niestety jest to kolejny niemiecki samochód w grupie podwyższonego ryzyka. Nieważne, czy jest dwu - czy dwunastoletni - to w końcu Audi klasy wyższej. Dlatego też jest wysoko wyceniany przez towarzystwa ubezpieczeniowe.

W przypadku OC i minicasco najtaniej wychodzi Link4, który bierze na siebie ryzyko wystąpienia kradzieży i szkód wyrządzonych przez siły natury. To wszystko - i to bez udziałów własnych w mini AC - za 958 zł.

VW Passat B6 ‘06 2.0 TDi

Jeden z najpopularniejszych (nie tylko w naszym kraju) samochodów klasy średniej. Również jeden z najczęstszych ofiar złodziei. W Polsce łupem padają nawet kilkunastoletnie generacje B5! A jak wygląda dobra oferta w przypadku jego następcy, w którym debiutował silnik 2.0 TDi, z którym początkowo było wiele problemów natury technicznej?

805 zł - tyle kosztuje obowiązkowe OC z ochroną przed żywiołami i kradzieżami. Pakiet proponowany podobnie przez Link4, również bez udziałów własnych.

Audi A4 ‘08 2.0 TFSI

Drugie miejsce w rankingu za 2015 rok zajmuje konkurent Volkswagena Passata - Audi A4. Do porównania wybraliśmy nieco nowszy rocznik, tym razem - dla urozmaicenia - silnikiem benzynowym 2.0 TFSI o mocy 180 KM. Zapewnia on dobre osiągi, ale przed złodziejami nie tak łatwo uciec… Łatwiej jest się przed nimi ubezpieczyć.

Kolejny raz Link4 oferuje najtańszy pakiet, lecz w przypadku Audi - z racji na jego sporą wartość - zdecydowaliśmy się również rozszerzyć ochronę również o szkodę całkowitą. Koszt takiej polisy OC i mini AC to łącznie tylko 946 zł, przy wartości pojazdu niemal
40 000 zł!

VW Golf V ‘05 1.9 TDi

Nazywany powszechnie królem kompaktów - jakby nieco na wyrost, gdyż znacznie więcej w historii sprzedano Toyoty Corolli - jest również najczęściej kradzionym modelem w Polsce. W zasadzie w grupie ryzyka należą wszystkie generacje od czwartej wzwyż. Jeżeli nie chcemy pełnej polisy autocasco (gdyż np. nasz egzemplarz liczy już kilkanaście wiosen), lecz wciąż obawiamy się, czy zastaniemy go nad ranem w miejscu jego ostatniego parkowania, rozważmy i tym razem zakup minicasco.

Ubezpieczenie przed kradzieżą i pożarem za 788 zł oferuje AXA. Udział własny po stronie klienta to 25%.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty