Mistrzowie niezawodności

Maciej Pobocha
Porsche Boxster to najmniej usterkowy samochód w grupie wiekowej 2-3 lata.
Porsche Boxster to najmniej usterkowy samochód w grupie wiekowej 2-3 lata.
Marzeniem kierowców jest auto, które nie będzie się psuło, a przynajmniej psuło rzadko. W Niemczech pomocny w kupnie bezawaryjnego samochodu może być raport usterkowości TÜV.

 

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

 

Raport usterkowości co roku przygotowuje niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego (TÜV).  Na podstawie ankiet wypełnianych przy urzędowych przeglądach przed dopuszczeniem pojazdu do ruchu tworzony jest ranking usterkowości modeli samochodów. Podczas badań auta oceniane są pod względem stanu podwozia (przedniego i tylnego zawieszenia, układu kierowniczego),

W grupie wiekowej 6-7 lat najlepsza okazała się Toyota Starlet.
W grupie wiekowej 6-7 lat najlepsza okazała się Toyota Starlet.

instalacji elektrycznej, układu hamulcowego i wydechowego. Sprawdzana jest także odporność na korozję. 

 

Górą Porsche

 

Samochody dzielone są na grupy w zależności od wieku: od 2 do 3 lat, 4-5 lat, 6-7 lat, 8-9 lat i 10-11 lat. Pozycja w rankingu danego modelu zależy od procentowej ilości usterek wykrytych w pojazdach przyjeżdżających na przegląd techniczny. Jeśli auta mają tę samą ilość punktów, wymienia się je w kolejności alfabetycznej.

Raport TÜV 2005 powstał w oparciu o wyniki badań ponad 7,5 mln samochodów. Po raz kolejny

Toyota Yaris zwyciężyła w grupie wiekowej 4-5 lat.
Toyota Yaris zwyciężyła w grupie wiekowej 4-5 lat.

wykazał przewagę marek japońskich nad pozostałymi. Toyota, Subaru i Mazda plasują się w czołówce wszystkich kategorii wiekowych. Za prawdziwego zwycięzcę rankingu uznać należy jednak Porsche. Samochody tej marki okazały się najmniej awaryjne w trzech spośród pięciu grup.

 

Kontrowersje

 

W naszym kraju wyniki raportu TÜV mają tylu zwolenników, co przeciwników.  Oponenci wskazują, że warunki eksploatacji

Renault Twingo zajął ostatnie miejsce w grupie wiekowej 6-7- lat.
Renault Twingo zajął ostatnie miejsce w grupie wiekowej 6-7- lat.

aut w Polsce i w Niemczech znacznie się różnią. Inny jest stan nawierzchni dróg, a co za tym idzie tempo zużywania się podzespołów samochodu. Założyć też można, że styl kierowania związany bezpośrednio z kulturą jazdy odbiega w naszym kraju od tego, jaki prezentują niemieccy kierowcy. Zdecydowana ich większość skrupulatnie pilnuje terminów przeglądów technicznych i nie życzy sobie stosowania części zamiennych nieznanych producentów. Te czynniki również wpływają na stan techniczny pojazdu eksploatowanego w Niemczech. Pewne

W grupie wiekowej 8-9 lat na końcu zestawienia znalazła się Alfa Romeo 145/146.
W grupie wiekowej 8-9 lat na końcu zestawienia znalazła się Alfa Romeo 145/146.

kontrowersje wywoływać mogą usterki brane pod uwagę przez TÜV przy tworzeniu rankingu. Ujemne noty przyznawane są np. za porysowaną przednią szybę, którą zupełnie nie interesuje się większość polskich diagnostów.

 

Faworyci przepadli

 

W raporcie TÜV  zastanawia wysoki procent usterkowości tych modeli, które w polskich realiach uważane są za bezdyskusyjnie najlepsze. Np. dopiero 55. pozycja Mercedesa-Benza klasy S w grupie 2-3 latków nie musi wynikać z gorszej jakości tego auta w

Fiat Cinquecento w grupie pojazdów 6-7 letnich zajmuje odległą pozycję.
Fiat Cinquecento w grupie pojazdów 6-7 letnich zajmuje odległą pozycję.

stosunku do Toyoty Yaris zajmującej 6. pozycję. Zwyczajem wielu niemieckich kierowców jest usuwanie usterek w serwisie zanim pojadą na przegląd techniczny. Być może bardziej zapobiegliwi okazali się posiadacze Toyot, a nie Mercedesów klasy S, którzy, nawiasem mówiąc, jadą do serwisu wtedy, gdy pojawi się komunikat na wyświetlaczu auta. Wśród pojazdów w wieku od 4 do 5 lat Nissan Almera (12. pozycja) znacznie wyprzedza BMW serii 7 sklasyfikowane na 53. miejscu. W gronie aut 6- i 7-letnich siedemnasty Seat Arosa bije na głowę Audi A4 będące ex aequo z Fordem Ka na 67. pozycji. Zwolennicy raportu TÜV twierdzą, że każdemu producentowi zdarzają się czasami jakościowe wpadki i zestawienia je w pewnym stopniu odzwierciedlają.

 

Wydaje się, że raport TÜV może być najbardziej przydatny dla tych nabywców używanych aut, którzy chcą sprowadzić pojazd z rynku niemieckiego.

 

Wyniki raportu TÜV 2005

 

Grupa wiekowa 2 - 3 lata

Miejsce

Model

Usterkowość (%)

1.

Porsche Boxster

2,6

2.

Mazda Demio

2,8

3.

Audi A4

3,2

4.

Subaru Forester

Subaru Legacy

3,3

 

6.

Toyota Yaris

3,4

7.

Audi A2

Nissan Primera

3,5

 

9.

Mercedes-Benz SLK

3,6

10.

Mazda MX-5

Porsche 911

Toyota RAV4

3,8

 



 

 

101.

Peugeot 106

11,1

102.

Fiat Palio Weekend

11,3

103.

Nissan Serena

11,5

104.

Chrysler PT Criuser

11,6

105.

Opel Frontera

12,1

106.

Opel Zafira

12,8

107.

Ford Galaxy

13,6

108.

Chrysler Voyager

14,5

109.

Seat Alhambra

15,0

110.

VW Sharan

16,2

 

Grupa wiekowa 4 -5 lat

Miejsce

Model

Usterkowość (%)

1.

Toyota Yaris

4,3

2.

Mazda Demio

Toyota RAV4

4,4

4,4

4.

Toyota Avensis

4,5

5.

Mazda MX-5

Porsche Boxster

4,6

4,6

7.

Mercedes-Benz SLK

3,5

8

Porsche 911

Subaru Forester

4,9

4,9

10.

Subaru Legacy

5,0



 

 

96.

Nissan Serena

17,5

97.

Alfa Romeo 145/146

Ford Galaxy

17,9

 

99.

Suzuki Wagon R+

VW Sharan

18,6

 

101.

Skoda Felicia

18,8

102.

Seat Alhambra

19,5

103.

Daewoo Nubira

21,2

104.

Fiat Palio Weekend

25,4

105.

Chrysler Voyager

26,0

 

Grupa wiekowa 6 - 7 lat

Miejsce

Model

Usterkowość (%)

1.

Toyota Starlet

6,0

2.

Porsche Boxster

6,2

3.

Toyota RAV4

6,6

4.

Porsche 911

7,0

5.

Mercedes-Benz SLK

7,1

6.

Toyota Carina

7,5

7.

Subaru Legacy

8,2

8.

Toyota Corolla

8,9

9.

Nissan Almera

9,0

10.

Mazda 626

9,1



 

 

78.

Citroen ZX

23,5

79.

Seat Toledo

23,6

80.

Citroen Berlingo

23,7

81.

Skoda Felicia

23,8

82.

Alfa Romeo 145/146

24,3

83.

Fiat Cinquecento

24,8

84.

Daewoo Nubira

26,4

85.

Renault Clio

27,7

86.

Chrysler Voyager

31,3

87.

Renault Twingo

33,9

 

Grupa wiekowa 8 - 9 lat

Miejsce

Model

Usterkowość (%)

1.

Porsche 911

7,0

2.

Toyota Starlet

10,8

3.

Toyota Corolla

10,9

4.

Subaru Legacy

11,3

5.

Toyota Carina

12,1

6.

Suzuki Baleno

13,2

7.

Mazda MX-5

13,8

8.

Mercedes-Benz klasy S

14,1

9.

Mercedes-Benz klasy C

14,7

10.

Mercedes-Benz klasy E

15,6



 

 

61.

Citroen AX

Renault 19

30,8

 

63.

Renault Clio

30.9

64.

Volvo 440/460

31,9

65.

Citroen ZX

32,1

66.

Chrysler Voyager

32,5

67.

Renault Espace

34,4

68.

Seat Toledo

35,5

69.

Renault Twingo

36,3

70.

Alfa Romeo 145/146

36,4

 

Grupa wiekowa 10 - 11 lat

Miejsce

Model

Usterkowość (%)

1.

Porsche 911

8,0

2.

Mazda MX-5

13,8

3.

Mercedes-Benz klasy S

15,0

4.

Toyota Carina

15,1

5.

Toyota Corolla

15,3

6.

Subaru Legacy

16,0

7.

Toyota Starlet

17,0

8.

Mercedes-Benz 190

17,2

9.

Mercedes-Benz klasy E

17,4

10.

Suzuki Vitara

18,2



 

 

50.

Opel Omega

Peugeot 205

33,7

52.

Renault 19

34,5

53.

Volvo 440/460

35,7

54.

Renault Espace

35,9

55.

Ford Escort

36,0

56.

Citroen ZX

36,2

57.

Renault Clio

36,9

58.

Renault Twingo

38,6

59.

Seat Toledo

40,9

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty