Mitsubishi Carisma (1995 - 2004)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Mistubishi: Mitsubishi Carisma był produkowany w fabryce w Holandii. Na zdjęciu model z 1997 r., w którym wprowadzono do produkcji silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Fot. Mistubishi: Mitsubishi Carisma był produkowany w fabryce w Holandii. Na zdjęciu model z 1997 r., w którym wprowadzono do produkcji silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Mitsubishi Carisma jest jednym z najpopularniejszych modeli tej marki na naszym rynku. A wszystko za sprawą produkcji tego modelu w Holandii.

 

 

Mitsubishi Carisma został zaprojektowany na rynek europejski. Tę „europejskość” podkreśliła jeszcze wspólna płyta podłogowa z Volvo S40, produkcja w Holandii i silniki Renaulta.

Fot. Mistubishi: Mitsubishi Carisma był produkowany w fabryce w Holandii. Na zdjęciu model z 1997 r., w którym wprowadzono do produkcji silnik z bezpośrednim
Fot. Mistubishi: Mitsubishi Carisma był produkowany w fabryce w Holandii. Na zdjęciu model z 1997 r., w którym wprowadzono do produkcji silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

 

Nadwozie

 

Samochód występuje w dwóch wersjach nadwozia: sedan i hatchback - tak to określa importer, choć wydłużony tył sugeruje raczej liftback. Spokojna, elegancka linia nie poddała się upływowi czasu. Także w środku nie ma ekstrawagancji. Może nawet jest trochę za dużo spokoju i

Fot. Mistubishi: W 1999 r. przeprowadzono modernizację modelu.
Fot. Mistubishi: W 1999 r. przeprowadzono modernizację modelu.

szarości. Materiały wykończeniowe są średniej jakości, choć trzeba przyznać, że tylko sporadycznie słychać narzekania na trzeszczenie i stuki plastików. I jeżeli już, to w najstarszych modelach.

 

Kokpit i miejsce „pracy” kierowcy zaprojektowano dobrze i ergonomicznie. W ciągu lat dokonywano tylko niewielkich zmian kosmetycznych. W aucie siedzi się wygodnie z przodu i z tyłu, choć jak w większości aut z tego segmentu, najlepiej

Fot. Wojciech Kołatek: Przed zakupem Carismy warto sprawdzić zawieszenie i układ hamulcowy.
Fot. Wojciech Kołatek: Przed zakupem Carismy warto sprawdzić zawieszenie i układ hamulcowy.

podróżować w cztery osoby. Zresztą na tylnej kanapie brakuje trzeciego zagłówka. Bagażnik ma pojemność 430 lub 460 l (sedan), a jego mankamentem są wystające nadkola błotników. Oparcie tylnej kanapy pochyla się i dzieli w proporcjach 40:60. Przedział bagażowy można powiększyć do 1150 l.

 

Silniki

 

Carisma ma sporo silników do wyboru. Zadebiutowała dwoma: 1,6 l o mocy 90 KM z jednym wałkiem rozrządu i tej samej konstrukcji 1,8 l/116 KM. Jednak największym przebojem był silnik z bezpośrednim

Fot. Wojciech Kołatek: Stan techniczny jest ważny, gdyż oryginalne części do Carismy są drogie i warto posługiwać się tańszymi zamiennikami od solidnych
Fot. Wojciech Kołatek: Stan techniczny jest ważny, gdyż oryginalne części do Carismy są drogie i warto posługiwać się tańszymi zamiennikami od solidnych producentów.

wtryskiem benzyny GDI o pojemności 1,8 l/125 KM, ale zdecydowanie z najlepszymi osiągami i bardzo ekonomiczny. Z silników benzynowych można jeszcze spotkać, rzadziej występujący, 1,8 l o mocy 140 KM. Przyspieszenie 9,2 s do 100 km/godz. mówi samo za siebie. W różnych rocznikach występują trzy diesle, wszystkie o pojemności 1,9 l i konstrukcji Renault. Pierwszy ma moc 90 KM i montowany był w starszych modelach. Dwa następne, już w technice common rail, mają dwie wersje mocy: 102 i 115 KM.            

 

Eksploatacja
Fot. Wojciech Kołatek
Fot. Wojciech Kołatek

 

Zdecydowana większość użytkowników Carismy ma o swoim samochodzie bardzo dobre zdanie. Podobne opinie są także w warsztatach naprawczych. Największą wadą modelu są drobne usterki utrudniające życie kierowcy. Wynikały one, szczególnie w pierwszych modelach, z niedokładnego  montażu samochodów. Trzeba jednak zauważyć, że czym auto młodsze tym mniej narzekań. Wynika to jednak nie tylko z krótszej eksploatacji, ale systematycznej pracy Japończyków poprawiających konstrukcję auta i jakość produkcji.

           

Najsłabszym ogniwem modelu jest zawieszenie – w autach przed 1999 r. występują usterki wahaczy osi przedniej i gumowych łączników stabilizatorów. Bywają też kłopoty z centralnym zamkiem, sterownikami szyb i lusterek, a także stacyjką, która się zacina. Dość szybko zużywają się klocki i tarcze hamulcowe. Tak więc przed zakupem warto sprawdzić zawieszenie i układ hamulcowy. Stan techniczny jest ważny, gdyż oryginalne części do Carismy są drogie i warto posługiwać się tańszymi zamiennikami od solidnych producentów. Najtrudniej chyba o elementy blacharskie.

 

W autoryzowanej sieci Mitsubishi w Polsce w latach 1996 - 2004 sprzedano 6999 sztuk modelu Carisma, z czego 5982 w wersji hatchback. Najwyższą sprzedaż, 1048 sztuk, zanotowano w 1999 r. W ofercie były wszystkie rodzaje silników, ale najchętniej kupowany był ten najsłabszy. Spośród krajów europejskich największym odbiorcą Carismy był rynek niemiecki.

 

Wady:  

- przeciętne materiały wykończeniowe,

- słabe zawieszenie,

- głośne silniki diesla.

 

 Zalety:

- niezawodność modelu

- dobre zachowanie na drodze

- dobre zabezpieczenie antykorozyjne

 

Ważniejsze daty z historii modelu  

1995 – styczeń: premiera modelu; dwa silniki: 1,6 l/90 KM i 1,8 l/115 KM

1997 – kolejne nowe silniki: GDI i turbodiesel o mocy 90 KM

1999 – modernizacja modelu

2000 – nowy diesel z wtryskiem bezpośrednim

2004 – zakończenie produkcji

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

1,6

9,9-

14,8

10,9-

15,9

13,4-

17,5

13,9-

21,9

10,9-

21,9

25,6-

28,8

25,8-

29,0

31,2-

41,9

36,0-

39,5

1,8

9,5-

14,9

14,9-

15,8

15,9-

18,9

18,1-

19,9

21,6-

29,0

26,0-

35,0

-

36,5

-

1,8 GDI

-

-

-

19,9-

23,9

21,5-

29,5

27,7-

36,8

33,9

40,5

41,1-

43,6

1,9D

-

16,9

14,9-

17,8

15,6-

24,4

21,5-

26,2

24,9-

29,9

31,9-

42,6

37,5-

49,0

39,9-

50,0

*  na podstawie ofert internetowych

 

Wybrane dane techniczne *

 

Silnik

1.6

1.8

1.8 MSX

1.8 GDI

1.9

1.9 DI-D

Dane silnika

z rocznika

1997

1997

1997

2001

1997

2001

Pojemność

skokowa (cm³)

1597

1834

1834

1834

1870

1870

Moc (KM/obr./min.)

90/5500

116/5500

140/6500

122/5500

90/4250

102/4000

Maksymalny

moment obr.

(Nm/obr/min.)

137/4000

162/4500

167/5000

174/3750

176/2250

215/1700

Prędkość

maksymalna

(km/h)

180

200

215

200

180

190

Przyspieszenie

0-100 km (s)

12,0

10,2

9,2

10,4

13,2

11,9

Zużycie paliwa

trasa/miasto

(l/100 km)

5,2/8,5

5,4/8,7

5,2/9,0

5,7/9,2

4,2/7,0

4,4/7,2

Zbiornik paliwa (l)

60

Objętość bagażnika (l)

430

Rozstaw osi (cm)

255

Rozstaw kół (cm)

147

Długość/szerokość

/wysokość (cm)

447/171/141

Masa własna (kg)

1105

1130

1175

1210

1155

1260

* według danych producenta

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty