Mitsubishi Carisma został zaprojektowany na rynek europejski. Tę „europejskość” podkreśliła jeszcze wspólna płyta podłogowa z Volvo S40, produkcja w Holandii i silniki Renaulta.
Nadwozie
Samochód występuje w dwóch wersjach nadwozia: sedan i hatchback - tak to określa importer, choć wydłużony tył sugeruje raczej liftback. Spokojna, elegancka linia nie poddała się upływowi czasu. Także w środku nie ma ekstrawagancji. Może nawet jest trochę za dużo spokoju i
szarości. Materiały wykończeniowe są średniej jakości, choć trzeba przyznać, że tylko sporadycznie słychać narzekania na trzeszczenie i stuki plastików. I jeżeli już, to w najstarszych modelach.
Kokpit i miejsce „pracy” kierowcy zaprojektowano dobrze i ergonomicznie. W ciągu lat dokonywano tylko niewielkich zmian kosmetycznych. W aucie siedzi się wygodnie z przodu i z tyłu, choć jak w większości aut z tego segmentu, najlepiej
podróżować w cztery osoby. Zresztą na tylnej kanapie brakuje trzeciego zagłówka. Bagażnik ma pojemność 430 lub 460 l (sedan), a jego mankamentem są wystające nadkola błotników. Oparcie tylnej kanapy pochyla się i dzieli w proporcjach 40:60. Przedział bagażowy można powiększyć do 1150 l.
Silniki
Carisma ma sporo silników do wyboru. Zadebiutowała dwoma: 1,6 l o mocy 90 KM z jednym wałkiem rozrządu i tej samej konstrukcji 1,8 l/116 KM. Jednak największym przebojem był silnik z bezpośrednim
wtryskiem benzyny GDI o pojemności 1,8 l/125 KM, ale zdecydowanie z najlepszymi osiągami i bardzo ekonomiczny. Z silników benzynowych można jeszcze spotkać, rzadziej występujący, 1,8 l o mocy 140 KM. Przyspieszenie 9,2 s do 100 km/godz. mówi samo za siebie. W różnych rocznikach występują trzy diesle, wszystkie o pojemności 1,9 l i konstrukcji Renault. Pierwszy ma moc 90 KM i montowany był w starszych modelach. Dwa następne, już w technice common rail, mają dwie wersje mocy: 102 i 115 KM.
Eksploatacja
Zdecydowana większość użytkowników Carismy ma o swoim samochodzie bardzo dobre zdanie. Podobne opinie są także w warsztatach naprawczych. Największą wadą modelu są drobne usterki utrudniające życie kierowcy. Wynikały one, szczególnie w pierwszych modelach, z niedokładnego montażu samochodów. Trzeba jednak zauważyć, że czym auto młodsze tym mniej narzekań. Wynika to jednak nie tylko z krótszej eksploatacji, ale systematycznej pracy Japończyków poprawiających konstrukcję auta i jakość produkcji.
Najsłabszym ogniwem modelu jest zawieszenie – w autach przed 1999 r. występują usterki wahaczy osi przedniej i gumowych łączników stabilizatorów. Bywają też kłopoty z centralnym zamkiem, sterownikami szyb i lusterek, a także stacyjką, która się zacina. Dość szybko zużywają się klocki i tarcze hamulcowe. Tak więc przed zakupem warto sprawdzić zawieszenie i układ hamulcowy. Stan techniczny jest ważny, gdyż oryginalne części do Carismy są drogie i warto posługiwać się tańszymi zamiennikami od solidnych producentów. Najtrudniej chyba o elementy blacharskie.
W autoryzowanej sieci Mitsubishi w Polsce w latach 1996 - 2004 sprzedano 6999 sztuk modelu Carisma, z czego 5982 w wersji hatchback. Najwyższą sprzedaż, 1048 sztuk, zanotowano w 1999 r. W ofercie były wszystkie rodzaje silników, ale najchętniej kupowany był ten najsłabszy. Spośród krajów europejskich największym odbiorcą Carismy był rynek niemiecki.
Wady:
- przeciętne materiały wykończeniowe,
- słabe zawieszenie,
- głośne silniki diesla.
Zalety:
- niezawodność modelu
- dobre zachowanie na drodze
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne
Ważniejsze daty z historii modelu
1995 – styczeń: premiera modelu; dwa silniki: 1,6 l/90 KM i 1,8 l/115 KM
1997 – kolejne nowe silniki: GDI i turbodiesel o mocy 90 KM
1999 – modernizacja modelu
2000 – nowy diesel z wtryskiem bezpośrednim
2004 – zakończenie produkcji
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
1,6 | 9,9- 14,8 | 10,9- 15,9 | 13,4- 17,5 | 13,9- 21,9 | 10,9- 21,9 | 25,6- 28,8 | 25,8- 29,0 | 31,2- 41,9 | 36,0- 39,5 |
1,8 | 9,5- 14,9 | 14,9- 15,8 | 15,9- 18,9 | 18,1- 19,9 | 21,6- 29,0 | 26,0- 35,0 | - | 36,5 | - |
1,8 GDI | - | - | - | 19,9- 23,9 | 21,5- 29,5 | 27,7- 36,8 | 33,9 | 40,5 | 41,1- 43,6 |
1,9D | - | 16,9 | 14,9- 17,8 | 15,6- 24,4 | 21,5- 26,2 | 24,9- 29,9 | 31,9- 42,6 | 37,5- 49,0 | 39,9- 50,0 |
* na podstawie ofert internetowych
Wybrane dane techniczne *
Silnik | 1.6 | 1.8 | 1.8 MSX | 1.8 GDI | 1.9 | 1.9 DI-D |
Dane silnika z rocznika | 1997 | 1997 | 1997 | 2001 | 1997 | 2001 |
Pojemność skokowa (cm³) | 1597 | 1834 | 1834 | 1834 | 1870 | 1870 |
Moc (KM/obr./min.) | 90/5500 | 116/5500 | 140/6500 | 122/5500 | 90/4250 | 102/4000 |
Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min.) | 137/4000 | 162/4500 | 167/5000 | 174/3750 | 176/2250 | 215/1700 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 200 | 215 | 200 | 180 | 190 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 12,0 | 10,2 | 9,2 | 10,4 | 13,2 | 11,9 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 5,2/8,5 | 5,4/8,7 | 5,2/9,0 | 5,7/9,2 | 4,2/7,0 | 4,4/7,2 |
Zbiornik paliwa (l) | 60 | |||||
Objętość bagażnika (l) | 430 | |||||
Rozstaw osi (cm) | 255 | |||||
Rozstaw kół (cm) | 147 | |||||
Długość/szerokość /wysokość (cm) | 447/171/141 | |||||
Masa własna (kg) | 1105 | 1130 | 1175 | 1210 | 1155 | 1260 |
* według danych producenta
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?