Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37291 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Mitsubishi Carisma DI-D

Data publikacji: Autor: Witold Blady

 Mitsubishi jako pierwsze uruchomiło produkcję samochodów z silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa, w dziedzinie diesli Japończycy mają nieco mniejsze doświadczenie.

Postanowili więc wykorzystać sprawdzone jednostki - wybór padł na silniki francuskiego Renault.

Obie odmiany Carismy - sedan i liftback - powstają w Holandii. Auto ma nietypowe rozmiary - tak naprawdę jest wyrośniętym kompaktem, a nie autem segmentu D. Podobnie ma się sprawa z Volvo S/V40, które do niedawna powstawało w tej samej, co Carisma fabryce. Silnik Carismy DI-D jest produktem Renault, napęd na koła przednie przenoszony jest jednak za pośrednictwem japońskiej skrzyni biegów. Odwrotnie niż w opisywanym przez nas blisko trzy miesiące temu odmianie benzynowej. Tam silnik produkcji Mitsubishi połączono ze skrzynią biegów Renault.

W standardzie znalazły się cztery poduszki gazowe, ABS, napinacze pasów bezpieczeństwa, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, centralne ryglowanie zamków, wspomaganie układu kierowniczego, klimatyzacja automatyczna, dzielona tylna kanapa i instalacja radiowa. Carisma rocznik 2002 ma przyciemniane szkła reflektorów, co w zestawieniu z czarnymi kratkami wlotów powietrza tworzy atrakcyjną wizualnie całość. Na liście opcji są aluminiowe felgi, skórzana kierownica, elektrycznie opuszczane szyby w tylnych drzwiach, lakier metalizowany i halogeny.

Zawieszenie Carismy jest komfortowe, a pozwala przy tym na pewne prowadzenie auta. Mimo wyczuwalnych przechyłów podczas dynamicznego pokonywania zakrętów zachowuje się neutralnie. Na wysoką ocenę zasługuje także wygłuszenie wnętrza, podczas jazdy do uszu pasażerow nie dochodzą niemal żadne odgłosy, pod warunkiem, że niezbyt często przekraczamy 4-4,5 tysiąca obr./min. Jednostce 1.9 DI-D z pewnością nie można zarzucić paliwożerności, jej mocnym punktem jest także elastyczność. Nie trzeba więc często sięgać do dźwigni zmiany biegów.

Wnętrze
Po zajęciu miejsca za kierownicą w oczy rzuca się środkowa konsola, zgrupowano tu pokrętła nawiewu i ogrzewania, radioodtwarzacz i wloty powietrza. Nieco wyżej wygospodarowano miejsce na duży wyświetlacz radia i komputera pokładowego, a także termometru zewnętrznego. Tworzywa sztuczne są niezbyt miękkie, ale dobrej jakości, nie można także narzekać na wykończenie wnętrza. Na tylnej kanapie nie ma zbyt dużo miejsca, ale to"zasługa" niezbyt dużego rozstawu osi.

Nadwozie
Odmiana liftback pojawiła się na rynku znacznie wcześniej niż limuzyna. Nam podoba się zdecydowanie bardziej od sedana. Ma nieco mniejszy (o 40 l) bagażnik, ale po złożeniu tylnego siedzenia jego objętość znacznie wzrasta. Linia nadwozia jest spokojna, to oferta dla poszukujących samochodu niezbyt rzucającego się w oczy. Model roku 2002 od wcześniejszych wersji różni się m. in. innym znaczkiem firmowym, diamenty są teraz srebrne zamiast czerwonych.

Silnik
1,9-litrowa jednostka o mocy 102 KM to oferta dla oszczędnych. Nie ma co oczekiwać wgniatających w fotel przyspieszeń, co nie znaczy jednak, że Carisma jest zawalidrogą. Niezależnie od obciążenia bez większego trudu można podróżować z prędkością ponad 150 km/h. Mimo że pedał gazu traktowaliśmy niezbyt delikatnie średnie zużycie paliwa rzadko przekraczało 6,5 l oleju napędowego na 100 km. Do wyboru są także 1,6-litrowa jednostka benzynowa, 1,8-litrowy silnik benzynowy z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa GDI i mocniejszy diesel - 115-konny.

Carisma jest niewątpliwie propozycją dla kierowców szukających auta rodzinnego, niechcących specjalnie rzucać się w oczy. To dojrzała konstrukcja, z trzyletnią gwarancją i bogatym wyposażeniem za rozsądną cenę. Testowany model to wydatek blisko 70 000 zł. Niezbyt tanio, konkurencja jednak jest jeszcze droższa.

Mitsubishi Carisma a konkurencja

Model Mitsubishi Carisma Skoda Octavia Toyota Avensis
Silnik R4 R4 R4
Liczba zaworów 8 8 16
Napęd przedni przedni przedni
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1870 1896 1995
Moc maksymalna (KM) 102 110 110
Maks. moment obrotowy (Nm) 215 235 250
Skrzynia biegów M/5 M/5 M/5
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/T
Średnica zawracania (m) 11,4 10,8 11,6
Objętość bagażnika (dm sześc.) 430 530 500
Długość (mm) 4475 4510 4520
Szerokość (mm) 1710 1730 1710
Wysokość (mm) 1410 1430 1430
Rozstaw osi (mm) 2550 2510 2630
Masa własna (kg) 1260 1270 1245
Ładowność 505 585 555
Prędkość maksymalna (km/h) 190 191 195
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 11,9 11,1 11,4
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 7,3 6,6 8
Poza miastem 4,5 4,1 4,8
Średnie 5,5 5 5,9

T - hamulce tarczowe, M - manualna skrzynia biegów

Wyposażenie

Model Carisma Octavia Avensis
Cena 68 750 69 650 71 600
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne S S O
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby przód/tył S/O S/S S/O
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio O O S
Klimatyzacja S O O
Aluminiowe felgi O O O

S - standard, O - opcja

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Mitsubishi Carisma dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Mitsubishi Carisma opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Mitsubishi

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

598 zł