Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38659 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody osobowe

Mitsubishi Concept XR-PHEV w Genewie

Data publikacji: Autor: (ip)

Mitsubishi Concept XR-PHEV, Fot: Mitsubishi Podczas tegorocznego salonu w Genewie europejską premierę miał koncepcyjny model hybrydowy typu plug-in – Mitsubishi Concept XR-PHEV.

Zaprezentowany po raz pierwszy podczas 43 edycji tokijskiego salonu w 2013 roku, Mitsubishi Concept XR-PHEV (skrót XR: X Mitsubishi Concept XR-PHEV, Fot: Mitsubishi(cross) over Runner) to nowoczesny crossover z segementu C, wykorzystujący elektryczną technologię napędową typu plug-in firmy Mitsubishi Motors (PHEV). Pojazd posiada napęd na przednią oś oraz łączy w sobie funkcjonalność SUV-a z dynamiczną stylistyką sportowego coupe.

Atletyczne, sportowe linie były kluczowym kryterium projektu nadwozia Mitsubishi Concept XR-PHEV. Założenia konstrukcyjne obejmowały stworzenie zwartej, pochylonej do przodu sylwetki przypominającej biegacza na ułamki sekund zastygłego w bloku startowym tuż przed rozpoczęciem zawodów. Uwagę zwracają naprężone, muskularne nadkola obejmujące masywne koła, oraz stosunkowo niski prześwit, który nieznacznie zwiększa się ku tyłowi, zdradzając ekscytującą dynamikę i zwinność pojazdu.

Przednia część samochodu z centralnie umieszczonym logo marki emanuje mocą, dynamiką i znamionuje funkcjonalny charakter pojazdu klasy SUV. Wzrok przykuwa wyrazisty zarys atrapy chłodnicy, która rozciąga się pod adaptacyjnymi reflektorami i znakomicie wtapia w dynamiczną sylwetkę pojazdu.

Mitsubishi Concept XR-PHEV wyróżniają dachowe panele słoneczne, które odpowiedzialne są za doładowywanie pomocniczego akumulatora zasilającego rozmaite układy pojazdu, oraz regulowany tylny spojler dachowy, którego kąt nachylenia można dostosować do różnych warunków jazdy.

Mitsubishi Concept XR-PHEV, Fot: MitsubishiAuto posiada również typowe cechy najnowszego języka stylistycznego, który w nadchodzących latach będzie stopniowo wprowadzany w nowych seryjnych crossoverach i SUV-ach Mitsubishi. Nowa stylistyka ma odzwierciedlać funkcjonalność i bezpieczeństwo pojazdów klasy SUV, a jej kluczowym wyrazem są pionowe elementy (chromowane lub podświetlane) wyznaczające boczne zarysy atrapy chłodnicy.

Wnętrze modelu Concept XR-PHEV oferuje kokpit całkowicie podporządkowany wymaganiom kierowcy. Wygodny, kubełkowy fotel kierowcy zapewnia świetne trzymanie i dobre podparcie boczne, dzięki czemu kierujący może pewnie i precyzyjnie sterować pojazdem. Fotel obszyto czerwoną tapicerką, co odpowiada kolorystyce wnętrza oraz nadwozia, jednak na wzór „fotela dyrektora” różni się on wyraźnie od pozostałych trzech siedzeń. Prędkościomierz, obrotomierz oraz pozostałe wskaźniki i zegary są niezwykle czytelne i pozwalają na natychmiastowy odczyt danych, dzięki czemu kierowca może się w pełni skoncentrować na drodze.

Mitsubishi Concept XR-PHEV wykorzystuje lekki i wydajny hybrydowy układ elektrycznego napędu przedniej osi (PHEV), opracowany na bazie podobnego rozwiązania sprawdzonego w modelu Outlander PHEV. W swojej nowej odsłonie układ napędowy PHEV składa się z trzycylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego MIVEC o pojemności 1,1 litra, pojedynczego (w układzie napędowym modelu Outlander PHEV montuje się dwa), lekkiego, kompaktowego motoru elektrycznego przy przedniej osi, z przetwornikiem o dużym wzmocnieniu, oraz z zespołu pojemnych i wydajnych akumulatorów, które ukryto pod podłogą pojazdu. Przetwornik zwiększa moc silnika elektrycznego i poprawia jego ogólną wydajność.Mitsubishi Concept XR-PHEV, Fot: Mitsubishi

Dzięki zastosowaniu układu PHEV przy jednej osi i wykorzystaniu pojedynczego silnika elektrycznego, udało się obniżyć masę własną pojazdu, ograniczyć straty wskutek tarcia oraz zwiększyć ilość odzyskiwanej energii, co przekłada się bezpośrednio na oszczędność paliwa i energii elektrycznej. Z pewnością ucieszy to klientów z segmentu C, do którego należy mierzący 4,37 m. Mitsubishi Concept XR-PHEV.

Standardowo domyślnym trybem jazdy jest tryb elektryczny (EV), ale zależnie od aktualnych warunków drogowych układ napędowy Mitsubishi Concept XR-PHEV, podobnie jak w modelu Outlander PHEV, może się automatycznie przełączyć w jeden z dwóch pozostałych trybów hybrydowych – szeregowy lub równoległy. W podobny sposób, elektryczny tryb jazdy dostępny jest w trybie ładowania lub oszczędzania energii akumulatorów.

Ponadto Mitsubishi Concept XR-PHEV wyposażono w pokładowe gniazdo 100V AC, które może zapewnić moc 1500W. Oznacza to, iż korzystając jedynie z akumulatorów pojazdu można przez cały dzień zasilać wszystkie instalacje w przeciętnym gospodarstwie domowym. A jeśli dodatkowo akumulatory pojazdu doładowywane są przez silnik spalinowy, okres ten można wydłużyć od 10 dni.


Mitsubishi Concept XR-PHEV, Fot: Mitsubishi

Mitsubishi Concept XR-PHEV, Fot: Mitsubishi

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • bryan (gość)

    Interesujące wzornictwo, a pamiętać należy, że SUV-y z kraju Kwitnacej Wiśni są moim zdaniem (i nie tylko) znacznie lepsze od europejskich (nie chodzi o prędkość np. w przypadku z firmy Audii). Tak się składa, że nie zaliczam tu do grupy naprawdę przebajeranckiego na wszystkie drogi Porsche Canan, kosztujący jedynie od ok. ćwierć mln. złotych (on jest mniejszy i znacznie lżejszy od Cayena oraz szybszy, lepiej pokonujący trudny teren choć nie jest terenówką, ale przechył boczny przekracza 40o - o ile pamiętam nie może przekraczać 43o, nooo, nie bywałe jak na tę klasę pojazdu). Podobno w Polsce były czy są nadal zamówienia na Canana, tyle tylko iż nabywcy nie widzieli na oczy takiego cacka przynajmniej w Polsce (z tego co się orientuję jest z pewnością minimum 16-stu nabywców co nie znaczy, że nie brakuje więcej chętnych). Zdrówko.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Mitsubishi zdjęcia

Mitsubishi dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Mitsubishi Cena

Części dla marki Mitsubishi

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

598 zł