Mitsubishi Lancer 1.6 sedan
Data publikacji: Autor: Zdzisław Podbielski

Na europejskim rynku Mitsubishi Lancer zadebiutował trzydzieści lat temu. Był to samochód nowoczesny, oferowany w wersji 2-i 4-drzwiowej. Później Lancer był trzybryłową wersją Colta. Obecnie Lancer doczekał się dziewiątego wydania i z Coltem nie ma już nic wspólnego.
Obecny Mitsubishi Lancer ma wspólne cechy konstrukcyjne ze słynnym, sportowym Lancerem Evolution, którego ósma generacja niemal równocześnie z nim debiutowała w maju 2004 r. W Polsce Lancer jest oferowany z silnikiem 1,6 l lub 2,0 l. Do prezentacji wybraliśmy wersję silnikową o mniejszej pojemności skokowej.
Klasyczna jakość
Lancer nie zachwyca urodą nadwozia, jest to klasyczne, trzybryłowe nadwozie pozbawione wymyślnych kształtów. Wystrój wnętrza jest spokojny, a deska rozdzielcza nawet wygląda surowo. Zwraca uwagę koło kierownicze o dużej średnicy. Estetyczne wrażenia są subiektywne, nie powinno być natomiast rozbieżności, co do oceny wykonania pojazdu i jakości użytych materiałów.
Produkowany wyłącznie w Japonii Lancer zmontowany jest bardzo solidnie.
Wnętrze nadwozia jest na tyle obszerne, że pasażerowie siedzący z tyłu mają wystarczającą ilość miejsca. Bagażnik o pojemności 430 l – jak na samochód ze średniego segmentu – ma umiarkowaną objętość i jeszcze zawiasy wchodzą do bagażnika.
Silnik
Jednostka napędowa ma 4 cylindry, głowicę wykonaną z lekkich stopów, a w niej jeden wałek rozrządu odbierający napęd za pomocą paska zębatego i sterujący 16-zaworami. Z pojemności 1,6 l uzyskano 98 KM mocy. Silnik Lancera jest tzw. długoskokowy – ma większy skok tłoka niż średnicę cylindra. Silnik Lancera dysponuje dużym momentem obrotowym, lecz aby go
wykorzystać, trzeba znacząco przycisnąć pedał przyspiesznika. Wtedy zwiększa się hałas jednostki napędowej.
Wrażenia z jazdy
Kierowca może obrać wygodną pozycję, w czym pomaga regulacja wysokości fotela i pochylenia kolumny kierownicy. Precyzyjnie działają przełączniki oraz dźwignia zmiany biegów o krótkich skokach. Dobrano też wspomaganie kierownicy, a mała średnica skrętu czyni pojazd zwrotnym. Bardzo dobra widoczność w dużych lusterkach zewnętrznych ułatwia manewrowanie pojazdem. Podczas jazdy silnik wykazuje umiarkowaną głośność, wzmożoną przy rozpędzaniu pojazdu. Pojazd jest stabilny w ruchu i mało wrażliwy na podmuchy bocznego wiatru. Na łukach dróg nadwozie przechyla się niewiele.
Podsumowanie
Mitsubishi oferuje samochód wykonany dokładnie, jednocześnie wygodny i pewny w prowadzeniu. Dobrze dobrane zawieszenie kół i spora przestronność wnętrza to zalety pojazdu. Dla zwolenników samochodów japońskich Lacer jest interesującą propozycją.
Wybrane dane techniczne – Mitsubishi Lancer 1.6 sedan
Rodzaj silnika |
Benzynowy |
Liczba cylindrów/zaworów |
4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) |
1584 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) |
98-5000 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) |
150-4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) |
11,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) |
183 |
Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/ cykl mieszany (l/100 km) |
9,0/5,6/6,8 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) |
50 |
Długość/szerokość/wysokość pojazdu (cm) |
448/170/145 |
Rozstaw osi (cm) |
260 |
Pojemność bagażnika (l) |
430 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) |
3 lub 100 tys. km/6 |
Cena wersji Invite (zł) |
61 990 |
Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1 do 5)
Przestronność wnętrza |
**** |
Pasażerowie siedzący z tyłu mają wystarczająco miejsca, bagażnik jest większy u konkurentów |
Silnik |
**** |
Niezawodny, pracuje cicho na biegu luzem i głośny podczas rozpędzania, osiąga wysoki moment obrotowy |
Poziom hałasu |
**** |
Wzmożony tylko podczas intensywnego rozpędzania, nie odbiega od konkurencyjnych pojazdów |
Hamulce |
**** |
Tarczowe przy 4 kołach, skutecznie działające, seryjnie montowany układ przeciwblokujący ABS |
Dynamika |
**** |
Na dobrym poziomie, łatwa do wykorzystania dobrze zestopniowanymi przełożeniami |
Zużycie paliwa |
**** |
W tzw. cyklu mieszanym nie przekracza 7 l/100 km i 9 dm3 /100 km w ruchu miejskim – to przyzwoite wyniki, korzystniejsze niż np. w Renault Megane II 1.6 |
Nowoczesność konstrukcji |
**** |
Poprawna i pewna konstrukcja to atuty tego pojazdu |
Wyposażenie |
***** |
Bardzo dobre, z możliwością dokupienia np. bocznych i kurtynowych poduszek bezpieczeństwa |
Wybrane wyposażenie seryjne pojazdu:
- dwie przednie poduszki bezpieczeństwa,
- układ przeciwblokujący ABS+EBD,
- klimatyzacja ręczna i filtr przeciwpyłkowy,
- elektrycznie sterowane szyby w 4 drzwiach,
- elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne,
- centralny zamek,
- regulacja wysokości fotela kierowcy,
- wspomaganie kierownicy.