Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mitsubishi Outlander kontra Honda CR-V

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski: Mitsubishi Outlander zadebiutował w Polsce wiosną. Późną jesienią pod maskę trafi nowy silnik 2.2 l o mocy 156 KM rodem z Francji
Fot. Jarosław Zgirski: Mitsubishi Outlander zadebiutował w Polsce wiosną. Późną jesienią pod maskę trafi nowy silnik 2.2 l o mocy 156 KM rodem z Francji
Mitsubishi Outlander poprzedniej generacji wzbudzał zainteresowanie, ale nie odniósł wielkiego sukcesu. Jego nowa odmiana ma to zmienić. Podobnie było z Hondą CR-V.

Mimo wspólnego kraju produkcji, obaj rywale jadą przez świat nieco innymi drogami.  

 

Fot. Jarosław Zgirski: Mitsubishi Outlander zadebiutował w Polsce wiosną. Późną jesienią pod maskę trafi nowy silnik 2.2 l o mocy 156 KM rodem z Fra
Fot. Jarosław Zgirski: Mitsubishi Outlander zadebiutował w Polsce wiosną. Późną jesienią pod maskę trafi nowy silnik 2.2 l o mocy 156 KM rodem z Francji

Poprzednik Outlandera nie był zbyt urodziwy, miał przeciętne walory terenowe, ale blask trzech diamentów dawał gwarancję, że oto mamy solidne auto na wszystkie drogi.  Logo Hondy w japońskim SUV-ie znane jest znacznie dłużej, każda kolejna generacja CR-V stawała się coraz bardziej dojrzała i przemyślana. Wejściu na rynek nowych modeli obydwu producentów towarzyszyło pewne zaskoczenie.

 

Cechy szczególne

Fot. Jarosław Zgirski: CR-V to skrót: Comfortable Recreational Vehicle, który idealnie pasuje do obecnej generacji auta
Fot. Jarosław Zgirski: CR-V to skrót: Comfortable Recreational Vehicle, który idealnie pasuje do obecnej generacji auta

 

Najbardziej oszołomieni musieli być fani Hondy, gdy dowiedzieli się, że nowa CR-V jest krótsza, niższa i ma mniejszy rozstaw osi od poprzedniczki. Nowy model ma też mniejszy prześwit, a system rozdziału napędu przekazuje na tył do 35 proc. momentu obrotowego w momencie uślizgu. To dosyć, by wyjść cało z opresji podczas jazdy na śniegu, ale do pokonania błotnistej drogi już nie wystarczy. Brak tu również jakiekolwiek przełącznika trybu pracy napędu. Tyle, że inżynierowie z Hondy powiedzieli jasno - nowa CR-V, to auto przede wszystkim na drogi, nie bezdroża.

 

Fot. Jarosław Zgirski: Outlander korzysta z płyty podłogowej, opracowanej wspólnie z DaimlerChrysler
Fot. Jarosław Zgirski: Outlander korzysta z płyty podłogowej, opracowanej wspólnie z DaimlerChrysler

Z kolei królestwo asfaltu może swobodnie opuścić nowy Outlander. Co prawda elektroniczny rozdział napędu na obie osie (sterowany pokrętłem) to nie to samo, co zwykły, manualny reduktor, ale z pewnością lepsze to, niż zupełny brak takiego manipulatora. Żadne z tych aut nie poradzi sobie w naprawdę trudnych, terenowych warunkach, jednak Mitsubishi zapewni większy spokój kierowcy, który zboczy z utwardzonej trasy.

 

Outlander jest proporcjonalnie zbudowany. Co zaskakujące, nie ma ani śladu stylistycznej nudy, choć zarówno na zewnątrz, jak i w środku dominuje japońska wzornicza powściągliwość. Warto dodać, że to właśnie z oferty Mitsubishi skorzystał koncern PSA przy opracowaniu swojego pierwszego w historii SUV-a (Citroen C-Crosser i Peugeot 4007).

Fot. Jarosław Zgirski: Honda CR-V jest produkowana w angielskich zakładach w Swindon
Fot. Jarosław Zgirski: Honda CR-V jest produkowana w angielskich zakładach w Swindon

 

Honda CR-V rezygnując ostatecznie z ambicji terenowych postawiła na masywne, sportowe linie. Nowy model nie jest już kanciasty jak terenówki, lecz nabrał cech typowych dla klasycznego SUV-a. Ma przede wszystkim zapewnić duży komfort i bezpieczeństwo jazdy na asfalcie, w czym pomaga nawet specjalny system kontroli trakcji podczas poruszania się z przyczepą TSA (Trailer Stability Assist).

 

Wewnątrz równie masywna, jak linia nadwozia, deska rozdzielcza - prosta i funkcjonalna. Konstruktorzy przy projektowaniu hamulca ręcznego pozwolili sobie na odrobinę fantazji, montując go w formie lotniczego wolantu.

 

Kokpit Outlandera jest bardziej ascetyczny, niż w CR-V, jednak nikt nie będzie narzekał na

Fot. Jarosław Zgirski: Deska rozdzielcza jest ciekawa, lecz wyświetlacz radia  w ostrym słońcu staje się zupełnie nieczytelny
Fot. Jarosław Zgirski: Deska rozdzielcza jest ciekawa, lecz wyświetlacz radia w ostrym słońcu staje się zupełnie nieczytelny

funkcjonalność poszczególnych rozwiązań. Szkoda tylko, że klimatyzacja automatyczna nie jest dwustrefowa, jak u rywala. Mitsubishi nadrabia za to przestronnością wnętrza -jest dłuższe i ma większy rozstaw osi, co przekłada się na ilość miejsca na nogi z tyłu oraz pojemniejszy bagażnik.

 

Jednak i w Hondzie na tylnej kanapie dla pasażerów miejsca nad głową i na nogi wystarczy, a przednie fotele zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne. Outlander ma jednak jeszcze jedną cechę - siedzenia trzeciego rzędu, umożliwiające podróż siedmiu osobom. Gorzej, że wyjmowane z podłogi bagażnika siedziska to raczej twarda, niewygodna ławeczka. Będzie to więc opcja na krótkie dystanse.

 

Silniki

 

W palecie silników Outlandera są obecnie cztery jednostki napędowe: dwie benzynowe i dwa diesle. W Polsce pod maską tego auta pracuje na razie tylko jeden silnik: 2-litrowa jednostka

Fot. Jarosław Zgirski: Honda CR-V w testach EuroNCAP otrzymała 4 gwiazdki, o jedną mniej, niż Outlander
Fot. Jarosław Zgirski: Honda CR-V w testach EuroNCAP otrzymała 4 gwiazdki, o jedną mniej, niż Outlander

diesla, rodem ze stajni Volkswagena. 140-konny motor charakteryzuje się niezłym przyspieszeniem, dobrą dynamiką i niskim spalaniem.

 

Dużo do życzenia pozostawia natomiast kultura jego pracy, tym bardziej w porównaniu z silnikiem Hondy CR-V. Jednostka o pojemności 2,2 l jest bardzo cicha, a przy większej mocy wcale nie bardziej paliwożerna. Jest nawet oszczędniejsza, choć różnice na korzyść Hondy są minimalne.

 

W porównaniu do niemieckiej jednostki napędowej silnik i-CTDi zapewnia podobne prędkości maksymalne, za to nieco lepsze czasy wyprzedzania.

 

Fot. Jarosław Zgirski: SUV „Trzech diamentów” ma dwudzielną klapę bagażnika – dolna wytrzymuje nacisk 200 kg
Fot. Jarosław Zgirski: SUV „Trzech diamentów” ma dwudzielną klapę bagażnika – dolna wytrzymuje nacisk 200 kg

Wrażenia z jazdy

 

Honda CR-V to świetne auto na asfaltowe drogi. Bardzo dobrze zachowuje się w zakrętach - nadwozie nie wychyla się zbytnio, nawet podczas jazdy z większymi prędkościami. Dołączany napęd na cztery koła nieco zaskakuje kierowcę nagłą korektą toru jazdy podczas uślizgu, ale można się do tego przyzwyczaić i wtedy nawet zimowe wojaże okażą się niestraszne.

 

Duże koła pozwalają na swobodne pokonywanie dziur i nierówności, a większy niż w autach osobowych prześwit, umożliwia wjazd np. na wysoki krawężnik bez obawy o uszkodzenie auta. W bardziej wymagający

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik ma pojemność 524 l, ale można go powiększyć do 1532 l.
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik ma pojemność 524 l, ale można go powiększyć do 1532 l.

teren Hondą CR-V niestety lepiej się nie zapuszczać. O wiele sprawniej poradzi sobie Outlander, który przewyższa konkurenta pod względem dzielności w terenie. A przy tym Mitsubishi bardzo dobrze zachowuje się także na asfaltowych drogach.

 

CR-V ma bardzo przyjemne wnętrze  i świetny jakościowo plastik kokpitu, za to Outlander więcej różnych schowków i obszerny bagażnik z dzieloną, tylną klapą.

 

Podsumowanie

 

Outlander i CR-V to jednocześnie podobne i różne samochody. Należą do tej samej rodziny SUV (Sport Utility Vehicles), jednak podczas gdy Honda postawiła na dobre własności jezdne na asfalcie, to Mitsubishi lepiej radzi sobie poza nim. Pod względem estetyki oba samochody są z pewnością bardzo interesujące. O wyborze któregoś z nich zdecydować może także opinia o marce albo cena.

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Mitsubishi Outlander

Honda CR-V

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1968

2204

Moc maksymalna (KM/obr/min)

140/4000

140/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

310/1750

340/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,8

10,3

Prędkość maksymalna (km/h)

187

187

Pojemność bagażnika (l)

771/1691

524/1532

Pojemność zbiornika paliwa (l)

65

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

6,4/9,4

6,3/8,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

464/180/168

453/182/168

Rozstaw osi (cm)

267

263

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3 (100 tys. km)/12

3 (100 tys. km)/6

Cena (zł)

139 990

142 900

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Mitsubishi Outlander Instyle

Honda CR-V Executive

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja automatyczna

S

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Mitsubishi Outlander

Honda

CR-V

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

Remis

Cena

+

 

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty