Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mitsubishi Outlander PHEV

Michał Kij
Mitsubishi Outlander PHEV,  Fot: Mitsubishi
Mitsubishi Outlander PHEV, Fot: Mitsubishi
Zużycie 1,9 l benzyny na 100 km w samochodzie tej wielkości? Czy japońska skłonność do miniaturyzacji nie zna granic? Przedstawiamy nowa wersję Outlandera.

Mitsubishi spełnia obietnicę sprzed dwóch lat i prezentuje hybrydową odmianę swojego SUV-a. Samochód ma trzy silniki, a po

Mitsubishi Outlander PHEV,  Fot: Mitsubishi
Mitsubishi Outlander PHEV, Fot: Mitsubishi

obu stronach nadwozia są klapki skrywające otwory do zasilania go energią. Z lewej jest wlew benzyny, z prawej dwa gniazdka elektryczne. W podłodze jest zestaw akumulatorów litowo-jonowych. System sterujący układem napędowym woli bezszelestną jazdę na prąd. I robi wszystko, by trwała jak najdłużej.

Pod maską znajduje się silnik elektryczny i benzynowy oraz generator. Oba silniki napędzają przednie koła. Pod bagażnikiem jest jeszcze jeden motor elektryczny, który napędza tylną oś. W praktyce Outlander ma stały napęd 4x4. W typowych warunkach 40% momentu obrotowego jest kierowane na przód, a 60% na tył. Nietypowymi zajmuje się system kontroli stabilności jazdy S-AWC. Steruje dopływem momentu do poszczególnych kół tak, aby zapobiec poślizgowi, czy pomóc autu wydostać się z błota. Funkcja „4WD Lock” to elektroniczny odpowiednik włączenia blokad mechanizmów różnicowych w samochodach z tradycyjnym, mechanicznym napędem 4x4. Przydaje się np. na śniegu.

Mitsubishi Outlander PHEV,  Fot: Mitsubishi
Mitsubishi Outlander PHEV, Fot: Mitsubishi

Lecz wyjątkowość nowego SUV-a polega na czym innym. Dla wszystkich, którzy układają świat w szufladkach Mitsubishi jest wyjątkowo denerwującym eksponatem.

Outlander PHEV porusza się głównie za pomocą silników elektrycznych. Dopiero gdy brakuje energii, włącza się silnik spalinowy. W pierwszym rzędzie napędza generator, który doładowuje baterie. Dopiero w ostateczności, gdy potrzebna jest wysoka moc zaczyna napędzać przednie koła i pomaga silnikom elektrycznym. System operacyjny PHEV OS wraca do napędu elektrycznego za każdym razem, gdy to możliwe. Mitsubishi działa raz jak auto elektryczne, raz jak hybryda szeregowa, a raz jak równoległa. Podczas jazdy wielokrotnie przechodzi z jednej fazy w inną. Na ekranie ciekłokrystalicznym pośrodku deski rozdzielczej lub na wyświetlaczu pomiędzy głównymi wskaźnikami można zaobserwować jak to się odbywa.

Zapas prądu uzupełnia się na kilka sposobów. Podczas jazdy odzyskiwana jest energia hamowania. Kierowca może regulować stopień odzysku energii łopatkami przy kierownicy lub dźwignią na tunelu środkowym, służącą podobnie jak w „automacie” do wybierania kierunku jazdy i wrzucania „na luz”. Dźwignia reguluje siłę odzysku dwustopniowo, łopatki natomiast w sześciu

Mitsubishi Outlander PHEV,  Fot: Mitsubishi
Mitsubishi Outlander PHEV, Fot: Mitsubishi

stopniach: lewa zwiększa odzysk, prawa zmniejsza. Im wyższy stopień odzysku, tym silniej auto zwalnia po odpuszczeniu hamulca. Łopatki dają podobne wrażenia, jak zwalniacz w ciężarówce. Przewidujący kierowca może prawie w ogóle nie używać pedału hamulca.

Baterie doładowywane są też przez generator, napędzany silnikiem benzynowym. Kierowca może wybrać tryb oszczędzania energii, aby auto pracowało jak hybryda, a poruszało się na napędzie elektrycznym później, np. w centrum miasta. Może również użyć przycisku „charge”, który sprawi, że silnik benzynowy będzie pracował stale i ładował akumulatory. Tą funkcją można posługiwać się nie tylko w czasie jazdy, ale również na postoju. W ciągu 40 minut uzyskuje się 80% naładowania baterii. Mitsubishi jest w dużym stopniu niezależne od zewnętrznych źródeł prądu, co przydaje się np. na wakacjach w głuszy. Ładowaniem auta można sterować zdalnie, za pomocą aplikacji na smartfona.

Wreszcie, Oulandera PHEV można podłączyć kablem do źródła zasilania. Ładowanie „domowym” prądem przemiennym 230 V/10 A trwa około 5 godzin. Szybkie ładowanie prądem stałym o napięciu 300 V gwarantuje 80% pojemności baterii w pół godziny. Akumulatory mają własny układ chłodzenia, który zapobiega ich przegrzewaniu.

Moc silników auta nie sumuje się w prostą do wyliczenia wartość maksymalną. Zawsze bowiem przynajmniej jeden nie wytwarza maksymalnej mocy. W związku z położeniem akumulatorów oraz tylnego silnika elektrycznego podłoga w kabinie i bagażniku biegnie nieco wyżej niż w zwykłym Outlanderze. Nie można też zamówić wersji z 7 fotelami. Silnik spalinowy włącza się zawsze, po przekroczeniu prędkości 120 km/h. Zasięg na napędzie elektrycznym wynosi przy pełnych bateriach 52 km. Producent podaje średnie spalanie 1,9 l/100 km oraz emisję CO2 równą 44 g/km, jednak osiągnięcie takiego wyniku jest możliwe tylko, gdy warunki eksploatacji sprzyjają jeździe „na prąd”.

Kierowca może, ale nie musi wiedzieć, jak skomplikowany wysiłek wykonuje napęd Outlandera PHEV. Wóz jest łatwy do opanowania. Dynamiczny. Dobrze trzyma się drogi, bo w dół „ciągną” go ciężkie akumulatory oraz zmodyfikowane zawieszenie. Silniki elektryczne i benzynowy zapewniają komfortową ciszę. Outlander PHEV to nowoczesna technika w przyjaznej postaci.

Wybrane dane techniczne różnych wersji Mitsubishi Outlandera:

Marka/model

Mitsubishi Outlander PHEV Intense+

Mitsubishi Outlander 2,0 CVT 4WD Intense+

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D 4WD Intense+

Cena (zł)

176 990

98 990

131 990

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/5

kombi/5

kombi/5

Liczba miejsc

5

7

7

Wymiary i masy

 

 

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4655/1800/1680

4655/1800/1680

4655/1800/1680

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1540/1540

1540/1540

1540/1540

Rozstaw osi (mm)

2670

2670

2680

Masa własna (kg)

1810

1515

1610

Pojemność bagażnika (l)

463/731

145/1625

145/1625

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

60

60

Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

elektryczny/benzyna

benzyna

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1998

1998

2268

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

brak

bezstopniowa CVT

automatyczna/6

Osiągi

 

 

 

Moc (KM/kW) przy obr./min

silnik spalinowy: 121/89 przy 4500

przedni silnik elektryczny: 82/60

tylny silnik elektryczny: 82/60

150/110 przy 6000

150/110 przy 3500

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

silnik spalinowy: 190 przy 4500

przedni silnik elektryczny: 137

tylny silnik elektryczny: 195

195 przy 4100

360 przy 1500-2750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11

12,6

11,2

Prędkość maksymalna (km/h)

170

185

190

Średnie spalanie (l/100 km)

od 0 do 5,8

7,1

6,1

Emisja CO2 (g/km)

od 0 do 135

161

140

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty